Huawei Ascend W1 Zwart Review

m0ridin 4 april 2013, 3.600 views

Huawei Ascend W1 Zwart

Pluspunten

• Degelijk toestel met (relatief) goede specs
  • Windows Phone 8 werkt erg soepel
  • Goedkoop, veel waar voor je geld
  • Batterijduur?

Minpunten

• Camera (maar naar verwachting voor dergelijk toestel)
  • Interne opslag is beperkt
  • App support toch beperkt(er)
  • Buzzende lader (misschien geen enkel probleem, maar stoort me wel)

Intro:

Na jaren van gebruik van android telefoons (o.a. de Samsung Galaxy S, S2 en S3) begon ik meer en meer gecharmeerd te raken van windows phone, ondertussen moet ik mijn S3 terug gaan sturen voor reparatie (behuizing breukjes) en zag ik bij de Kijkshop de prepaid aanbieding van deze telefoon... Een mooi moment om eens te kijken of dat windows phone iets voor me is :)

Eerste indruk:

De doos en content zijn beperkt, maar dat is verwacht voor deze prijs. Je krijgt het toestel, wat boekjes, lader+usbkabel en goedkope oordopjes. Het toestel zelf ziet er prima en degelijk uit! De specs zijn ook niet mis, uiteraard wat aan de onderkant van het spectrum (512mb ram en 4GB geheugen, vooral dat laatste kan een issue zijn aangezien je apps alleen op de telefoon kan zetten... Vooral als je navigatie met mappen installeert of spellen wil isntalleren kan het snel gaan.) Er is een microsd slot, dus voor fotos en muziek en dergelijke heb je genoeg mogelijkheden.

Verder bevat de telefoon een dual core 1.2ghz cpu (meesten in dezelfde prijsklasse hebben een 1ghz dual core) en een 4" scherm met 800x480 resolutie. Het grote voordeel van windows phone schijnt te zijn dat het bijna altijd en overal soepel loopt en mega specs dus niet noodzakelijk zouden zijn.

Eerste gebruik:

Windows phone, waar te beginnen. Van tevoren al bekeken welke apps ik zou moeten missen en dat zijn de ING app, splashtop en vooral... toetsenborden als Swype. Na het instellen van accounts (en het koppelen van gmail account, werkte soepel) kon ik gaan beginnen en inderdaad het werkt allemaal soepel. Het overzicht in vooral instellingen heb ik nog niet, maar dat is een kwestie van tijd neem ik aan. Waar je in android widgets hebt die een heel scala aan informatie kunnen weergeven (maar waardoor het snel ook een bende kan worden) maakt windows phone gebruik van (Live) Tiles.

Tiles zijn deels statisch en deels kunnen ze informatie weergeven waarbij ik de flexibiliteit van Android Widgets nog wel een beetje mis (denk aan scrollende mail previews op je homescreen, calendar/agenda, etc). Windows Phone geeft wel meer een gevoel van eenheid en wie weet moet ik vooral nog de juiste apps en tiles vinden. Verder voelt het geheel prettig aan en is alles eigenlijk vrij soepel te vinden en te bereiken.

Wat ik mis vergeleken met Android zijn vooral het Swype toetsenbord, helaas niet veel te vinden voor widnows phone... blijkbaar is dit een beperking vanuit Microsoft. Ook quick toggles (snel aan/uitzetten van GPS, wifi, geluid) in de taskbar mis ik een beetje. Verder, ach... de tijd zal het leren.

Het scherm is prima, mis het grotere scherm van bijvoorbeeld de S3 wel wat... Maar zo te zien maakt een groter scherm/hogere resolutie niet echt uit wat betreft de hoeveelheid tiles die tegelijk weergegeven kunnen worden dus ik weet niet in hoeverre dat echt een toevoeging zal zijn. Qua kleuren/helderheid, so far so good... Zwart is niet pikzwart, maar dat stoort me voor geen meter.

Na installeren van mijn meestgebruikte apps heb ik nog 1.2GB vrij, voorlopig nog wel prima dus. Nog geen last van vertragingen gehad, websites laden snel genoeg en in overall gebruik voelt alles soepel genoeg aan. Het is nog te vroeg om iets over de batterij te zeggen, maar gisteravond begonnen met ~40% en na 2 of 3 uur klooien was er nog ~20% over geloof ik. Verder goede verhalen over de batterijduur gehoord, dus ben zeer benieuwd. Nu na 4 uur standby nog steeds 100% batterij!

De camera is matig, maar dat is verwacht. Het geluid uit de speakers is ok, opnieuw verwachtte ik er niet veel van maar het was prima te luisteren.

De lader maakte wel een irritant buzz geluid, voelt gewoon niet helemaal top ook al kan het wellicht helemaal geen kwaad.

Voorlopige conclusie:

De eerste ervaring met windows phone bevalt prima, het loopt uiterst soepel en ziet er rustig en fijn uit. De meeste van mijn android apps kunnen vinden, maar ik mis vooral alternatieve toetsenborden (Swype). Dit toestel zelf biedt enorm veel waar voor zijn geld, matige camera en beperkt geheugen maar het is een volwaardige smartphone en deze eerste indruk doet me zeker een nieuwe windows phone in de toekomst overwegen!

Heb jij ook een Huawei Ascend W1 Zwart?

Kun je vertellen of Skype beschikbaar is voor dit toestel, en of het ook werkt?
Alvast bedankt,

Wim
Skype is beschikbaar en het lijkt inderdaad te werken (had alleen geen tegoed om daadwerkelijk te bellen bijvoorbeeld). Maar kon prima inloggen en alles.