Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-WDR4900 Review

LinuxMan 29 maart 2013, 4.393 views

TP-Link TL-WDR4900

Pluspunten

• Hij is snel, dual band, goed geprijsd, en genoeg features. Hij kan ook openWRT draaien! Stabiliteit is dus oude met de nieuwe firmware.

Minpunten

• Geen voor mijn wensen. Sommige mensen missen een apart guest wifi netwerk.

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
Ik ben zeer tevreden op alle punten van het apparaat, behalve een, maar die is wel zeer essentieel: Met de huidige firmware Build 121211 is het apparaat onstabiel als er zeer veel netwerkverbindingen tegelijkertijd zijn (bijv. bij: torrents). Er is een beta firmware die het probleem schijnt op te lossen, maar alle garantie vervalt bij het gebruiken van beta firmware. De beta is al anderhalve maand uit, maar er is nog steeds geen officiele release die het probleem oplost.

Edit: inmiddels is er een nieuwe officiŽle firmware die alle problemen oplost. Getest met 20 paralelle bittorrent downloads gedurende 48 uur heb ik geen enkel probleem met instabiliteit meer gezien. Ik heb de scores van de review daarom ook omhoog aangepast. Met deze nieuwe firmware zal ik een keer snelheidstesten uitvoeren.

Heb jij ook een TP-Link TL-WDR4900?

Ik heb zelf de WDR4300.
Je kan er ook gewoon DD-WRT opzetten :P. Heb je officieel geen garantie, maar je kan als je die moet claimen ook gewoon de oficiele firmware terug flashen.

Verder vind ik dit niet echt een review... daarom een +0 van mij.
Wat benchmarkjes met bereik en daadwerkelijke troughput zou leuk zijn.
*kijk daarvoor bij mijn review ofzo, hoe je dat moet doen :P*

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 29 maart 2013 23:47]

Niet juist, DD-WRT werkt (nog?) niet op de TL-WDR4900.
dit is inderdaad geen complete review, maar ik wilde andere tweakers behoeden voor het kopen van dit apparaat totdat er betere firmware beschikbaar komt. Beter een korte review dan geen in dit geval.
Ter info, volgens hun support afdeling komt er uiterlijk eind volgende week nieuwe firmware uit, met o.a. de optie voor een draadloos gast-netwerk...

edit;
Wordt net geinformeerd dat de komende firmware i.t.t. eerder gegeven toezeggingen toch nog geen guest-account zal hebben.

[Reactie gewijzigd door jist op 12 april 2013 12:35]

Er is een nieuwe firmware: 3.14.3 Build 130320 Rel.39025n

Deze loste een aantal problemen op. Maar na verloop van tijd loopt de router toch weer vast. NAT werkt dan niet meer (waardoor SMTP en WWW voor mijn domein onbereikebaar worden). De router lukt het niet meer om dynamisch een ip address van de provider te krijgen.
Support gaf aan zowel de cable modem te rebooten als de router. Dat loste het vorige week wel op. Maar vandaag was het weer zover. En lukt het maar niet om dynamisch een ip adres te krijgen. Ben nu maar naar statisch overgeschakeld.

DIt is IDD geen review, maar waarschijnlijk nog veel nuttiger dan een gewone review:
het is een waarschuwing om deze router voorlopig gewoon links te laten liggen.
Ik kan dit helaas bevestigen.
Tijdens het gebruik van torrentclient ontstaan er regelmatig stevige problemen met normaal surfen.

Een ander gebrek van deze TL-WDR4900 router is dat hij geen optie voor draadloze gastaccounts heeft.
Ik heb het slome broertje hier sinds een maand in gebruik (TL-WDR3600) en die heeft geen enkele moeite met torrents of welk scenario dan ook met veel verbindingen..
Wat ik standaard mis bij deze router.

Port forwarding is beperkt tot maximaal 16 poorten
Port range forwarding mist geheel.

Grote Pluspunt!!:

Ondersteunt DD-WRT (custom firmware). Zo...dan gaat toch even een wereld open aan functionaliteit...
Wat ik standaard mis bij deze router.

Port forwarding is beperkt tot maximaal 16 poorten
Port range forwarding mist geheel.
Da's toch wel onmisbaar in elke NAT router en diskwalificeert dit apparaat meteen.
2 weken geleden de WDR4900 gekocht.met fw 3.13.2 build 121211. Wifi en bittorrents onstabiel.
Geupgrade naar 3.14.7 build 130424. Wifi en Bittorents redelijk stabiel nu maar nu weer problemen met shares. De info die je ziet als je de eigenschappen van een share (in windows) wilt zien klopt totaal niet.
De gemounte share blijkt plotseling 2 maal de capaciteit van de usb harddisk te zijn. Met de oude fw was dit probleem er niet. TP link maar een email gestuurd over dit probleem. Als ik niets verneem over dit probleem gaat de router retour leverancier. Kost veel te veel tijd. Laten ze de f'w iets beter testen.
Graag hoor ik of je nog tevreden bent met deze router. Ook ben ik geÔnteresseerd in het bereik , met name 5ghz. Blijft hij met de laatste firmware bij normaal gebruik mooi stabiel ? (Geen/nauwelijks torrents, vooral browsen, af en toe YouTube oid streamen)
Ik heb inmiddels een uptime van zo'n 150 dagen, zelf met zo nu en dan zwaar gebruik. De shares gebruik ik niet, dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen.