Zalman CNPS12X Review

DJustiin 12 april 2013, 1.739 views

Zalman CNPS12X

Pluspunten

• Stil
  • Goede koeling
  • Speed controller bijgeleverd
  • Mooi om te zien
  • Blauw LED
  • 3 Fans
  • Koelpasta meegeleverd

Minpunten

• Moeilijke inbouw
  • Zwaar

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Waarom deze koeler?

Ik heb deze koeler aageschaft omdat ik het liefst geen standaard koeler in mijn systeem wil. De volgende reden dat ik voor deze koeler heb gekozen is omdat ik een stille koeler wou en eentje die ook nog goed koelde. Ik heb een Zalman Z11 Plus behuizing en de koeler werkt perfect samen met de behuizing (zie foto/combinatie item)

Unboxing

De koeler werd mooi geleverd, en zat ook nog eens stevig en goed beschermt verpakt. Toen ik hem voor het eerst uit de doos had gehaald was de koeler zwaarder dan ik had gedacht!. Op het eerste oog lijkt die wat lomp en groot en denk je misschien "gaat dit ooit passen?!" deze gedachten had ik namelijk wel. En het was wel een beetje waar want ik kreeg tijdens het inbouwen problemen met mijn RAM geheugen, dat kom misschien niet door de koeler maar het omhulsel van de modules (zie combinatie item).

Er werd ook door Zalman koelpasta meegeleverd! (zie foto)

Inbouwen

Het inbouwen verliep niet zo soepel als dat ik dacht, ik ben daarom ook minimaal een uur bezig geweest met het inbouwen van deze koeler! het is aan te raden om het met 2 personen te doen als het mogelijk is. Aan de onderkant van je moederbord word een metaal plaatje/kruis bevestigd en die schroef je vast. Vervolgens bestig je de standaard die meegeleverd word en daarop kom de koeler te staan. Er komt ook nog een metaal plaatje tussen die zorgt ervoor dat de koeler niet kan bewegen of verplaatsen.

Er zit ook een fan speed controller bij, dat is een klein kabel met een weestandje erin
deze zorgt voor "Quiet mode" hierdoor draaien de 3 fans draaien dan op 850 ~ 1,100rpm.

Gebruik

Tijdens het gamen maakt de koeler niet veel geluid, tijdens het internetten en andere kleine programmatjes maakt de koeler geen geluid.

Deze koeler is onwijs goed en mooi voor de prijs. Het product word mooi afgeleverd met kabels manual hoe je hem moet monteren per soort CPU. En niet te vergeten je krijgt gratis koelpasta erbij!

Heb jij ook een Zalman CNPS12X?

Hoe koel houdt je die X4-965 met deze koeler ?
En als je hem een overklok geeft naar bv 4GHz hou warm wordt je cpu dan ?
Heb zelf nog een 2e gamepc met een Zalman cnps9900A op een X4-965 zitten en die houdt de cpu idle op 27C - full-load zonder oc op 38C en met een oc @ 4GHz op 44C.
pricewatch: Zalman CNPS9900A LED

[Reactie gewijzigd door calsonic op 12 april 2013 12:12]

Ik heb zelf geprobeerd mijn 965 te overclocken maar dit is niet gelukt toen, mijn PC viel uit zodra ik hem had overclockt! haha :+ , ik weet niet hoe dit kwam maar dat doet er niet toe :)

mijn cpu ligt soms rond ~30C @ 3.4ghz. met deze koeler :)
zodra ik ga gamen word dit boven de 40C maar niet hoger als 50C dacht ik
Vind ik eigenlijk erg warm voor een koeler zoals dit - misschien heb je teveel koelpasta gebruikt oid.
Had eigenlijk wel verwacht dat deze zalman koeler met 3 fans ipv die ene fan van mij beter zou koelen.
Op hoeveel volt draait je cpu ?
Misschien staat die gewoon erg hoog.
Hij draait bij mij op 1.35v @ 3.4GHz en overklokt op 1.45v @ 4GHz.

[Reactie gewijzigd door calsonic op 12 april 2013 12:23]

Ik zou dat even moeten nakijken als ik thuis ben!, ik morgen meer laten weten hierover