Specificaties GF GTX 670 (915MHz), 2GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Asus GTX670-DC2-2GD5 Review

-Bas 30 maart 2013, laatste update op 3 december 2013, 2.432 views

Asus GTX670-DC2-2GD5

Pluspunten

• Prijs.
  • Temperatuur-Geluid verhouding.

Minpunten

• Nog niet gevonden.

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Inleiding:
In december 2012 begon mijn vorige videokaart vervelend te doen. Hij had zo veel problemen dat ik hem uiteindelijk maar heb verkocht aan een Tweaker, die er misschien nog wel iets aan kon doen. Nadat ik mijn vorige videokaart had verkocht, heb ik direct een nieuwe videokaart besteld. Dit betreft de videokaart waar jullie nu een review van aan het lezen zijn. De Asus GTX670 DC2.

Ik heb de Asus GTX670 videokaart gekocht, omdat deze kaart de stilste koeler heeft van alle kaarten uit de GTX670 serie. In het begin was ik nog wat aan het twijfelen over de Asus GTX670 DC2T, deze kaart heeft uit de fabriek een overclock meegekregen van +144Mhz op de core. Dit is het enige verschil tussen de kaarten. Echter ben ik toch blij dat ik voor het andere exemplaar heb gekozen, omdat deze kaart ook nog over te klokken is naar +144Mhz. Ik heb de kaart nu bijna 4 maand in bezit.

Uitpakken:
Na 2 dagen te hebben moeten wachten, was hij daar uiteindelijk. Ik heb de kaart besteld bij Azerty en hij kwam netjes op tijd aan. Hij kwam aan in een hele grote doos (70x50x50cm), niet goed voor het milieu, maar wel extra veilig. De kaart zelf is goed verpakt in een mooie doos, hierbij kun je wel opmerken dat je misschien betaald voor de verpakking.
In de doos zit natuurlijk de videokaart en een aantal accessoires. Een dubbele molex (man) -> 6 pin power connector. Deze is handig voor mensen die een voeding hebben, die bijvoorbeeld alleen een 6+2pin power connector beschikken. Verder zit er een handleiding in de doos en een cd met driver + GPU Tweak. Dit programma kun je gebruiken om de kaart over te klokken.

Aansluitmogelijkheden en specificaties:
De Asus GTX670 heeft aardig wat aansluitmogelijkheden; 2x een DVI-poort, 1 hdmi poort en een Display-poort. De DVI-poorten zijn handig voor mensen die graag willen dualscreenen met een oudere monitor. Iets dat je met reference AMD kaarten meestal niet kan. Dit is een groot voordeel van deze kaart. Nadeel is dan wel weer dat DVI-poorten geen audio ondersteunen, iets wat mini HDMI-poorten wel ondersteunen op de AMD-kaarten.

De kaart heeft een geheugen van 2GB, dit is ruim voldoende voor een resolutie van: 1920x1080 of 1920x1200. Echter wordt de 2GB wel een groter probleem als je gaat dualscreenen. Een game als GTA4 neemt al gauw zo'n 1,3GB in beslag. Ik zelf dualscreen niet, maar voor diegenen die dat wel willen gaan doen is de kaart met 4GB de oplossing.

Theoretische specificaties:
  • Naam: Asus GTX670 DirectCU II
  • Shaders: 1344
  • GPU clock: 915 MHz
  • Memory clock: 1502 MHz
  • Boost: 980Mhz
Update:
De boost van deze kaart is opgegeven als 980Mhz, toch is dit niet de default boost van de kaart. De boost frequentie is afhankelijk van de rest van het systeem. Mijn boost frequentie zonder een overclock is 1110.5Mhz, dit met een i7 2600k draaiende op 4,3Ghz. Ribozyme, tweaker die onder de review heeft gereageerd, heeft een boost frequentie van 1071Mhz. Zoals je kan zien fluctueert de boost frequentie per systeem.

Prestaties:
Hieronder staan een paar resultaten van benchmarks die ik gedraaid heb. De benchmarks zijn gedraaid op een i7 2600k @ 4,3Ghz in samenwerking met Kingston Valueram @1600Mhz. De benchmarks zijn gedraaid op het besturingssysteem Windows 8 Pro 64 bit. De versie van de driver die gebruikt werd betreft versie: 320.00

Programma's: 3Dmark Firestrike & 3DMark 11 Performance

Stock: Videokaart zonder overklok
Overclock: Videokaart over geklokt naar 1059-1502 MHz

Overklokbaarheid:
De Asus GTX670-DC2 heeft standaard geen overklok meegekregen. Met GPU-Tweak, het programma dat Asus levert, kun je de kaart overklokken. Dit heb ik met kleine stapjes gedaan. Normaal gesproken draait de kaart een snelheid van: (915 | 1502 MHz). In de grafiek hierboven kun je resultaten van de overklok zien. De overklok die ik heb toegepast is echter maar een klein gedeelte van wat de kaart echt in zijn mars heeft. De benchmarks werden gedraaid met een overklok van +144MHz op de Core, wat neer komt op uiteindelijk 1059MHz in plaats van 915MHz.

De kaart kan verder worden overgeklokt, dit door middel van een bios flashen. Dit zorgt er wel voor dat de garantie van de kaart vervalt en dat je hem dus niet RMA kan doen als hij kapot gaat. Verder kun je nog het voltage aanpassen. Dit is standaard uit de fabriek al regelbaar, zonder dat hiervoor een andere bios op de kaart geflasht hoeft te worden.

Geluidsproductie:
Zelf heb ik geen decibelmeter in huis. Toch wil ik jullie graag wat kwijt over het geluid van de Direct CU II koeler. Ik heb getest op mijn kamer, waar ik mijn raam open had en buiten de vogeltjes kon horen fluiten. Dit om een idee te geven hoe veel geluid ik in mijn omgeving heb.

De koeler is in idle stand (10%) eigenlijk niet hoorbaar. Als ik met mijn hoofd tegen de kast van de computer ga zitten hoor ik zacht geblaas. Dit geblaas hoor je niet op 1 meter afstand.

Vanaf 50% begin je de koeler een beetje te horen op 1 meter afstand. Dit is echter zeker niet hinderlijk en komt de temperatuur alleen maar ten goede. Vanaf 60% hoor je de koeler echt al redelijk blazen, met een muziekje op de achtergrond hoor je dit niet, maar mocht je in een stille kamer zitten, dan kan het geluid hinderlijk zijn. Mijn kaart heeft geen last van coil whine, iets wat weinig wordt gerapporteerd met deze kaart. Dit betekend dat het geluid wat je hoort echt alleen geblaas is en geen resonatie/trillingen.

Hieronder een handig linkje om nog wat meer te weten te komen over de geluidsproductie:
TomsHardware Geluid test

Temperatuur:
Wat betreft de koeling zit het goed met deze kaart. Hier kan ik erg kort over zijn. Op 64% blijft de kaart steken op 79 C. De kaart wordt dan niet warmer en niet kouder. Dit heb ik getest met het programma FurMark. Met muziek op de achtergrond heb je niet eens door dat de benchmark wordt uitgevoerd.

Als de kaart op 100% Fan speed wordt ingesteld, blijft de temperatuur iets boven de 70 C steken. Om precies te zijn 72 C. Het verschil van 7 C heeft wat mij betreft geen naam. Het verschil van geluid tussen 64% en 100% Fan speed is enorm. De kaart wordt tijdens gamen maximaal 72 C, de fan speed blijft dan hangen op 65%. Dit is tijdens gamen een goede temperatuur met weinig geluid.

Conclusie:
Ik heb een goede kaart gekocht, die de beste prestaties levert binnen zijn prijsklasse. Zo is de kaart met kleine overclock even snel als een GTX680, die toch weer een prijsklasse hoger zit. Zit je nog te twijfelen? Ik kan je garanderen dat je geen spijt krijgt als je deze kaart koopt. :)

Ik ben in voor tips en complimentjes. ;) Updates volgen eventueel nog!

Kleine update
Ik heb sinds kort een 2e Asus GTX670 bemachtigd. Deze heb ik nu in een SLI opstelling staan en hierbij een paar korte benchmarks uitgevoerd. Tijdens de benchmarks heb ik dezelfde instellingen gebruikt als de vorige benchmarks, waardoor de "overclocked" resultaten bijna 1 op 1 te vergelijken zijn.

Firestrike:

3DMark 11:

Ook heb ik de beoordeling van Warmte- en geluidsproductie beoordeling iets bijgesteld. De kaart wordt tijdens een benchmark draaien nu maximaal 85 C, dit is meer dan acceptabel, maar zeker niet veel beter dan andere videokaarten. In mijn SLI opstelling wordt de 2e kaart overigens maar maximaal 65 C, iets wat wel heel netjes is.

Mochten er nog vragen of opmerkingen zijn met betrekking op de benchmark resulaten, dan hoor ik dit graag. Mochten deze op- of aanmerkingen van belang zijn, dan vermeld ik deze bij de volgende update van de review. Mocht je zelf al een GTX670 hebben en graag een upgrade willen doen, dan zal ik op dit moment niet lang meer wachten en nog een GTX670 er bij kopen. Je zult er zeker geen spijt van krijgen!

Heb jij ook een Asus GTX670-DC2-2GD5?

Misschien kun je nog vermelden dat de kaart zich automatisch boven zijn standaard 980 mhz boost. Ik heb deze kaart ook, de niet overklokte, non-Top versie. En out of the box boost deze kaart naar 1071 mhz bij mij. Bij jou gebeurt dit ook, misschien hoger, misschien lager.
Heb dit stukje toegevoegd aan de review. Welke processor heb jij? Dan kan ik dat er ook nog even bij vermelden. :)