Specificaties 4" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Apple iPhone 5 32GB Wit Review

chrismi 6 april 2013, laatste update op 6 april 2013, 424 views

Apple iPhone 5 32GB Wit

Pluspunten

• Snel
  • Mooi
  • Lange batterijduur

Minpunten

• Duur
  • Krast snel

Ik heb mijn iPhone 5 nu een week, en ik moet zeggen dat het een prachtproduct is. Ik gebruik al een tijdje een iPad (3e gen.) en ik was eigenlijk wel toen aan een nieuwe telefoon. Dus ik had besloten om een iPhone te kopen. En vriend van mij was op dat moment in de USA, en een mailtje gestuurd, en een week later had ik mijn iPhone. Een prijs 620 vond ik nog redelijk voor het 32GB model, die in Nederland (Simlockvrij) bijna 800 kost, wat absurd veel is voor een telefoon.

Omdat ik nog een "gewone" simkaart had, moest hij even bijgeknipt worden. Ik dacht dat je bij een iCentre je simkaart wel op maat kon laten knippen, maar dat kon niet omdat: "Hij kapot kan gaan of in je iPhone kan blijven zitten." Omdat ik had geen zin om een week te gaan wachten op een nieuwe simkaart, besloot ik zelf het ding zelf maar eens onder handen te nemen. En een paar minuutjes later, was hij mooi op maat geknipt, en het werkte prima.

Nu het toestel zelf, toen ik mijn eigen iPhone in handen had, (dus niet zo'n showmodel in de winkel) viel me op hoe precies hij is afgewerkt. Die "diamond-polished" edge, en alles zag er gewoon superstrak uit. Ook het design van de iPhone is gewoon mooi. Hoewel hij wel snel krast. Op dat mooie randje zat na een dag al een klein krasje, dus meteen maar even een hoesje gekocht.

Het scherm van 4 inch leek me eerst wat klein, vergeleken met alle 4.5" tot 5" telefoons die nu op de markt zijn. (Ik had eerst de HTC One overwogen) maar in het gebruik is het prima, je kan overal makkelijk bij, en het valt eigenlijk best wel mee, hoe "klein" hij is. De 1136x640 lijkt misschien een vage resolutie, maar met een 16:9 verhouding, is filmpjes kijken flink verbeterd.
Het is een mooi helder scherm met naar mijn mening prima kleuren, nu ben ik niet zo'n expert op het gebied van schermen, maar ik kan toch wel zeggen dat ik het in ieder geval een mooi schermpje vind.

De batterij is gewoon super, mijn telefoon hiervoor: (Samsung Galaxy Gio, ja ik was echt aan vervanging toe) ging hooguit een dag mee, vaak was die rond 5 uur 's middags leeg, terwijl mn iPhone dan nog de helft over heeft. Ok, nu vergelijk ik misschien apple's met peren, maar deze verbetering vind ik wel erg belangrijk. Ik kan in principe 2 dagen met 1 batterij-lading doen, maar dan heb ik kans dat hij aan het einde van de 2e dag wel dood is, en daarom laad ik hem elke nacht gewoon op.

Wat prestaties betreft: snel. Meer kan en hoef ik niet te zeggen. Apps openen razendsnel, internetten gaat soepel. Gewoon wat je van Apple gewent bent.

De nieuwe lightning connector heeft zo zijn voordelen, dat hij beide kanten kan worden ingeplugd is handig, alleen de kabeltjes die Apple meeleverd zijn extreem kort, slechts 1 meter. Wat ik wel jammer vind is dat ik nu niet mijn iPad en mijn iPhone met dezelfde lader kan opladen.

Camera is verder prima, ik maak niet echt vaak foto's met mijn telefoon, maar ik moet zeggen dat de iPhone mooie foto's maakt. Gewoon prima kwaliteit om te delen op Facebook, eens een keer naar iemand te mailen, of gewoon even aan iemand iets te laten zien.

Het bereik is verder prima wat mij betreft, altijd gewoon prima bereik, niks op aan te merken.

iOS is natuurlijk een makkelijk OS om mee te werken, ik werk al een tijdje met iOS, dus voor mij was het geen probleem. Maar als je Android gewend bent, zal je ook zeker snel aan iOS wennen, want alles spreekt voor zich en het ziet er mooi uit (ook al wacht ik met smart op iOS 7)

Conclusie:
Misschien is het wel een dure telefoon, maar dan heb je zeker weten een telefoon: die lang meegaat, snel is, er mooi uitziet, lekker werkt, en waarvan je zeker weet dat je er jaren plezier van gaat hebben.

Heb jij ook een Apple iPhone 5 32GB Wit?

Meer advertenties