Specificaties 42" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 42PFL3007H Review

QQ2 1 april 2013, 914 views

Philips 42PFL3007H

Pluspunten

• Beeldkwaliteit Helder, scherm en levend
  • Dsub + line-in ondersteuning
  • HDMI + line-in ondersteuning
  • Bouwkwaliteit
  • Callibratie menu's
  • Prijs!
  • Service van Phillips (ken weinig bedrijven die een uur met je aan de telefoon hangen, 2 monteurs langs sturen en uiteindelijk iemand uit het product team laten bellen om een probleem op te lossen)

Minpunten

• Weergave HDMI input!
  • Geluidsweergave
  • Bezel van 3,5 cm is relatief dik (niet echt enorm storend maar als je een televisie met dunne bezel zoek is deze niet voor jou)

*Update*Oke het probleem met de kleuren weergave is opgelost. Als je een computer via HDMI aansluit moet je in een menu een instelling aanpassen anders ziet het beeld er afschuwelijk uit. Het geweldige is alleen dat dit nergens staat aangegeven. Niet alleen staat het niet in de handleiding maar ook na een uur aan de telefoon gehangen te hebben met een phillips product specialist en nadat Phillips twee monteurs langs had gestuurd was het probleem niet verholpen. Ik ben uiteindelijk terug gebeld door iemand van het product team die mij heeft uitgelegd waar de optie om dit goed te zetten precies verstopt zit. Ze gaan de helpdesk instructies en handleiding aanpassen maar voor het nageslacht.

Zorg dat de PC beeld weergeeft over de HDMI poort en dat dat kanaal is geselecteerd (anders wordt het juiste menu niet getoond !)
Ga naar menu (huisje op de afstandsbediening) kies 'setup' en vervolgens 'Tv settings', dan Picture -> PC mode -> On

Het briljante is dat dit menu niet getoond wordt als je pc bijvoorbeeld net in sleepmode is gegaan omdat je al 10 minuten met menuutjes aan het kloten bent...

Anyway pas dat aan en HDMI werkt perfect

Echte review:

Mijn vriendin was het zat dat onze 7 jaar oude HD ready TV zo onscherp was als ze haar series of YouTube filmpjes aan het kijken was. Hoog tijd om onze 7 jaar oude HD ready televisie te vervangen door een full HD versie.

We hadden al een scherm met een 42" diagonaal en we waren daar wel tevreden mee dus vandaar dat onze keuze wederom op een 42" model is gevallen.

Een ander belangrijk aspect voor ons is de mogelijkheid voor VGA en Line in. Ons mediacenter heeft een Nvidia 7800 als video kaart en deze ondersteund geen geluid over de video poorten waardoor DVI niet gaat werken. Het viel mij op hoe weinig televisies tegenwoordig nog Dsub en Line-in ondersteunen. Gelukkig doet deze Phillips dat nog wel.

Wat wel heel fijn is is dat weergave over DSUb gewoon perfect werkt. Een vriend van mij heeft dezelfde televisie van Phillips maar dan een generatie ouder en bij hem komt het regelmatig voor dat bij het aanzetten van de televisie het beeld compleet uit het lood staat. een paar keer op de autodetect optie drukken lost dat probleem weer op maar storend is het wel. Ik heb daarom ernstig overwogen om een ander merk aan te schaffen. Gelukkig is dit probleem in de nieuwe serie verholpen en werkt Dsub weergave absoluut perfect

Omdat wij zwaar leunen op een dedicated media center om alle multimedia functionaliteit te leveren hebben opties als Smart TV etc voor ons geen toegevoegde waarde. Het feit dat deze TV die mogelijkheden niet bied is wat ons betreft dan ook geen tekortkoming. Er zit wel een optie op om content van een USB stick te spelen maar wij hebben dat niet getest

Wat wel fijn is is de ingebouwde DbC tuner. Van af volgende maand gaat UPC het basis pakket geheel digitaal en onversleuteld doorgeven waardoor je met alleen een DbC tuner alles al kan ontvangen, geen CAM mudles of kaartjes meer nodig

Dan is er nog de kalibratie walkthrough. Als je de televisie voor de eerste keer aanzet vraagt hij naar land, woonplaats, provider en zoekt hij vervolgens zelf de kanalen voor je uit. Daar naast doorloopt hij een calibratie menu voor kleuren en geluid. Hoewel ik de geluidskwaliteit zelf niet super vind was ik wel onder de indruk van de calibratie menus. die helpen echt het maximum uit het mooie beeld en het matige geluid te halen.

Dat brengt mij dan ook meteen bij het enige nadeel van deze televisie. Weergave van beeld is perfect maar geluid is matig. Het zijn natuurlijk maar 10 watt boxen in een beperkt frame dus echt onverwacht is het niet maar als je erg van geluid houd en deze televisie op het oog hebt moet je er rekening mee houden dat je nog een extern systeem op de line out/coax SPDIF moet gaan aansluiten. De beperking van SPDIF over COax maakt dat nog iets moeilijker dan wanneer ze voor optische out hadden gekozen. (een Sonos soundbar bijvoorbeeld kan je er nu niet direct op aansluiten )

Heb jij ook een Philips 42PFL3007H?