Specificaties 13,3" (1920x1080), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus Zenbook UX31A-C4027H Review

kay1989 3 april 2013, 2.169 views

Asus Zenbook UX31A-C4027H

Pluspunten

• Gewicht en formaat
  • Geweldig scherm qua kijkhoek, kleuren en pixels
  • Design
  • Touchpad en touchscreen
  • SSD is heerlijk

Minpunten

• Scherpe rand aan de voorkant
  • Glossy scherm
  • DPI-opschaling werkt niet voor alle programma's (1080p is te klein op 13,3)
  • HDMI en VGA-poort te dicht op elkaar
  • Zeer matige USB-ethernet adapter meegeleverd

Al sinds begin 2012 volg ik de nieuwste ontwikkelen op het gebied van tablets en ultrabooks omdat mijn oude Dell laptop na 5 jaar trouwe dienst hoognodig aan vervanging toe was. Aanvankelijk was het de bedoeling om een Windows tablet aan te schaffen dat teven dienst kan doen als ultrabook. Ik heb een gruwelijke hekel aan trage hardware dus een i5 met SSD moest het absolute minimum worden. Helaas bleek de keuze na release van Windows 8 erg schaars. Sterker nog, op dit moment zijn de Surface Pro en de Samsung Ativ de enige tablets die naar mijn idee in aanmerking zouden komen. Beide vielen mij echter enorm tegen, de Surface Pro 128GB vond ik erg duur. Erger nog: de slechte accuduur was een dealbreaker. De ATIV kent dezelfde problemen maar is zelfs nog duurder. Een tablet ging ‘m dus niet worden. De Acer Aspire S7 vond ik een mooi apparaat met goede hardware. De accuduur was echter dramatisch en viel dus ook af.
Waarom dan deze UX31A?

Het design en de specificaties van de Zenbooks spraken me altijd al aan. Maar ik had al eerder met touchscreens op laptops gewerkt en zag er het voordeel wel van in met Windows 8. De Zenbooks hadden aanvankelijk geen touchscreens. Dus vond ik de investering van ruim 1200 teveel voor een Ultrabook zonder touch. Toen eind 2012 de Zenbook verscheen met een touch screen heb ik de gok maar genomen en het apparaat besteld. Ik heb overigens een goede deal kunnen maken door de i7 met 256GB te kopen voor de prijs van de i5/128GB.

Hieronder ga ik niet in de technische prestaties van het apparaat. Het is puur mijn mening na een paar maand gebruik.

Uiterlijk / buitenkant

Het blijft smaak, maar wat het uiterlijk betreft: super. Wat mij betreft mooier dan welke andere ultrabook van het moment dan ook. De fraaie buitenkant heeft in het gebruik wel wat nadelen. Bij gebruik op schoot zijn de scherpe randen aan de voorkant erg hinderlijk. De case is van een soort aluminium en er is geen plastic te bekennen. Dit maakt die randen extra scherp. Dit houd je geen avond vol.

UX31a als werkstation

Deze variant van de Zenbook heeft een i7 met 256GB. Leek mij prima dienst te kunnen doen als vervanger van mijn vaste pc. Immers, veel verder dan af en toe een videootje bewerken kom ik niet. Maar dan stuit je al snel op de beperkingen van een smalle ultrabook. Het apparaat is zo plat dat er heel weinig ruimte is voor aansluitingen zoals bekend bij de meesten. Op zich prima… meer dan 2 usb poorten heb ik in principe niet nodig. Een mic aansluiting mis ik wel. Maar op zich allemaal nog overkomelijk. Wat ik echter wel een enorm van baalde is dat de micro HDMI en mini-VGA aansluiting zo dicht bij elkaar zitten dat je er met goed fatsoen niet gelijktijdig gebruik van kunt maken. Zelfs met een heeeel smalle aansluiting staan de kabeltjes nog iets onder spanning. Dat is toch echt jammer als je 2 schermen wilt aansluiten.

Daarnaast heeft de UX31a geen netwerkaansluiting. Geen punt dacht ik, want Asus levert netjes een usb-netwerk adapter mee. Deze adapter is echt flut. Qua doorvoersnelheden ben ik via Wifi nog sneller verbonden. Ik haal bekabeld ongeveer 6 a 7 MB/sec, dat haal ik via Wifi ook. Alleen de ping is uiteraard een stuk beter. Hoe dan ook, komend vanaf m’n 1Gbit aansluiting op m’n vaste pc waar ik met gemak 100MB/sec op scoorde is dit wel een enorme tegenvaller. Al helemaal als je bedenkt dat met 256GB netwerkopslag een zeer welkome aanvulling is.

Een dockingstation is dus echt een must als je dit apparaat als desktopvervanger wilt laten fungeren. Helaas zijn de nieuwste USB 3.0 goed (DisplayLink), maar naar mijn idee nog steeds onvoldoende om dit apparaat een desktop vervanger te laten zijn. Asus heeft zelf de varidrive ge´ntroduceerd op basis van de Displaylink chipset, maar nog steeds met een trage ethernet doorvoer (30MB/sec) en met beeldproblemen en allerlei andere traagheid.

Dus mijn oordeel: koop dit apparaat echt alleen als laptop en verwacht niet dat je hier een werkstation van kunt maken met losse randapparatuur.

Praktijk

Afgezien van mijn bevinding dat ik toch echt mijn vaste pc moet gaan houden is de UX31a echt een prima draagbaar apparaat. Het touchpad het fijnste touchpad dat ik op een laptop heb gebruikt. Wel moet ik opmerken dat ik soms het idee heb ik dat de cursor even blijft hangen. Gestures zijn super, daar ben je in een dag aan gewend. Twee vingers tikken = rechtermuis, 2 vingers vegen is scrollen en met 3 vingers kan je vensters minimaliseren.

Het scherm is super scherp en heel goed zichtbaar onder alle hoeken. De 1080p op 13,3 inch is zonder DPI aanpassing voor mij niet werkbaar. Na een dagje werken merk ik dat het me erg veel inspanning kost om alles goed te bekijken. Ik heb daarom standaard de DPI instelling op 125% gezet. Het nadeel hiervan is dat eigenlijk alleen Microsoft software hier goed mee weet om te gaan. Het hele Adobe CS5 pakket waar ik veel mee werk schaalt niet mee.

Het scherm is wel enorm glossy en is buiten in de zon slecht te gebruiken. De matte variant van de Zenbook is stukken beter te lezen buiten. Ik had vooraf geen slechte berichten gelezen over de helderheid van het scherm. Toch viel me in de praktijk de maximale helderheid een beetje tegen.

Het toetsenbord is goed, er zit redelijk wat travel in de toetsaanslag voor een laptop van deze dikte. Toch heb ik een betere typervaringen meegemaakt op laptops die iets meer ruimte reserveren voor het toetsenbord. Maar ik mis nooit aanslagen of iets dergelijks, dus er is prima mee te werken.
Touch is geen gimmick. Het heeft wat mij betreft echt een functie. Ik merk nu op laptops zonder touch dat ik te vergeefs met mijn vingers over het scherm veeg.

De accuduur varieert behoorlijk, maar is over het algemeen prima. Mijn vriendin heeft een Samsung 9 serie die beter presteert qua accuduur. De engergiebesparingsstand zorgt voor een accuduur van een uurtje of 5 als je heel licht werk doet. Met de Wifi uit en alleen Word haal je met gemak een uur of 9. Zodra je de prestatiemodus aanzet daalt de accudur snel en is het met een uurtje of 3, 4 wel gebeurd. Als je ook nog een CPU intensief programma draait, blijft daar nog 2,5 uur van over.

De Adata SSD die ik in mijn exemplaar heb ik is super snel. Opstarten is gebeurd in een seconde of 8. Laptop openklappen vanuit standby is instant. Ook na inloggen verschijnen je programma’s er weer voor. Benchmarks zijn over het gehele internet te vinden.

Het geluid is slecht voor een laptop van deze prijs. Mijn acer notebookje van 300 euro krijgt een beter geluid uit de speakers. Maargoed, dit zal wel te maken hebben met de kleine behuizing. Geen deal-breaker.

Mijn conclusie

Als je op zoek bent naar een ultra portabele laptop die genoeg kracht heeft om onderweg wat te photoshoppen en zo nu en dan wat renderwerk te verrichten is dit een prima keuze. Wil je dit model aanschaffen en je vaste PC waar je meerdere beeldschermen en overige randapparatuur aan hebt hangen, wilt wegdoen: niet doen… De UX31a is een waardevolle aanvulling maar geen vervanging.

Heb jij ook een Asus Zenbook UX31A-C4027H?

ik heb zelf sinds een jaar een ux31A (i7/256ssd/integrated graphics) , zeer tevreden.
Wel zijn inderdaad de poorten krap bemeten.. en ik moest en zou opeens aan de gigabits..
dus de VariDrive gekocht. Die kwam gisteren binnen.

Uitpakken (prachtig doosje, lekker belangrijk)..
GEEN HANDLEIDING... (ook niet softwarematig) alleen een uiterst summiere Quick Install.
Kabeltjes erin. Aanzetten. Drivers blijken oud. Geen "update"... Dus naar ASUS website.
Geen enkele documentatie, geen drivers. Dus naar ASIX en Displaylink (chiplevranciers) voor de drivers. Alles up-to-date.

Netwerk... internet: strak op mijn UPC limiet van 150Mbit. Mooi!
LAN Spped Test komt op 50MB/60MB/s naar mijn Synology DS213... Up/Down kopieren van een 5Gb bestand gaat tegen 60MB/100MB/s. Das dus gewoon normale snelheden (alles via UPC Horizon als router). Heel wat anders dan de veronderstelde 30MB waar Kay mee op de proppen komt.

DVD brander werkt naar behoren, maar dan moet de voeding van de Varidrive er wel in...

Installeren van de monitor gaf enige problemen... usb bleef (dis) connecten. Na enig zoekwerk heb ik Intel WiDi uninstalled.. en bleek er een nieuwe bios voor de UX31 te zijn. Afijn, alles werkt nu naar behoren. Extended desktop.. 2x 1920*1080.

Zeer tevreden om van de kabeltrossen aan de zijkant van mijn Zenboekje verlost te zijn. De voet van de varidrive wordt wel vrij warm... en het bijgeleverde USB kabeltje is vrij kort..

Een handleiding en een fatsoenlijke installer zou het perfect maken. (en dan eigenljik DVI ipv VGA...
Mooie review en vooral lekker duidelijk :) 1+ Voor mij nu, foto's zouden het 2 maken!
@keep_IT_cool, wordt de ultrabook ook gevoed vanuit de VariDrive of moet je naast de USB3.0 kabel ook de powerkabel in de ultrabook aansluiten?