Specificaties Tower, 11 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

CM Storm Scout 2 Gunmetal Gray Review

Koeznetsov1982 7 april 2013, laatste update op 21 april 2013, 518 views

CM Storm Scout 2 Gunmetal Gray

Pluspunten

• goede stevige constructie
  • gemakkelijk te verplaatsen
  • goed modbaar
  • LED on/ off knop
  • Ruimte voor zeven fans
  • Schroefloze bevestiging systeem
  • Stevige constructie
  • Meerdere kleurenvarianten

Minpunten

• geen externe 3.5 inch bay
  • geen eSATA aansluitng bovenaan
  • onderste HDD cage niet uitneembaar
  • matige 120mm stock fans

Het is weer zover, na het lange grauwe winter breekt de lente weer aan.
Oude pc behuizing gaat de deur uit, en voordat ik het wist, stond de postbode al aan de deur
met een grote doos voor zijn voeten.

Laten we maar gauw uitpakken.

Exterior

Het eerste wat meteen opvalt, is dat de behuizing heel licht aanvoelt.
Acht en half kilo met de afmetingen van 230 x 513 x 517.5 mm.
Dat is vooruitgang gezien de voorganger kleiner was en zwaarder woog.
Dankzij de combinatie van staal en metaal zit het geheel stevig uit, oogt zeker niet goedkoop en de rubberen voetjes maken de kast compleet

De kast heeft een mooie ‘Gunmetal Grey’ kleur, maar is ook verkrijgbaar in 'Midnight Black' en wit, onder de naam 'Ghost White'
Het is een kwestie van smaak, maar uniek is het zeker.

De zijpanelen zijn uitgebold waardoor er binnen meer ruimte is voor de bekabeling, tevens is de rechter zijpaneel voorzien van een kleine raam, met aan de binnenkant ruimte voor twee 120mm fans.

Het voorste paneel is afneembaar. Daarachter is er plaats voor drie fans, twee zijn al ge´nstalleerd. Alle fans (in totaal drie) zijn 120mm fans en twee hebben een led die bedienbaar is via de knop aan de bovenkant van de kast.

Aan de bovenkant van de kast bevindt zich een paneel die voorzien is van
2x USB3, 2x USB2 en audio/ microfoon aansluitingen.
Het paneel is netjes weggewerkt onder een uitschuifbaar klepje.

Meteen valt ook op dat er geen aansluiting is voor eSATA, ook ontbreekt er een externe 3.5 bracket,
wat overigens niet voor iedereen een gemis is.
De meeste ruimte is bestemd voor afneembaar deksel die voorzien is van twee stoffilters.
Daaronder is er ruimte voor twee 120mm fans of een 240mm radiator.
Ook zitten er aan de bovenkant power, reset en fan led button. Daarmee kan men de gehele verlichting van de twee fans met een druk aan of uit zetten. Handig aangezien je soms geen zin hebt in een lichtshow.

De achterkant verschilt niet veel van andere moderne kasten, er zitten twee rubberen uitgangen voor slangen van de waterkoeling en is er ruimte voor insteekkaarten.

Na het verwijderen van vier ‘thumb screws’ kunnen we met gemak de zijpanelen eraf halen,
binnenin is het pitch black.

Interieur

Het gehele interieur, inclusief de kabels en de sleeving zijn zwart.
Tegen de achterwand bevindt zich het moederbord plaat, met drie openingen voor het wegwerken van kabels en een grotere ruimte achter de cpu.

Aan de linkerkant is een 120mm stock fan bevestigd, daaronder is er ruimte voor de voeding.
Op de bodem zitten twee openingen die aan de buitenzijde afgedekt worden door twee uitschuifbare stoffilters (overigens dient men het systeem op de zij te leggen als men de filters wilt vervangen) en als je een oog hebt voor detail dan zal je ook opgevallen zijn dat er vier rubberen nopjes zitten op de plaats waar de voeding komt, wellicht kan het iets bij dragen aan ‘de noise/ vibration reduction’

De rechterkant is voorzien van twee harddisk kooien. De onderste kooi heeft ruimte voor drie schijven en de bovenste heeft ruimte voor vier, eveneens kan de bovenste kooi eruit gehaald worden zodat er meer vrije ruimte ontstaat. Hierdoor kunnen er kaarten geplaatst worden die langer zijn dan 287mm met de maximale lengte van 399mm.

Het geheel biedt ruimte aan
  • 3x 5.25 inch bays
  • 7x 3.5 inch bays> twee geschikt voor 2.5 inch
Bevestiging systeem is schroefloos ( 2,5inch na ) en werkt met click mechanisme.
De schijven zijn gemakkelijk te plaatsen

De Test

Alvorens het systeem getest zal worden op warmte/ circulatie en geluidsproductie gaan we alle benodigde componenten plaatsen
  • Intel Core i7 950 met Corsair Hydro H50
  • Asus Sabertooth X58
  • Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9
  • OCZ ModXStream Pro 700W
  • EVGA GTX 570
  • 4 x SSD
Het inbouwen is gemakkelijk. Geen scherpe randen, click mechanisme werkt goed en er is geen gebrek aan ruimte. Het zal wel krapper zijn indien er twee GTX kaarten in SLI geplaatst worden, maar laten we eerst met een proberen.

Het systeem zal aan een korte test onderworpen worden waarbij er gelet wordt op temperatuur en geluid.
De eerste waardes zijn stock waardes, waarbij system eigenlijk idle loopt.
De tweede waardes zijn waardes gemeten tijdens het gamen.
Voor het testen gebruik ik Crysis 3 met de resolutie op 1920x1080 en alle graphics op Very High

De temperatuur wordt gemeten aan de CPU en de GPU, ook plaats ik een sensor naast de harddisk kooi. Daar zal ik ook de geluidsproductie meten.

Het systeem temperatuur in idle blijft stabiel rond 24 graden Celsius en geluid rond de 31 decibel.
En terwijl ik mij uitleef op de CELL leger loopt de temperatuur van de GPU op naar 48 graden en soms zorgt het grafische geweld voor pieken naar 51 graden .
Dat heeft ook te maken met eigen fans van de videokaart, die blazen de lucht omlaag waar het vermengt wordt met de koudere lucht om vervolgens uitgeblazen te worden.
De HDD/ SDD cages blijven op 12 graden door continue lucht intake van de voorste twee fans.

We gaan nu een stapje verder en doen een tweede GTX570 erbij, we sluiten de kaarten aan in SLI mode en starten het spel op met alle settings op Ultra.
Meteen valt het op dat de temperatuur flink is gestegen, vooral van de bovenste GPU, de temp is 88 graden. Dat komt vooral omdat de warmte niet goed afgevoerd kan afvoeren ivm de onderste GPU.
De stock koeling van scout is lang niet voldoende. Om het geheel toch tot een goed einde te brengen is het de noodzaak om extra fans te plaatsen.
Ik plaats twee 120mm aan het linker zijpaneel die de warme lucht uitblazen deze sluit ik aan op eigen fan controller zodat de fans uitgezet kunnen worden indien systeem idle loopt, en voor de zekerheid plaats ik een 120mm fan bovenin de kast.

De temperatuur blijft nu stabiel op 67 bij de GPU en 38 in de kast, met alle fans aan.
Wel is de geluidsproductie toegenomen naar 58db.
Naar de verwachting zal de temperatuur nog hoger stijgen tijdens de warme zomerse dagen, maar met alle fans op maximum blijft die binnen de normen.
Wellicht kun je 120mm vervangen door Thermalright X-Silent 140 of Be Quiet fans waarmee de geluidsproductie aanzienlijk teruggebracht kan worden
Maar voor echte gamers zou ik zeker een waterkoeling aanraden, dat lost het probleem van warmte en geluid meteen op.

Het Oordeel

Coolermaster heeft weer een mooi staaltje werk geleverd.
Het is een oud concept dat met de tijd is meegegaan.
Een mooie stoere look met meerdere kleuren combinaties geeft voor ieder wat wils.

Zowel voor de casual gamer als voor de LAN parites is het een uitstekende kast.
Stevige constructie met een hendel bovenop zorgt ervoor dat de kast gemakkelijk overal naartoe
meegenomen kan worden.
Handige aansluitopties en bediening voorin de kast maakt het geheel toegankelijker.
Tel daarbij de aanwezige opties voor het modden op en je hebt een rig om over op te scheppen.

Er zijn ook minputjes.
Het toppaneel mooi is weggewerkt, maar er ontbreken dingen die voor een gemiddelde Tweaker handig zijn.
De eSATA en ruimte voor externe 2,5 / 3,5 inch schijf is met de komst van goedkope SDD en de 3TB schijven een veel belangrijkere rol gaan spelen, betere connectiviteit draagt bij aan meer de gebruikers gemak. Maar toch ontbreken de aansluitingen ervoor op het toppaneel

In de behuizing is aan ruimte geen gebrek, alleen jammer dat de onderste deel van de hardeschijf kooi niet uitneembaar is.Als dat mogelijk was dan zou er op de bodem veel meer ruimte ontstaan die eventueel benut kan worden voor betere, grotere water koeling systeem.

Maar desondanks de kleine gebreken vind ik dat Coolermaster zeker een mooie behuizing heeft geleverd.
De Scout lives on............

Heb jij ook een CM Storm Scout 2 Gunmetal Gray?