Specificaties 4,3" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 820 Zwart Review

Burtezz 29 maart 2013, 5.873 views

Nokia Lumia 820 Zwart

Pluspunten

• Build (looks en feels)
  • Scherm
  • Windows

Minpunten

• Accu zit "los"

Ik heb weinig ervaring om een volledige en technische review te schrijven, noch de ambitie.

Wel deel ik graag mijn bevindingen van de overstap van een HTC Desire met Android naar een Nokia Lumia 820 met Windows phone 8.

(edited 6-9-2013; Krap half jaar later... thema's en bevindingen onder oude review)

Eerste indruk @ Unboxing:

Een gaaf, strak of gelikt toestel (whatever floats ur boat). Wel is de nokia iets zwaarder. Dit wekt de illusie dat de build ook beter was.

Backcover
Het openen van de backcover was tricky, maar goed te doen met ondersteuning van youtube.

Accu
De accu viel er met gemak in (nadeel!). Na het sluiten van de achterkant kon ik de accu laten rammelen in het toestel. (ik heb geen idee of dit zo hoort of niet... reageer aub.)

Onder het kopje accu ga ik door naar de functionaliteit. Ik heb de telefoon 2 dagen. Redelijk direct een accu-spannings-logger geinstalleerd. Ik ben nu 1,5 dag aan het draaien (100~18%) op een acculading.
Normaal gebruik; beetje bellen, smssen, mailen, en internetten.
Voor mij prima!

Laden (12 - 100%) duurde 1 uur en 45 min.

Beeld
Het scherm heeft een lagere dpi dan mn Desire. Hier merk ik vrij weinig van. De kleuren zijn prachtig. Ook is de wereld door de camera app geweldig en kleurig (in vergelijking met het grouwe weer van afgelopen tijd).

Camera
Fotos zjin minder scherp dan ik had verwacht. De fotos van mn Desire waren scherper, maar minder levendig. Verder is tijdens het "zoeken" en afstellen van de camera het zicht scherper dan de foto die uiteindelijk wordt gemaakt... Vreemd, wellicht komt dit door een of andere nokia feature die zorgt voor digitale beeld stabilisatie.

Over video heb ik nog niet een helder oordeel.

Bellen
Telefoneren is goed, helder geluid.

Windows
Windows werkt prachtig. Heerlijk smooth, intuitief en basic. Wel moest ik wennen aan het instellingen scherm. Dit is meer gesorteerd bij HTC/android.

Software
Explorer: Ik mis een explorer app.
Rabo, 9Gag, Nu.nl, Blizzard authenticator, Whatssap, battery status log, connectivity tiles en linked-in zijn allemaal beschikbaar en werken goed.
Office staat ook geinstalleerd (vet!) maar heb het nog niet gebruikt. One-Note zit hier ook bij. Dit is wel een leuke toevoeging voor op de telefoon.

Data
Ik ben er nog niet helemaal achter hoe, maar op de dag dat ik de telefoon heb gekregen heb ik 4x zoveel data verbruikt (160mb) via 3G dan wat voor mij normaal/maximaal (30~40 mb) is. Uiteraard heb ik enkele apps moeten installeren, maar voor mn gevoel klopt dit niet. Open einde....

Tot slot
Prachtig toestel.
Voor mensen die houden van een medium groot scherm en een handzaam formaat toestel, dit is 'm.
Voor mensen die van een "schoon" scherm houden en niet mobile-game-addict zijn of elke week een nieuwe app moeten hebben; dit is'm.
Ik hoop dat deze in het legendarische rijtje van de 3210, 3310 en 3200 gaat passen!!!!

Edited:

factory reset
Ik heb na 4 maanden een factory reset uitgevoerd. Ik bleef problemen houden met het geheugen.
"telefoon is bijna vol" kreeg ik dagelijks. Blijkt dat windows een soort dump-map heeft waar alle temp-files van het systeem en zn apps worden opgeslagen. Het doel hiervan is om het algehele gebruik te verbeteren. Het vullen van dit stuk geheugen, wat "overig" heet, is geen probleem voor de telefoon. Het leeg maken daarentegen wel. Het blijkt dat dit vol slibt. Ik had 5 van mn 8 gb hierin zitten, na ca 3,5 maand. Email, skydrive, whatssap zijn de apps die dit stuk vullen.
Nu, een krappe 2 maanden na de reset, zit er 1 gb in de map "overig'. Het grootste verschil is dat ik Skydrive niet automatisch synchroniseer.

Heb jij ook een Nokia Lumia 820 Zwart?

Welke batterij logger heb je gebruikt? Bij mij gaat de batterij wel minder lang mee, maar hij zit wel vast, ik kan dus schudden zoveel ik wil, er beweegt niets mee vanbinnen.
Het programma heet "Battery status", version 1.3.5.6.
Deze app zegt: "Average run time from full charge: 22 hours, 58 minutes.
Ik heb 'm 7 keer volledig op geladen.
Ik heb wifi, bluetooth en 3g altijd aan staan.

Ik heb mijn batterijhouderconstructie getweaked; de SIM kaart zit niet meer geklikd in de behuizing, maar wordt geklemd tussen de veer en de batterij. Mijn batterij zit nu ook vast :+
Dataverbruik: syncen van nieuwe gegevens (mail, Facebook, os zelf?), updates, profiel etc.
Achteraf vermoedt ik dat ook. Veel features zijn idd "connected"..

Ik heb een kleine edit uitgevoerd...