Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 5.670dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Func MS-3 Gaming Mouse Review

ratmats 30 maart 2013, laatste update op 31 oktober 2013, 1.150 views

Func MS-3 Gaming Mouse

Pluspunten

• Extra vingerondersteuning aan de rechter kant
  • Duim ondersteuning aan de linkerkant
  • 12 Knoppen
  • Software is makkelijk in gebruik, goede customisatie
  • Snelheid te regelen in 3 stappen
  • Lage DPI knop bij duim voor extra precisie tijdens 'snipen'
  • Alle knoppen aan te passen met de bijgeleverde software

Minpunten

• Gewicht niet aanpasbaar
  • Start heel soms niet direct met computer op; op te lossen door USB te ontkoppelen en opnieuw aan te sluiten

De Func-MS-3 Gamingmouse is een lekkere en handige muis. Hij ziet er kortweg stijlvol en degelijk (sterk) uit. Deze muis heeft extra vinger ondersteuning aan de rechter zijde, wat het schuiven van de muis op één of andere manier erg fijn maakt. De achterkant had daarentegen net iets langer of hoger gemogen, zodat ook de palm van je hand wordt ondersteund. Dit is nu niet het geval en dat maakt dat soms tijdens het gamen je hand iets naar achter schuift, en dat voel je heel licht in je pols. Verder echt geen negatief woord over deze muis te zeggen.

Update 1 (31-10-'13):

Na deze muis een wat langere tijd in gebruik te hebben voor allerhande zaken en hem uitgebreid te hebben getest wil ik hier een update neerzetten met extra informatie over het product.

Ten eerste de uitstraling van de muis. Er zitten verscheidene extra knoppen op die echt fantastisch in het 'montuur' zijn geplaatst. Dat betekend dat ze op een fijne plaats zitten tijdens gebruik, maar ook buiten gebruik er goed geplaatst uitzien. (hoewel dit niet een verkoopargument zou kunnen zijn) Een aantal van deze knoppen kunnen licht geven en daarbij ook knipperen, als je dat wilt. Hierdoor kom ik bij mijn volgende punt: het software programma waarmee je de muis volledig zelf kunt avanceren. Dat programma ziet er als volgt uit.

Allereerst zitten er op de muis 3 programma's die volledig onafhankelijk van elkaar in te stellen en te bedienen zijn. Om te wisselen tussen die programma's zit er een handig knopje op de muis met 3 kleine lampjes welke aangeven welk programma actief is door middel van het aantal lampjes wat oplicht. Ik leg uit hoe je programma 1 kunt instellen, programma 2 en 3 zijn op dezelfde manier in te stellen.

-Op het tabblad van programma 1 staan allereerst 3 schuifjes. Deze zijn voor de in dit programma in te stellen snelheden. Elk programma kan zijn eigen drie snelheden hebben. Laten we stellen dat programma 1 het game programma is. Je kan dan snelheid 1, 2, en 3 in stellen op de snelheden die jij fijn vindt. Op de muis zijn deze tijdens het gebruik heel erg makkelijk te selecteren. Zit je dus midden in een gevecht en sta je op het punt om met je sniper vanaf afstand snel achterelkaar meerdere tegenstanders uit te moorden, kies dan heel snel snelheid 1 (bij voorkeur de langzaamste) voor extreme precisie. Loop je met je machinegeweer een fuik van tegenstanders in, neem dan snelheid 3 en schiet ze allemaal tegen de grond.
Als vierde optie is er de 'Instant Aim' optie. deze staat standaard ingesteld op de laagst mogelijke DPI, namelijk 90. Deze instelling geldt voor een speciaal knopje aan de linkerkant van de muis, net boven je duim. Houd je deze ingedrukt, dan gaat, zolang je hem ingedrukt houdt, de ingestelde DPI in werking. erg praktisch tijdens het gamen, zal net zoals bij mij blijken.
Vervolgens zijn de volgende opties in te stellen. De instellingen wijzen voor zich, dus de uitleg laat ik even in het midden.
*Pointer sensitivity (1-11)
*Lift of distance (low-mid-high)
*Double click speed (low-mid-high)
*Scroll speed (1-10)
Daarna kan je Angle snapping en Pointer acceleration aan en uit zetten en de Polling rate in stellen.

-Op het volgende tablad zijn alle knoppen in te stellen. En dan bedoel ik ook alle knoppen. Bijvoorbeeld: In het programma dat je instelt voor media afspelen de linker muisknop instellen als play/pauze knop is mogelijk.

-Verder met het derde en laatste tabblad. Hier zijn de kleurtjes van de knopjes die licht geven in te stellen, je kan elke kleur kiezen die je kan bedenken. In helderheid, knippersnelheid en intensiteit is ook alles in te stellen.

Deze tabbladen zijn dus voor elke van de drie programma's in te stellen. Ik concludeer: Deze muis is heel goed aan te passen naar eigen wensen.

Door met het gebruik zelf. Door het zelf instellen van alles wordt de muis echt heel fijn. Je hebt het gevoel dat hij alles kan en hem toch volledig onder controle hebt. Dit gevoel is prettig. Door de vorm van de muis die eigenlijk je hele hand opvangt krijg je totaal geen last van een muishand of andere pijnlijkheden. Een hele dag intensief gamen, relaxed muziek ontdekken of lekker browsen door Tweakers, het is allemaal geen enkel probleem. In tegenstelling tot wat ik eerder zei, is de lengte of hoogte geen enkel probleem.
Verder presteert de muis gewoon naar behoren, valt nooit stil en heeft nooit last haperingen, terwijl hij het eigenlijk op elke ondergrond goed doet.

Het is dus een aanrader om de muis op een pc te gebruiken met een hogere functionaliteit, Bijvoorbeeld op een game pc of een pc waar veel alternatieve zaken op worden gedaan.

Zodra ik test resultaten tot mijn beschikking heb of updates van de ondervindingen opmerk, zal ik deze uiteraard toevoegen.

Heb jij ook een Func MS-3 Gaming Mouse?

Ik heb deze, een absolute aanrader.
Ik heb deze, een absolute aanrader.
Bedankt Frosrty85! +1 !
Je mag mijn review een +1 of +2 geven als je wilt :P
Leuk dat je de instelmogelijkheden van het programma uitlegt, maar zonder screenshots niet heel duidelijk..

Ik heb momenteel de Logitech G500, maar die hield er, net als de vorige G500, mee op. de kabel waar deze de muis ingaat is niet goed meer waardoor de muis geen contact meer maakt. Ik ben nu op zoek naar een nieuwe, fijne gamingmuis met veel instelmogelijkheden. De G500 vond ik perfect totdat deze het niet meer deed... De G500s is dan ook een optie, maar het kan goed zijn dat deze dezelfde gebreken heeft aangezien hij bijna identiek is aan de G500.

Maar goed, je hebt de muis nu al een tijdje, bevalt ie nog steeds? Heb je bij deze muis ook de mogelijkheid net als de G500 om het scrollwiel vrij te laten draaien? Dat vind ik echt heel erg prettig werken.
hardstyle 92, bedankt voor je reactie. Allereerst ben ik nog zeer tevreden met deze muis. Er is inmiddels een software updat voor het programma geweest en tegelijekrtijd heeft de muis oko een firmware update gekregen waardoor alles nog eens een beetje mooier en precieser werkt. De mogelijkheid om het scrollwiel vrij te laten draaien is niet aanwezig, dat is idd jammer. Verder is er inmiddels een MS-3 revisiopn 2 uitgekomen, een herziene versie (met bijvoorbeeld toegevoegd een kleijn stukje rubber aan de muis waar de kabel eruit komt, om krachten op te vangen. Dit lijkt me echt een future voor jou btw) voor $20 minder geld. Verder valt me inmiddels op dat na langdurig intensief gebruik het oppervlak nog steeds niet vaag is geworden of is versleten.

Ik hoop je voldoende te hebben geínformeerd.
Hoe vergelijkt deze met andere muizen in de prijsrange? (voor FPS gaming)
Zoals bijv. de Corsair Vengeance M65
Ik ben een beginner en heb eigenlijk buiten een paar simpele trust muisjes geen ándere gaming muizen gehad en getest, dus hierop moet ik je helaas het antwoord schuldig blijven.
Ah...Achja, Kitguru zegt dat het een must-have is, dus het zal wel goed zijn :P Daarnaast heb ik blijkbaar erg grote handen want ik heb nu al een grote muis (Logitech G500), maar die is nog iets te smal. Dat zal met deze sws geen probleem zijn :P
Wat kitguru betreft heb je gelijk, ik heb hun regvies ook gelezen en ik sta vollewdig achter die review na een tijdje in gebruik. En idd, edeze muis is aardig breed dus ik denk dat het een mooie maat voor jou zal zijn ;)
Heb ook begrepen dat de revisie twee van erg hoogwardige materialen is gemaakt. Mijn G500 heeft soms last van vocht door mijn lichtjes zweterige handen waardoor deze niet goed reageert op bewegingen en klikken..(vandaar dat ik zoek naar een nieuwe muis)
Sommigen zeggen dat ie moeilijk op te tillen is, is dit echt het geval?

[Reactie gewijzigd door Rottenbrains op 25 mei 2014 00:34]

Ik heb zelf gewoon de eerste versie maar de revisie 2 heeft idd wel wat 'verbeteringen' in materialen. qua optillen kan het natuurlijk verschillen tussen de twee versies, maar ik heb t net een stuk of 20 keer op alle denkbare manieren geprobeerd maar ik krijg met alle gemak de lucht in hoor...
:P Had nog een edit gedaan maar copy ik wel ff hier "Oh en nog iets, kan ie uit elkaar geschroeft worden? (zat er aan te denken een verwisselbaar gewicht mod voor te doen met behulp van mijn oude g500)"

En het optillen is denk ik alleen maar voor mensen die met wijsvinger en pink optillen (ja schijnbaar zijn er mensen die dat doen)..Ikzelf til 'm gewoon met een volle hand op.
Ja daarom optillen is geen probleem.

oh haha niet meer gezien, ehm nou nee er zitten nergens schroefjes ofzo. de onderkant is wel een apart onderdeel van de rest van de muis maar dat zit denk ik aan de binnenkant geklikt ofzo want aan de buitekant lopen de materialen bijna naadloos over..
Hm...nog een vraag, ik weet dat je geen andere muizen hebt gebruikt. Maar hoe denk je dat ie vergelijkt met de Mionix NAOS muizen qua hoe comfortabel hij is, qua button placement en qua hoelang deze meegaat. Heb trouwens best grote handen.
oh ehm nou ik weet dat mionix ook echt topmuizen heeft. lekker in de hand, elke maat, goede knoppen op mooie plekken, eigenlijk net zoals func. Ik zou het sws bij zo'n soort bedrijfje houden die zich echt op gaming equipment toespitst. Ik ken alleen Func en Mionix, maar er zijn er ongetwijfeld meer. Als je naar een groot bedrijf stapt zoals Trust, Logitech, Razer, etc. dan heb je vaak dat je toch net dit mist of dat dat niet lekker ligt. Ik ben zelf zo erg fan van dit soort bedrijfjes, ik heb ook een game toetsenbord en game headset van hun. En ik heb na een jaar deze artikelen in gebruik nog steeds niks gevonden waarbij ik dacht van he, is dit ff jammer.

Ik denk wel dat je die duurste mionix het beste ligt qua grote handen, maar deze Func MS-3 is voor mijn handen eigenlijk net ietsjepietsje te groot, dus ik denk toch wel dat je hem past.

doe je voordeel met mijn speech ;) :)

[Reactie gewijzigd door ratmats op 25 mei 2014 13:52]

Ik heb de muis ook, hij doet het naar behoren. Wel vind ik het een groot gemis dat de macro's niet zijn te beinvloeden. :(
Met andere woorden, je kunt ze niet naar eigen inzicht laten werken en allerlei combinaties in een opdracht stoppen. Dit kan bijvoorbeeld met de Logitech software wel. Jammer ik vind dit een groot gemis.Voor de rest is de muis voor gaming prima met een hoge mate van comfort en inderdaad bruikbaar op alle ondergronden! :)
Helemaal juist, ik gebruik zelf geen macro's en zo zul je begrijpen dat de muis voor mij ultiem is.