Specificaties Rad. HD7790 (1,05GHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI R7790-1GD5/OC Review

Nightcrawler28 12 april 2013, laatste update op 12 april 2013, 547 views

MSI R7790-1GD5/OC

Pluspunten

• Goede hardware kwaliteit. prima caps en mooie PCB print.
  • Eenvoudig over te clocken naar 1100 mhz en 6300mhz geheugen snelheid.
  • Stille ventilator die je buiten het gamen niet hoort.

Minpunten

• geen fanduckt waardoor de warme lucht niet direct naar buiten wordt gedrukt de kast uit.

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Verwacht hierbij even geen hele uitgebreide review en testen maar ik heb deze kaart nu vanaf 5 april en omdat jullie vast benieuwd zijn hoe het in een "normaal" systeem werkt hierbij een kleine review van deze GPU.

De reden waarom ik deze kaart heb aangeschaft is vrij simpel. Ik had een HD 6670 als kaart en daar haalde in met mijn favoriete game Battlefield 3 nauwelijks 30 FPS in Medium modus. Dat was eigenlijk niet goed speelbaar. Dus opzoek naar een nieuwe budget kaart waar ik max 150 euro voor wil uitgeven. Na wat uitzoek werk bleven er eigenlijk maar 2 keuzes over een Nvidea 650 TI Boost of deze ATI 7790. In verschillende testen (o.a. tweakers en hardware.info) zitten deze kaarten erg dicht bij elkaar. Echter de prijs van een 650 TI Boost is wat hoger en de verkrijgbaarheid is op dit moment ook erg beperkt.

Uiteindelijk gekozen voor deze MSI Overclock variant omdat deze als een van de eerste beschikbaar was na de releasedatum 1 april 2013. De kaart is voorzien van MSI's eigen ventilator en licht overclockt naar 1050 mhz ipv 1000mhz orgineel.

Nu zag ik in dit tweakers nieuws artikel dat er een aantal fabrikanten de kaart standaard overclockt uitleveren en dat MSI nog wat voorzichtig was met hun overclocken van 50mhz en geen mhz op het geheugen.

Goed de kaart heb ik inmiddels een week in mijn systeem zitten en ik kan het volgende er over zeggen.

Inbouwen

Kaart wordt inclusief poweradapter (molex naar 6 pins voor op de kaart) en DVI-VGA converter geleverd. Allebei had ik niet nodig omdat mijn PSU netjes een standaard 6 pins uitgang heeft en mijn 2 schermen voorzien zijn van DVI en HDMI. Kaart wordt heel keurig met plasticdopjes op alle connectoren (zelfs de PCI strip) geleverd.

aansluitingen
Zoals je kan lezen in de specs is deze kaart voorzien van 2x DVI, 1x Displayport en 1x HDMI. Ik gebruik voor mijn hoofdscherm (LG IPS 23,4 inch) de DVI poort en mijn 2e scherm de HDMI (oude Dell 17" TFT).

installatie windows 7 x64 premium
Kaart wordt door windows 7 niet direct herkend als een HD7790 en ondanks mijn eerder ge´nstalleerde Catalyst drivers ook niet gelijk "opgepakt". Heb daarvoor even de laatste versie drivers (catalyst 13.3) gedownload en zonder enige problemen ge´nstalleerd. Daarna werkt het als een zonnetje. In windows prestatiemeter scoort de kaart een 7.4 met mijn systeem. Dat zou misschien nog wel iets sneller kunnen als ik een nieuwer type PCI slot had gehad...

Gamen met Battlefield 3

In de bijgevoegde screenshots vindt je een paar afdrukken van de sensors en specificaties zoals de kaart nu draait. De gemiddelde temperatuur van de GPU is 43 graden bij normaal windows gebruik (internet, tekst) en onder stress gaat deze naar max 56 graden toe. Daarbij heb ik via afterburner wel de ventilator zo ingesteld dat deze bij temperaturen hoger dan 50 graden op 75% of hoger van het maximale vermogen gaat draaien.

overclocken en FPS

Het was grappig om deze kaart even met medium instellingen te proberen (daar kwam ik vandaan met mijn oude 6670 GPU) ik haalde nu ineens 150+ FPS. Dat was dus een enorme verbetering. Maar goed ik wil eigenlijk gewoon FullHD (1920x1080) spelen met betere settings. Dus gelijk naar BF3 HIGH video settings (en motion blur uit!). daarin loopt de kaart gemiddeld op 40 FPS met een frametime van +- 30ms. Prima te doen zeg ik!

Natuurlijk wil ik als tweaker wat meer. Dus heb ik de clock naar 1050 1100 mhz gezet en de mem naar 6300 6400 (4x1600). Nu haalt de kaart zo 50 FPS met deze HIGH settings. Toch een aardige winst en misschien kan de kaart nog wel wat sneller..nog niet het maximale geprobeerd. Daarvoor zou ik het lieer even gecontroleerd met een stresstest als Furmark of MS kombustor wat proberen.

Goed tot zover mijn eerste review van deze kaart. Misschien dat ik het later nog aanvul en heb je zinnige opmerkingen laat dan een berichtje achter!

Heb jij ook een MSI R7790-1GD5/OC?

" In windows prestatiemeter scoort de kaart een 7.4" Dat zegt niks
"Dat zou misschien nog wel iets sneller kunnen als ik een nieuwer type PCI slot had gehad" Daarvoor moet je ook een Ivy bridge hebben en het verschil is dan alsnog miniem omdat een 7790 niet zo heel snel is. Voor Battlefield heb je eigenlijk ook een beter processor nodig.

maar goede review hoor
Nee die windows prestatiemeter is ook flauwekul zegt niks maar ach ik wist het getal uit me hoofd dus zet het maar even neer.

Mijn processor heb ik wel naar een quadcore kunnen unlocken (is eigenlijk een dualcore) en die staat steeds op zo 90% tijdens het gamen dus ja die heeft het aardig zwaar. Eigenlijk zit er ook een beperking met het geheugen. 4 GB houdt niet over merk ik. Dus daar binnenkort eens 30 euri aan uitgeven..
Vind je een fanduct echt een minpunt? De temperaturen van deze kaart liggen vrij laag, het verbruik eveneens. Ik vind die 56 graden bij jou nog vrij hoog, ik kreeg de mijne niet boven de 42 uit.
Nu nog wat verder overclockt core op 1100 mhz en memory op 4x 1600 mhz. en daarbij iets meer power (limit +4%). Werkt helemaal stabiel. temp blijft hetzelfde!