Specificaties 850W (80 Plus), niet-modulair - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Real Power Pro M850 Review

Cooler Master Real Power Pro M850

Pluspunten

• Heel weinig lekkage
  • Redelijk stil
  • Blijft redelijk koel
  • Veel aansluitmogelijkheden
  • Prijs/Kwaliteit
  • Mooie afwerking

Minpunten

• Geen aan/uit knkop
  • Vinger-vlek-gevoelig

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 4
Koelvermogen Score: 4

Dit is een voeding dat ik voor een vriend heb gekocht. Ik mocht deze even uittesten en heb hem ook in zijn pc ingebouwd. Ik moet wel zeggen dat hij een vrij krachtige pc heeft, daarom zijn we voor een 850W voeding gegaan. Deze voeding is trouwens ook gekozen omdat deze veel ampère kan leveren, maar daar over later meer.

Specificaties test-pc
Zoals eerder gezegd is het een redelijk krachtige pc.
  • Antec Performance One P182
  • Gigabyte X48-DQ6
  • Intel Core 2 Duo E8500 (@ 4.2 Ghz)
  • 2 x OCZ OCZ2FX12002GK 2GB
  • Asus EN9800GX2/1GB/HDMI
  • 2 x Samsung SpinPoint F1 1TB
Uitrusting en afwerking
Dit is een heel goede voeding dat met redelijk veel dingen meegeleverd is. De afwerking is ook vrijwel perfect. Daar toch wel wat meer over. De uitrusting als eerste.
Ten eerste is het heel belangrijk te zeggen dat deze voeding een modulaire voeding is.

Zoals je kunt zien dat er veel aansluitingen zijn en dat de voeding modulair is, dit betekent dat er geen kabelnest is in jouw kast, dit zorgt voor een verbetering van de air-flow en schept duidelijkheid in de kast..
Langs de andere kant zie je een stroom-ingang die trouwens met een klepje is afgedekt, zodat je eens goed nadenkt, dit was overbodig, maar goed. Er is trouwens ook een leuk LED-lampje dat aangeeft of de voeding stroom krijgt of niet, dit kan handig zijn als een speelgoed, of gewoon om te weten of het aan de voeding ligt of aan iets anders bij problemen.

Je krijgt bij de voeding een tasje waarin je kabels die ongebruikt zijn in op kunt bergen.
Maar het is niet allemaal zonneschijn, toch wel een heel belangrijk negatief punt is dat deze geen aan/uit-knop heeft, dit betekent dat je wel verplicht bent om een stekkerdoos te kopen met een knop, zeker als je weet dat het bij uit-stand nog altijd 3.6W stroom trekt!
Dan zijn er nog andere paar problemen dingen die er zijn en die heel belangrijk zijn, maar daar zal ik niet diep op in gaan:
  • Lange levensduur (MTBF > 100.000 uur)
  • Voldoet aan alle veiligheidsnormen
  • Over-Voltage, Onder-Voltage, Over-Temperatuur, Over-Amperage, Over-Loading, en kortsluiting beveiliging
  • Intelligente fan
  • 5 jaar garantie!
Dan natuurlijk de afwerking! Dit is gewoonweg een droom van elke modder. De afwerking is zo goed als perfect. Er zijn geen scherpe randen, er zijn geen krassen als je het voor het eerst ziet en het ziet er allemaal heel stevig uit.

Deze voeding is ook heel mooi afgewerkt met piano-black lak, dus het is allemaal heel mooi en glimmend, dit heeft toch wel zeker een meerwaarde voor de casemodders, het is echt leuk om met een lampje daarop schijnen voor een leuk effect. Het nadeel hiervan is dat het heel gevoelig is voor vingervlekken, dus als je een doorzichtbare kast hebt, beter een micro-vezel doekje bij je hebben om deze dan later schoon te maken. Hij is ook heel krasgevoelig, dus voorzichtig ermee!

Aansluitmogelijkheden
Dit is gewoonweg waarom deze voeding zo goed is. Het heeft enorm veel aansluitmogelijkheden.
Clickable

Een prent zegt meer dan 1000 woorden (of een tabel waaraan ik een uur verspild heb en het niet werkte :o)
Zoals je ziet zijn er in totaal 6 aansluitingen voor gewone hardware zoals SATA, molex 4-pin, floppy,...
Maar er zijn ook 2 uitgangen met enkel 6-pin PCI-E aansluiting voor videokaarten en dan ook nog twee high-power aansluitingen die gebruikt kunnen worden voor 8-pin PCI-E aansluiting of ook voor 6-pin PCI-E. Eigenlijk is deze voeding klaar voor 4 videokaarten te kunnen aansluiten oftewel 2 high-end videokaarten zoals de nVidia Geforce 9800GX2.
Er zijn vrij veel kabels meegeleverd om eerlijk te zijn. Dus toch maar even een overzichtje geven.

Prestaties en stabiliteit
De prestaties van deze voeding zijn heel goed. Het is ook een speciale voeding want het kan 128A stroom leveren, dit is meer dan meeste andere voedingen.
Deze voeding kan 850W continu leveren en werd al verschillende keren getest door test-labs en het is waar, ze zeggen ook dat het een piek-vermogen van 1000W aankan.

Zoals je kunt zien is er een 3.3V die zo'n 25A kan leveren en ook een lijn van 5V die 30V kan leveren. Deze voltages kunnen gebruikt worden voor verscheidene dingen zoals fans en andere kleine toepassingen en dus ook USB-apparaten. Deze voltages worden doorgegeven via de moederbord.
Dan zijn er maar liefst 6 rails 12V, iedere rail kan 18A leveren, behalve de 3de en 4de rail. Deze leveren 28A! Bij het testen hebben we ook gezien dat de 12V continu minstens 12.2V levert, dit is heel positief.
Stabiliteit is uitstekend, het werkt heel goed. Maximale belasting heb ik niet kunnen uittesten, maar er zijn andere laboratoria die dit getest hebben en ze zeggen dat het heel goed volhoud.

Geluidsproductie inleiding
Geluidsproductie is ook een heel belangrijk aspect bij het kiezen van een fan. Natuurlijk begrijp je wat geluid is, maar het is ook redelijk relatief, sommige mensen vinden al een mug dat voorbij vliegt heel luid, andere horen niet eens een vliegtuig dat boven hun hoofd voorbijvliegt. De eenheid voor geluidsproductie is dB en het staat voor deciBel. deciBel is trouwens een logaritmische eenheid, dit betekent dat als je een verhoging hebt van 10dB dat het 10 maal luider is dan het oorspronkelijke waarde. 20dB analoog, kom je dan bij 100 maal luider, hiervoor moet je dus oppassen. Dit betekent dat het verschil tussen 30dB en 40dB 10 maal (1000%) luider is en niet 25%.
Een acceptabele waarde tot waar we geen gehoorbeschadiging hebben is 120 dB. Ook de omgeving heeft een bepaalde geluidsproductie, ook al denken we daar niet over na, maar zelfs een stille radio-kamer heeft toch zo'n 20 dB achtergrond-geluid.
Op 1 meter is trouwens 20dB niet te horen. Bij afstanden van minder dan een halve meter kan deze geluidsproductie soms storen.
Om even te vergelijken wat allemaal hoeveel geluid maakt hier een opsomming:
  • kalm ademen -> 10dB
  • gesprek op 1m afstand -> 40-60dB
  • hamer op 1m afstand -> 100dB
  • vliegtuig op 100m afstand -> 100-150dB
Geluidsproductie
Deze voeding heeft een intelligente fan, dit betekent dat die zelf bepaalt hoe hard hij moet blazen.

Deze grafiek toont theoretische waarden aan van op een meter afstand, en om eerlijk te zijn, zijn deze waarden bijna juist, natuurlijk heeft de labo niet zo'n superstille kamer waar je zelfs 4dB kunt waarnemen, dit is gewoonweg onmogelijk, maar goed. Bij normale belasting, hoor je de fan zo goed als niet, bij volle belasting is deze wel te horen, maar niet zo hard, aangezien andere componenten zeker veel meer geluid produceren dan deze voeding.

Warmteproductie
Warmteproductie, nuja, elke high-end voeding wordt redelijk warm, maar na een hele tijd volledig belast te hebben (ja, een test-run van 24 uur), kun je nog gerust de voeding aanraken zonder problemen, dus het wordt zeker goed gekoeld.

Koelvermogen
Wel, dan kom je alweer hierbij vanuit de warmteproductie. Deze twee kunnen gerust samengenomen worden. De koeling gebeurt zeer efficient. Aangezien deze voeding in een behuizing ingebouwd is waarbij de voeding apart staat van de andere componenten levert het bij mij geen bijdrage, maar bij mensen waarbij het in eenzelfde behuizing is, kan het zeker heel wat bijdrage leveren met het koelen van de componenten, je voelt het echt wel dat de fan heel goed afzuigt.

De prijs, da's een lastig ding, momenteel is het zo'n 133¤ in PriceWatch, maar wat je ervoor terugkrijgt is heel veel, een heel stabiele voeding met veel aansluitmogelijkheden.
Het is altijd beter een goede voeding te kopen dan brol. Je kan ook een voeding van Sweex kopen van 850W voor "maar 80¤", maar je gaat er nog eens geen 300W continu uit krijgen. Dus het is duur, maar in absolute getallen, aangezien de prijs/kwaliteit HEEL goed is.

Heb jij ook een Cooler Master Real Power Pro M850?

Leuke review, maar heb je al die afbeeldingen ook zelf gemaakt? Zo niet, dan is het wel zo netjes om even naar de bron te verwijzen...

Ik heb zelf trouwens de 1000 watt versie van deze voeding. Technisch is ie volgens mij identiek, ook 128A totaal over de 12V lijnen. Enig verschil is dat de M1000 iets meer ruimte heeft op de 3,3 en 5V rail. Die Cooler Master Mxxxx serie zijn inderdaad echte bling bling voedingen, hier ene foto die ik heb gemaakt van mijn M1000 met een briefje van 10 euro erbij:

[Reactie gewijzigd door frankknopers op 24 mei 2008 16:34]

De foto's komen van de site van coolermaster en andere afbeeldingen heb ik zelf gemaakt/bewerkt.
Dus alle materiaal is afkomstig van de officiele site als je het wilt weten.
En het is geen 10tje maar 33 euro verschil!
Trouwens, de 1000W versie heeft geen verschil voor wattage op de 12V lijnen (de belangrijkste), ze verdubbelden gewoon de amperage op de andere lijnen....

[Reactie gewijzigd door Dima_2005 op 24 mei 2008 17:09]

Dat is toch precies wat ik zeg.. :P
Wederom een mooie review Dimo_2005. Ik herkende je review aan het aantal dB's dat bij sommige geluiden hoort. Had ik dacht ik al eerder gezien :).

Heb je voor een systeem als je hierboven beschrijft zo'n zware voeding nodig. Ook al gebruik je maar een deel, ook al is de efficiëntie hoog, zal een zwaardere voeding meer stroom verbruiken dan een lichtere even efficiënte voeding. Een rede om naar de optimale voeding te zoeken en maar niet gewoon een (ultra) zware jongen erin te gooien. Daarnaast gaat de prijs dito omhoog.

Ik heb jammer genoeg geen modulaire voeding. Toen ik mijn systeem 1 1/2 jaar geleden samenstelde wilde ik er de 600W Zalman ingooien (wel modulair). Door mede-tweakers werd er min of meer aan getwijfeld of ik wel bij mijn volle verstand was. Zo'n zware voeding was absoluut overkill. Afgaande op hun advies heb ik toe de Zalman 480W (toen nog niet modulair) aangeschaft.

Bovenstaand verhaal zou een rede kunnen zijn om inderdaad iets te zware voeding aan te schaffen. Als ik nl. nu op een CF-configuratie wil gaan (2* X1950 Pro) trekt mijn voeding het officieel niet meer (in de praktijk heb ik wel voorbeelden gehoord dat het met de Zalman wel kan).

Wil je even wat toelichting geven op de zwaarte van de voeding?
Nice review :D
Ik heb nu een real power 450W, die 'net' mijn huidige configuratie trekt, (komt uit mijn oude pc) en ik ben een beetje aan het kijken/zoeken naar een zwaarder model.

Ik zou deze 'Bijna' zelf ook kopen door de modulaire aansluitingen, lekker handig in mijn mAtx kast. (X-QPACK2 Alu.)

Maar door het gemis van een aan/uit knop valt deze voeding voor mij helaas af. Mijn pc/voeding staat als hoofd aansluiting op mijn stekkerdoos en als die helemaal uitgeschakeld is gaat ook alle randapparatuur uit.

Mijn CM RP 450W heeft net zoals deze een grote intelligente fan aan de onderkant en in mijn mini atx kast hangt ie precies boven mijn 8800GT en ik moet zeggen dat dit de airflow en koeling zeer ten goede komt. De Coolermaster Real power serie is echt een toplijn voor de normale pc gebruiker en voor een Casemodder en/of Tweaker.
Topspul. _/-\o_
De stekker eruit trekken bij de voeding is even makkelijk en even effectief als een uit/aanknop ;)
heeft iemand die deze voeding gebruikt ook genoeg ervaring om mij tevertellen of ik het beste een 700W of 850W kan nemen, wordt zowiezo cooler master real power maar ik heb mischien maar 600W nodig maar i.v.m. toekomstige upgrades, leek 850 mij mischien het best. en hoe zit het met het stroom verbruik als ik maar 600W nodig heb verbruikt deze dan ook maar 600W of wordt er dan gewoon 850 geleverd??
hoop dat snel iemand antwoord op mijn vragen kan geven,
groeten nils

ps. SUPER goede en complete review

*****
Sorry maar je decibel uitleg stoorde ik me aan :-)

Het is iets anders als uitgelegd.
1db
4db dubbel zohard als 1 db
een vermeerdering van 3 db is een verdubbeling van het geluid. thats all
Voordeel : Prijs/kwaliteit
Nadeel : Prijs

Ehh, wat moet ik me daar bij voorstellen? Dat je het jammer vind dat je 'm niet gratis toegestuurd hebt gekregen?
Vingervlekken als nadeel, terwijl het je eigen "fout" is dat ze erop komen?
Dat is net zoiets als een nieuwe auto kopen, helemaal vol laten schijten in het bos door vogels en dan zeggen dat de auto als nadeel heeft dat hij smerig is :+

Als je waar krijgt voor je geld, dan kan de prijs geen nadeel zijn. Sowieso zijn voedingen waarvan je je kabels zelf kunt aansluiten érg duur. Dit wist je van te voren, en je had eventueel een andere voeding kunnen halen als je deze te duur vond.
@RAMON156
ZUCHT, van dit soort commentaar word ik altijd heel moe.

Een Ferrari is en blijft duur, maar toch kan de prijs/kwaliteitsverhouding goed zijn. Dus op zich is het een heel correcte constatering van Dima_2005. Het bijt elkaar absoluut niet.

Massa's voedingen zijn niet vingervlekgevoelig, dus ook met deze constatering is niets mis. Dat je niet meer aan het ding komt als hij eenmaal is ingebouwd is een tweede. Dima had het ook duidelijk kunnen maken op de manier van frankknopers (foto met het 10,= dat 33,= blijkt te zijn :) ). De manier van frank is in mijn ogen eleganter, maar gaat het niet om de boodschap?

Op het laatst nog een keer over de prijs: Ja, dat kan wel! Ik kan die Ferrari nl. niet betalen! Dima zegt absoluut niet, dat hij het gekocht heeft of juist niet vanwege de prijs. Het is een droge constatering meer niet.

Mijn volgende commentaar is weer on-topic, dit moest ik even kwijt.
140euro is veel, maar de prijs/kwaliteit is goed, dat bedoel ik ermee...
Het verhaal van de auto is btw gewoon goed :)
"Vinger-vlek-gevoelig" Is niet meteen een probleem voor een voeding vind ik persoonlijk :)

Voor de rest, nette review ;)
Meer ironisch bedoeld denk ik, dat hij de voeding zo goed vindt dat hij zulke dingen gaat noemen als minpunten.
Goede review, verder, leest lekker weg.
Juist geraden...
En dan natuurlijk voor de case-modders ;-) ze moeten alles glimmend hebben...
Bedankt iedereen voor jullie complimenten.
Ik heb het gevoel dat ik iets vergeten ben, maar weet echt niet wat :)

[Reactie gewijzigd door Dima_2005 op 24 mei 2008 12:44]

dan nog niet hè, als je je case eenmaal dichtschroeft kom je er toch niet meer dan met je handen. Ik denk ook dat hij diep moest nadenken voor minpunten
inderdaad mooi review, Heb deze voeding ook maar ik heb een refurbished versie die was maar 100 euro.
Erg mooi review,
jammer dat er geen aan/uit knop op zit. Enne gaat bij elke voeding de fan sneller draaien als hij meer watt moet leveren? Enne ik heb de be quiet 450 watt. Ook erg mooie voeding.
Maar die heeft alleen niet dat je all snoeren los kan maken. Je zit met een mega bos snoeren en je gebruikt de helft