Powercolor Radeon HD 3870 X2 Review

pvda39g 19 mei 2008, laatste update op 19 mei 2008, 1.230 views

Powercolor Radeon HD 3870 X2

Pluspunten

• Snel
  • Niet al te duur
  • Featureset.

Minpunten

• Groot
  • 2x 6 pins pci-e nodig.
  • Wordt erg warm
  • Drivers niet geoptimaliseerd.

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Algemeen
Ik vond 't tijd worden voor een nieuwe pc, omdat de nieuwe games net een diapresentatie waren op m'n oude.
Omdat ik er goed op moest kunnen gamen
Drivers
De meegeleverde drivers heb ik niet gebruikt, ik heb na het instaleren van Vista de 8.3 drivers gedownload van de Ati-site, aangezien een aantal kennissen ruzie hadden met 8.4 i.c.m. dezelfde videokaart.
Helaas zijn er in sommige games (COD4, gunz) wel problemen met de textures als je AA aanzet.
Je krijgt dan op donkere stukken ineens knipperende textures(Je ziet het alleen als je erop let, maar toch best irritant)
Hopelijk word dit nog verholpen met nieuwe drivers.

Benchmarks
Alle benchmarks zijn gedraait met de volgende hardware:

Asus P5E

Assasins Creed, 1440x900, alles high, multisampling 1, DirectX10.1
Laagste: 20
Hoogste: 34
Gemiddelde: 24

Assasins Creed, 1440x900, graphics 3/4, details 3/4, shadows 3/3 multisampling 1, DirectX10.1
Laagste: 46
Hoogste: 60
Gemiddelde: 57

Assasins Creed, 1680x1050, alles high, multisampling 1, shadows 3/3, DirectX10.1
Laagste: 20
Hoogste: 34
Gemiddelde: 24

Assasins Creed, 1680x1050, graphics 3/4, details 3/4, shadows 3/3 multisampling 1, DirectX10.1
Laagste: 15
Hoogste: 20
Gemiddelde: 17

Geen idee waarom 't aantal FPS omlaag gaat wanneer je de graphics en details wat lager zet op 1680x1050.
Voor alle 4 de tests is btw dezelfde scene gebruikt :)

Featureset
De volgende dingen werden standaard met de game meegeleverd:
1x dvi -> hdmi
1x dvi -> vga
1x tvout -> composite
1x tvout ->component
1x driver cd
2x molex -> 4pins pci-e
1x crossfire bridge

Warmte en geluidsproductie
Standaard word de kaart te warm naar mijn mening (71 en 56 graden idle) en maakt teveel herrie in-game.
Dit is gelukkig verholpen sinds ik Rivatuner heb geinstaleerd en die voortaan de fan laat regelen :)

Overclockbaarheid
De kaart is tot nu toe snel genoeg, dus overclocken nog niet geprobeerd.

De HD3870x2 is naar mijn mening een van de beste keuzes voor dat geld.
Het voordeel van 2 gpu's op 1 kaart is dat je er later nog een kaart bij kunt zetten en dat je dan uiteindelijk 4 gpus hebt.
Nadeel is helaas dat niet alle spellen Crossfire ondersteunen, en je dan gewoon de prestaties van een hd3870 hebt.
Helaas is de kaart ook erg groot (past nét in m'n kast, een NZXT Apollo) en gebruikt hij 2 slots (1 pci slot onbruikbaar)

Heb jij ook een Powercolor Radeon HD 3870 X2?

handig je 3dmark benchmarks maar kan je em ook op de standaard settings draaien: 1280*1024 zonder AA etc. Dit is eigenlijk het beste vergelijkings materiaal, ook zou een vantage score leuk, maar niet verplicht, zijn aangezien je een high-end graka hebt en vista draait.
mooie en goede review, maar wiethoofd zegt precies hetzelfde wat ik dacht :) succes met je nieuwe kaart, en ik kijk uit naar de scores van vantage en 3dmark06 op standaard instellingen
Dat van assasins creed zal waarschijnlijk door her directX 10.1 fenomeen komen
leuk revieuw, heb nachtdienst dus lekker ff doorleze :)