Eminent EM4060 3.5" Network hard disk enclosure Review

Draconian 19 mei 2008, laatste update op 20 mei 2008, 6.274 views

Eminent EM4060 3.5" Network hard disk enclosure

Pluspunten

• Mooi design.
  • Zeer stil.
  • Compact.
  • Makkelijk aan te sluiten.
  • Gelijk te benaderen via web interface of ftp.
  • Zeer makkelijke configuratie.

Minpunten

• Niet kunnen vinden.

Kwaliteit voeding Score: 4
Zeer mooi product.
Zit goed ingepakt.
Hij kan max 500 Gig aan volgens gebruiksaanwijzing. Ik heb er ééntje van 400 Gig in zitten.
Zeer makkelijk te installeren. Uit de doos gehaald haal je de rubberen strippen van de zijkant. De kant van de aansluiting kun je uitschuiven en dan de harddisk monteren. Jumper moet op Master. Harde schijf zit vast met 4 schroefjes na installatie. Onder de harde schijf zit een blower om de schijf te koelen. Unit terug in de behuizing schuiven en twee schroefjes vanuit de verpakking erin zodat hij vast zit.

Netsnoer aansluiten, UTP kabel in het kastje en je router/switch of wat je ook hebt staan. Aanzetten en inloggen met http://storage. Standaard gebruikersnaam en wachtwoord is admin.
Bij status zie je gelijk je harde schijf staan. Als eerste ga je hem formateren onder de tab Disk Utility. Daarna maak je onder de Tab SMB Server wat folders aan waar je data in komt te staan. Je kan per folder ook nog eens een wachtwoord instellen. Daarbij kun je ook nog ftp-users aanmakken onder de tab FTP Server en de desgewenste folders delen voor de gekozen user. Je kan ook Allow anonymous aanzetten maar dat is niet raadzaam.

Dit is dus het rijtje met opties:
Status
IP Config
Maintenance
SMB Server
FTP Server
Disk Utility

Nu kun je lokaal bestanden uploaden naar de folders om ze te sharen.
Om van buitenaf in te loggen type je ftp://ip-nummer door je provider gegeven. Dan de gemaakte ftp user en wachtwoord.
Ik gebruik de gratis versie van SmartFTP.
Het werkt echt perfect. Vooral omdat je per user bepaalde mappen kunt sharen naar keuze en die ook nog eens wachtwoord kunt beveiligen maar voor mij overbodig omdat de user ook wachtwoord beveiligd is.

Eerste apparaat had kuren met de LAN die ik had gekocht maar is opgelost met een omruil. Kan met alle hardware gebeuren.

Heb jij ook een Eminent EM4060 3.5" Network hard disk enclosure?

Je relaas toont aan dat het verstandig is om je vooraf enigszins te verdiepen in zo'n product.

Volgens info website fabrikant, zoeken ze b.v. nog steeds naar een oplossing om een probleem met de sleeptimerfunctie op te lossen (schijf na verloop van tijd onbenaderbaar). Ook valt hier te zien dat via LAN geen NTFS mogelijk is.

Je kunt b.v. aangeven wat je geprobeerd hebt om de webinterface / FTP server te benaderen, zoals instellingen van je router, DHCP en etc. Op zich wel belangrijk, aangezien het standaard ip-adres dan veranderd. Wellicht een vraag voor het hulpforum?

Merk harddisk lijkt mij niet echt een voorwaarde, hooguit de omvang van zo'n ding, maar die valt volgens mij binnen specs.

Wellicht heb je gelijk en is het een 'kloteding', maar als review is bovenstaand, wegens gebrek aan info, niet echt representatief te noemen.

[Reactie gewijzigd door Nokinee op 18 mei 2008 11:33]

Kan me helemaal aansluiten bij Hokinee. Ik heb wel eens een review gelezen van een netwerk HDD dat het vooraf ingestelde IP-adres buiten zijn eigen range viel. (Thuis kunnen standaard een aantal ranges gebruikt worden, ligt er maar aan wie de fabrikant is en voor welke range hij kiest, staat die "fout" dan kun je zoeken tot je een ons weegt....DHCP lost dat soort problemen altijd op, moet je je drive wel even op DHCP-client zetten en moet je netwerk natuurlijk DHCP hebben).

Ik begrijp dat het om een IDE-aansluiting gaat, omdat je de master in moet stellen. Relevante info lijkt mij in een review.

Ik snap niet helemaal je beoordelingen die je geeft.
  • Alg. beoordeling is de (gewogen) som van je andere beoordelingen. Dan komt die volgens mij veel te laag uit of je hebt de rest te hoog gewaardeerd, of je telt koelingsmogelijkheden ZEER zwaar mee, terwijl je daar niets over zegt in je review (alleen in je neg. eigenschappen dat hij zeer warm wordt).
  • Modbaarheid, voeding, inbouwmogelijkheden: allemaal voldoende. Alleen inbouwmogelijkheden ter sprake geweest en daar was je er juist tevreden over.....?
  • Vormgeving: goed en die vond je juist heel mooi
  • Installatiegemak: goed en juist daarvoor stuur je hem maandag terug naar de winkel.
Al met al snap ik niet zoveel van je overwegingen.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 18 mei 2008 16:14]

Format de schijf naar EXT2 of EXT3 en 99% zeker dat hij in LAN ook werkt.

"What is the best way to format the hard disk?:
The best way to format the hard disk is when it has been installed into the enclosure, using the so-called Linux EXT32 format. a small partition for the Bittorrent and Twonky software will be automatically generated. The disk will be reachable from within your network as a SAMBA server. Do not use the NTFS format from your computer. The EM4070 is actually a small Linux server and can therefore not function well with NTFS."

bron: http://www.eminent-online.com/faq.php?prod=00904070

[Reactie gewijzigd door Techlek op 18 mei 2008 16:53]

Ik ga een poging wagen. Volgens een bron moet ik Partition Manager 9.0 downloaden om hem in windows Vista naar ext2/3 Linux te formateren.
Heb nu partition manager 9 erop staan, echt een mooi progamma, je kan inderdaad ook kiezen om hem te formateren naar EXT2 of EXT3. Ik heb EXT3 gekozen en duurt nu 40 minuten volgens de teller. Ik hou je op de hoogte.

[Reactie gewijzigd door Draconian op 18 mei 2008 18:47]

Volbracht. Hij ziet hem in LAN nog steeds niet. Ik ga nu naar EXT2 formateren en geen drive letter toewijzen. Daarna weet ik het ook niet meer.
EXT2 ook niet.

[Reactie gewijzigd door Draconian op 18 mei 2008 20:18]

ik heb dit product ook maar heb geen last van deze problemen.
ik zou een rma aanvragen onder product is kapot. ik heb hem ntfs geformateerd en lan werkt ook. ik gebruik hem als lan ftp server. ik vind je review niet oke. een review moet beschrijven hoe stevig of stabiel een product is en waarom je het wel of niet moet kopen. (ik weet mijn reviews zijn ook niet top). deze review gaat maar over 1 ding en dat is hoe een onding het wel niet is omdat hij niet precies doet wat jij wilt.
Was mijn eerste review op tweakers dus ik nam een poging :-)

Product zelf is goed te benaderen via LAN door http://storage of het ip-nummer wat de DHCP-server op de router aan hem geeft. Ik heb hem ook zonder router getest en gelijk in de LAN ingang van mijn computer want de em4060 heeft een eigen dhcp-server die dan automatisch aan gaat zodat je hem ook kunt benaderen. Via LAN kan hij de harddisk niet vinden, via USB wel.
Ik breng hem terug omdat ik een werkende wil hebben. Misschien werkt een omruiler wel. Maandagavond weet ik meer.
Als het dus werkt na een omruil dan is het een aanrader vanuit mijn oogpunt. De koeling vind ik wel slecht omdat hij aardig heet wordt. Voor de rest heb ik geen problemen ondervonden.
Even kijken of ik mijn beoordeling kan aanpassen.
Als je hem van buitenaf wilt benaderen wat Nokinee vraagt is dan logisch dat je het ip-nummer moet gebruiken die je van je provider hebt gekregen en poort 21 op de router open zetten.
Volgens mij kun je beter e.e.a. onder het hulpforum deponeren. Dat is de juiste rubriek en je bereikt dan een wat grotere aanhang.

Heb je overigens de handleiding gevolgd m.b.t. router/virtuele server instellingen? Ik zie daar meer staan dan alleen WAN IP en poort 21. Zolang je die stappen niet duidelijk weergeeft, wordt het een lastige klus om je een advies te geven.
Hij doet het. Ik heb nu een omruiler en hij deed het gelijk. Apparaat zelf was dus niet goed.
Werkt nu perfect.
Hij wordt niet eens heet meer. Gelijk even aanpassen in de review.

[Reactie gewijzigd door Draconian op 19 mei 2008 18:06]

Nou dat is nog eens goednieuws, gefeliciteerd.

Als ik het zo lees is het in mijn ogen bijna onvoorstelbaar wat je er allemaal mee kunt voor die ¤ 48,=.

Je schrijft: "zeer stil". Maar er zit een blower in... Is die intelligent of draait hij zo rustig dat je hem niet hoort?

Ik vind wel dat je het kastje ergens moet verstoppen, want echt mooi kan ik hem niet vinden.

Wat staat er op die Disk Utility? Toevallig een leuk (lees goed) back-up programma? Ik kan de back-up utility van Seagate nl. niet gebruiken, omdat mijn Seagates in RAID staan. Herkent dat stomme programma ze niet en sluit automatisch af. Reactie Seagate, ja , dat weten we, we ondersteunen geen RAID (of bedoelen ze dat andere woord dat je hetzelfde uitspreekt) :?
De blower draait rustig. Mijn computerkast maakt meer herrie.
Je moet de sleeptime aanzetten waardoor hij in slaapstand gaat als er na bepaalde tijd geen activiteit is. Hij start gelijk ook weer op als je hem daarna benaderd. Van buitenaf ook goed te benaderen.
Ik heb een extra foto toegevoegd waarin je de hele configiratie ziet. Beetje plakwerk en een zooitje, maar de beperking voor foto upload is hier maar 1024×768.

Ik draai zelf ook raid thuis. Desktop met raid-0 en de server met raid-5. Desktop staat Vista Ultimate 64-bit op en daar gebruik ik gewoon de standaard backup tool van Vista wat perfect werkt. Als er wat fout gaat kun je vanaf dvd opstarten en m.b.v. de backup je pc herstellen. Op de server met Symantec backup Exec 12. Er zijn zoveel manieren en software voor te backuppen. Seagate heeft Maxtor overgenomen.

[Reactie gewijzigd door Draconian op 20 mei 2008 21:25]