Specificaties Kit met 1 lens, 12,2MP sensor - Bekijk alle specificaties

Canon EOS 450D + EF-S 17-85mm f/4-5.6 USM IS Zwart Review

weebl 22 mei 2008, laatste update op 23 mei 2008, 5.767 views

Canon EOS 450D + EF-S 17-85mm f/4-5.6 USM IS Zwart

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Bouwkwaliteit
  • Bijgeleverde lens
  • Live-view
  • 3" LCD-scherm

Minpunten

• Ergonomie kan beter

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 5

Dit is mijn eerste SLR-camera. Hiervoor heb ik een aantal jaar aangeklooid met een Nikon Coolpix 3100 point-and-shoot cameratje (hier zijn de foto's van de camera mee gemaakt ;)). Na een half-jaar te hebben getobt over de aanschaf van een SLR heb ik gisteren toch de knoop doorgehakt en de Canon EOS 450D gehaald. Ik heb hem bij de MediaMarkt ArenA gekocht voor +/- 730. Ik weet dat dit duurder is dan online, maar ik had geen zin om te wachten.

Ik heb er nog een Case Logic SLRC-1Z tas, een Sandisk Extreme II 4GB SDHC geheugenkaart en een standaard UV-filter bijgekocht.

Specs

Dit is een hele lijst, waardoor deze review nogal irritant te lezen zou worden. Daarom post ik hier een link naar de officiele Canon product-site:

Klik hier

Uiterlijk en bouwkwaliteit

Plastic, maar wel stevig plastic. Ik zeg dit express omdat je duidelijk merkt dat op dit punt bespaard is door Canon. Duurdere (proffessionelere) modellen zijn over het algemeen van materialen als magnesium-legeringen enzo gemaakt. Echter voelt het absuluut niet goedkoop aan, de body geeft een solide indruk, en kraakt nergens. De verschillende onderdelen van de behuizing sluiten goed op elkaar aan, en geven de indruk dat het uit een stuk gemaakt is. De afwerking is gewoon goed. De knopjes voelen stevig aan, en geven goede feedback. De draaiwieltjes bovenop gaan vrij stroef, maar ook weer niet te stroef, persoonlijk vind ik dit prettiger dan wieltjes die heel losjes draaien (een oude Sony telefoon van me had hier last van...). De klepjes van de batterij en de geheugenkaart zijn vrij dik, en de scharnieren zijn goed dik. Dit geeft me de indruk dat het niet snel afbreekt. De objectief-ring (heet dit zo?) is gemaakt van metaal, dit zorgt ervoor dat het objectief stevig op de body zit. Het flitser-schoentje is voor het eerst in deze serie niet geverfd, maar gewoon zilver-kleurig gelaten, hierdoor gaat de verf er ook niet af als je er een flitser opzet.

Over het algemeen voelt de body gewoon stevig aan.

De lens is eigenlijk hetzelfde verhaal, echter is deze volgens mij voor een groot deel wel van metaal gemaakt. De zoom-, en scherpstel-ring zijn van rubber. Verder is hier weinig over te vertellen, behalve dat het gewoon erg stevig aanvoelt.

Qua ergonomie is er wat veranderd ten opzichte van de 400D. Door het grotere scherm zijn de knoppen die aan de linkerkant van het scherm zaten verdwenen. Deze hebben echter gewoon een ander plekje op de body gekregen. Over het algemeen zijn alle knoppen goed te vinden. Alleen het knopje voor de ISO-instelling zit een beetje raar, namelijk tussen het scroll-wieltje en het modus-selectie wiel.

Features

De camera heeft een resolutie van 12,2 megapixel. Dit is echt veel. Genoeg voor prints op A3 formaat, misschien wel A2. Verder is practisch alles handmatig in te stellen. Wat een leuke nieuwe toevoeging is, is live-view. Dit maakt van je SLR een gewone point-and-shoot camera, aangezien je op het schermpje het beeld kan zien voordat je een foto maakt. Ik gebruik dit niet, aangezien het in mijn mening afbreuk doet aan het principe van een SLR, maar voor stillevens vanaf een statief is het op zich wel leuk. Nog een nadeel hieraan is dat tijdens het gebruik van deze feature de spiegel omhoog moet staan om het beeld op het LCD te kunnen tonen. Als je nu een foto wil maken moet de spiegel eerst weer omlaag , om hem daarna met de gewenste sluitertijd weer te openen en te sluiten. Hierdoor is het schieten van een foto in deze stand nogal traag.
Wat verder een opvallende feature is, is het nieuwe grote 3" scherm. Het scherm is goed af te lezen, zelfs in de zon. De resolutie is hetzelfde gebleven als bij de 400D, dus echt meer informatie kan je er niet van aflezen. Maar details zijn wel beter te zien, simpelweg omdat de pixels wat groter zijn.
Verder heeft de camera een aantal voorgedefinieerde modes, zoals portret, sport, landschap, etc. En een aantal creatieve modes, waarbij je alle instellingen aan kan passen. Hierdoor is het makkelijk om op elk moment de juiste foto te maken.

De lens heeft een zoom-bereik van 18-55 mm. Ik heb begrepen dat dit gelijk staat aan 3x optische zoom bij een point-and-shoot camera. De autofocus werkt erg snel, zo snel dat je eigenlijk bijna altijd gewoon meteen de ontspan-knop door kan duwen. Verder heeft de lens nog image-stabilizing. Hier merk ik niet echt veel van, aangezien het bereik van de lens niet echt denderend is. Maar het zal vast meehelpen.

Beeldkwaliteit

Gewoon goed. Scherpe plaatjes, met goede kleuren. Zie bijgevoegde test-foto's en oordeel zelf :)

Aangezien dit model nog redelijk nieuw is, is de prijs nog relatief hoog. Echter is het het absoluut waard. De beeldkwaliteit is zeer goed, net als de bouwkwaliteit. Dit is echt een aanrader voor mensen die willen beginnen met SLR-fotografie, of willen upgraden van bijvoorbeeld de 300D (hoewel dat soort mensen eerder een duurdere body zullen kopen denk ik).

Deze camera is echt z'n geld waard, maar ik had niet anders verwacht van Canon

Als jullie nog vragen hebben, post ze hier, dan zal ik de review updaten :)

• Case Logic SLRC-1Z
  • Sandisk Extreme II 4 GB SDHC
  • Windows Vista

Heb jij ook een Canon EOS 450D + EF-S 17-85mm f/4-5.6 USM IS Zwart?

Mooie review. Op dit moment is hij voor 599 te koop bij de media markt. Ben aan het twijfelen of ik hem zal gaan kopen.
Mooie review. Ik ben benieuwd naar meer voorbeeldfoto's.

Went de ergonomie al? Ik ben zelf Nikon gebruiker en vind de ergonomie van Canon SLR's ook altijd minder prettig. Het ligt gewoon minder prettig in de hand. Ben benieuwd of het ook went (niet dat ik zal overstappen, zonde van die 3 lenzen).
Dit heet de bajonet. :)
Goede review, ik heb zelf al een tijdje een exemplaar in mijn bezit en ben er erg over te spreken. (ook met deze lens)
Idd, heb bij vele anderen gezien dat wanneer zij veel gebruik maken van een opzet flitser de verf eraf gaat, en dit maakt de camera metteen "oud".
Ik denk niet dat dit een slim plan is, maar A3 zou moeten lukken, A2 lijkt mij een beetje veel van het goede! Desalniettemin is de kwalitijd van de foto's die deze camera maakt echt geweldig!

Over de ergonomie ben ik ook tevreden. Ik heb nogal grote handen, maar de camera voelt erg prettig aan. Ik kan bij alle knopjes en heb hier nog geen problemen mee ondervonden. En dat kan ik persoonlijk niet zeggen van de Nikon camera's die ik vast heb gehouden. Maar dit is dus echt een kwestie van smaak als je het mij vraagt.