Microlab FC550 Review

03-03 1 april 2013, laatste update op 16 juli 2014, 504 views

Microlab FC550

Een leuke set voor een leuke prijs

Pluspunten

• simpele afstandbediening (waarmee men ook de input kan veranderen)
  • mogelijkheid tot twee invoerbronnen (niet tegelijk)
  • headphone ingang aan de voorzijde
  • compact setje
  • redelijk stijlvol
  • goed uitgeruste set (denk aan meerdere bronnen afstandbediening etc)

Minpunten

• Kabels zeer kort
  • kabel van PC naar "verdeelkast is slecht)
  • Instellingen redelijk beperkt door digitale uitvoer ipv analoog
  • Instellingen alleen aan te passen via afstandbediening
  • Zelfde frequentie als veel multimedia apparatuur (mijn afstandbediening stuurt verstoort de signalen van Xtreamer)

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Sinds Februari 2013 trots bezitter van een FC550. Ik zocht voor mijn Televisie en mijn laptop een geluidsysteem omdat de huidige niet meer voldeed (een 8jaar oud 5.1 systeem van de Medion). Ik heb gekozen voor een 2.1 systeem in plaats van een 5.1 systeem omdat deze compacter is en minder dradenbende rondom je geeft.

Eisen
Ik had een aantal voorwaarden waaraan mijn set moest voldoen. Éen hiervan was dat er een mogelijkheid moest zijn om eenvoudig kabels te koppelen aan mijn TV en laptop (permanent). En dat er geen moeilijkheid was door middel van continu wisselen van kabels. Daarnaast was een voorwaarde dat er een afstandbediening bij zat (in verband mijn Logitec Wifi Bleutoothadapter). Ook was het wenselijk om de instellingen van boxen aan te kunnen passen (meer Bass, Meer Treble). Daarnaast was ik ook niet van plan om gigantische boxen in het zicht te willen hebben. Dus de boxen moesten zo klein mogelijk zijn. En natuurlijk het budget. Eerst was het budget ¤50,-. Echter kwam er al snel achter dat dat niet echt toereikend was voor mijn idee.

Na veel rondzoeken waaronder fysieke winkels en webshops ben ik bij dit merk en model uitgekomen. Eerst had ik oren naar een Edifier C2 maar deze was niet meer leverbaar. Ik ben een volledige leek op het gebied van audio daarom een paar filmpjes opgezocht via Youtube en wat gegoogled was ik wel overtuigd om te proberen.

gebruikname
De eerste indruk is postief toen ik hem uit de doos haalde mooie boxen netjes afgewerkt. Daarna natuurlijk zo snel mogelijk het setje proberen. Echter kwam erachter dat de kabels wel redelijk kort waren (de "verdeelkast" naar de sub kabel was niet langer dan een meter...). Dat is echt wel een nadeel. Echter volgens mij zijn er wel verlengstukjes te krijgen voor in de winkel.
De eerste geluidsindruk is postief. Er komt een goed geluid uit. Daarnaast met het knopje 3d zorgt ervoor dat het geluid netjes uitgevuld word naar de beide boxen. Ik ben een audio leek maar er komt gewoon goed en helder geluid uit.
Daarnaast postief verrast door de mogelijkheid om op de afstandbediening de input te veranderen. Hierdoor kun je van afstand wisselen van laptop naar TV.

Doordat de kabels redelijk kort zijn (en mijn laptop aan de rechterzijde de audiouitgang heeft heel irritant ivm mijn draadloze muis) heb ik ervoor gekozen om een bleutooth adapter van Logitec erbij aan te schaffen. Dit verhelpt het probleem grotendeels. Daarnaast is het een aanrader om een nieuwe kabel te kopen vanaf de PC naar de Set. De bijgeleverde kabel is niet om over naar huis te schrijven.

Oordeel

Ik ben zeer tevreden over het setje. Het is in het begin wat puzelen met de kabels en de overige bekabeling maar als hij eenmaal staat is het een genot om naar te luisteren. Vooral in combinatie met de Logitec Bleutooth adapter(zit er niet bij) en de afstandbediening (die erbij zit).
Een grote aanrader is bij de Action nieuwe kabels te gaan kopen voor de kabel. De kabel die erbij zit is laten we zeggen een Kwaliteit Uitermate terleurstellende kabel. voor ¤1,- heb je een nieuwe en betere.
Al met al een goede set voor een goede prijs (voor een niet audiopuncturist).
(De aanschaf waarde was ¤70,- dat is hij wel waard echter niet meer door bijvoorbeeld de kabels beperkte aanpassingsmogelijkheden).

Later volgt nog misschien een filmpje als het mogelijk is om hem op HQ te filmen. Daarnaast vragen over de set kunnen altijd gesteld worden ;)

Heb jij ook een Microlab FC550?