Specificaties 3" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

LG KU990 Viewty Zwart Review

Wom 21 mei 2008, laatste update op 21 mei 2008, 1.532 views

LG KU990 Viewty Zwart

Pluspunten

• Videofunctie
  • Mediaspeler
  • Uiterlijk en degelijkheid

Minpunten

• Prijs, relatief aan concurrenten en functies.
  • Alleen Qwerty mogelijkheid bij SMS/Email
  • Pennetje niet in Viewty te schuiven

Voordat ik opzoek ging naar de opvolger van mijn SE W800i was ik even bij mezelf ten rade gegaan om te kijken waar ik mijn GSM het meeste voor gebruikte. Naast de reguliere functies was het vooral de camera welke ik regelmatig gebruikte. Niet zozeer om kwaliteitsfoto's te maken, maar puur om even snel bepaalde momenten vast te leggen. Bij mijn nieuwe GSM zou dit dan ook zeker een aandachtspunt zijn.

Na diverse reviews gelezen te hebben van oa. de Nokia N95 en de Viewty ben ik naar de telefoonwinkel gestapt om beide eens in mijn handen te voelen. Na deze eerste kennismaking werd het al snel duidelijk dat de Viewty mij het meeste aansprak.

Uiterlijk/Kwaliteitsindruk

Het eerste wat je ziet is uiteraard hoe de telefoon er in het echt uitziet. Hoewel in andere kleuren verkrijgbaar ziet hij er in het zwart er fraai uit. Het grote scherm gecombineerd met het redelijk slanke design sprak me zeker aan. Weinig knoppen, en over het algemeen heel netjes afgewerkt. De Viewty voelt ook gewoon goed aan. Knoppen geven een goede response en er zitten geen zaken op die kunnen afbreken. Solide in een fraai jasje zou je kunnen zeggen.

Klein detail, de Viewty is erg fraai verpakt, wat de voorpret alleen maar groter maakt.

Gebruiksgemak in de praktijk

Aangezien dit mijn eerste ervaring was met een LG telefoon was de interface eventjes zoeken voor me. Maar eerlijk gezegd was ik hier zo mee weg. Alles zit op een logische plaats. Enige waar ik echt even naar moest zoeken was de manier om de Inbox in één keer leeg te maken. Maar de handleiding is duidelijk opgebouwd waardoor je bepaalde functies daarin snel kan opzoeken.

Aangezien de Viewty gebruik maakt van een touchscreen was ik daar in het begin wat huiverig over. Niets is meer vervelend dan slechte response op je acties. Hier ben ik dan ook positief over verrast. Scrollen, selecteren, slepen; het kan allemaal. Omdat ik de response erg fijn vond heb ik ook niet overwogen om de extra beschermlaag tegen krassen te installeren. In diverse reviews komt naar voren dat de response dan toch iets minder wordt. En aangezien een GSM voor mij een gebruiksartikel is ben ik ook niet zo bang voor krassen.

Sms'en en emailen gebeurd met een qwerty toetsenbord, en dat is erg lekker en snel werken. Minpuntje is wel dat de 'backspace' een van de vaste knoppen op de telefoon zelf is. Dat vertraagt wel iets in het typen van je sms/email.

Standaard is er ook een pennetje meegeleverd, maar heb nog niet de behoefte gehad om deze te gebruiken. Deze kun je ook niet in de Viewty schuiven, dus is het niet echt een waardevolle toevoeging wat mij betreft.

De standaard browser voor internet voldoet prima. Alle functies die je wilt gebruiken zijn aanwezig. Tevens zijn er al een aantal shortcuts voorgeinstalleerd van bepaalde Google applicaties. Denk aan Youtube en Google Maps. Dit is mijn eerste gsm waar ik deze mogelijkheid in heb dus direct vergelijkingsmateriaal heb ik niet direct. De eerste ervaring is in ieder geval een positive.

In het algemeen is het gewoon een erg fijne gsm om mee te werken.

MP3/Video

Als mediaspeler is de Viewty ook erg geschikt. DivX wordt ondersteund en standaard wordt er een cd-rom meegeleverd met een conversieprogramma waarmee je diverse formaten naar DivX kan converteren. Zelf zet ik regelmatig Southpark afleveringen erop en deze zijn prima af te spelen mede door de luide speaker die erin zit. Op vol volume wordt er zonder vervorming de muziek afgespeeld. Dit geldt ook voor MP3's. De mediaspeler werkt snel en makkelijk, met een leuke visualisatie tijdens het afspelen. Geluidskwaliteit is in vergelijking met mijn iPod Classic vergelijkbaar. Ik ben geen audiofiel maar heb nog nooit iets storend gehoord (los van mijn muziekkeuze natuurlijk ;) )

Camera/Video

Aangezien de Viewty over een 5 megapixel camera beschikt wordt er toch verwachting geschept. Zowel met de VGA camera op de voorzijde als de grote op de achterzijde beschik je over een breed scala aan functies. Vergelijkbaar met wat je bij de gemiddelde digitale camera uit het middensegment mag verwachten. Bij voldoende licht zijn de foto's goed te noemen. Bij minder licht loopt de kwaliteit snel achteruit. Hoewel ISO800 een optie is, doet dit de duidelijkheid van de foto's geen deugd. Macro en panorama functies werken goed. Het is mogelijk om handmatig scherp te stellen wat in bepaalde situaties de foto's zeker ten goede kan komen.

Met de standaard instellingen zullen de foto's niet direct super zijn, maar zogauw je wat meer vertrouwd met de functies bent zullen je foto's ook beter worden.

Over de video opnamefunctie ben ik erg te spreken. Maakt goede video's en de slow-motion functie geeft een leuk effect. Hierin wordt de video met 120FPS opgenomen en dan later weer met 30FPS afgespeeld waardoor je een fraai vertragingseffect krijgt.

Stabiliteit

Aangezien het een in-house ontwikkeld OS is wat er op de LG draait, is het natuurlijk maar afwachten wat de stabiliteit brengt met zoveel functies. Nu ik hem ongeveer een week of 8 in mijn bezit heb, is er nog geen moment geweest dat ik een vastloper heb gehad. Op diverse fora lees ik echter dat dit toch zo af en toe voorkomt dus ik zal hierin geluk hebben.

Resumerend ben ik tevreden met mijn Viewty. Doet alles wat ik van hem verlang en meer. De standaard telefoonfuncties zijn goed verzorgd, en de extra functies doen wat ze moeten doen.

Heb jij ook een LG KU990 Viewty Zwart?

Je bent over het algemeen wat positiever dan ik over de Viewty :P
Alleen heb ik wel de mogelijkheid om een "gewoon" toetsenbord te gebruiken bij sms. Helemaal boven in het sms scherm staat een knop met een pennetje en een A. Daar kan ik kiezen voor Keypad (normale foon layout), Handwriting-Screen en Handwriting box, waarmee je de letters op je scherm kunt tekenen.