Cherry eVolution Marlin Wireless Laser MultiMedia Review

De_Kerel 19 mei 2008, 461 views

Cherry eVolution Marlin Wireless Laser MultiMedia

Pluspunten

• kwalitatief hoogwaardig keyboard
  • looks
  • programmeerbare knoppen
  • tot nu toe vlekkeloze werking
  • opladen en werken tegelijkertijd (geen cradle)

Minpunten

• materiaalgebruik van de muis
  • plaatsing en gevoeligheid van de muisknoppen
  • het niet in eerste instantie passen van t laadkabeltje

Al jarenlang ben ik fan van Cherry producten.
Als je nog nooit van ze hebt gehoord; ze leveren al tijden professionelere ramplanken voor allerlei doeleinden en veel OEM toetsenborden hebben vaak een Cherry stickertje onderop.

Ik had hiervoor al een saai grijs cherry board en had hierbij altijd nog mijn Logitech Mouseman dual optical.
Nu het budget het een beetje toelaat, en ook gamen minder belangrijk is geworden dacht ik dat het maar eens tijd moest worden voor een mooi sexy wireless desktopsetje..

Vol verbazing zag ik dat Cherry zo'n sexy setje in het assortiment had staan.
Ik kende de diverse logitech en microsoft setjes al van de vele computers die ik inmiddels gebouwd heb. Een strakke set als de dinovo van logitech is dan wel supermooi, dat kostte me net iets te veel en dit setje leek iets vergelijkbaars te bieden voor zo'n 70 euro, een koopje~!

Vandaag is het spul binnengekomen en ik wil er meteen wat over kwijt.

Het is een gemixt verhaal eigenlijk.
Allereerst het positieve. Het ziet er allemaal gelikt uit, en vooral het toetsenbord voelt erg degelijk aan. Inmiddels heb ik meerdere 'flat' keyboards in handen gehad, en allen hadden een goedkope feel. Dit bord heeft heerlijke aanslag en ondanks dat de 'kanteling' niet zo ver gaat als ik zou willen tik thet zalig. De knoppen zijn lekker groot en zijn groot (of klein) op precies de plekken waar het moet.
Ook de muis ziet er vrij strak uit en in eerste instantie is de grip veelbelovend. Zoals vele luxere muizen heeft deze muis voluptueuze curves, eigenlijk net iets te klein voor mijn hand, maar toch een prettige grip.
Zowel de muis als het toetsenbord hebben een "zachte" feel. Vooral de muis dan, maar ook het tikdeel van het TB is van een zachter soort plastic.

Nu het minder positieve.
Het toetsenbord heeft eigenlijk geen zwakke punten, het kan dus niet zo sterk hellen als ik zou willen maar dit is nauwelijks een probleem--> gewoon anders.
Het grote bezwaarkomt met de muis.
Deze voelt gewoon goedkoop aan, en naast het zachtere zwarte plastic zit goedkoop ogend en voelend zilver spul.
De knopjes hebben speling en met name de knopjes aan de duimkant klikken te makkelijk.
De aan/uit schakelaar die op de muis zit is eveneens een beetje gammelig. Ik heb het idee dat ik hem wel eens naar binnen zou kunnen drukken. (schuifje)
De aanwezigheid van die schakelaar verraad misschien dat deze muis mogelijk wat mindere powersave functies heeft dan die van concurrenten, als kan ik daar niets over terugvinden. Zelf zeggen ze dat het voor "transportation purposes" is. Het voordeel is dan wel weer dat hij direct reageert bij beweging..iets waar ik me scheel aan erger bij bepaalde logitech producten die dat niet doen dus.
Met de stroomvoorziening van de muis is ook meteen een flink kritiekpunt; Het meegeleverde USB chargerkabeltje paste niet~!
Ik had blijkbaar een andere revisie, want in een tweede setje wat ik had besteld zat een andere ingang op de muis. Een beetje plastic wegsnijden van de kabel loste het probleem dan wel op maar dit zou natuurlijk niet moeten...
Ik heb het idee dat driversupport misschien wat beperkt is, ook op fora al gelezen dat er soms een "out of synch" kan optreden waarbij de oplossing gevonden moet worden met het weer aansluiten in een bepaalde volgorde. Hier heb ik verder echter nog geen problemen mee, de software is juist zeer veelbelovend nu omdat de keys op de Muis en ook op het bord kunnen worden geprogrammed om iets leuks te doen....

Een gemixt eindoordeel dus..
Ik ben niet ontevreden met de aankoop nog, vooral door het uitstekende toetsenbord. De Marlin Muis is wellicht echter niet een waardig vervanger voor de Dual optical van hiervoor. 73 euro voor enkel een toetsenbord is dan weer wat veel..
Gelukkig heb je ook de mogelijkheid een los toetsenbord aan te schaffen, ik zou dit dan ook iedereen aanraden. Combineer het keyboard met een MX620 of iets dergelijks en je hebt een superset.
Deze review waarschuwt potentiele kopers dus meteen voor de "onwaardige" Cherry EVolution Ergo-Shark muis.
Ik zou het setje niet direct afraden, en wil benadrukken dat ik vrij kritisch ben.
Voor 73 euro koop je een topklasse toetsenbord met programmeerbare toetsen en cherry kwaliteit en aanslag. Het draadloze bereik is uitstekend zodat de muziek zachter zetten vanuit m'n bed geen probleem is. De muis die mee wordt geleverd is niet helemaal verkeerd, heeft een paar extra knoppen waar je prettige macro's of andere handelingen aan kan koppelen maar mist de kwaliteitsfeel waarnaar ik verlang. Ook de response is prima, de techniek achter de cover is hardstikke fijn. Ook het feit dat je kunt opladen dmv een kabeltje aan de voorkant (zodat het weer een draadmuis wordt) als hij halfverwege leeg zou blijken en dus door kunt werken bevalt me wel. Het setje is ook maar 73 euro, vrij betaalbaar voor een strakke draadloze designset.

Heb jij ook een Cherry eVolution Marlin Wireless Laser MultiMedia?