Plantronics .Audio 650 USB Review
Inleiding Mijn oude headset was een vrij simpel ding. Een 'goedkope' plastic hoofdband met 2 speakers, en een microfoon. Geen Noice Cancelling technologie, maar wel absoluut fantastisch geluid. Helaas werd dit ding niet zo vaak gebruikt, en desintegreerde de oorkussentjes vanzelf. Het geluid was perfect, alleen de microfoon was maar zozo. Ik was echter zo te spreken over Plantronics, dat ik ben gaan zoeken naar een nieuwe (de oude headset lag er bijna 4 jaar). En aangezien ik niet nog een keer desintegrerende spullen wilde hebben, ben ik gaan zoeken naar een oorwarmer model zonder de standaard schuimrubberen pads. Het idee voor de headset is omdat op een warme zomersdag de reciever veel warmte verzet, en daar heb je met een...
Pluspunten
Erg gedetailleerd geluid Prijs Draagcomfort USB mogelijkheid Noice Cancelation technologie
Minpunten
'Donker' geluid is wennen
Eindoordeel
Mijn oude headset was een vrij simpel ding. Een 'goedkope' plastic hoofdband met 2 speakers, en een microfoon. Geen Noice Cancelling technologie, maar wel absoluut fantastisch geluid. Helaas werd dit ding niet zo vaak gebruikt, en desintegreerde de oorkussentjes vanzelf. Het geluid was perfect, alleen de microfoon was maar zozo. Ik was echter zo te spreken over Plantronics, dat ik ben gaan zoeken naar een nieuwe (de oude headset lag er bijna 4 jaar). En aangezien ik niet nog een keer desintegrerende spullen wilde hebben, ben ik gaan zoeken naar een oorwarmer model zonder de standaard schuimrubberen pads. Het idee voor de headset is omdat op een warme zomersdag de reciever veel warmte verzet, en daar heb je met een koptelefoon direct in de computer geen last van. Dus blijft het weer wat koeler in de kamer.
Features
De Plantronics 650 USB headset heeft, zoals de naam al zegt, een usb aansluitmogelijkheid. Naast de usb heeft de headset ook gewone 3.5mm stekkertjes. De USB plug dient als eigen geluidskaart in windows (op de doos staat ook dat deze compatibel moet zijn met de mac). De 650 heeft een microfoon welke makkelijk wegklapt naar boven. En het mooiste is: het geheel is erg licht.
[img=620]nMA66QpO[/img]
De speakers zijn 40mm in doorsnede, met een gevoeligheid van 20Hz tot 20000 kHz. De kabel is 3 meter lang, en heeft een 'afstandsbediening' in de kabel zitten welke het volume kan regelen en de microfoon kan muten. Als laatste heeft deze headset 'noice cancelling' technologie, dus kan het je stem herkennen uit alle achtergrond geluiden. Handing in spellen of skype. De headset zou volledig 'compatible' moeten zijn met Skype, Yahoo Messenger, en Windows Live; alleen dit heb ik niet kunnen testen.
Kwaliteit Geluidsweergave
De geluidskwaliteit was voor mij even wennen. Ik ben een reciever met 5.1 set, en een Philips open koptelefoon (zo-eentje die achter je hoofd langs gaat) gewend. De eerste keer dat ik deze headset gebruikte, was het geluid in vergelijking nogal 'donker'. Mijn vermoeden is dat dit komt doordat deze headset je hele oren omsluit. Nadat ik daar een beetje aan gewend was, begon ik meer te luisteren naar de details in het geluid, en die waren (naar mijn mening) uitzonderlijk. Haar scherp, geen kraakje of kuchje, en heel veel detail in het geluid. Ik hoorde met sommige van mijn mp3's ineens veel meer geluiden in de achtergrond dan dat ik kon waarnemen met mijn reciever, op vergelijkbare volume. Ik ben dus prima tevreden met de kwaliteit van het geluid. Om eerlijk te wezen, dat was ook de enige reden waarom ik persee voor Plantronics koos.
[img=620]pttQYUcy[/img]
Kwaliteit Opname
De kwaliteit van de opname heb ik getest in een geluidbewerkingsprogramma. Ik heb luide muziek als achtergrond aangezet, en begon met het opnemen van een aantal regels pure onzin, om de noice cancellation technologie te testen. Dit moet je uiteraard wel doen met de headset in de usb plug, en niet direct in je geluidskaart. Ik hoorde mijn stem prima en goed helder door de 'herrie' van mijn muziek. Ik hoorde de muziek nog wel in de opname, maar heel zachtjes op de achtergrond. Zeker niet slecht voor iets van 45€.
Gebruiksgemak
Gebruiksgemak is prima. Alles is volledig plug en play, dus je hoeft er absoluut niet bij na te denken, dat is al voor je gedaan bij Plantronics. De microfoon is een klein beetje (1 cm of zo) uitschuifbaar, en zit niet in de weg en klemt niet tegen je wang aan. De microfoon klapt naar boven weg, tegen het verstelbare gedeelte van de hoofdtelefoon.
[img=620]X4lXq7Rn[/img]
De headset zit gelukkig ook nog erg confortabel. Hij is aardig licht, en dat gewicht is ook nog eens heel goed verdeeld om je hoofd. De headset drukt maar heel lichtjes tegen de zijkant van je hoofd aan. Welliswaar is het op een warme dag wel een beetje een zweet dingetje met die omsluitbare pads, maar er zit (nep-?)leer aan de buitenkant van die pads, dus afvegen, en het is weer droog. Ook kan je die met schuimrubber oid gevulde leren pads er heel makkelijk aftrekken. De pads zitten niet vastgelijmd. Het terugplaatsen vergt wel even een beetje tijd en is wellicht een beetje priegel werkje. Ook na enige uren heb je geen last van je hoofd of oren; hierbij er wel vanuit gaande dat de set niet te hard staat.
Bouwkwaliteit En Afwerking
De bouwkwaliteit is prima. Het geheel is van plastic, met uizondering van de schuimrubber en (nep-?)leren delen. De headset is verstelbaar en rust lichtjes op je hoofd. Er zitten geen on-afgewerkte randjes aan of iets dergelijks. Voelt stevig aan, maar toch, als ik heel eerlijk ben, had ik liever wat metaal gezien hier en daar. Ik hoef echter niet bang te zien dat de headset plotseling uit elkaar valt, maar toch, het blijft plastic.
[img=620]yX6VAb2n[/img]
Prijs
Als laatste onderdeel de prijs. De prijs voor dit product (inclusief verzenden) was 45 €. En dat is een prima prijs voor dit product. Niet al te hoog, niet al te laag. Dit is een 45 € wel gespendeerd.
Conclusie
Ik heb deze headset een beetje op de gok gekocht, ik heb m namelijk niet vooraf kunnen testen. Maar de geluidskwaliteit van deze Plantronics 650 USB maakt dit toch een goede aankoop. Ik moest een beetje wennen aan het 'donkere' geluid in vergelijking met wat ik gewend was, maar ik heb er geen spijt van. Dit is een aanrader voor weinig geld.
Edit1: Foto's toegevoegd
Edit2: spellings- en kromme zinnen ronde
Heb jij ook een Plantronics .Audio 650 USB?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (6)
Ik vind het een zeer fraaie oplossing met de USB-stick, vooral omdat ik die zo op mijn scherm aan kan sluiten (niks meer naar beneden duiken om de stekkertjes in je computer te priegelen).
Toch denk ik niet dat het een kandidaat voor mij is. Ik zal, denk ik, nooit wennen aan een donker geluid. Opvallend is ook dat ondanks het donkere geluid je meer detail hoort dan je ooit gehoord had. Meestal is dat strijdig. Donker geluid is vaak wazig, omdat je juist in gebieden waar jouw oren optimaal zijn de frequenties c.q. de details mist. Dus op zich wel een interessant gebeuren.
Nog een paar vraagjes waar ik mee zit:
Werkt het wel gewoon op het harder en zachter zetten via de "normale" volumeknoppen? Moet je een keus maken tussen de "geluidskaart" of draait het gewoon naast je gewone geluidskaart?
Verkopen ze zo'n USB-stick ook los? Kun je er nl. altijd nog een Sennheiser aanhangen.
Nou ik zal eens op blijven letten of er nog een review komt van jou dit weekend.
Van mij mag je!
[Reactie gewijzigd door Pjerry op 23 juli 2024 02:48]
Nou Koninkje we zijn wel bezig dit weekend. Alweer een uitgebreide goed leesbare review, die bovendien (wederom) de moeite waard is!!
Met normale koptelefoons, of met stereos, worden veel van de lager tonen verspreid door de kamer. Nu de koptelefoon de oren helemaal omsluit, is er relatief meer bas, en relatief weinig hoge tonen. Dus klinkt het geluid veel donkerder dan dat ik normaal gewend ben. Maar het geluid is wel kraak helder, en absoluut niet dof of wazig.Ik zal, denk ik, nooit wennen aan een donker geluid. Opvallend is ook dat ondanks het donkere geluid je meer detail hoort dan je ooit gehoord had. Meestal is dat strijdig. Donker geluid is vaak wazig, omdat je juist in gebeide waar jouw oren optimaal zijn de frequenties cc.q. de details mist. Dus op zich wel een interessant gebeuren.
Hmm.. eigenlijk niet getest of het werkt met usb en dan het volume kan aanpassen in Windows.. Momentje. *doet de test* Ja, dat kan. MAARRRRR, (belangrijk!) als je wil dat alle geluiden door de headset met usb plug gaan, je moet wel eerst de 'output' aanpassen, in:Nog een paar vraagjes waar ik mee zit:
Werkt het wel gewoon op het harder en zachter zetten via de "normale" volumeknoppen? Moet je een keus maken tussen de "geluidskaart" of draait het gewoon naast je gewone geluidskaart?
Verkopen ze zo'n USB-stick ooik los? Kun je er nl. altijd nog een Sennheiser aanhangen.
Start->configuratie scherm/control panel->Sounds and audio devices->3e tab "sound playback": en die omzetten naar de C-Media USB Headphone Set.
Als je dit NIET doet, dan worden alleen specifieke geluiden over de USB headset afgespeeld, zoals windows geluiden, en de specifieke communicatie programma's zoals skype. Volgens mij kan je dan nog steeds het volume aanpassen, maar dat heb ik niet kunnen testen. Je kan iig wel het volume aanpassen met de 'afstandsbediening' in de Headset kabel.
De USB geluidskaart kan gewoon naast de gewone geluidskaart draaien, en speelt dus standaard alleen specifieke geluiden af (zoals skype dus).
Ik weet niet of ze de USB stick los verkopen, maar ik weet wel dat volgens mij van zowel Plantronics als Sennheiser zijn er koptelefoons te krijgen zowel met als zonder de usb plug, al hebben ze dan een ander type nummer (het is dan wel dezelfde koptelefoon).
Sorry, maar de nieuwe producten zijn voorlopig op. Ik blijf niet constant spullen kopenNou ik zal eens op blijven letten of er nog een review komt van jou dit weekend.
[Reactie gewijzigd door Thy King op 23 juli 2024 02:48]
Zou erg goed uitkomen om zo een losse usb "ding" te kopen.
en die zijn er ook!
Erg goede revieuw overigens
[Reactie gewijzigd door R-B op 23 juli 2024 02:48]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_icc():strip_exif()/u/102076/Draconis%2520polaris%2520small.jpg?f=community)
/u/201019/George_50_50.png?f=community)
:strip_exif()/u/84038/LogoHD.gif?f=community)