Specificaties 4,2" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

BlackBerry Z10 Zwart Review

jorrit91 31 maart 2013, 5.454 views

BlackBerry Z10 Zwart

Pluspunten

• Bediening.
  • Camera.
  • Ecosysteem.
  • Formaat.
  • Scherm.
  • Micro-sd uitbreiding.

Minpunten

• Accuduur loopt achter in vergelijking met een S3 bijv.
  • Mist een beetjen premium feel.
  • Prijs.

Bij deze wil ik een kleine uitleg geven over wat een BlackBerry Z10 kan en doet. Dit doe ik niet omdat ik nou zo vreselijk de behoefte voel om mijn ervaringen te delen,maar ik heb WEL het gevoel dat de reviews die geschreven zijn door sites als Tweakers, The Verge etc. het toestel ernstig tekort doen.

Allereerst is het natuurlijk vreselijk knullig geweest van BlackBerry om het toestel te laten reviewen met firmware die gewoon niet top-notch-smartphone-waardig is. Helemaal niet als je zeker anderhalf jaar dood geweest bent, en dit het toestel is, dat je verkoop weer nieuw leven in moet blazen. Waarom hiervoor gekozen is mij een raadsel, het zal iets met tijdsdruk te maken hebben gehad.

Ik zal even wat negatieve punten pakken uit de review van Tweakers, om te kijken hoe deze werken met de huidige firmware:

'- Accuduur is dramatisch, vooral bij multitasking'

Mijn reactie:
Onzin, de accuduur is met de laatste firmware alleszins acceptabel, ik haal het eind van de dag, met veel whatsapp, mailen, en anderhalf uur muziek luisteren. DIt is niets meer of minder dan wat we van moderne smartphones (die niet van een absurde grootte zijn) verwachten mogen. Qua duur deed het me het meest denken aan een One X, en deze kreeg een 'voldoende' bij Tweakers, deze beoordeling heb ik dan ook overgenomen.

'- Weinig tot geen Nederlandse apps'

Mijn reactie:
DIt toestel komt officieel volgende week uit in Nederland, en ik vind dit een beetje een schreeuw in de loze ruimte. Misschien hadden jullie navraag moeten doen bij BlackBerry wat er gedaan wordt voor landspecifieke Apps, zodat kopers weten wat ze kunnen gaan verwachten, want dit is een nieuw besturingssysteem, derden moeten het systeem nog sterker gaan maken... Give 'm a break!

'-Prijs is hoog'

Mijn reactie:
Klopt, te hoog voor de hardware die je krijgt, ik snap dat je voor de exclusiviteit van BlackBerry 10 extra betaalt, maar je betaalt het volle pond voor een toestel dat mee kan met de top van vorig jaar, niet dit jaar.

'-Het scherm van de Z10 heeft een rare beperking; de automatische helderheid kan niet uit'

Wel.
Natuurlijk is dit met de nieuwe firmware, en nu komt wederom het verhaal van 'waarom' om de hoek kijken. Misschien had Tweakers wel kunnen weten dat dit nog aangepast zou worden, maar dit was het review toestel dat ze van BlackBerry gekregen hadden, de schuld ligt in deze dus bij BlackBerry lijkt mij.

Dan even een stukje over mijn eigen ervaring met de BlackBerry Z10:

De bediening werkt. Je weet wel: it just works...;) Hoewel het wat gewenning vergt, is het gewoon een goed systeem. Het doet wat denken aan WebOS, zoals we dit zagen op de Palm Pre, gericht op multitasking. Eigenlijk heb je 3 homescreens, die je door naar links en rechts te swipen kunt benaderen.
In het midden tref je al je openstaande applicaties aan, die in grids van 2x2 weergegeven worden.
Links heb je het BlackBerry Hub, hier komen al je berichten binnen, je mail, whatsapp, facebookupdates, smsjes, missed calls. Dit werkt ook uitstekend, het wordt uiteindelijk gesorteerd op dag, dus de boel gaat niet door elkaar, maar wordt gewoon chronologisch weergegeven.
Naar rechts vind je je 'app drawer', al je applicaties.

Er zijn geen knoppen om te navigeren, wanneer je vanuit een applicatie vanaf het BlackBerry logo omhoog swiped, verkleind de applicatie, en kom je terecht in het multitask scherm (en dus weer naar links of rechts voor Hub of andere Apps), wil je direct vanuit een applicatie naar je BlackBerry Hub, dan swipe je eerst omhoog, om vervolgens naar rechts te gaan.
Simpel. Even wennen, maar gaat ťcht mooi.

Ecosysteem
In tegenstelling tot Tweakers heeft het ecosysteem van BlackBerry 10 mij wel positief verrast. Whatsapp was beschikbaar, wat voor veel mensen een reden zou zijn om het toestel links te laten liggen (als deze er niet was vanzelfsprekend), en in tegenstelling tot Windows Phone, waar het zeker anderhalf jaar geduurd heeft voor de app enigszins acceptabel werkte, issie hier gewoon goed. Volgens de normen van BlackBerry 10 ontworpen, en het werkt gewoon top, niks aan de hand, geen halve Beta versie, gewoon goed!
Verder gebruik ik weinig Apps, maar de paar die ik graag wilde hebben, waren beschikbaar, een Google Talk client, (werkt ůůk als een trein), Nu.nl. Al deze Apps zijn kwalitatief goede apps, in tegenstelling tot wat we wel eens aantreffen op Windows Phone, waar tijdsdruk een grote factor blijkt te zijn.
Ook de native Twitter en Facebook apps zijn goed en werken vlekkeloos.

Al met al is dit een telefoon waar ik heel goed aan zou kunnen wennen, en ik dusdanig prettig in gebruik vind, dat ik er een beetje verliefd op word. Vandaar ook mijn moeite met de conclusies die menig techsite getrokken heeft.

Dit is gewoon een uitstekend toestel, en ik zie het WEL gebeuren dat BlackBerry hier weer een vuist mee gaat maken!

Edit: Er ontpopt zich hieronder een soort conspiracydiscussie, waar ik totaal niet op uit was. We moeten niet vergeten dat BlackBerry hoogstpersoonlijk verantwoordelijk is voor de firmware van de reviewtoestellen. Het is dus Blackberry's eigen fout geweest om deze halve beta-firmware mee te leveren, want zoals gezegd, die eerste indruk krijgen ze niet meer terug.

Het enige wat ik hier probeer te doen, is de boel een beetje te balanceren, aan de hand van de verschillende reviews zou je namelijk kunnen denken dat het een dramatisch toestel is, dat is gewoon niet zo. Aan BlackBerry de taak om het tij te keren, Tweakers of welke site dan ook is nergens verantwoordelijk voor in deze, het zou chique zijn als ze de review zouden aanpassen, maar ze zijn nergens toe verplicht.

Heb jij ook een BlackBerry Z10 Zwart?

De bal ligt bij Arnoud, die via een tweet beloofd heeft zijn "voorbarige" review over te doen komende week, zodra de NL 4G versie met laatst software-update uit is (morgen blijkbaar..)

Je hebt een punt tav BB en het laten reviewen van een bŤta-versie van hun software, maar er zaten ook wel meer persoonlijke voorkeuren in het Tweakers review, en er is gewoon tekort "gewend" aan een zeer anders werkend OS om de voordelen objectief te kunnen inschatten. 2e ronde dus!

Hopelijk volgt copy-cat Colin voor nu.nl en alle andere columns van hem het goede voorbeeld van Arnoud, tot nu toe kan ie niet reageren op tweets editie. Maar ja, ligt wellicht aan zijn achterhaalde iOS en zijn zeer persoonlijke voorkeur/kickbacks die hij ontvangt..
Natuurlijk is iOs beter. mij zal het niks verbazen dat Apple mensen betaalt voor betere reviews te schrijven en andere neer te sabelen.

Een review die ik al meer lees, BB10 valt niet tegen zoals veel reviews wel zeggen.

Van deze review wordt ik blij.
Ik zou het niet durven wagen om de integriteit van websites als The Verge en Tweakers te betwijfelen, sterker nog, ik geloof echt niet dat Apple betaalt voor goede review.

Wel leuk dat je blij wordt van mn review;)
Ik heb hier geen enkel probleem om de integriteit van commerciŽle sites te betwijfelen. Als uitbater van een commerciŽle website weet ik maar al te goed hoe leveranciers om kunnen gaan met lovende kritieken over concurrentie. Vinden ze niet allemaal even fijn, sta je ineens achter in de rij met advertenties en pers uitnodigingen.

Ik zeg niet dat Apple hiervoor betaalt, heb met deze club geen ervaringen hoe ze dit zakelijk aanpakken.

Verder een lekkere review.
Je moet eens forums in Amerika gaan lezen daar staan echt berichten in die niet klopend zijn wat de gebruikers ervaren maar wel steeds terugkomend. -slecht scherm en batterij per direct leeg en teruggebracht en iphone gekocht. altijd heeft men een iphone gekocht of een iphone gehad en daarna weer gekocht.

In forums wordt hier ook over geklaagd dat die niet meer toeval kan zijn maar goed oorlog voer je ter land, ter zee , te lucht en op internet.
Heb de z10 nu 4 dagen en ik ben er zeer blij mee. De z10 is supersnel en tot nu toe geen enkel probleem ondervonden zoals in eerdere review op tweakers. Misschien ligt dit aan de updates of is het een hardware matig probleem geweest.

Wat betreft de UI, deze is wel even wennen als je android of iphone gewend bent. Er zit geen knop op en alles werkt met swipen. Het zit wel logisch in elkaar en de HUB is gewoon handig. Heb absoluut geen spijt van dit toestel en qua vormgeving (interface bedoel ik dan) is het modern en strak. Het toetsenbord van de Z10 word geroemd maar persoonlijk vind ik typen op een scherm altijd minder dan op een fysiek bb toetsenbord. De woordherkenning is wel handig maar ook wennen.

Accuduur is vergelijkbaar met andere smartphones. Het hangt er voornamelijk van af hoeveel je scherm aan is. Komt de dag goed door.

Er kunnen ongetwijfeld nog dingen verbeterd worden maar dat is normaal (updates). Het systeem zelf is goed en heeft veel potentie. Browser is verder heel goed en snel en multitasken gaat beter op z10 dan op ieder andere smartphone.
Formaat is ook prima, goed met 1 hand te bedienen.
Tot nu toe niks dan lof dus.
Vandaag weer een ander issue gevonden:

De Z10 werd dusdanig HEET dat ik hem niet vast kon houden en moest een batterypull doen. De maat is voor ons nu echt vol wat een problemen.

De interface werkt zo lekker maar de issues die wij nu gevonden hebben:

1. Spontane Reboots meerdere malen per dag
2. Vast lopers minimaal 1x per dag
3. Slechte integratie met exchange (office 365) verliest steeds de connectie
4. Email via imap wordt soms meerdere malen verzonden
5. Toestel crasht soms en wordt dan heel heet (te heet om vast te houden) en een battery pull kan als enige dit stoppen. Wij hebben het vermoeden dat als we niets doen dat het toestel letterlijk smelt.

Deze telefoon/ software is gewoon NIET AF. we hebben hier 3x een Z10 allemaal dezelfde problemen. We gaan morgen met Vodafone om de tafel om te kijken als we een ander merk toestel kunnen krijgen en zullen wij na 7 jaar afscheid nemen van Blackberry, de oude toestelen waren langzaam maar email was supperier en nu is het een telefoon met veel potentie maar ook teveel problemen.
Ik vind de reviews van Tablets juist erg goed op Tweakers. Die van Telefoons weer erg matig. Dus om te zeggen dat Tweakers ervoor betaalt krijgt lijkt me erg ver gezocht, het gaat bij beide namelijk om voornamelijk dezelfde fabrikanten.

Ontopic: ik heb de Blackberry Z10 nu ook een tijdje en bevalt uitstekend. Jouw positieve punten kan ik me mee inleven. De batterij van mijn Z10 is ongekend goed, veel beter dan de One X die ik had. Hier ben ik het dus niet mee eens.

De meeste Apps komen nog, sommige ontbreken nog. Rabobank had ik graag gezien, net als teamviewer en candy crush :p

Verder kunnen Apple en o.a. Samsung hier zien hoe je Apps sluit en afsluit. Dit werkt zoveel lekkerder dan op mijn ipad en op mijn vorige Asus Transformer Tablet. Hoe dan ook, elke fabrikant heeft wel iets unieks en iets waar anderen wat van kunnen leren.
De batterij is na de update beter en qua gesprekstijd ook 2 uur langer dan de iphone 5 en voor mensen die veel bellen top. Let wel op dat 4G heel veel batterij gebruik kost. Doe je alleen whatsapp, emails en wat browsen dan zou ik het standaard op 3G zetten.
Bedankt voor deze review Jorrit, ik zou ook niet zo ver durven te stellen dat ze er voor betalen, maar het is zeker weer een typische voorkeurs review.. Ik hoor alleen maar samsung en apple kunnen dit.. Maar ik heb 75% van de goede nieuwtjes van blackberry niets gehoord.. Alle positieve vernieuwingen komen niet aan bod en de telefoons worden neergezet als een soort 2e rangs telefoons.. Ik heb al 6 jaar blackberry's en zou voor geen goud willen switchen.. Helaas vermoed ik dat als columnisten en dergelijke op deze manier doorgaan met subjectieve reviews te schrijven, producenten zoals blackberry er niet meer zijn over 5 jaar.. Jammer is dat, kunnen we met zijn allen de kudde achterna lopen.. Vorige week een vriend van me gezien met een nokia lumia.. Super leuk toestel, werkte goed.. Dacht laat ik eens kijken wat tweakers zegt.. En je raad het al.. Wel erg jammer dit, erg jammer dat... Kansloos.. Ik raadpleeg tweakers niet meer voor reviews op het gebied van telefoons en tablets.. Subjectieve bullcrap..
Leuk dat je je eigen review hebt gepost, direct reagerend op de minpunten die Arnoud noteerde. Ben benieuwd naar zijn nieuwe review en hoeveel tijd hij ervoor genomen heeft.
De Z10 of BB10 heeft nog wel flinke gebreken, ben er nu (weer) een aan het testen en doe net een contact sync van Outlook naar de Z10 dit is helaas nog maar 1 richting op en erger hij heeft alle SUGGESTED CONTACTS van Outlook ook gesycned en niet alleen de Contact personen waardoor het adres boek een grote hel is geworden.

Ik heb een Bold 9900 ernaast liggen waarbij die wel correct de contacten sync en dus niet de Suggested contacts, dit is dus een Bug van de Z10.

Tevens is het gemis van BIS wel erg aanwezig. Ik krijg de Z10 nu niet gesynct met Office 365 ja voor 10 minuten daarna verliest hij de connectie dit is ook een bug. Mijn bold 9900 met BIS was superieur de Z10 is op gebied van media veel beter maar er zijn nog aardig wat issues mee al moet ik toegeven dat bij deze 2de test de batterij het heeel lang vol houdt langer dan de bold 9900.
Na verder testen is er inderdaad een BUG gevonden in de Z10 in combinatie met Office 365, Na de eerste sync van het toestel worden de emails opgehaald hierna gaat het fout. Op sommige toestelen komt de melding: Connection with your account has been lost.
Waarna email ontvangen niet meer mogelijk is.

IMAP werkt zonder problemen maar het gemis van een BIS mailbox is erg aanwezig helemaal nu de exchange connectie nog niet 100% is. Tevens heb ik tijdens de testen al een aantal vast lopers gehad.

Conclusie zover: Mooi toestel, degelijk gevoel erg licht!

Werk aan de winkel voor: Email connectie, stabiliteit.
Ik Misbruik je Topic verder maar even,
De Z10 heeft een vreselijk irritant bug die door BB herkend is: Het toestel Reboot spontaan! Gelukkig boot dat ding in 30 sec maar het is een drama.
Sinds de 10.1.0.273 update presteert de camera ook een heel stuk beter als je hem op HDR stand zet. Vooral foto's waar je te maken hebt met wat tegenlicht waren bij de vorige versie nog gewoon slecht, nu zijn ze echt prima!

Daarnaast heb ik het idee dat er toch nog het een en ander getweaked is met het energieverbruik, ik haal met gemak 1+ dag terwijl ik toch redelijk bezig ben met het toestel. En dan heb ik ook nog op de BlackBerry mailserver aangemeld (via BB Balance) via een beta programma bij Vodafone :)
Is iemand die weet waarom ik s ochtend altijd weer opnieuw de pincode moet invoeren. Dus nadat ik oplaad gaat de z10 s nachts uit... Hoe kan ik dit voorkomen.
Gr. Mike
dat kan door even je toestel wachtwoord uit te schakelen. Instellingen-Beveiliging privacy-toestelwachtwoord. succes!