Zalman CNPS7000-Cu Review

Aight! 4 mei 2005, 1.595 views

Zalman CNPS7000-Cu

Pluspunten

• Stil
  • Gebruikersgemak
  • Redelijke koel prestaties

Minpunten

• Grootte

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 4
Algemeen:
De koeler zit in een stevige doos, met daarbij natuurlijk de handleiding, schroefjes, backplate, fan mate en de koeler zelf. In de handleiding staat alles zeer makkelijk uitgelegd, fijn met plaatjes. Kort en duidelijk, zonder al te veel poespas.

Installatie:
Toen ik de koeler voor het eerste zag, was ik bang dat hij te zwaar was. Als eerste moest ik mijn backplate van mijn moederbord afhalen, daarna de backplate van Zalman er opgezet die dus bijgeleverd was. Koelpasta op de cpu gedaan, voorzichtig erop gezet en aangeschroeft. Dit was geen enkel probleem. Wel had ik mijn moederbord uit mijn kast gehaald, omdat ik dat fijner monteren vond. Wel jammer dat hij toch redelijk zwaar is en dat hij op veel moederborden niet past.

Geluidsproductie: Lichte zoem...
De koeler maakt in idle modus bijna geen enkel geluid, mijn moederbord stuurt het aan en zet hem in idle modus lager dan 1000 rpms. Zodra de temperatuur boven de 40 ºC komt, stuurt hij hem aan zodat hij harder gaat draaien, dan hoor je een zoem, wat lijkt op een kleine bromvlieg. Je kan het ook handmatig regelen met de bijgeleverde fan mate, maar dat hoefde voor mij niet. Ik heb mijn kast onder mijn bureau, naast mij staan, maar dan hoor ik nog duidelijk het geluid van de ventilator, als ik bijvoorbeeld ga gamen en hij wordt warmer. Jammer, maar het is niet echt storend, je went eraan.

Koelhouden van heethoofden
Over de koelprestaties ben ik nog altijd zeer tevreden, hij houd mijn Winchester zowel non-oc'd, als oc'd op een zeer mooi temperatuurtje, stressed komt hij non-oc'd niet hoger dan 40 ºC, maar na een overlock gaat hij toch richting 45 ºC. Zodra hij weer in de Windows mode zit (idle), koelt het meteen af naar een graad of 35/38. Zeer snel koelt hij dus af. Ik heb hem niet getest op altijd 100%. Ook nu met het warme weer komt hij idle niet hoger dan 38 ºC. Stressed schommelt hij dan rond de 45 ºC.

Al met al is het een zeer goede koeler, redelijk gescherpt geprijst, koelprestaties zijn goed, en ook redelijk stil. Er zijn natuurlijk ook betere modellen, die ook beter koelen, maar dan ben je al gauw meer dan 40 euro kwijt, en of dat het waard is voor een koeler, kan je alleen maar zelf uitmaken. Over de modbaarheid kan ik niks kwijt, ik laat liever alles hoe het normaal is.

• Msi K8N Neo4 Platinum
  • Athlon 64 3200+ (Winchester)
  • Windows XP

Heb jij ook een Zalman CNPS7000-Cu?

Laat je je Athlon64 ook terug klokken naar ~1Ghz als je in Windows zit?
Nee, maar dan is hij uiteraard nog koeler en nog stiller.
Aangezien hij 2500 mhz staat, laat ik hem gewoon full speed rattelen.
spelfoutje bij de cons grote > grootte