LaCie Biggest Quadra 301250EK 4TB Review

Dronl 21 mei 2008, laatste update op 22 mei 2008, 3.009 views

LaCie Biggest Quadra 301250EK 4TB

Pluspunten

• Compact apparaat
  • Degelijke behuizing
  • Goede offline RAID oplossing

Minpunten

• Niet deugend apparaat
  • Matige tot slechte service (zelfs met advanced warranty)
  • Niet mogelijk om telefonisch contact op te nemen(indien er problemen voorkomen zal LaCie aanvragen om contact op te nemen)

Mobiliteit Score: 4
Dit systeem hebben we aangeschaft via een leverancier voor de opslag van gevoelige data.

We hebben gekozen voor de Lacie biggest Quadra 4TB omdat de data lokaal moet blijven staan, het is niet bestemd om op het netwerk te plaatsen. Daardor kwam LaCie in onze ogen met een zeer interresant product.

Het pakket was degelijk ingepakt en kon zo aangesloten worden, de 4 schijven zaten al in het RAID systeem dus het moest alleen nog aangesloten worden op het stroomnetwerk.

Er zit een kleine instructie in de doos, waar in een aantal stappen beschreven wordt hoe het RAID systeem binnen een korte periode goed werkend te gebruiken is.

Dit boekje gevolgd, en na 8 uur was het systeem klaar met het initialiseren tot RAID5.

Omdat we er zeker van wilden zijn dat het systeem ook daadwerkelijk rebuild na bijvoorbeeld een disk failure hebben we een disk failure nagebootst door op aanwijzing van LaCie een enkele schijf te verwijderen en deze dan terug te plaatsen. Helaas mocht dit niet werken, en kon de Biggest Quadra de schijven niet opnieuw opbouwen tot een nieuw RAID5 systeem.

Contact met Lacie gezocht, het is niet mogelijk om de helpdesk telefonisch te benaderen.. dus je moet een mail sturen naar de support van LaCie.

In deze mail heb ik een probleemomschrijving vermeld, en de aanvraag voor een nieuw systeem omdat deze niet naar behoren werkt. Er werd contact met mij opgenomen door medewerker1 en tijdens een gesprek is besloten dat het RAID systeem niet deugt, en ik zou een nieuwe opgestuurd krijgen.(Dit doordat we tevens de advanced warranty aangeschaft hebben).

Een aantal dagen later wordt ik benaderd door mijn leverancier dat een nieuwe schijf onderweg is, ik vertel hem dat ik een nieuw systeem zou krijgen maar schijnbaar had LaCie intern besproken dat dit probleem waarschijnlijk te maken had met 1 defecte schijf.

Afijn, ik vertrouw LaCie volledig, want zij zijn natuurlijk d experts met dit systeem!

Een week later ontving ik een schijf, deze heb ik vervangen voor de defecte schijf en het systeem begon meteen te rebuilden!

Een dag later heb ik nogmaals contact gezocht (via de mail, want bellen is weer niet mogelijk) over hoe het mogelijk is te testen of dit raid systeem in staat is om na het uitvallen van een schijf zichzelf te herbouwen tot een raid5 met 4 schijven.

Door medewerker2 heb ik een procedure gekregen om dit te testen. kort samengevat:
Tijdens het draaien van het systeem een schijf verwijderen, en deze weer terug plaatsen.
Werkt weer niet, disk failure piepjes etc

Weer via de mail contact gezocht met LaCie, aangegeven dat ik nu echt een nieuw systeem wil want ik heb geen vertrouwen meer in dit huidige apparaat.

Een aantal dagen later wordt er contact opgenomen, en wordt mij aangegeven dat IK geweigerd heb vorige keer een nieuw systeem te krijgen.... afijn allemaal geregeld ik krijg een nieuw systeem.

Een week later het systeem ontvangen, aangezet, RAID op laten bouwen en helaas meteen RAID FAIL.

Wij zijn klaar met dit systeem, teruggestuurd en we zoeken verder naar een alternatieve oplossing..

Ontevreden over LaCie Biggest Quadra 4TB

Heb jij ook een LaCie Biggest Quadra 301250EK 4TB?

LaCie heeft wel meer probleem gevallen zien ik. Wij hebben recentelijk problemen ondervonden met de Big 1TB single drives. Die maken de data toegankelijk, maar dan mag je het apparaat niet meer beheren. Stuur je hem op, krijg je hem netjes weer terug. Alleen nu kan hij wel beheerd worden, maar dan kun jede data niet sharen... firmware upgrade; resultaat, probleem waarvoor hij opgestuurd werd. inmiddels hebben 2 van de 3 units identieke problemen

Ook wij zijn klaar met onze Porsche's.... Tevens bieden deze producten veel minder mogelijkheden dan andere makers in de SOHO/MKB NAS wereld
Even een update:

LaCie heeft contact met mij opgenomen om dit artikel te bespreken.

Zij gaven aan dat dit artikel negatieve invloed had op dit apparaat, natuurlijk is dat te begrijpen daarom hebben we dit artikel samen besproken.

LaCie heeft het door ons geretouneerde apparaat getest, en laat in onderstaand filmpje zien dat het rebuilden wel zou werken.

Ik heb LaCie duidelijk gemaakt dat ook bij ons dit rebuild proces begon maar dat na ongeveer 60%(niet zeker van exacte percentage omdat dit rebuild proces +/- 8 uur duurt) het proces faalt. Dit is bij LaCie niet getest dus het is niet bekend of dit ook bij hun gebeurd.

Tevens werd mij aangegeven dat ik door dit artikel mensen af kan raden dit product aan te schaffen, daarom wil ik het volgende vermelden:

Onze ervaring met deze LaCie biggest Quadra 4TB is niet positief, volgens LaCie zijn hier geen identieke bekende problemen mee, en werkt het product volgens LaCie naar behoren! Hoewel ik niet kan geloven dat ik toevallig tweemaal pech heb gehad bij dit apparaat wil ik niemand die dit apparaat wil kopen van deze gedachte afhalen, mijn ervaring is niet positief, misschien van andere wel.

Ik wordt op de hoogte gehouden door LaCie, dit wordt intern uitgezocht dus ook ik zal deze review nogmaals bijwerken.
Ik heb zelf ook niet al te goede ervaring met Lacie, had een netwerkschijf van 250 gb die het na een jaar begaf, daar ging al mijn muziek:( Balen balen. Nu heb ik maar een back-up van mijn lacie schijf op mijn server staan want 1 keer alle muziek kwijt raken daar aan toe maar dat laat ik me geen 2de keer gebeuren.

Het grootste nadeel was gewoon het feit dat de Hardeschijf het niet had begeven maar de software er omheen die kwam niet meer op de schijf.
kun je hem in ieder geval nog uit die dooie lacie behuizing slopen toch :)? de echte schijf is vaak gelukkig gewoon een samsung or w/e. Maar een ketting is maar zo sterk als de zwakste schakel natuurlijk :P. of dit nu de pc, behuizing of zelf maar het usb kabeltje is :o. gelukkig weet je bij lacie blijkbaar vaak waar het aan ligt ;).

En lang leve servers, ik heb altijd een backuppie via FTP beschikbaar staan voor presentaties. Zeker nu mijn NAS en FTP 1 server zijn is dit superhandig :P.

[Reactie gewijzigd door ThePiratemaster op 22 mei 2008 16:29]

Wij hebben de 500Gb versie gehad van LaCie. Deze werkte na ruim 1,5 jaar niet meer. Gelukkig was de schijf nog in orde (zat een Hitachi Dekstar in) maar de electronica had er de brui aan gegeven. Nu gebruiken we een FreeCom Pro Network drive van 500 Gb.

Dat is een vreemde manier van aantonen dat een rebuild gelukt is. Het is net wat je zegt, laat dan ook maar eens zien wanneer de rebuild klaar en geslaagd is (wijzend op het filmpje)

[Reactie gewijzigd door marquis op 22 mei 2008 15:23]

Dat hebben ze dus niet getest, en het systeem is nu al opgestuurd naar de fabriek dus ze zouden, wanneer zij weer een systeem ontvangen ook helemaal testen of de rebuil werkt. Helaas zal dit niet ons systeem zijn dus weten we nooit wat er met dit apparaat aan de hand was
Weer een hele tijd verder, maar toch nog even een toevoeging aan dit verhaal.

Na het systeem teruggestuurd te hebben, en alles teruggedraaid is.... kwam er toch nog een interessante wending aan dit verhaal.

LaCie heeft contact opgenomen met ons voor een tegenreactie, zij gaven aan dat dit product wel degelijk goed werkte en dat er gen problemen bekend mee waren.

Dus... Ik ontving een week later een testsysteem wat ik een 2 weken lang mocht testen, natuurlijk heb ik dit geaccepteerd en ben er ook mee aan de slag gegaan.

Het systeem heb ik ontvangen met een voorgeconfigureerde raid5 instelling, + een partitie.

Ik heb willekeurig een schijf verwijderd uit het RAID syteem, laten rebuilden (GEEN raid fail, en de schijf is heropgebouwd).

Wat data geplaatst, wat data verwijderd, een format, wat data geplaatst, meer data geplaatst, een schijf verwijderd, de schijf teruggestopt, rebuilden (GEEN raid fail)
Data verwijderd, format, data geplaatst, schijf verwijderd, rebuild en het werkt nog steeds.

Nu hebben wij hier een Biggest Quadra staan die zichzelf kan rebuilden, en waar nu ook al 1,4TB aan data opstaat.

Het enige vreemde vind ik dat er nu in plaats van Hitachi, Samsung schijven inzitten.

Op dit moment wordt de koop weer opgezet en houden wij dit Raid systeem, en zijn we nu tevreden.

Ik gok er maar op dat we tot 2 maal onzettende pech hebben gehad.

Uiteraard complimenten voor LaCie, door toch te proberen het product te bewijzen, en dat is ze nu gelukt ook.
Goed geregeld door LaCie. Ik heb er zelf ook één, en geen enkel probleem mee gehad vanaf het begin. Het blijft techniek waar je blijkbaar toch 2x flinke pech mee hebt gehad. Dat zal LaCie ook niet gewild hebben, en blijkt dat ze geloof hebben in het product. Anders hadden ze het al lang van de markt gehaald.

In ieder geval netjes dat je dit nog eventjes post. Veel gebruiksplezier met je Quadra !
Update:
Op den duur had ik dus 3 kasten ( Biggest Quadra systeem kasten ) staan.
Wel aardig van LaCie om te helpen met mijn problemen.
Ik had dus mijn oude 4 * 1Tb schijven nog netjes liggen ingepakt etc..
Ik had in gebruik een set van 4 * 500Gb schijven die in eeen goed werkend BQ kast zijn werk deden...
De bedoeling was om weer mijn systeem met 4 * 1 Tb schijven te laten werken.
De kast met 4 * 500Gb schijven kon NIET de 4 * 1Tbb schijven aan.... vandaar..

Toen kwam de stoelendans met de Biggest Quadra Systeem kasten.

De eerste vervangende kast herkende mijn schijven niet. ( Ik gaf aan dat dit wellicht door de firmware versie 1.00 kwam, mijn schijven waren op een firmware 1.02 RAID5 geformateerd... ?? ) dus graag een met een andere firmware...
Ik kreeg een andere BQ kast. ( derde kast ).
Met wat gewissel van de schijven-sets tussen de systemen kon ik uiteindelijk twee werkende BQ's krijgen.
Ik heb een backup gemaakt naar mijn Synology Rackstation van 4Tb RAID5, deze is superbetrouwbaar tot nu toe! ( type RS407 ).
Ik heb een rsync tussen de BQ's gedaan. ( scriptje )
Handmatig gecontroleerd of de belangrijkste data daadwerkelijk aan wezig was.
Mijn 4 * 1Tb schijven opnieuw geformateerd in mijn te behouden BQ doos.
De data met rsync weer op mijn nieuwe schijven gezet.

he he

1 van de kasten die zo-ie-zo niet werkten teruggebracht naar mijn tussenpersoon die deze aan Lacie doorgeeft.

Daar ik het meeste intensieve werk met de BQ in het weekend, duurde het een aantal weekenden of dat.....
JA HOOR.... een luide piep komt uit de kast zetten die NIET met enige menu/reset knop uitgezet kan worden... heb het nog op mijn pda opgenomen in video als bewijs van melding etc. Toen maar uitgezet. Opnieuw aangezet en..... weg was de melding....
Doet je wel denken of het betrouwbaar is.

Bij het inleveren van de laatste extra BQ kast hoorde ik dat Lacie er waarschijnlijk op terugkomt om mij een nieuw systeem te geven, moderne uitvoering van de Biggest Quadra, de Lacie 4 Big Quadra. http://www.lacie.com/nl/products/product.htm?pid=11114

Tot op heden ( met zo elk weekend even mee gewerkt ) heb ik niet nogmaals een fout gekregen, tot zou ik graag op een nieuwe uitvoering over willen stappen, ik zal eens vragen of ze daar nog toe bereid zijn.

Ook hiervan zal ik jullie op de hoogte stellen.

Tot later !
Hmm scheelt weer, ik zat eraan te denken om deze mijn pa aan te bevelen, maar aangezien hij dus in straattaal bagger mag worden genoemd doe ik het maar niet...

Bedankt voor je goede en duidelijke review!
al enig idee voor wat dit vervangen wordt?