Specificaties Camera microfoon - Bekijk alle specificaties

Røde VideoMic Pro Review

Xyphoid 12 april 2013, laatste update op 2 juni 2014, 1.070 views

Røde VideoMic Pro

Pluspunten

• Klein en licht
  • Wind en omgevingsgeluiden worden goed gefilterd
  • Past op flitsvoet

Minpunten

• Dunne kabel
  • Rubberen ophanging zit los

Na een lange zoektocht en veel vergelijkingen lezen en bekijken op internet, heb ik besloten om de Rode Videomic Pro aan te schaffen voor mijn Canon 650D. Ik zocht een kleine microfoon die geschikt was voor algemeen gebruik.
Later zal ik hem waarschijnlijk ook gebruiken voor interviews.

De Videomic Pro is lekker klein en superlicht. Ook met de 9-volt batterij er in. Met de schakelaar achterop kan je het geluidsniveau instellen (-10, 0 and +20dB). Handig als je zachte of juist hele luide geluiden wilt opnemen.
De microfoonhoes filtert veel van de geluiden veroorzaakt door wind. Ook omgevingsgeluiden, zoals een tv die aanstaat, worden goed gefilterd. Tenzij je de microfoon direct op de tv richt natuurlijk.
Handig is ook dat hij gewoon op je flitsvoet past (tenzij je een flits gebruikt natuurlijk, maar dan is ie zo klein en licht dat je hem overal aan kunt bevestigen).

Het kabeltje is heel erg dun en voelt alsof het elk moment kan breken.
De rubberen ophanging die schokken moet absorberen zit niet vast aan de microfoon en vallen er af en toe af (dit is geen probleem als de camera stilgehouden wordt).
Het geluid klinkt een beetje dof. Misschien komt dit door de instellingen op mijn camera, maar ik heb het tot op heden nog niet beter gekregen.

- Edit -
Doffe geluid kwam door instellingen van mijn versterker. Op de pc is het geluid goed.

Heb jij ook een Røde VideoMic Pro?

Hoi Xyphoid,

ik ben op zoek naar een goede microfoon en denk dat ik de Røde VideoMic Pro ga kopen.
Maar ik heb een vraagje! Is die microfoon nu stereo of mono?
Verder bedankt voor de review!
Volgens mij is hij dual mono. Maar aangezien het een richtmicrofoon is, geeft het gewoon goed geluid.