Seasonic G-series 360 watt Review

enthernal 11 april 2013, 4.200 views

Seasonic G-series 360 watt

Pluspunten

• Een van de zuinigste bij zeer lage vermogens. Nog steeds zuinig bij hogere vermogens.
  • Kwaliteit van seasonic
  • Standaard ATX-formaat.
  • Lange kabels met goed verdeelde aansluitingen.
  • Relatief stil.

Minpunten

• de prijs

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Intro
Ik heb deze voeding nu al een tijdje geleden in 2 PC's ingebouwd, 1 voor mijn broer en in mijn eigen zelfbouw NAS. Dit is zoals men seasonic gewend is een zeer degelijke, no nonenses voeding die gewoon zeer solide prestaties neerzet.

Verbruik
De voeding is 80 plus gold rated, maar de 'kracht' van deze voeding zit hem net waar deze rating niet meet, bij de zeer lage vermogens onder de 20% van het maximum leverbare vermogen. Kaal trekt mijn NAS met deze voeding maar 17W uit het stopcontact, mijn broers PC, nochtans met een minder zuining gigabyte bordje en een stuk meer features trekt idle 24W. Veel meer dan dat kan ik helaas niet zeggen, Ik heb geen gelijkaardige voedingen om mee te vergelijken en mijn meetapparatuur is voldoende voor een indicatie, maar daar blijft het ook bij. Wie daar meer intresse in heeft kan best hier eens kijken, daar is deze een vaste klant ;)

Installatie bespreking
De voeding is wat formaat gewoon zoals de ATX standaard voorschrijft, daar valt niet veel over te zeggen. Wat de kabels betreft is er bij deze voeding wel beter nagedacht dan bij de meeste. Waar anderen nogal snel 4 of meer aansluitingen op 1 sata-kabelboom zetten, wat als je kabel-managed vaak betekent dat 1 of meerdere aansluiting niet bruikbaar zijn, heeft seasonic enkel voor de molex 3 aansluitingen op 1 kabel. De 4 sata aansluitingen zitten verdeeld op 2 kabels, de ene 10 centimeter langer dan de andere. De floppy aansluiting(en) die vermeld staan worden overigens door een molex->floppy adapter geleverd. Zoveel te beter, want weinigen hebben die nodig dus moet het geen extra nutteloos stukje kabel zijn ;)

De overige 3 kabels zijn de standaard 24pins aansluiting, de CPU 4+4 pins en een PCI-e aansluiting, welke eerder zeldzaam is onder de <400W voedingen. Deze kabels zijn overigens allen allen lekker lang (~55cm).

De kabels zijn heerlijk voor wie graag een net kabel management heeft, de niet gebruikte kabels, in mijn geval de PCI-e 6pins en de molex kabel, laat je gewoon 'opgevouwen' en hij past mooi achter de mobo tray. De andere kabels zijn lang genoeg dat je ze met wat snelbinders kan leiden.

geluid
Wat geluid betreft kan ik enkel het geluid tijdens het opzetten bespreken, sindsdien staat ie op zolder waar ik hem niet hoor :) De fan is vergeleken met andere voedingen die ik in huis heb minstens even stil of stiller, maar als je een echt stil systeem hebt dan zal je deze toch horen. Wie een volledig stille voeding wilt kijkt dan beter naar een van de passieve exemplaren.

stabiliteit/kwaliteit
Gezien ik de voeding nog maar een paar maand in mijn bezit heb is het nog wat vroeg om over kwaliteit te praten, maar seasonics ijzersterke reputatie, samen de hoge efficientiŽ stellen zich eigenlijk al garant voor een kwaliteit die maar weinig voedingbouwers kunnen bieden (efficientie is voor een stuk aan de kwaliteit van de gebruikte componenten verbonden). Wat stabiliteit betreft kan ik wel een en ander zeggen, mijn NASje draait ondertussen 4 maand zonder onderbrekingen op stroomvlak :)

conclusie
Een zeer goede voeding voor de zuinigere systemen, geen poespas maar gewoon lekker efficient doen wat gedaan moet worden. Wel een stuk duurder dan andere voedingen binnen dit segment, maar dat verdien je na een (paar) jaar terug.

Heb jij ook een Seasonic G-series 360 watt?

Ik heb inmiddels drie van deze jongens. Wat vaak door iedereen vergeten wordt in de power-supply-wedloop, is dat 360 Watt vaak overkill is. Zeker met de moderne processoren (Haswell) en videokaarten zou zelfs 300 Watt vaak toereikend zijn.
Een redelijk boven-middensegment systeem (i7-4770K+Radeon R9 270x) trekt bij volle belasting 216 Watt. Http://www.legionhardware...amd_radeon_r7_265,13.html

Stel dat je nog wat overklokt en er 2 HDD's bij hangt (die tegenwoordig ook onder de 10W blijven), dan zit je nog niet aan het maximum van deze voeding. De piek met opstarten is voor deze voeding ook echt geen probleem. Pas met een SLI/Crossfire opstelling of high end videokaart ga je over het maximum van deze voeding heen.

Gebruik je geen discrete videokaart, dan is een zwaardere voeding al helemaal overkill, dan zit je namelijk rond 150 Watt onder volledige belasting. reviews: Dertien Z97-moederborden getest

En dat zijn piekbelastingen, gemiddeld zit je veel lager. Een Watt of 40-50 idle/beetje surfen in redelijk normaal.

Wat echter wel een feit is, is dat Seasonic ook echte het volle vermogen zonder problemen kan leveren, en dat ook nog eens met een hele lage rimpelspanning. Door te hoge rimpelspanningen worden condensatoren (bijv op je moederbord) warmer wat weer tot een instabiel systeem leidt en dat deze condensatoren ook eerder de geest zullen geven.

Conclusie moet dus eigenlijk zijn dat dit een goede allround voeding is met hoge efficiŽntie, die ook prima een middenklasse gamesysteem kan voeden.
Wat je echter vergeet is dat 360 Watt het piekvermogen bedraagt, de voeding is gebouwd om continu een lager vermogen te leveren, als het goed is staat dat ergens aangegeven op het label.
Continu verbruik ligt vermoedelijk tussen de 200-300 Watt in (24/7.)

Piekvermogen is prima voor in een NAS, waarbij er ineens tijdens de boot-sequence 14 hdd's opstarten *2A op 12V (dus 24 Watt per hdd ineens x 14 stuks), maar bij continu i7+Radeon R9 zou je voor de levensduur van je psu en de rest van je build, toch beter af zijn met een >450 Watt psu.
Er zijn niet veel user systemen die 24/7 draaien, stel dat het continu verbruik op 200 Watt gespecificeerd -hetgeen niet het geval is, deze voeding kan 360 Watt continu leveren- is, dan valt het gebruik van een gemiddeld systeem nog steeds ruim binnen de specs. Zie het voorbeeld van (piek)belasting i7 systeem 216 Watt onder stress, met een gemiddelde belasting 40-50Watt.

Het heeft ook te maken met de huidige efficiŽntie van een voeding/systeem; een efficiŽnte voeding/systeem heeft minder vermogensdissipatie. Vroeger waren de systemen veeleisender (meer componenten) en slurpten meer energie weg, die vooral in warmte omgezet werd.

Pas wanneer je zware, discrete videokaarten gaat gebruiken (dus in game systemen), is een zwaardere voeding aan te bevelen. AMD R7/NVidia GTX960 is totaal geen probleem, en volgens Toms stresstest-metingen zou een R9 380X (kijk vooral eens naar de laatste grafieken van de R9 380X) nog net kunnen. De testopstelling (o/c i7-5930X op X99 platform) staat hier beschreven. Ook de GTX970 zou met deze voeding gevoed kunnen worden, hoewel je dan net als bij de R9 380X ook op het randje zit; onder stress trekt een GTX970 (O/C) ca 245 Watt. In zo'n geval zou ik inderdaad wel uitwijken naar een 450W (of hoger) voeding van een gerenommeerd merk.

Voor de meeste user systemen (i3/i5/i7) met een geÔntegreerde graphics en/of standaard/mid range videokaart is deze voeding dus zeker meer dan toereikend en geeft zelfs overkill/prettige reserve.

Wat betreft de levensduur is het onzin/nauwelijks relevant dat een licht belaste voeding een langere levensduur zal hebben dan een zwaar belaste (binnen specs/efficiency). Dat zwaar belasten is namelijk sowieso relatief, tijdens een intensieve bezigheid als gamen wordt de voeding minder zwaar belast (systeem+180Watt GTX970) dan tijdens stresstesten (systeem+245Watt GTX970). Je moet er zorg voor dragen dat je voeding in ieder geval voldoende vermogen heeft om stresstesten te draaien en er ca 20% bij optellen, dan zit je gewoon safe.

Mocht je van plan zijn om in de toekomst een high end kaart te gaan gebruiken, dan kun je daar wel rekening mee proberen te houden en voor een zwaarder model voeding kiezen. Soms is een zwaarder model voeding goedkoper dan een lichter model, dan is de keuze ook niet zo moeilijk. Het Wattage van een voeding zegt niets over de kwaliteit.

Bij een high end kaart als R9 390X/Fury/GTX980Ti/Titan of SLI/CrossFire opstelling is het uiteraard een heel ander verhaal, maar mensen die dit soort systemen bouwen, zullen niet bezuinigen op de voeding.
Leuke review net naar aanleiding van uw review een besteld.
Voor een nasje met celeron G1610 8gb ram