Tweakers zegt: 7,5

Specificaties Small form factor, 9 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

BitFenix Prodigy Wit Review

blauwe eend 31 maart 2013, 1.164 views

BitFenix Prodigy Wit

Pluspunten

• strak design
  • enorm veel inbouw mogelijkheden
  • tonnen ruimte
  • krachtige pc in kleine kast
  • stille fans
  • alle grafische power die je nodig hebt kan er in.
  • i7 met titan in deze kast? :-} kwijl
  • leuk kastje voor modders?

Minpunten

• eigenlijk geen. Want het is gewoon een ITX kastje dus kan je daar eigenlijk niet over klagen.

Toen ik dit kastje voor het eerst zag was ik er gelijk helemaal weg van. Maar ik dacht van je wat moet ik er mee, ik heb al een mooie pc. Had ik hem dus na ruim een halfjaar toch gekocht half als excuus dat ik een leuk systeempje wou hebben om te laten zien aan mensen als ze langkwamen. Ik maak namelijk computers als hobby.

eerst indruk
Eerst indruk is goed, De doos niet klein en hij zit goed verpakt. Hij zit goed stevig ingepakt met piepschuim. Makkelijk uit de doos te halen door hem ondersteboven te zetten en één voor één de piepschuim dingen er afhalen.

Uiterlijk
Kast zien er op het eerst gezicht een beetje breed uit wat hij eigenlijk ook is. Metaal is van goede stevige kwaliteit waardoor hij toch best wel wat weegt. Verf is ook van goede kwaliteit.
Overal waar je maar kijkt zie je zo ongeveer duimschroeven, de eerst keer heb je misschien nog wel even een schroevendraaier nodig om ze los te krijgen maar ze zijn heel handig. De aan- en resetknop zitten aan de zijkant met 2 usb 3.0 porten die intern op het moederbord bevestigd moeten worden. Als dit op jou moederbord niet kan zit er ook nog een soort van 2e usb 2 internal header aan waardoor het usb2 porten worden, erg handig. Leds schijnen alleen wel ver, als het donker in je kamer is dan schijn hij zo naar de andere kant van de kamer als hij zo staat dat dat kan. De led kan je ook gewoon uit laten en zo erg stort het mij nou ook weer niet.
Verder zitten er een soort van voetjes en hendels aan. Deze zijn om je pc te verplaatsen goed, maar toch niet heel comfortabel. Ze zijn een beetje buigzaam wat goed is. In theorie kun je je pc dus ook ondersteboven zetten.

fans
De ventilatoren die er in zitten zijn echt van goede kwaliteit. Je kunt ze makkelijk langzamer laten draaien maar dat is misschien niet nodig omdat ze niet veel geluid maken. Zelf heb ik dit wel gedaan doormiddel van fanspeed reducers. Ze draaien max 1100 rpm volgends mij en ik heb ze draaien op z'n 600 denk ik. In combinatie met de koeler die ik er op heb (zie mijn inventaris) en je laat de fans daarvan ook wat langzamer draaien dan kun je zo een letterlijk onhoorbaar systeem maken.
Even voor waar er nog fans kunnen, 2 boven in 120/140mm, 1 exhaust 120/140mm (120mm included) 2 aan de voorkant (120mm) als je geen optical drive neemt. anders 1x 120/140 of 200mm (of 220m moet je even nakijken)

Van binnen
Wat een ruimte heb je in die kast. Je kunt bijna alles er in zetten wat je wil, een mooi groot koel blok, 5 3,5" harde schijven. een dvd drive en ook de langste grafische kaarten die er op de markt zijn. Verder zijn er ook op heel veel plekken gaatjes voor 2,5" ssd's of hdd plekken in de kast gemaakt. zelfs wanneer je alle harddrive boxen hebt verwijderd.
Ook is er ruimte voor een full ATX voeding, je moet misschien alleen wat wurmen als je geen modulair power supply hebt met veel kabels.
Waterkoeling is zelfs ook een optie, maar dat is misschien wat overdreven?

Het enige nadeel is dat het formaat van het moederbord gelimiteerd is aan mini ITX. Je kunt dus alleen de kleinste moederbord factor in dit kastje zetten. Overclocken word dat al minder leuk omdat je dan meestal geen goeie VRM koeling hebt. Er is wel een heel mooi ITX moederbordje waar dat wel op zit, maar dat moet je er wel voor betalen.
Je kunt dus een enorm krachtige pc maken in een heel kleine ruimte.

Om alles dus samen te vatten. Dit kastje heeft echt bijna alles wat je van een ITX kastje kan verwachten. Je hebt enorm veel mogelijkheden om al je hardware in te bouwen, de fans zijn top en hij ziet er leuk uit.

Trouwens, de naam van de kast zegt het al: Prodigy = wonderkind

Heb nog een hele zooi extra foto's dus.. als je ze nodig hebt even mailen?

Heb jij ook een BitFenix Prodigy Wit?

mooie review,

zit zelf te twijfelen tussen een lian li pc-q08 http://tweakers.net/price...lian-li-pc-q08-zwart.html en deze prodigy (de zwarte variant). Enige eis die ik heb is een mooie kleine kast op mn bureau.
Waar de eerstgenoemde kast iets kleiner is, en wat stabieler schijnt te zijn vanwege de 'normale' poten zit ik wel wat te twijfelen: de prodigy is nl mooier ;)

de vele mogelijkheden van deze kast komen wel mooi naar voren in je betoog. Zal ik zeker meenemen!

Edit: ik was bovendien om dezelfde hardware aan te schaffen ;) al dan niet met een ssd.

[Reactie gewijzigd door HBSVDK op 18 april 2013 23:40]

Toch zou ik die SSD zeker nemen, scheelt echt een hoop tijd met alles wat je op je PC wilt doen. Deze kast is inderdaad echt mooi, de zwarte ook natuurlijk.
De door jou genoemde kast is volgende mij minder hoog, iets minder breed. Deze is wel wat duurder maar heeft wel alles aan de voorkant. Ik weet niet of die fans ook stil kunnen zijn? Zelf heb ik er dingetjes tussen gezet waardoor ze ongeveer 650rpm draaien. Lekker stil.
usb3 is toch wel een must vindt ik.
De beste keus zou ik denk ik de Prodigy vinden, ik zal trouwens nog wat foto's plaatsen zo.