Dell XPS 13 Developer Edition Review

physar 2 april 2013, 1.017 views

Dell XPS 13 Developer Edition

Pluspunten

• licht, robuust, snel

Minpunten

• problemen met de Wireless chip
  • Geen native Linux drivers

Het is positief dat Dell het initiatief heeft genomen om een serieuze Linux developer machine te maken. Men kan verbaasd staan dat deze Linux versie duurder is dan de Windows versie, maar als men vanuit Dell mankracht ingezet heeft om deze machine binnen het Sputnik project klaar te stomen als developer machine dan vind ik dat 50 euro waard.

De laptop is verpakt in een mooie doos, met mooie designer voeding. Slordig is wel dat Quick Start brochure die meegeleverd is een Windows-versie is. Daar zet je kwaad bloed mee. Het toetsenbord voelt goed aan. Bij het aanzetten komt er eerst een kort Ubuntu filmpje, waarna de machine na een paar vragen geconfigureerd is.

De meeste software voor een developer lijkt aanwezig, alhoewel er meteen 251 upgrades klaar staan om geinstalleerd te worden. Na een tijdje krijg ik problemen met een 802.11n router (wordt meer gerapporteerd op het Dell-forum). Ik weet het probleem (iedere 3 minuten verlies ik de verbinding) op te lossen door het 802.11n protocol uit te schakelen, maar ik wordt wel op de feiten gedrukt dat de enige verbinding naar het internet via de wireless is. De design machine is te plat voor een ethernet aansluiting!

Terwijl ik op zoek ben een oplossing valt het me op dat er bij Intel (waar de meeste componenten vandaan komen) geen Linux-drivers beschikbaar zijn. Ook bij het Sputnik project van zijn drivers beschikbaar, alleen maar developers-in-the-cloud software. Ik had verwacht dat Dell zijn ondersteuning ook op driver niveau was, maar daar ben ik blijkbaar wat naief in geweest.

Kortom, een mooie snelle laptop om lekker op te programmeren.

• Cisco EPC3925

Heb jij ook een Dell XPS 13 Developer Edition?