WD Elements Desktop 3TB Zwart Review

AxiMaxi 6 april 2013, 2.962 views

WD Elements Desktop 3TB Zwart

Pluspunten

• Stil.
  • Goedkoop.
  • Neutraal ontwerp.

Minpunten

• Glanzende zijden gevoelig voor krassen.

Mobiliteit Score: 3
Om mijn 1-disk NAS van 1TB te voorzien van een backup (foto's, muziek, video), was ik op zoek naar een externe USB schijf met zoveel mogelijk GB per euro. Het was nog even twijfelen tussen de 2TB of deze 3TB, maar met het oog op de toekomst heb ik maar voor de grootste gekozen.
In de doos zitten een adapter, een korte handleiding met de aansluitwijzer, een USB 2.0 kabeltje en de schijf.

De zijkanten van de schijf zijn hoogglans en worden in de verpakking beschermd door een plastic folie dat je er makkelijk vanaf kan trekken. Het nadeel van deze hoogglans zijden vind ik dat je heel snel krassen hebt als je 'm, zoals ik, op z'n kant op de kast zet. Even verschuiven en je ziet het al.
Dat beperkt gelijk de mobiliteit, want je hebt al heel snel een 'gebruikt' uiterlijk. Maar goed... staat de functie natuurlijk niet in de weg.

Op de schijf bevinden zich 2 mapjes en een autorun.inf bestand. Je krijgt daarmee waarschijnlijk een WD logootje te zien in Windows. Niet getest, hij hangt bij mij direct aan mijn NAS (Linux).

Over de stabiliteit kan ik na 1 dag natuurlijk niet veel zeggen, maar het geluid is wel prettig: zacht klokkend. De activiteit wordt weergegeven door een wit LEDje aan de achterkant. Rare plek voor een LED wellicht, maar aan de andere kant weer prettig dat je niet alsmaar in zo'n schijnwerper zit te kijken.

De 'featureset' is beperkt: je kan 'm aansluiten en dat is het. Geen ingebouwde wifi, geen aan/uit-knop, geen beschermend transporttasje erbij, geen USB 3.0, geen afdekklepjes op de aansluitingen. Met die dingen zou ik 'm een hogere score geven.

Ik ben er blij mee.

Heb jij ook een WD Elements Desktop 3TB Zwart?

Kwalitatief valt er natuurlijk niets op aan te merken want hij komt bij Western Digital vandaan - maar op een externe harddisk hoort vandaag de dag wel usb 3.0 of eSata te zitten.
Zeker met een hdd van 3TB is het toch wel fijn om bestanden te kunnen kopieren met meer als 35 MB/s wat de max is van usb 2.0.
De Live (NAS-versie van de WD) heeft wel USB 3.0, maar ik ben 't met je eens.
eSATA was wel prettig geweest, heeft m'n NAS ook.
[verkeerde plek]

[Reactie gewijzigd door AxiMaxi op 7 april 2013 10:27]