Specificaties 22" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 226BW Zilver, Zwart Review

Luuk1983 21 mei 2008, 3.831 views

Samsung Syncmaster 226BW Zilver, Zwart

Pluspunten

• Reactietijd
  • Prima kleuren na calibratie
  • HDCP
  • Uniform backlight
  • DVI + VGA

Minpunten

• Beperkte inkijkhoek (vooral verikaal)
  • Beperkt te verstellen in hoogte en qua kantelen
  • Zwart is niet echt zwart
  • Weinig extra aansluitingen, zoals USB, kaartlezers etc.

De Samsung 226BW is op dit moment één van de populairste breedbeeld monitors. De gunstige prijs in combinatie met een (volgens vele) mooi design, goede specs en de grootte is voor vele de reden om de monitor aan te schaffen. Ik heb nu al ruime ervaring met de monitor en het leek me gezien de voortdurende populariteit een goed moment om een review te schrijven.

Als ik 1 ding moeilijk vind, dan is het een monitor uitzoeken. Er zijn nogal wat variabelen, zoals ontwerp, specificaties, kijkhoek, type panelen etc. En dan is het ook nog zo dat er zoveel gespeeld wordt met specificaties (dynamisch contrast?) dat de praktijk heel anders kan uitpakken. De ene teschnische term om het beeld te verbeteren is nog mooier dan de andere en het is dat het niet mogelijk is, anders hadden we nu beeldschermen met een kijkhoek die groter is dan 180 graden volgens de specificaties.

Er zit dan ook niets anders op dan veel reviews te lezen. Uiteraard zijn reviews subjectief, maar als je er maar genoeg leest krijg je een duidelijk beeld. Het bleek dat er een paar verschillende panelen gebruikt worden in de 226BW en dat het ene paneel er beter uitziet dan het andere. Helaas was het op moment van aanschaf niet meer mogelijk via de doos of de BIOS te achterhalen welk paneel er in mijn monitor zat. Dus in zeker zin was het een gok.

Ik heb voor de 22" 226BW gekozen in plaats van de 20" 206BW vanwege het formaat. De resolutie van deze monitors zijn hetzelfde, maar een 20" widescreen is qua hoogte vaak kleiner dan een conventionele 19" en dat vind ik jammer. Vandaar de 22".

Specificaties
Eerst het saaie, maar noodzakelijke stuk:

Panel: TN
Formaat: 22"
Resolutie: 1680 x 1050
Contrast: 700:1 (3000:1 dynamisch)
Color support: 24bit
Response time: 2ms

Voor meer specificaties ga naar de Samsung website

Eerste indruk design en installeren
De doos waarin de monitor arriveert is zoals je dat van een LCD monitor kan verwachten. Hij is niet te groot en niet te klein maar stevig genoeg met voldoende opvulmateriaal. Bij het openen van de doos wordt duidelijk dat het zeker geen kleine monitor is, maar op één of andere manier lijkt het toch kleiner dan ik verwacht had. Voordat de monitor gebruikt kan worden moet eerst de voet erop geschroeft worden en vervolgens de kabels aangesloten. Een klep achterop de monitor fungeert zowel als sierlijke afdekking als kabelgeleiders. Een handleiding heb ik voor een monitor nog nooit gelezen, plus daar ben ik als tweakers natuurlijk allergisch voor ;)

Het design van de monitor is zoals ik het verwacht had. Piano zwart vind ik behoorlijk mooi, alleen is het nogal gevoelig voor vette vingers. Ook stof is meestal goed zichtbaar op een zwarte monitor. Dat doet uiteraard niks af aan het design.

Als de monitor op mijn bureau staat en mijn CRT in de hoek stof staat te vangen wordt duidelijk dat het toch wel een erg grote monitor is. Hij lijkt meteen een stuk groter. En dat is precies de reden waarom ik 'm gekozen heb. Aansluiten aan de computer is uiteraard een 'piece of cake'. Bij het aanzetten van de monitor begint er een speels blauw lampje te branden dat gelukkig niet te fel is. Tijd om te zien wat this baby can do.

Eerste indruk beeld
Het Windows XP logo verschijnt op het beeld. Flink uitgerekt en zichtbaar behoorlijk gestretched. Logisch uiteraard. Maar toch even wennen als je een CRT gewend bent. Eenmaal in windows oogt het beeld niet echt geweldig. Dit is uiteraard logisch omdat we nog geen native resolutie gekozen hebben. Eenmaal op 1680 x 1050 is het een verademing ten opzichte van mijn CRT. De tekst is zoveel scherper dan ik gewend was. Nou is een CRT van een jaar of 6 oud sowieso al onscherper geworden, waardoor het verschil nog duidelijker is. Ik vraag me meteen af waarom ik dit niet VEEL eerder gedaan heb.

Over de kleuren ben ik nog niet helemaal tevreden. Ik heb wel vaker gelezen dat kleuren zonder calibratie vaak vrij slecht zijn. Het lijkt allemaal best flets en het contrast is ook niet echt wat ik ervan verwacht had.

Gelukkig zijn er geen dode pixels te bekennen. Ik had geen pixelgarantie genomen aangezien je een product altijd binnen 7 dagen terug mag sturen. Ik had vantevoren expliciet gevraagd aan de webshop waar ik 'm besteld had of ik het product na opening nog terug kon sturen. Ik weet wel dat het wettelijk onzin is als ze een geopende verpakking weigeren, maar d'r zijn zat webshops die daar moeilijk over doen.

Features
De features zijn vrij karig te noemen. Ik heb daarvoor een 'voldoende' gegeven omdat er genoeg op zit wat je van een monitor kan verwachten. Er zit een VGA en DVI ingang op, de monitor heeft (logischerwijs) een OSD met bijbehorende knoppen en ondersteund dynamisch contrast. Belangrijker: de monitor ondersteund HDCP zodat Blu-Ray of HD-DVD kijken tot de mogelijkheden behoort. Maar meer is het ook niet. Er zijn geen extra poorten, zoals USB of een card reader. Ook heeft de monitor geen speakers of een tuner. In hoeverre je deze dingen in een monitor zou moeten hebben in een andere discussie, maar in verhouding met wat er mogelijk is heeft deze monitor dus 'voldoende'.

Beeld
De monitor heeft een aantal preset functies, zoals gamen, tekst en dynamic. Maar eerlijk gezegd vind ik ze er allemaal niet echt goed uitzien. Zeker dynamisch contrast, wat vast wel goed zal werken in films is zwaar irritant in Windows. Telkens als je een venster opent (Waar dus veel wit in zit) wordt het beeld in eens een stuk feller. Niet aan te raden dus.
Ik ben vervolgens zelf bezig gegaan met het instellen van de monitor volgens het Samsung programma 'magic tune'. Alleen al door het installeren van het programma worden de kleuren beter. Tevens in het makkelijker alles in te stellen dan via het OSD van de monitor.

Na deze wijzigingen ben ik tevreden over het beeld. De kleuren zijn een stuk helderder en het contrast lijk ook veel beter. Het wit van de windows vensters lijkt nu tenminste wit, terwijl de rest niet te overdreven fel is.

Er vallen me wel twee dingen op aan de monitor. De zwartwaardes vind ik niet echt geweldig. Uiteraard is dit een inherent probleem van een LCD monitor, maar ik had het wel wat beter verwacht. Gelukkig oogt de backlight wel uniform.
Een ander nadeel van een TN panel is de inkijkhoek. Horizontaal is deze meer dan goed genoeg, maar de vertikale inkijkhoek is vrij slecht. Als je gewoon recht naar je monitor kijkt dan zie je (waarschijnlijk door de grootte) al wat verkleuringen naar de randen toe. Niet in de mate waarin het stoort, maar het is wel duidelijk aanwezig. De monitor is niet in hoogte verstelbaar en kan bijna niet verder dan 'recht' naar beneden gekanteld worden. Hou hier rekening mee. Als je de monitor tevens als TV wil gebruiken weet ik niet of deze monitor zo geschikt is.

Gaming
Gaming is hetgene waar ik 'bang' voor was. Ik heb lang een LCD monitor ontweken omdat een stevige CRT vaak toch beter werkt. Echter, gezien de ontwikkelingen in de LCD markt durfde ik het wel aan. En daarnaast waren en simpelweg bijna geen fatsoenlijke CRT's meer te vinden.

Ik kan er kort in zijn: wat een verademing! Als je spellen in de native resolutie kan spelen dan is het beeld haarscherp. De kleuren zijn dankzij mijn eerder instellingen erg mooie, waarschijnlijk beter dan mijn CRT. Ghosting is gelukkig al langer verleden tijd dankzij de 2ms g-to-g responsetime. Bij snelle spellen als Flatout 2 is er niets wat op Ghosting lijkt zichtbaar.

Wel merk dat zwart niet echt zwart is, zoals ik al eerder opmerkte. In spellen als F.E.A.R. was mijn CRT toch beter. Niet dat je niet kan zien wat dingen voorstellen, maar de donkere dreigende sfeer komt net niet zo goed over. Maar behalve deze kleine dingen zou ik niet terug willen naar mijn CRT. Dankzij het TN panel is deze monitor perfect geschikt voor gaming!

Wat me wel een beetje tegenviel is dat de monitor geen knopje heeft om de aspect ratio aan te passen. Met name spellen die standaard geen breedbeeld ondersteunen zijn nogal vervelend. Deze beelden worden standaard naar 16:10 uitgerekt. Nou zijn de meeste videodrivers in staat om dit op te lossen, maar toch is het jammer dat dat er niet goed op zit. De NVIDIA drivers geven je de keuze tussen stretchen, stretchen met behoud van aspect ratio of het door de monitor te laten doen. Ik heb geen harde data daar over, maar ondanks dat het prima werkt heb ik toch het idee dat het een extra bewerking is die wat performance kost.

Het is geen verassing waarom deze monitor zo populair is, met name bij gamers. Het scherm heeft een zakelijk en net ontwerp, de kleuren zijn na calibratie prima en dankzij het TN panel heeft het scherm een snelle reactietijd.
Helaas zorgt het TN paneel er ook voor dat de inkijkhoek, met name verikaal, behoorlijk beperkt is. Omdat de monitor niet in hoogte te verstellen is en naar beneden slechts beperkt kantelt kan dit voor sommige mensen een probleem zijn. Net als bij veel andere LCD's is zwart niet echt zwart, maar de backlight is wel uniform.
De monitor heeft de nodige aansluitingen zoals VGA en DVI met HDCP ondersteuning, maar verder niets extra's.

Ik zou de monitor, indien in de keus had, gewoon nog een keer kopen.

Edits
21-05-2008: Stukje over scaling in spellen toegevoegd.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 226BW Zilver, Zwart?

De 226 voor 228 Euri. Bijna "te geef". Ik ben een grote voorstander van een S-PVA of S-IPS scherm, maar daar hangen wel heeeeel andere prijskaartjes aan. Ook game ik niet zo veel en zeker geen super snelle spellen (te oud denk ik :+ ), dus is voor mij de response tijd minder van belang. In mijn games moet het er vooral gaaf en perfect uitzien. Dus al met al een ander eisenpakket.

Voor deze prijs, denk ik, moet je de nadelen voor lief nemen. Waarmee ik overigens niet zeg dat je ze niet moet vermelden. Je moet ze juist wel vermelden (zoals jij ook doet!), dat maakt nl. jouw review zo goed, anderen kunnen hier wat mee en op grond van je positieve en negatieve eigenschappen tot een (beter gefundeerde) beslissing komen.

Opvallend vind ik, vanuit het standpunt van een gamer zeker, dat je niets zegt over input lagging. Ik denk dat dat misschien nog wel belangrijker is dan de g-2-g response tijd, omdat je met de input lagging over grotere waarden praat. Je hebt je oude CRT nog op het bureau staan, dus ik zou zeggen, gaan met die geit.

Je hebt gekozen voor een 22" i.p.v. een 20". Je motiveert dat door de grootte te vergelijken met een 19" (square neem ik aan). Maar waarom doe je dat, je hebt toch geen 19"er naast staan?
Ik zou altijd kiezen voor het scherm met de hoogste dichtheid om de volgende redenen:
  • Naar mij idee is het overzicht op een kleiner scherm beter voor een gamer dan op een groter scherm (en je wint nu niets aan detail, omdat de resolutie gelijk is).
  • Volgens een aantal onderzoekjes is de input lagging bij een groter scherm ook groter
  • Het kleinere scherm is scherper door de kleiner pixel
Maar ja het is net als met smaak, iedereen heeft zijn eigen gevoel daarbij, en dat is ook maar goed.

Over de kwaliteit van de review is al genoeg gezegd, dat ga ik niet doen want dan ga je straks nog naast je schoenen lopen 8-) .
Het laatste puntje van vind ik wat overdreven, vergelijkbare 20/22" schermen hebben dat gewoon niet, vooral niet in dit segment, moet je het toch wat hoger op zoeken.

Verder heb ik ook een 226BW en vind het jammer dat de voet niet verstelbaar is, kantelen of omhoog omlaag, beetje jammer.

Daarnaast een mooie review, lekker verheel goed uitgediept, prima, zo zien we ze graag :)
Een prima review. Kan ik nog van leren.Goed onderbouwd , prettig leesbaar. ;)
Geweldige review, lekker duidelijk en prettig leesbaar..

Ik heb zelf sinds 2 dagen een 226CW en bevalt me ook heel erg goed, de keuze op deze monitor is mede gemaakt door reviews als deze !
Goede review!

Eens met de positieve en negatieve eigenschappen, vooral de inkijkhoek is iets waar ik me aan erger. En inderdaad je moet het even calibreren maar dan heb je ook wat! (out of box blauw was bij mij paars...)

Enige wat ik nog toe wil voegen is dat het blauwe aan/uit lampje knippert als je computer uit staat, ipv. dat het lampje gewoon uit gaat. Irritante daaraan is dat je elke keer je monitor appart aan/uit moet zetten.

[Reactie gewijzigd door rnenator op 21 mei 2008 17:03]

Ik heb de 223BW, in principe is het de 226 maar dan met een 21,6 inch scherm. Ik ben er zeer tevreden over, maar sommige negatieve punten kan ik toch wel herkennen.

De verticale kijkhoek valt inderdaad tegen. Als ik op bed hoogte een film lig te kijken merk je het direct, alles word wat donkerder. Je kunt de monitor niet verder naar beneden verstellen.

De niet aanwezige extra usb/kaart lees poorten vind ik helemaal niet erg. Vind het sowieso niet mooi als er uit de zijkant een stekker met draad komt.

Het design vind ik echt super, mooi strak, straalt ook wel een vorm van degelijkheid uit. Ga alleen niet teveel aan de randen zitten want dan veranderd je mooie glans laag in een vingerafdruk.