Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

BenQ G2400W Zilver, Zwart Review

hershel 17 mei 2008, laatste update op 17 mei 2008, 1.682 views

BenQ G2400W Zilver, Zwart

Pluspunten

• 1:1 pixel mapping
  • 'Full HD' beelden bekijken zonder upscaling
  • Beeldoppervlak
  • Prijs/kwaliteit verhouding
  • Geen ghosting
  • HDMI poort

Minpunten

• Zwart is geen zwart
  • Wit is niet helemaal helder wit
  • Kleurweergave in het algemeen kan beter
  • Beetje backlight bleeding
  • Basic uiterlijk
  • Kijkhoek

Ik heb nu ongeveer 2 weken een BenQ G2400W in gebruik.
Hiervoor heb ik altijd CRTs gehad, de laatste was een 19" Dell. Dit is dus m'n eerste TFT scherm.

Verpakking
De G2400W wordt geleverd in een doos waarvan je niet zou denken dat er een 24" breedbeeld TFT in past. Strak in het piepschuim zit hij er toch echt in. Ik was een beetje huiverig toen ik een DHL sticker op de doos zag, de leverancier heeft hem zonder overdoos verstuurd naar de winkel. Maar, bleek bij het openen, hij heeft het heelhuids gehaald. DVI en D-Sub kabel worden meegeleverd, inclusief verloopstukje DVI->VGA.

Eerste indruk
In eerste instantie is de beeldoppervlakte best overweldigend als je een 19" 4:3 CRTtje gewend bent. Het scherm oogt qua design heel basic, misschien zelfs wat saai, maar is oerdegelijk. Zwart... geheel hoekig, met onderaan een bredere rand. In het midden het power knopje met een LEDje erachter. Totaal niet storend overigens, dat lampje. Kortom, het ziet er goed uit. Het aansluiten van de voet was een koud kunstje, kwestie van erin klikken. De handleiding is dus overbodig. De voet is eenvoudig, maar biedt voldoende stabiliteit. Persoonlijk maakt het me weinig uit of zo'n voet een gelikt design heeft.

Featureset
Schermresolutie: 1920x1200 (WUXGA)
Reactietijd: 5ms
Verbindingen: D-Sub, DVI-D, HDMI
1 op 1 pixelmapping
Speakers (schijnen er in verwerkt te zijn, ik gebruik ze niet)

Dat lijstje spreekt voor zich. Voor deze prijs genoeg features en mogelijkheden. Een snelle reactietijd, de onmisbare DVI poort, HDMI voor je PS3/Xbox 360 en 1 op 1 pixel mapping. Geen uitgerekte beelden maar alles bekijken op de ware resolutie! Negentienhonderdtwintig x 1200 is een verademing. Vooral het kijken van 1080p beeldmateriaal is erg mooi, zij het dat er dan er dan (kleine) zwarte balkjes overblijven om de resterende pixels op te vullen. Niet echt storend, mijns inziens, zelfs in zo'n kleine mate upscalen vind ik niet lelijk.

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit is goed te noemen voor een TN paneel. Het geheel komt scherp en kleurrijk over op mij (als TFT leek). Geen dode pixels, dat was een pak van m'n hart.

Wit is behoorlijk wit, zwart is uhm... aardig donkergrijs. Ik heb me er al over heen gezet dat ik geen echt zwart meer zal zien met dit scherm. Bekende tekortkoming van TFT schermen en TN panelen in het bijzonder natuurlijk. Maar je went er aan.

Aan de linker en rechter uithoeken van het scherm is backlight bleeding zichtbaar tijdens donkere beelden. Jammer, maar het zij zo. Het is niet zo erg dat het enorm storend is. Toen ik net met Google image search naar wat vergelijkingsmateriaal zocht kwam ik veel extremere voorbeelden tegen. Ik denk dus dat het behoorlijk meevalt met deze G2400W.

Ghosting heb ik nog niets van gemerkt. Niet met films, niet met games. Daar valt dus verder ook niets over te zeggen. Groot pluspunt!

De kijkhoek is, zoals bij elk TN paneel eigenlijk, beperkt. Blijf je recht voor het het scherm zitten dan is er geen probleem. Maar zo'n 30/40cm naar links of recht hellen is al genoeg om geen enkele kleur meer te zien zoals die bedoeld is. Een beperkte kijkhoek dus. Met z'n 2en gamen kan wel, maar zorg dat je echt goed voor het scherm zit en er niet schuin tegenover.

Een 24" breedbeeld TFT in gebruik
Een mooi, groot scherm maakt het absoluut plezieriger om te werken met je PC. Zo versteld als ik stond van de grootte, zo snel was ik ook gewend aan mijn nieuwe scherm. Voor geen goud ga ik weer terug naar 19" CRT.

Een fraaie wallpaper op de native resolutie, een gelikt Windows theme en ObjectDock maakten mijn desktop tot een blikvanger. Mij is altijd verteld dat een TFT 'rustiger aan je ogen' is. Ik kan nu beamen dat dat zeker waar is.

De BenQ G2400W is een degelijk 24" TFT scherm dat in zijn klasse tot de meest betaalbare behoort. Voor (console) gaming en filmpjes kijken is dit een ideale keuze met name door de HDMI poort en en 1:1 pixel mapping. De grootste minpunten zijn de bekende 'flaws' van TN panelen: niet de meest realistische kleurweergave en een laag contrast. Zwart zal nooit echt zwart zijn. Ook het uiterlijk van het scherm zal niet iedereen aanspreken, simpel en zakelijk. Desondanks is het een goed product waar je veel plezier van zult hebben.

Heb jij ook een BenQ G2400W Zilver, Zwart?

Zo te lezen een mooi scherm voor zijn geld. Dit scherm heb ik nooit gezien, maar wel oudere modellen van BenQ. Wat me bij die schermen altijd opviel was dat de letters/het scherm helemaal niet scherp waren, met als gevolg dat ik constant mij bril schoon zat te maken omdat ik dacht dat die vet was geworden :o. Ik lees daar niets van in jouw review. Wil dat zeggen dat BenQ dat nu volledig onder de knie heeft?

Dat een TN scherm minder kleurdiepte heeft dan een S-PVA en een S-IPS is bekend. Maar dat het zwart en wit minder zouden zijn is volgens mij niet een specifiek kenmerk van een TN scherm. Kijk bijv. naar een Samsung die, weliswaar getruct, enorme contrast-ratio 's haalt. Die voor zover ik weet een beter zwart op het scherm toveren dan mijn S-IPS scherm.

Verder een zeer goed leesbare review, waarin, wat mij betreft, alleen nog wat extra technische informatie (bijv. reactietijd is w-zw og g-g?) en een fotootje links en rechts ontbreekt.
Nette eerlijke review, ik houdt dit scherm al een tijdje in de gaten als opvolger van mijn 19" CRT. Dit lijkt mij nog steeds de meest betaalbare 24" monitor met de meeste features voor je geld. :)

Voor een leuke vergelijking tussen deze monitor en de samsung 2493HM kijk hier.

[Reactie gewijzigd door darthdrinker op 18 mei 2008 12:09]

Lekkere revieuw, leest prettig weg.

Fototje in actie :) ?
Duidelijk review, duidelijk en zoals eerder aangegeven lekker lezen.
Vind trouwens "zwart(...), wit(...),kleur in het (...)" als 1 nadeel ;-).
Dank je voor het delen van je ervaring
Fototjes ontbreken inderdaad.. heb dan ook geen digicam helaas.

De scherpte is echt prima. Op de native resolutie in ieder geval wel! Als dat niet zo was had ik er zeker iets over gezegd in de review.
Is pixel mapping nou echt een must have feature? Ik zit sterk te twijfelen tussen een 245B+ of deze..
Het enige verschil is Pixel Mapping, op de prijs na.