Specificaties 4,7" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One 32GB Zilver Review

ronaldstuifzand 5 april 2013, laatste update op 2 mei 2013, 742 views

HTC One 32GB Zilver

Pluspunten

• uiterlijk van het toestel
  • beeldscherm
  • Sense 5
  • BoomSound

Minpunten

• plaats aan en uit knop
  • Batterij
  • geheugen niet uitbreidbaar

Inleiding.
Ik was een van de gelukkige die bij Tweakers mochten komen om de HTC One te testen. Testen was eigenlijk in de korte tijd niet mogelijk, maar je kreeg wel een aardig idee van het toestel. En ik moet zeggen dat deze niet tegen viel. Ik heb eerder de HTC Desire en de HTC Desire HD in bezit gehad. Beide toestellen bevielen mij prima. Daarna heb ik de Samsung Galaxy S3 en Note 2 gehad. De S3 is mij niet bevallen, de Note 2 dan weer wel. Ik was dus erg nieuwsgierig hoe de HTC One het er af zou brengen. Iedere aanwezige zou een retail toestel thuisgestuurd krijgen om uitgebreider te testen. Dus hier de review. Dit is mijn eerste review, dus opmerkingen en dergelijke zijn welkom.

Eerste indruk.
Als je de telefoon uit de doos haalt is het eerste wat mij opviel de body. Die beviel mij enorm. Geheel bestaande uit aluminium. Je zou misschien verwachten dat het gewicht wat zwaarder zal zijn dan bijvoorbeeld plastic telefoons, maar dat viel enorm mee. Het toestel ligt prima in de hand en het 4.7” scherm is makkelijk met een hand te bedienen. Ik lees op diverse forums dat er toestellen zijn met “gaps”en andere oneffenheden. Dus het eerste wat ik deed is het toestel grondig inspecteren. Gelukkig zie ik geen vreemde “gaps”. Toestel is netjes afgewerkt.

Het scherm.
Het scherm is gewoon het beste wat ik tot nu gezien heb. Super LCD 3 Full HD (1920*1080 pixels). Klinkt allemaal prima, maar is het scherp? Ja! Ook vanuit een hoek kijken is prima te doen. Buiten in zonlicht is het ook nog prima te zien, ook hier geen minpunten. Kleuren zijn natuurlijk en fris. Geen overkill zoals het wel eens wil gebeuren met toestellen van de concurrent. Kortom, op het scherm is weinig aan te merken.

Geluid.
Hier moet ik zeggen dat de HTC One zich onderscheid van de rest van de huidige smartphones. Op het toestel zitten de stereo speakers aan de voorzijde, boven en onder het beeldscherm. Dat is natuurlijk mooi, maar als er alsnog een iel geluid uit komt vrij zinloos. Welnu, vergeet dat iele geluid maar. De HTC One maakt gebruik van Beats Audio en BoomSound. Dit moet je echt in de praktijk horen om te ervaren. Tijdens de presentatie vertelde de HTC medewerker al dat men om het geluid nog voller te maken er een versterker in het toestel zit welke zowel de speakers als de audio jack boost. En dat is te horen. Zowel het geluid met en zonder headset is prima en het beste wat ik gehoord heb op welk toestel dan ook.

Performance.
De HTC One is snel. Browsen, apps openen, camera opstarten, alles gaat met gemak. Games spelen op de One gaat soepel en het scherm maakt het alleen maar prettiger. Ik ben (nog) geen haperingen tegengekomen.

Camera.
Waar andere fabrikanten kiezen voor meer megapixels lijkt HTC te gaan voor minder. Less is more? De camera van de HTC One is er een van 4 megapixels, met 3 sensoren. De HTC Ultrapixel camera. In donkere omstandigheden vangen deze sensoren meer licht op dan een “gewone” camera. Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij nooit verdiept heb in camera’s op smartphones. Ik maak uiteraard wel eens een foto, maar ik rommel nooit met instellingen. Ik heb de camera dus getest zonder instellingen te veranderen. Ik ben er zeer tevreden mee. Ik heb midden in de nacht wat buiten foto’s gemaakt en deze zijn als je inzoomt uiteraard erg korrelig, maar het verbaasde mij toch nog hoe goed je alles ziet.
De foto's onderaan de review zijn met de HTC One genomen.

Je mooie gemaakte foto’s vindt je in de Gallery. Niets nieuws. Wel nieuw is dat je daar ook de foto’s van je Facebook vrienden ziet staan. En dat vind ik zeer ongewenst. Ik vind het er zeer rommelig uit zien en ik wil die foto’s helemaal niet in mijn gallery. Je kan dat dus ook niet uitzetten, die foto’s staan daar en blijven daar ook. Helaas.

HTC Zoe. Dit geeft de mogelijkheid om een reeks van 20 foto’s te maken, welke dan samengevoegd worden tot een filmpje van een paar seconden. Hier kun je dan weer de beste/mooiste foto(s) van gebruiken. Ik dacht hier geen gebruik van te maken, maar is best wel handig af en toe. Ik maak wel eens een foto van mijn kat als ie iets grappigs doet, maar dan kijkt ie altijd weg op het moment dat ik de foto maak. Met Zoe heb ik dit op kunnen vangen en toch een mooie foto kunnen maken. Dus best wel grappig.

WiFi
De antennes van de One pikken het WiFi signaal bij mij thuis goed op. Door de hele woning heb ik prima bereik. Op mijn werk idem dito. Heb hier geen problemen mee ondervonden. Gewoon prima. De aluminium behuizing deed mij even vrezen voor signaalverlies, maar dit blijkt nu dik in orde te zijn.

Software.
Als je het toestel aanzet kom je automatisch na de configuratie wizard terecht in het nieuwe home screen, BlinkFeed. Tijdens de presentatie bij Tweakers zei Mark Moons dat men onderzoek had gedaan en dat bleek dat de jongere generatie per dag wel 150 keer hun smartphone gebruikt om hun facebook en dergelijke te checken. Vandaar dat men BlinkFeed heeft ontworpen. Je kunt in een oogopslag je Facebook, Twitter, CNN en dergelijke feeds bekijken. Maar het aanbod in BlinkFeed is beperkt. En daar knelt de schoen. Zolang je beperkt bent in de keuzes tot de selectie die HTC aanbied is BlinkFeed in mijn ogen een niet veel toevoegende feature. Ik betrap mij dat als ik het toestel opstart ik automatisch meteen de BlinkFeed scherm verlaat en Facebook op de gewone manier bekijk, via de app dus. Het is jammer van dat men niet de optie heeft om BlinkFeed uit te zetten. Je kunt echter wel van een andere pagina je homescreen maken. Het is jammer, maar ik laat BlinkFeed voor wat het is.
Men heeft Sense ook van een update voorzien, Sense 5. Kan ik kort over zijn. Dat bevalt mij wel. Er zijn wel wat gewenningspunten (o.a. het configuratiescherm), maar uiteindelijk kan ik daar alleen maar positief over zijn. Sense 5 ziet er een beetje Spartaans uit, maar oogt ook wel weer strak. Alles loopt soepel en het is best even zoeken naar bepaalde instellingen, maar na een tijdje ben je daar ook aan gewend en weet je niet beter.

Verder zit er ook een TV app op, HTC Sense TV. Hiermee kun je je TV bedienen en je (kabel)mediabox. Helaas worden niet alle providers ondersteund. Heb je bijvoorbeeld interactieve tv van KPN (itv) dan heb je pech. Dus deze app zal voor sommige handig zijn en voor andere weer niet. Ik behoor tot de laatste groep. Wel kun je uiteraard je TV bedienen met de app, dat werkt dan weer wel. Alleen heb je daar niet veel aan als je digitale tv gebruikt die niet ondersteund word. Maar het is een aardige toevoeging in Sense.

*UPDATE* Staat digitale Interactieve TV van KPN niet in je lijstje, probeer dan een andere postcode. Bij mij stond ie opeens wel in mijn keuze lijstje van providers. Met dank aan SebasFM.

Batterij
Ik laad de telefoon altijd ’s nachts op en haal hem dan om 05.30 uur van de lader af als ik opsta. Om ongeveer 17.30 uur kom ik dan thuis en dan heb ik nog dik 60% accu duur. Dat is natuurlijk goed, maar eigenlijk ook weer niet. Want in die tussentijd heb ik er dus niet mee gebeld (ben dan op het werk immers) en ook niet veel gebruik van gemaakt. Hooguit even mail gechecked, facebook gekeken en dergelijke. Maar dat is bij elkaar misschien 15 minuten. Dus dan is 40% verbruik best veel. WiFi staat dan wel de hele tijd aan, dat dan weer wel.
Thuis red ik bij gemiddeld gebruik net geen dag. Vind ik een beetje krap als ik andere verhalen lees mbt de batterij.

Conclusie.
Ik ben zeer tevreden met de telefoon. Hij ziet er schitterend uit, ligt lekker in de hand en werkt supersnel. Ik begrijp uit het lezen van andere reacties, o.a. op Tweakers, dat HTC mbt de afwerking wat steken laat vallen. Hier heb ik bij mijn toestel helemaal niets van gemerkt. Hij ziet er super strak uit en oogt en voelt solide.
Als je dan wat minpunten moet opnoemen zou dat de locatie van de aan en uit knop kunnen zijn. Die vind ik erg onhandig. BlinkFeed is ook geen nuttige toevoeging voor mij. Een punt waar ik nog niet over gesproken heb is de opslag van 32GB. Die is niet uit te breiden. Dat is jammer. Had ik ook graag anders gezien.
Maar de minpunten worden overschaduwd door de pluspunten. HTC heeft met de HTC One een enorme stap voorwaarts gemaakt.

Heb jij ook een HTC One 32GB Zilver?

Ik heb interactieve TV van KPN (XS4ALL) wel werkend gekregen.
Als ik een andere postcode ingeef heb ik inderdaad hetzelfde keuze scherm als in jouw afbeelding. Werken doet het echter (nog) niet. Herstel, na wat zoeken werkt het nu wel!

[Reactie gewijzigd door ronaldstuifzand op 6 mei 2013 14:32]

Ik heb alleen nog de uitdaging dat mijn Motorola 1853 settopbox de codes niet goed pakt. Als ik bijvoorbeeld de 4 indruk, leest de ontvanger 4 4 4, waardoor zappen een beetje moeilijk wordt. Ik ga vanavond nog eens kijken of ik via handmatig programmeren de knoppen goed krijg. Overigens klopt de zenderindeling tussen de 70 en 100 niet sinds de wijzigingen die KPN eind januari heeft doorgevoerd. Kortom de zenderlijst is nu ook weer niet helemaal up-to-date.

[Reactie gewijzigd door SebasFM op 6 mei 2013 15:46]

Dat heb ik dus ook. Maar ben al blij dat ie nu wel reageert.
Goed blog. Ik heb na het lezen van wat aanbevelingen er ook 1 gekocht. tot nu toe happy!

Ik krijg alleen de instellingen niet zoals jij ze hebt met de digitale kanalen. Welk postcode heb je gebruikt? Dat zou het wellicht makkelijker maken! Kom er niet uit na 30 minuten postcodes invoeren. ;-)

M.b.t. de settop box, ik had ook dat er 2 kanalen gelijkertijd omhoog / omlaag werden gezapt. Ik heb handmatig de afstandsbediening geprogrammeerd (continu aangeven dat het niet werkt bij het testen van de settop box en dan kom je in de wizard). Nu werkt het goed.

Vast dank.
Ik heb mijn oude postcode uit Amsterdam gebruikt, 1098RR. Die werkte bij mij prima. Alleen het euvel dat de kanalen "doorschieten" speelt nog wel. Maar weet niet of dat iets van de telefoon of van de Motorola box is.