LG Nexus 4 8GB Zwart Review

leontoetenel 8 april 2013, laatste update op 8 april 2013, 2.027 views

LG Nexus 4 8GB Zwart

Pluspunten

• geen gevoel dat hij direct geroot of gemod dient te worden om nuttig te zijn.
  • prachtig simplistisch ontwerp.
  • google now
  • geen 9292.nl meer nodig
  • oke geluid
  • gebruikersgemak
  • goed instelbaar
  • battarij standby!!!!
  • normaal actief battarijgebruik
  • beheerbaar zonder te rooten
  • bereik is prima (geen N8, beter da Note)

Minpunten

• glad (ja hij kan vallen)
  • geluid niet spannend
  • camera is niet spannend
  • 3d panorama is gimmick en werkt slecht, wel lekker snel!
  • moest hem importeren
  • let op maar 8 gig ruimte!
  • geen uitbreidbaar geheugen

Beste Tweakers,

Ik heb eigenlijk nog nooit wat op deze website geschreven, dus laat mij nu naar een week in het bezit te zijn van de LG Nexus 4 8 GB mijn ervaringen met het toestel met jullie delen. Ik ga niet een enorm uitgebreid review schrijven, daarvoor staan er al genoeg online, ik zal juist even mijn best doen wat ik ervaar tijdens het gebruik van het toestel.

Afgelopen twee jaar heb ik drie telefoons in gebruik gehad:

-Nokia N8 (vorige telefoon, vanwege camera. Gebruik nog steeds als werk telefoon en vakantie telefoon).
-Samsung Galaxy Note (weg geruild omdat hij veels te groot was!)
-Sony Xperia S (geruild voor de Note).

*Op en aanmerkingen zijn welkom, vragen stel ze gerust!

**Bij voorbaat sorry voor het niet altijd lekker lopende Nederlands, ik werk hier heel hard aan maar zal gok ik altijd een beetje een zwakheid van mij blijven.

Design

Het toestel is strak! Hij voelt degelijk in de hand, maar is absoluut niet te zwaar! Als hij uitstaat valt vooral op dat het echt een "Space Odyssy 2010 monolith" is met een klein subtiel zilver randje. Geen logo's, geen zichtbare onderdelen als front camera of geluidsspreker en het glas is perfect "edgeless" verwerkt in de behuizing.

Eerste activatie

Vanaf het moment dat je de LG Nexus 4 aanzet krijg je direct een positieve indruk. Ik beschouw mezelf altijd heel erg Tweaker maar vind het fijn te zien dat de telefoon rekening houd met iedereen. Je wordt netjes begeleid in de eerste stappen maar het zit ook niet zodanig in de weg dat je er gek van wordt! Het valt niet direct op maar ook het scherm is zeker voor een LG van erg schone kwaliteit. Geen extreme toeters en bellen maar gewoon een heel goede weergave. Dit scherm vergt trouwens veel van de batterij, maar daarover later meer.

Wat ook heel mooi werkt, maar dat is gewoon google. Eventjes inloggen en in no-time is alles weer als vertrouwd (dit natuurlijk alleen als je van een andere Android telefoon kwam). Voor de Tweakers mogelijk interessant, ik heb nog niet het gevoel gehad deze telefoon te ‘rooten’ of zodanig aan te passen. Dit apparaat werkt vanuit de doos vloeiend, ‘smooth’ en zit tjok veel relaxte bruikbare features.

Features

De belangrijkste feature is natuurlijk vanille Android. Eén van mijn vorige telefoons, de Galaxy Note draaide vanaf week 2 niet meer Stock. Gek werd ik van het kinderachtige ‘Touch Wiz’ en alle onnodige features die daarbij kwamen. Ook dat alles twee drie lagen diep in het besturingssysteem lag stoorde me enorm. Dus ‘Cyanogenmod’ was gelukkig de oplossing. Dit is als een telefoon uitgerust met ‘Cyongenmod’. Natuurlijk mis je de die hard features, maar qua gebruikersgemak heeft hij het allemaal. Alles, wat je wilt is naar een aantal instellingen goed te zetten met twee vegen te bereiken en te wijzigen. Deze telefoon werkt mij nooit tegen, ik mis gister net mijn trein. Ik tover "google now" tevoorschijn en binnen no-time weet ik welke trein ik wel moet nemen. Met de volledige integratie van 9292.nl werkt dit systeem als een zonnetje.

google now
Ook leuk is dat je de telefoon kan instellen je te waarschuwen als het gaat regenen, als het te koud is om zonder handschoenen naar buiten te gaan of wanneer je trein vertraagd is. Naar twee dagen had hij zelfs door waar ik werkte en plot tegenwoordig elke ochtend een mooie route voor me uit (via het OV).

google apps
Daarnaast werken alle google apps optimaal op de manier zoals google dit zelf gratis ziet. Met maps kan je alles opzoeken m.b.t. reizen. Met keep houd ik notities bij, office lees ik documenten en pdf'jes mee. En de agenda en gmail regelen al mijn afspraken en e-mails.

personal Touch
Een paar extra apps van de markt heb ik erbij gezet: ziggo televisie kijken, Facebook en daarbij de Facebook Messenger, ‘scientific calculator’ en functie plotter (jaja wiskunde geil), What's app en de Pathe app. Spelletjes geef ik niet zoveel om, dus heb ik nog niet geprobeerd, hij schijnt er heel goed in te zijn. Als laatste de belangrijkste app: ‘Poweramp’.

Muziek luisteren
Ik gebruik als zware treinreiziger ook in de spits een kwalitatief goede headset (Sennheiser HD-25-II). Die geeft oke geluid, ik ben geen audiofiel maar mijn vorige telefoon de Sony Xperia S was hier beter in. Het is nog steeds veel beter dan de Note btw! USB otg schijnt niet te werken, maar ik heb een kleine externe amp die zichzelf van energie voorziet. Mogelijk werkt die, ik zal het binnenkort proberen. Had ik met de Sony niet nodig eigenlijk.

batterij
De batterij valt me ondanks wat de reviews zeggen erg mee. Ik ben het gewend, gebruik ik een telefoon veel dan moet hij voor het eind van de dag al aan het infuus. Gebruik ik een telefoon niet moet hij aan het einde van de dag ook aan het infuus. Dat laatste punt, is verleden tijd met de LG Nexus 4. Standby vermogen is geweldig, hij verbruikt haast niks maar blijft wel zaken updaten en dat met Wifi, GPS en alle locatie opties aan. Dat is in 1 woord: EINDELIJK!

Ga je hem flink gebruiken zal je zien dat hij rap leeg gaat. Ik reis regelmatig naar Nijmegen vanaf Den Haag. Vol gebruik onderweg (en ik bedoel vol) trekt de batterij half leeg. Tja ik vraag niet meer, zeker omdat hij stand-by zolang meegaat is het gewoon ideaal! Batterij testen uitgevoerd in de tweakers.net review kloppen!

Heb jij ook een LG Nexus 4 8GB Zwart?

Prima korte review. Let wel even op de spelling; battarij is bijvoorbeeld batterij. En what's app is gewoon whatsapp. En calculater is neem ik aan calculator. En ik zag een dt foutje. Je zou bijvoorbeeld de review kunnen typen in word zodat je gelijk spellingscontrole hebt.

Maar verder, ga zo door en blijf dingen toevoegen.
Eén en ander aangepast, dank voor de tips!
Waar heb je hem vandaan geďmporteerd?
Welja geimporteerd, amazon.co.uk

Het pakje leek uit Italie te komen, ik heb betaald met een credit card.

Zie link hier:

PS bezorgtijd was met paasweekend erbij 4 dagen en was gratis (moet je wel selecteren).

[Reactie gewijzigd door leontoetenel op 8 april 2013 11:55]

Ik heb zelf de 16GB versie, en schrok er van hoe vol hij al is. Heb nog maar 3.6 GB vrij. Grootste opslagslurpers zijn muziek (1.4 GB) kaarten voor Sygic (1.6 GB) en Titanium backup (1.1 GB)

Overigens mis ik wel 2GB als ik alles bij elkaar op tel, beetje vreemd wel.
Dat je 2GB mist is volkomen logisch. Je vergeet namelijk je systeempartitie + instellingen.

Een HDD/externe hdd of een USB heeft ook nooit de volledige grootte.
Nee, zo bedoel ik het niet:
Hij zegt: Totale ruimte 12.92 GB (daar mis ik inderdaad al een deel van de 16GB, maar dat snap ik hoe dat komt)

Dan splitst hij dat uit in:
Beschikbaar 3.6GB
Apps: 1.44 GB
Foto en video: 656 MB
Audio: 1.37 GB
Downloads: 6.47 MB
Cache: 90.8 MB
Diversen 3.34 GB

Als ik dat bij elkaar optel, kom ik tot 10.5 GB. Dan mis ik dus 2.42 GB, ik begrijp niet waar die vandaan komt.
8GB zonder MicroSD kaartje vind je geen nadeel?
Zet er 1 film of 3 720p aflevering op en vol. En dat is zonder muziek of wat dan ook
Helemaal gelijk in:

Sorry dit zal ik even in de review erbij zetten. Dit is specifiek voor mij geen nadeel, ik sync de hele tijd actuele gegevens naar het apparaat en zet geen films of grote hoeveelheden muziek erop (hooguit 10 albums ofzo).

Ik kan me goed voorstellen dat mensen die constant hun hele verzameling meenemen dit wel een groot nadeel is.