Samsung UE40ES5500 Zwart Review

VinceLW 10 april 2013, laatste update op 2 maart 2014, 6.080 views

Samsung UE40ES5500 Zwart

Pluspunten

• Scherp beeld.
  • Mooie kleuren.
  • Afstandsbediening ligt goed in de hand.
  • Intuïtieve interface.

Minpunten

• Geen draaibare voet.
  • Zwart wordt getoond als donkergrijs (op z'n best).
  • De software is niet stabiel.
  • Slechte service vanuit Samsung.
  • Formaat afstandsbediening is gigantisch.

Inbrandgevoeligheid Score: 5
De TV is voorzien van 3 HDMI aansluitingen. Voor nu nog voldoende, maar nieuwe modellen worden tegenwoordig gelukkig vaak met 4 poorten uitgerust. De afstandsbediening kent een aparte HDMI knop, waardoor schakelen tussen de verschillende HDMI poorten snel en makkelijk toegankelijk is. De TV schakelt helaas niet automatisch over op het juiste HDMI kanaal, als je een apparaat aanzet.

Het CI+ slot gebruik ik niet, op mijn signaal (via glasvezel) worden alle kanalen ongecodeerd uitgezonden via DVB-C en DVB-C HD. De TV heeft moeite met deze beelden. De CPU is simpelweg niet krachtig genoeg, dus stotteren e.d. komt regelmatig voor. Gelukkig hebben we ook een settop box, deze beelden worden via HDMI goed weergegeven. Zappen via DVB-C gaat tergend langzaam, nog een reden om via een settop box te kijken.

Het geluid van het toestel is, zoals te verwachten is voor een hele platte TV, niet goed. Het kent geen dynamiek en is volledig zonder bas. De TV kent verschillende standen, zoals Standaard en Versterken. De laatste stand zou stemgeluid moeten versterken, maar dimt gewoon bas en hoog nog meer dan normaal. Er is ook een eenvoudige 5 bands equalizer aanwezig, zodat je nog een en ander naar eigen smaak kunt aanpassen.

Ook het beeld kent verschillende standen. Geen van de standen vind ik out of the box geschikt. Veel te veel kleur of veel te veel helderheid, etc. Gelukkig kun je de standen naar smaak aanpassen. Helaas moet dit per ingang gebeuren. Dus als je klaar bent met HDMI 1, moet je alles weer over doen voor HDMI 2 en voor HDMI 3 en voor de TV, etc. De Eco sensor is niet echt bruikbaar. Hij dimt het beeld dan zo veel, dat je niets meer ziet.

De TV maakt na het uitschakelen nog enkele uren tikgeluiden door het afkoelen. Dit ervaren we als erg storend.

De Smart TV omgeving bevat standaard apps voor Netflix, Uitzending Gemist, Pathé en RTL XL. Deze zijn in principe uit te breiden met andere apps, zoals YouTube, SBS/Veronica/Net5 gemist, Buienradar en Nu.nl.

De afstandsbediening is groot. Heel groot. De TV ondersteunt Anynet, dus ook andere apparatuur is te bedienen met deze afstandsbediening. Helaas werkt dat dan niet met onze Amino settop box en niet met onze Mede8er media speler, maar wel met onze Sony Blu-ray speler.

Media afspelen via het netwerk, bijvoorbeeld vanaf onze NAS gaat probleemloos. Het device wordt automatisch gevonden en de kwaliteit is goed. Helaas wordt alles wel zonder ondertiteling afgespeeld als dit niet in de stream zit, maar je losse srt bestanden gebruikt. Ook media afspelen via een USB stick gaat prima (met hetzelfde probleem).

De TV was voor ¤ 409 besteld via de webshop van de Media Markt. Dat heeft voor mij de voorkeur, vanwege de wet kopen op afstand. De MM doet dan stukken minder moeilijk over ruilen en retourneren.

Na de levering hebben we de TV uitgepakt en bleek dat de TV niet draaibaar is op de voet. Jammer, dat missen we wel. Nu staat het toestel altijd in zijn geheel gedraaid, ziet er niet uit, maar werkt prima.

Vervelend vond ik dat de power LED na inschakeling niet uit gaat, maar knippert. Er is contact opgenomen met de Media Markt, maar we kregen te horen dat storingen rechtstreeks met de fabrikant moeten worden opgenomen. We hebben gebeld met Samsung en zij gaven aan dat de TV daarmee een defect aangeeft. Er is na een paar weken een Selectro monteur namens Samsung thuis langsgekomen en hij heeft de infrarood- en knoppenmodule vervangen in de TV. Het knipperen was over, de Led gaat na inschakeling gewoon uit.

De softwarematige storingen zijn vrij snel na aanschaf (binnen een week of twee) geconstateerd. De TV schakelde zichzelf af en toe in. Thuiskomend van de werk en ook midden in de nacht is de TV aan gegaan. Zonde van de stroom, verwarrend voor de honden. Hiervan is een storing gemeld bij Samsung. Via een Remote Management sessie is de TV gereset, ze hebben de firmware geupdate en de auto update is uitgeschakeld. Probleem is opgelost.

Er is na een maand of 3 via de internet support pagina van Samsung een firmware update aangeboden van versie 1041.0. Deze heb ik gedownload en volgens de handleiding geïnstalleerd. De installatie verliep goed, de problemen begonnen na de eerste keer uit- en inschakelen. Deze firmware versie zorgde er voor dat de TV alleen nog het opstartlogo toonde en vervolgens crashed. Er is dan weer een opstartlogo te zien, gevolgd door een crash, etc. Dit heb ik bij Samsung gemeld en de firmware is dezelfde dag teruggetrokken. Blijkbaar was ik niet de enige. Dat bleek later inderdaad ook, want er is op diverse fora op internet te lezen dat dit meer mensen is overkomen. De storing is bij Samsung gemeld, er was geen oplossing voorhanden en na een paar weken is een monteur ingepland. In deze weken hebben we de TV dus niet kunnen gebruiken. Omdat ik zelf een tijdlang het geëxperimenteerd met de afstandsbediening heb ik een workaround gevonden om toch het TV instellingen menu te kunnen openen. Toen eindelijk firmware 1042.0 is vrijgegeven, heb ik deze kunnen installeren. De TV werkte weer als normaal, de monteur is door mij afgezegd. Als ze voor niets komen, brengen ze namelijk E 95 in rekening, die waarschuwing had ik al gehad.

Het opstarten van de Smart functies, "Smart Hub", heeft altijd al problemen gegeven. Het opstarten van deze toepassing kan soms 4 minuten, soms 6 minuten, maar kan ook 10 minuten duren. Als het nog langer duurt, zal de TV zichzelf eens of vaker uit en inschakelen. Dit is denk ik de auto recovery functie tijdens een vastloper. Dit blijkt echter helemaal niet normaal te zijn. Het opstarten hiervan mag de allereerste keer van die dag misschien 20 seconden duren, daarna moet het vele malen sneller gaan. Deze storing is gemeld, maar is nooit opgelost. Dat het anders kan, bleek toen we een leentoestel kregen (die storing wordt later beschreven).

De TV loopt regelmatig vast. Het beeld wordt zwart en de TV doet niets meer. Het is dan noodzakelijk om de stekker uit het apparaat te halen om hem weer werkend te krijgen. Dit kan meerdere keren per dag voorkomen. Deze storing is gemeld, maar nooit opgelost.

De TV reset zichzelf op willekeurige momenten. Het beeld gaat op zwart, je ziet het opstartlogo en de TV werkt weer als normaal. Deze storing is gemeld en Samsung heeft via een Remote Management sessie de TV op afstand overgenomen en de klacht geconstateerd. Zelfs tijdens een Remote Management sessie is dit zelfs tot twee maal toe voorgekomen. De storing is niet opgelost.

De YouTube app biedt de mogelijkheid op deze te koppelen aan een device, zoals een PC of tablet. Dit werkt inderdaad, maar de koppeling wordt spontaan opgeheven, soms na 10 seconden, soms pas na een paar minuten. Deze storing is gemeld, maar er is niet naar gekeken.

Om de TV voorspelbaar te houden, resetten wij de TV en de Smart Hub omgeving wekelijks. De Smart Hub omgeving is dan weer leeg en apps installeren in de Smart Hub omgeving werkt vaak niet. Denk hierbij aan apps als SBS gemist, Veronica gemist en de YouTube app. De installer download de app en vervolgens gebeurt er niets. Deze storing is gemeld en Samsung heeft via een Remote Management sessie de TV op afstand overgenomen en de klacht geconstateerd. Hiervoor is een Selectro monteur ingeschakeld, maar de storing is niet opgelost.

Het afsluiten van de Smart Hub gaat niet altijd goed. In de Smart Hub omgeving zie je naast de snelkoppelingen naar de apps, ook linksboven een kleine preview van het volledige beeld van het TV signaal. Als je Smart Hub afsluit, horen de preview en de snelkoppelingen te verdwijnen en het TV beeld weer fullscreen te verschijnen. Vaak wordt het TV beeld wel vergroot, maar de snelkoppelingen blijven staan. Je ziet b.v. Het RTL4 logo inderdaad het hele preview scherm in beslag nemen, je kunt weer zappen, etc, maar je ziet het TV beeld niet, omdat de snelkoppelingen er overheen blijven staan. Deze storing is gemeld en Samsung heeft via een Remote Management sessie de TV op afstand overgenomen en de klacht geconstateerd. Hiervoor is een Selectro monteur ingeschakeld, maar de storing is niet opgelost.

Binnen de Smart Hub omgeving starten apps soms niet op. Een voorbeeld is de webbrowser. Deze meldt rechtsboven de status "Verbinden..." gevolgd door de status "Bijwerken..." en vervolgens gebeurt er niets. Ook na een half uur wachten niet. Deze storing is gemeld en Samsung heeft via een Remote Management sessie de TV op afstand overgenomen en de klacht geconstateerd. Hiervoor is een Selectro monteur ingeschakeld, maar de storing is niet opgelost.

Vanuit de Netflix app op b.v. iPad of iPhone wordt de TV op het interne netwerk via WiFi automatisch gevonden. De app biedt de mogelijkheid om de geselecteerde titel af te spelen op je iPhone of iPad, maar je kunt er ook voor kiezen deze af te spelen op de TV. Als je deze optie kiest, dan start de TV de Netflix app op, maar de titel wordt niet geladen. De app op je iPhone of iPad meldt dat het laden op ~[TVUE40ES5500] is mislukt. Deze storing is wel gemeld, maar er is niet naar gekeken.

De TV meldt regelmatig dat de netwerkverbinding is verloren. Deze storing is gemeld en Samsung heeft via een Remote Management sessie de TV op afstand overgenomen en de klacht geconstateerd. De engineer kijkt live mee via internet en ziet de melding op mijn TV verschijnen over een verloren netwerkverbinding. De engineer moest toegeven dat dat dus eigenlijk niet kan, want dan had hij de melding immers niet kunnen zien. De storing is niet opgelost.

De TV begon lichte vlekken te vertonen aan de linkerzijde. De storing is aangemeld en Selectro wilde graag eerst foto's ontvangen. Deze heb ik gemaakt en Selectro heeft geconstateerd dat het beeldscherm zelf defect is. Ze hebben een paar weken laten een nieuw beeldscherm geplaatst. De storing is opgelost.

Om tot een oplossing te komen voor een aantal van bovenstaande problemen, heeft Selectro ook een nieuw moederbord geplaatst in het toestel. Direct na het plaatsen was al duidelijk dat een aantal problemen nog steeds aanwezig waren. Daarop heb ik een leentoestel ontvangen van hetzelfde type. Mijn toestel is door Selectro meegenomen voor intern onderzoek. Het originele moederbord is onderzocht en bleek inderdaad defect te zijn, vervanging was dus wel noodzakelijk. In een duurtest bij Selectro heeft mijn toestel geen problemen meer vertoond. Het leentoestel is na een week omgeruild voor mijn eigen toestel en binnen een uur heb ik weer de eerste (bekende) problemen geconstateerd. Het leentoestel en het nieuwe moederbord draaiden beide op firmware 1040.2.

Voor Smart Hub komt regelmatig een update beschikbaar. Deze wordt automatisch geïnstalleerd, staat los van de firmware en duurt normaal een minuut of 5. Het updaten van Smart Hub duurde afgelopen donderdag in totaal 3 uur en 20 minuten, omdat hij weer vastzat in een update loop. Na de update meldt de TV dat er weer een update beschikbaar is en gaat weer updaten, etc, etc. Dit komt regelmatig voor. De storing is gemeld en via een 50 minuten durende Remote Management sessie is de klacht geconstateerd. De storing is niet opgelost, een bezoekje van een monteur is weer noodzakelijk. Daar ben ik niet direct akkoord mee gegaan. Voorstel was om een andere expert er een dag later naar te laten kijken, daar ben ik akkoord mee gegaan. De volgende dag is er weer een Remote Management sessie gestart en na 20 minuten was de conclusie dezelfde. Er moet weer een monteur bij komen.

Onze ervaring met het leentoestel, ook een Samsung UE40ES5500 met dezelfde firmware 1040.2 is nieuw voor ons. Ook dit toestel heeft veel kuren, maar is veel stabieler dan ons eigen toestel. We vonden het jammer dat ons eigen toestel weer terug moest worden geplaatst.

Op 22-01-2014 zijn de laatste 6 versies van de firmwares door Samsung van de support website teruggetrokken. De laatste versie is nu 1036.0 en ineens niet meer 1042.0. 1036 is een versie waarvan ook wij vinden dat die behoorlijk stabiel was. Wij zitten helaas al op versie 1040.2. Een downgrade kan officieel niet door de consument worden uitgevoerd. Een downgrade kan wel door de monteur worden uitgevoerd, maar dit valt niet onder de garantie en kost daarom E 95. Dit ondanks dat dit dus wel eens de oplossing zou kunnen zijn. Dit heb ik ook aangegeven bij Samsung en bij Selectro en bij de Media Markt. Geen van de partijen heeft aangegeven dat dit een optie is die ze zouden willen proberen, alleen als ik E95 betaal, dan is het wel een optie. Op diverse fora is te lezen dat andere Selectro monteurs wel als service de 1036 firmware terug willen zetten via een nul firmware. Mijn Selectro monteur heeft aangegeven dat zij niet over een nul firmware beschikken en deze service niet gratis aan kunnen bieden.

Van de 27 geopende tickets, staan er nog 12 open, met een doorlooptijd van 11 maanden. Selectro is 4 keer thuis langs geweest. Er zijn talloze Remote Management sessies geweest met Samsung experts. Mijn conclusie; deze TV lijkt niet meer te redden.

Mijn rechtsbijstandverzekering heeft de TV inmiddels vergoed en ze starten een juridische procedure tegen de Media Markt. Voor mij is het probleem opgelost; ik ben van mijn Samsung af (en komt er nooit meer in).

Heb jij ook een Samsung UE40ES5500 Zwart?

Dit lijkt toch meer op een klacht rapport als op een review.
Heb precies dezelfde TV hier al meer dan een jaar probleemloos werkend,
dus of jij hebt onzettende pech of ik heb simpelweg veel mazzel met het product :)
Succes met de opvolger!
Daar valt inderdaad weinig op af te dingen, heb je grotendeels gelijk in :) . Product review was ook anders geweest als we de TV gewoon hadden kunnen gebruiken. Dan was het technische gehalte hoger geweest, dit is inderdaad meer een gebruikersreview. Ik ben nog wel benieuwd naar je firmware versie?
Firmware versie is: 001040
Ok, dank je. Dan hoeft downgraden dus toch niet persé de oplossing te zijn :'(
Ranten kun je op kieskeurig, hier verwachten we toch echte reviews. :X

Ik heb zelf en binnen mijn family 6 ES500's staan en herken mij in geen van de door jou genoemde punten.
Ben erg tevreden voor de MM prijs destijds ;)

[Reactie gewijzigd door arjants op 2 maart 2014 22:04]

Kans is groot dat dit inderdaad gewoon een pech geval is. Maar nu ik het geld terug heb, kies ik toch liever voor een ander merk uit een andere winkel.

Helaas heb ik geen verstand van ghosting en gamma correctie etc dus daar kan ik niets over schrijven.
Dit is wat VinceLW helaas heeft moeten meemaken met zijn toestel en ik vind het netjes geschreven, geen rant tirade. Samsung heeft al royaal meer dan de verkoopprijs van het toestel moeten besteden aan service, ze hadden hem beter een goede andere kunnen geven.
Sowieso kan van de klant geen eindeloos geduld gevraagd worden, als na een aantal pogingen de nieuwe aankoop nog niet goed werkte behoord die geruild te worden of geld terug gegeven te worden.
Goede review, ook al is het meer een klaagzang inderdaad maargoed als het product niet goed is dan krijg je dat al snel.

1 puntje van aandacht: voor iemand die z'n tv zo intensief gebruikt als jij dat doet zou ik toch overwegen om misschien wat meer geld op tafel te leggen voor een betere.. met de aanschaf van TV's geld toch vaak de regel 'hoe duurder hoe beter'.
We hebben vandaag een nieuwe Panasonic TX-L42FT60 opgehaald. Door de geboden korting kostte deze slechts E 28 meer dan de Samsung. Een TV uit (normaliter) een hele andere prijsklasse en dat merk je direct aan de gebruikte materialen en afwerking. Hopen dat deze in het gebruik beter gaat bevallen.
Ook hier voortdurend gedoe met 'bijwerken'. De TV loopt daardoor ook voortdurend vast. Moet deze uitzetten om weer aan de gang te krijgen. Voorlopig doet ie het nog, maar daarna voor mij geen Samsung meer.
Hier ook een drama met 'bijwerken', nog steeds na een paar jaar moet de smart hub vrijwel dagelijks worden bijgewerkt. Dit duurt soms wel 10 a 15 minuten, en al die tijd kan je niet doen wat je wilde doen. alleen maar wachten tot ie klaar is.

Zwaat k*t, kan het updaten niet worden geblokkeerd ?
HIer ok hetzelfde gekl**t met die smrat hu updates... wordt er gek van Lijkt wek een wii die altijd wil updaten.. Hopelijk kun je het in de toeokmst uitzetten. Ook vraag ik me af of het om een update gaat of dat het meer een recovery is aangezien het totaal niet stabiel is.