Specificaties Robot-stofzuiger - Bekijk alle specificaties

Neato Robotics XV-25 Review

Belgar 9 april 2013, 3.431 views

Neato Robotics XV-25

Pluspunten

• Geheel zelfstandig te gebruiken
  • Veel zuigkracht
  • Wordt nog actief ondersteund door middel van software updates
  • Vriendelijke en duidelijke foutmeldingen (Engels)
  • Modulair en makkelijk onderhoud (accu, borstels, filter, etc. allemaal makkelijk vervangbaar)

Minpunten

• Redelijk veel lawaai
  • Wat duurder dan de competitie
  • Vormgeving is nogal "80's" (niet per se altijd negatief )

Voor de schoonmaak waren we op zoek naar een robot die het huis regelmatig kon stofzuigen. Dit in verband met kinderen die van alles knoeien en een verharende kat.

Na redelijk wat onderzoek deze stofzuigrobot aangeschaft.

De eisen waren:
  • Voldoende zuigvermogen
  • Grote mate van zelfstandigheid; geen extra stations etc.
  • Verschillende type oppervlakken
  • HEPA filter
Na de eerste week van gebruik was al snel bewezen dat het geen overbodige luxe was (gezien de hoeveelheid vuil in het opvangbakje) en de robot loopt nu op een dagelijks programma ;).

Gebruik

De robot komt met een vast basisstation voor het opladen van de robot. Dit station kan in principe overal geplaatst worden en heeft geen functie bij het eigenlijke schoonmaken.

De robot maakt bij het begin van zijn programma een scan van de omgeving en zal vervolgens via een logisch patroon de ruimte schoonmaken. Een punt om op te letten is dat de scan niet veranderd tijdens het schoonmaken. Als je een deur open hebt staan bij het begin van het programma en die vervolgens sluit zal de robot gaan klagen dat er een object in zijn pad gevonden is wat er niet hoort te zijn en zijn programma staken.

Na de schoonmaak kan de robot zelf zijn basisstation weer vinden en zichzelf opladen, tenzij je de robot op een andere verdieping neerzet. Dan zal de robot terugkeren op zijn startplek.

Met een magneetstrip kun je voorkomen dat de robot een bepaald gebied betreed. Dat is relatief eenvoudig in het gebruik, maar niet een feature die ik zelf gebruik.

Kwaliteit

De robot is degelijk, maar niet flitsend vormgegeven. De robot doet wat lomp aan, maar doet zeer goed zijn werk.

Prestaties

Dit is een hoog vermogen robot. De zuigkracht benaderd een gewone stofzuiger. Voor wie het geluid belangrijk vind, helaas, ook de bijbehorende geluidsproductie. De robot draait hier overdag en het geluid is geen probleem. De hoge zuigkracht betekend dat tapijt redelijk goed wordt gezogen en dat ook iets zwaardere deeltjes mooi opgepakt worden.

Met de vormgeving, zuigkracht en geluidsproductie zou je dit bijna een "industriŽle" zuiger noemen. Deze robot haalt echter met die eigenschappen wel bijna een liter stof, haren, kruimels, zand, etc. uit mijn huis elke week. Ik zou dan ook eigenlijk niet zonder meer kunnen en hoewel de prijs wat hoger is, is de extra tijd die mij 3x zuigen in de week bespaard ook veel waard.

Heb jij ook een Neato Robotics XV-25?

Zo'n centimeter of anderhalf. Afwerking, materiaal en de hoek van aanrijden e.d. hebben wel invloed op hoe makkelijk de robot ermee omgaat. Heb 'm weleens over een 3cm hoge poot van een omgevallen (houten) krukje zien klimmen :) (overigens hing die toen wel halverwege vast omdat de achterwielen geen grip meer hadden). Ik weet niet of er een officiŽle gespecificeerde hoogte is die de robot zou moeten kunnen
Oke. Ik ben namelijk voornemens dit apparaat ook aan te schaffen :) Maar ik heb niet het idee dat er echt veel verschil zit in "obstakelhoogte" die de verschillende robots kunnen overwinnen
Ten opzichte van specifiek de Roomba is er degelijk verschil. Dat is echt een heel andere filosofie qua design, ontwerp en aansturing (en de belangrijkste reden om daar niet meer naar te kijken). Oplossingen van LG zijn meer in de richting, maar moeilijker verkrijgbaar.

De voorwielen van de neato zijn gemonteerd op zwenkarmen en zijn dus niet vast aan de body geschroefd. daardoor kan de robot zich wat optillen.
Hoe hoog zijn de hoogste drempels die hij bij je tegenkomt?
Ik heb er 1 via Ebay uit Amerika (xv-21) gekocht (nieuw) (xv-21 us = xv-25 eu).
Scheelt al met al ongeveer 100 euro incl. verzendkosten.

Elke nacht doet het beneden zijn ding, elke ochtend heb ik een "schone" woonkamer.

Super!! Had het al jaren geleden moet aanschaffen. Geld meer dan waard!

[Reactie gewijzigd door Pinocchio op 30 juni 2013 15:27]

Dan moet je er ook een convertor bijkopen voor het stopcontact neem ik aan ?