Nokia MD-7W Bluetooth Luidspreker Review

robertwebbe 18 mei 2008, 2.792 views

Nokia MD-7W Bluetooth Luidspreker

Pluspunten

• makkelijk mee te dragen
  • beter geluid dan via telefoonspeaker
  • leuk speelgoed

Minpunten

• prijs

Ik heb de Nokia MD-7W mogen testen en hierbij een verslagje.

De MD-7W is een setje bluetooth speakers. Je kunt ze gebruiken op ieder apparaat dat A2DP ondersteunt. Ik heb zelf getest met een Nokia N82 en het geluid was nog vrij aardig voor zulke kleine boxjes. Verwacht geen dikke bassen, daar zijn de speakertjes niet voor bedoeld. Het is meer een setje om bijvoorbeeld mee te nemen naar het strand of om op je buro te zetten. Verder klinkt het geluid wel mooi zuiver zolang je ze niet al te gek hard zet. Het blijven immers 2 Watt speakertjes. Ook zit er knopje op voor 3D soundweergave, een soort virtual surround. Het geluid klinkt bij inschakeling ietsje wijder.

De koppeling (pairing) ging moeiteloos. Gewoon kwestie van 10 seconden de aan knop ingedrukt houden en je toestel laten zoeken. Ieder toestel dat het A2DP bluetooth profiel ondersteunt is geschikt. Als je toestel ook nog over het AVRCP bluetooth profiel ondersteunt, dan kun je ook nog het weergave volume van de speakers draadloos regelen.

Opvallend is dat de ene speaker iets uitpuilt en de andere verzonken zit. Ze zijn ook nog magnetisch t.o.v. elkaar dus als je ze naar elkaar toebrengt, klikken ze stevig vast.
http://farm3.static.flickr.com/2238/2494034997_8940b20ab9_m.jpg http://farm3.static.flickr.com/2176/2494035445_9801c4db5e_m.jpg

Het snoer tussen beide is meer dan alleen snoer, het is ook direct een draagkoort. Het is stevig genoeg om het systeempje er aan op te tillen en het ziet er zelfs naar uit dat het zo ook ontworpen is. Er wordt standaard ook een draagtasje meegeleverd, het lijkt wat op pluche. Deze gaat vrij strak om het geheel heen en dan is het nog mooier om mee te nemen.

Het geheel werkt op 4 AA / LR6 batterijen of de standaard meegeleverd voeding.

Ook wordt er nog een 3,5mm > 3,5mm stereo kabeltje (40 cm) meegeleverd zodat je ze aan een externe geluidsbron kunt koppelen.

Specificaties
Interfaces: Bluetooth 2.0+EDR
A2DP
AVRCP

Gewicht: 318 gram
Afmetingen: 52 x 105 x 66 mm
Voeding: 4AA batterijen of de Nokia reislader AC-4
Audio-output: 2 Watt

Meer info op http://www.nokia.nl/MD-7W.
Meer foto's van de MD-7W op Flickr.

Prijs: zo rond de 100 euro, ik vind het persoonlijk wat aan de dure kant voor dit soort speelgoed.

Heb jij ook een Nokia MD-7W Bluetooth Luidspreker?

ja wat valt er verder te vertellen over zo - een setje he :). zou alleen het stuk specificaties weg laten, en puur de inhoud erbij houden. google geeft de specs wel.
Wat ben ik het hier ontzettend intens mee oneens. Als ik voor iedere review die ik lees ook nog een tijdje moet gaan google-en, gaat me dat zeer veel tijd kosten.

Specs vermelden vind ik zeer goed en zeer zinvol. Als je ze op de juiste overzichtelijke manier neerzet, dan kan degene die daar geen interesse voor heeft ze zo overslaan.

Het is jammer dat ik de review pas lees nadat Robbert jouw advies heeft opgevolgd, ik vind het dus jammer dat hij dat gedaan heeft en als ik het zo zie is Cave_Boy het met mij eens (maar ik denk nog veel meer mensen).
Zo, dacht Robbert het weer dit weekend is toch niets, laten we er nog maar eens een review tegen aan gooien :+ . Misschien een idee voor de nieuwsbrief: "wie heeft de meeste reviews gefabriceerd de afgelopen 48 uur!!

Goed doordacht speakersetje, met idd een te hoge prijs als ik je test zo lees. Ik zou overigens het niet aandurven om de verbindingssnoeren als draagkoord te gebruiken. M.i. wordt je daar vroeger of later voor gestraft, ook al zijn ze er op gemaakt.

Dat het een beter geluid geeft dan via je telefoon, is toch wel het minste dat je mag eisen, dus dat vind ik nauwelijks een positieve vermelding waard.

Wat ik opvallend vind is dat ze magnetisch aan elkaar klikken. Dit soort speakers maakt gebruik van een magnetische conus. Een extern magneet veld in de omgeving beïnvloed het geluid dan ook "altijd" negatief. Het probleem is hier natuurlijk dat je niet weet hoe ze zouden klinken als dat magneetslot er niet in zat. Het lijkt mij overigens overbodig vanwege het bijgeleverde tasje.

Jij als vakman weet hier waarschijnlijk wel antwoord op.
Ik kom de laatste dagen zeer veel protocollen tegen m.b.t. Bluetooth. Tot voor kort kende ik alleen versie 1 en versie 2. Ik ben net nog even naar de Nokia-site geweest om te kijken wat er precies staat over mijn N95. idd alleen vs 2 is aangegeven. Hoe weet ik nu welke protocollen door mijn toestel ondersteunt worden? Waar kan ik zoiets vinden?
AD2p is volgens nokia pas bij versie 2.0 beschikbaar
terwijl andere fabrikanten het ook bij de 1.1 variant hebben.

iets waar ik dus flink van baal :( (heb een stereoheadset)

is dus helaas vrij onduidelijk.
Bij bluetooth zijn er een paar technische zaken die je uit elkaar moet houden.

De bluetooth versie
De bluetooth versie gaat over de radioverbinding. Momenteel zijn er de volgende versies: 1.1, 1.2, 2.0 en 2.0+EDR. Hoe hoger de versie, des te beter.

Wat is de verbetering tussen versie 1.2 en 1.1?
Een betere geluidskwaliteit (duidelijker en minder wegvallers), snellere koppeling (handig als je de headset nog moet aanzetten als de telefoon al gaat) en minder verstoring met WiFi signalen (zowel WiFi verstoort BT en BT verstoort WiFi).

Wat is de verbetering tussen versie 2.0 en 1.2?
Met 2.0 is het heel eenvoudig om op één apparaat meedere verbindingen gelijktijdig te gebruiken (bijv. een headset en een GPS muis). Bij 1.2 is het ook wel mogelijk maar daar zitten nogal wat beperkingen (o.a. juiste volgorde met verbinden).

En is 2.0+EDR iets anders dan 2.0?
Ja, EDR staat voor een Enhanced Data Rate toevoeging. Hierdoor kan informatie tot drie keer sneller verstuurd worden. Doordat de informatie sneller verzonden wordt, kost het minder energie en wordt de standby tijd dus langer. Ook betekent een 3x hogere snelheid 3x meer bandbreedte (=geluidskwaliteit).

DE BLUETOOTH VERSIE ZEGT DUS HELEMAAL NIETS OVER DE MOGELIJKHEDEN!

De bluetooth profielen
Een bluetooth profiel maakt een bepaalde functie mogelijk. Voorbeelden van de meest voorkomende profielen:

Headset profiel (HSP) en Handsfree profiel (HFP): overdracht van mono geluid voor headsets en carkits.

Advanced Audio Distribution profiel (A2DP): overdracht van hifi stereo geluid voor headsets.

Audio & Video Remote Control Profile (AVRCP): de mogelijkheid om via de headset muziek te starten, stoppen, volgende track, vorige track.

Object Push profiel (OPP): om bijvoorbeeld een plaatje of muziekje te kopieëren.

Serial Port profiel (SPP): om een bijvoorbeeld een GPS muis te koppelen.

Dial Up Network profiel (DUN): om een GPRS telefoon als modem te kunnen gebruiken om te kunnen internetten.

In het geval van een PC dongle is het de software(stack) die zorg draagt welke profielen er ondersteund worden. Je zou dus het A2DP profiel kunnen gebruiken i.c.m. een BT1.1 dongle, zolang je maar een software (stack) gebruikt die dit ondersteunt. Daarnaast moet je dan ook een headset hebben die A2DP ondersteunt, die informatie vind je meestal wel op de verpakking of in de specificaties.

De bluetooth klasse
De bluetooth klasse gaat over het maximale bereik. Er zijn drie klasses:
klasse 1 is tot maximaal 100 meter, klasse 2 is tot maxiaal 10 meter en klasse 3 tot maximaal 1 meter.
De meeste headsets zijn klasse 2.

Let op: je kunt alleen een maximaal bereik van 100 meter halen als zowel de “zender” (bijvoorbeeld PC dongle) als de “ontvanger” (bijvoorbeeld stereo headset) klasse 1 zijn.

Nokia's eerste A2DP geschikte toestel was de 8800, die heeft een 1.2 chipset aan boord. Hier hoor je ook heel af en toe een korte onderbreking in de verbinding. Waarschijnlijk heeft Nokia toen besloten nog heel even te wachten totdat de 2.0+EDR chipsets iets goedkoper waren en de processorkracht van het toetel beter was.
Als je kijkt naar andere merken zoals LG die al A2DP gebruiken met 1.1 (en dan ook vaak ligte processortjes) dan kun je er redelijk zeker van zijn dan je een haperende verbinding hebt...

[Reactie gewijzigd door robertwebbe op 19 mei 2008 14:14]

Ik heb deze Nokia MD-7W bluetooth speakers in november 2009 gekocht op e-bay voor 40 euro, inclusief verzending (uit Ierland) 48 euro. Ging allemaal keurig, binnen een week had ik ze! De speakers geven een mooi en redelijk vol geluid voor relatief kleine speakers, niets mis mee! Mijn Nokia N97 via bluetooth verbonden en klaar was het. Echt een zeer leuke gadget, maar één nadeel. Ik heb het idee dat de muziek soms iets te langzaam wordt afgespeeld, of dit nu aan de speakers ligt of aan mijn N97 weet ik niet. Verder echt geinige dingen met een meer dan redelijk geluid.
Nette review betreft uiterlijk, tips en wat je erbij krijgt, maar over de werking zelf (verbinden met bluetooth, kwaliteit van deze overdrachten) en kwaliteit wat eruit komt (in meer detail dan) niks helaas, jammer ;-)
Bedankt voor jullie tips, ik heb de review inmiddels wat uitgebreid en de specificaties verkort tot alleen de essentiële.
Mooie revieuw.

Zat ook dit setje eens te overwegen te nemen maar ik was gestopt omdat ik de prijs eigenlijk te duur vond. Toen had ik een setje via E-bay gekocht voor 40 euro.

Persoonllijk vind ik die spec's altijd wel leuk om erbij te lezen.
Vind ze erg duur ja!
Maar denk dat deze dingen zo weinig worden verkocht, dat de ontwikkelingskosten simpelweg te hoog zijn.
Ik heb een Nokia E90 , werkt mijn toestel dan samen met bovenstaande boxen?