Sony Xperia S Zwart Review

peter123 2 april 2013, laatste update op 12 augustus 2014, 2.116 views

Sony Xperia S Zwart

Hardwarematig vind ik een Sony top. Goede camera, geluid, scherm en bouwkwaliteit. Jammer van de terug-, home- en optietoetsen onder het scherm. Deze zijn niet gevoelig genoeg.

Pluspunten

• Mooi en helder scherm
  • Zeer goede foto's
  • Bouwkwaliteit
  • Nog redelijk compact voor een 720p scherm
  • Betrouwbaar
  • Goede batterij met firmware 6.2.B.1.96 van 8-2013

Minpunten

• De home, terug en optie-knoppen werken niet helemaal lekker.
  • Ligt minder lekker in de hand tov de Sony X10, daardat ie wat dun is.
  • Traag met firmware 6.2.B.1.96

6-2013 Update naar firmware 6.2.B.0.200
8-2013 Update naar firmware 6.2.B.1.96

Er is al een zeer goede review van tweakers.net en van een andere tweaker productreview: Sony Xperia S Zwart review door T.Struik ,vandaar in het kort wat ik daarin mis, het update proces van 4.0.1 naar Android 4.1.2. JB en een manier om te rooten.

720p Scherm
Vind ik stukken beter dan de Samsung S3. Sony zet er in de fabriek plastic beschermfolie op, waardoor de touchscreen wat minder gevoelig is en je vetvlekken lastig kunt verwijderen. Krassen zul je echter bijna niet krijgen en mocht dit wel het geval zijn, dan kun je de evt. screenprotector vervangen.

Processor en geheugen
2x1,5GHz is voldoende voor vele apps. Het geheugen van 1Gb is dat ook, maar als je veel verschillende apps tegelijkertijd open hebt, kan het te weinig zijn. 2Gb interne opslag en 32Gb flash geheugen is voldoende voor mij.

Camera
Uitstekend.

Featureset
Sony levert NFC tags en een leuke doorzichtige balk. Beide reuze handig. Men vind het soms een nadeel dat er geen SD kaartje in kan. Beetje vreemd, want er zit 32Gb geheugen in wat aanzienlijk sneller werkt dan een geheugen SD kaart. Waarom dit nooit als voordeel wordt aangehaald in reviews begrijp ik niet zo goed.

Bereik
Voor zover ik kan beoordelen goed.

Accuduur
Bij veel gebruik 1 dag en bij weinig gebruik 4 dagen. Met firmware 6.2.B.2.96 uitstekend.

Design
Erg persoonlijk, maar vind de Sony mooier dan zijn concurrenten.

Bouwkwaliteit en afwerking
Wat mij betreft uitstekend. Ik begrijp niet zo goed waarom een telefoon dun moet zijn. Een dikke ligt veel beter in de hand en ze mogen ook wel wat zwaarder, waardoor ze niet zo snel vallen. Een grotere accu zou een goede oplossing zijn wat mij betreft.
Verder laat de coating van een Samsung nog wel eens los en beschadigen de hoekjes. De zilveren Sony's hebben hier ook wat last van, maar de zwarte veel minder.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Een Sony is bij mij nog nooit kapot gegaan. Ik probeer altijd zo weinig mogelijk apps in de achtergrond te laten lopen Helaas verliep de update van 4.0.1 naar 4.1.2 minder goed. Sony heeft dit verholpen in de firmware 6.2.B.1.96

Update van Android 4.0.1 naar 4.1.2.
Ik heb de update uitgevoerd met behoud van data en binnen gehengelt via WiFi. Sony is meestal wat later met updates, maar werken dan wel goed. De telefoon liep na de update echter voor geen meter en de batterij was binnen een halve dag leeg.
Na veel gegoogle en lezen, maar besloten de fabrieksinstellingen er op te zetten zonder behoud van data. Een backup gemaakt van mijn telefoonlijst en van de data op de SD kaart naar de PC. Daarna zoveel mogelijk met de Google server gesynchroniseerd.
De telefoon werk nu stukken beter, maar gebruikt wel meer stroom dan Android 4.0.1.
Wel vreemd, maar door de nieuwe reset zijn er erg veel dingen gewijzigd qua uiterlijk die met 4.1.2 zonder reset niet waren gewijzigd. Het scherm loopt wat vloeiender, maar de agenda is bijvoorbeeld heel groot geworden en niet te verkleinen. Het lettertype is ook groter geworden.
Voor meer wijzigingen zie Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/...id_4.0_Ice_Cream_Sandwich

Firmware
5-2013 firmware 6.2.B.0.200: update van Android 4.0.1 naar 4.1.2
8-2013 firmware 6.2.B.1.96: update waarin problemen met .200 worden verholpen. Batterij loopt minder snel leeg, mmar de telefoon is een stuk trager.

Rooting
[Sony Xperia S] Rooten en Custom ROM's
Heeft dat nut? Nou als je veel apps wilt installeren of je zorgen maakt om je privacy wel. Beide zijn op mij niet van toepassing, want ik gebruik mijn Sony niet heel erg veel en toch voornamelijk om te bellen.
Ik wilde enkele geheugen hongerige apps verwijderen, waaronder Google+ en nog wat Sony apps.
Je hebt tegenwoordig ook no-root firewalls die via een VPN werken en die werken uitstekend, dus daarvoor hoef je niet meer te rooten.
Een nieuwe manier van rooten werkte bij mij goed voor firmware 6.2.B.0.200: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2327473 Men heeft echter in firmware 6.2.B.1.96 deze methode geblokkeerd, waardoor men een workarround heeft gemaakt. http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2417672

LBE security master
LBE is bekend geworden met de LBE privacy guard onder Android 2.x. Met deze app kon je de rechten van een app aanpassen. Helaas werkt de app niet meer onder Android 4.x. Degene die je kunt downloaden in de Play Store geeft een bootloop.
Met LBE security master kun je ook deze rechten aanpassen en geeft wat meer opties, zoals een antivirus, data limit en taskmanager. Je kunt ook het automatisch opstarten van apps uitschakelen. De laatste versie werkt bij mij goed.

Root App Delete en het geheugen
Een telefoon heeft net als een PC werkgeheugen (ook wel RAM genoemd) en opslag geheugen (flash of onterecht ROM geheugen genoemd). Daarnaast kun je soms ook nog een SD-data kaart in je telefoon stoppen. Veel mensen halen deze geheugens door elkaar. Dus: RAM <--> intern flash <--> extern flash. Het voordeel van intern flash-geheugen is dat het sneller is dan een SD-kaart.
Deze Sony heeft 1Gb RAM werkgeheugen, 2Gb interne opslag en 32Gb flashgeheugen.
Onder: Instellingen - Opslagruimte - kun je zien wat je opslag is van het 2Gb interne geheugen en 32Gb flash geheugen. De telefoon cashed veel apps en dan bij voorkeur de Google apps. Door de jaren heen zijn deze apps erg groot geworden en Google voegt steeds meer veiligheid en functies toe, dus het zal dezelfde kant wel opgaan als met Windows. Erg log en vol met opties die je niet gebruikt. Het cashen van de apps zorgt er voor dat je geheugen snel vol loopt en dan wordt de telefoon langzamer.
Een oplossing is dus je telefoon rooten en met SystemAppDelete verschillende apps uitschakelen, maar dan moet je wel weten welke en soms moet je functionaliteit inleveren. Het is goed van te voren te bekijken welke apps zich in het geheugen nestelen en veel energie verbuiken. Het heeft weinig zin apps uit te schakelen die niet worden gecashed en je weinig tot niet gebruikt. Die kun je gewoon laten staan in het interne flashgeheugen. Op het flashgeheugen nemen de apps veel minder ruimte in dan in het geheugen. In het geheugen kan een browser die zijn geschiedenis cashed al snel 50Mb in beslag nemen.
Naast de geheugenhongerige Google apps, installeert Sony ook nog eens erg veel apps. Allemaal bedoelt voor soms hele handige functies, zoals NFC ed. Maar ik gebruik het nooit meer en heb het uitgeschakeld.

Tuning zonder te rooten
Je komt met de normale settings van Android al een heel end qua optimalisatie.
1. Verwijder apps die je niet gaat gebruiken: Instellingen - Apps - gedownload - (Ik heb allen maar toegevoegd)
2. Heb je veel apps ge´nstalleerd, dan kun je apps vanuit je intern flashgeheugen (2Gb) verplaatsen naar het extern flashgeheugen (32Gb) Instellingen - Apps - Intern - (Van de 2Gb gebruik ik 300Mb, dus heeft bij mij geen zin)
3. Noteer de actieve apps en controleer welke je nodig hebt. Schakel niets uit als je niet weet wat het doet.
4. Bekijk alle apps die zijn ge´nstalleerd en schakel waar dat kan actieve apps uit. Verwijderen is meestal niet nodig.

Ik gebruik de telefoon voornamelijk voor het nemen van foto's, navigatie, beetje whatsapp, mail en vooral mijn agenda. Ik ben erg tevreden over deze Sony en vind hem vaak onterecht slechter uit de testen komen dan concurrenten. Ik heb de telefoon geroot om enkele Google- en Sony-apps te verwijderen, maar houdt er rekening mee dat rootapps ook extra ruimte in het werkgeheugen innemen.

Verder lezen:

Heb jij ook een Sony Xperia S Zwart?

Reviews door de redactie