Specificaties 2,4" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N82 Zilver Review

robertwebbe 15 mei 2008, 2.769 views

Nokia N82 Zilver

Pluspunten

• beste camera en flits
  • zeer uitgebreide mogelijkheden
  • compact toestel

Minpunten

• al die mooie, nieuwe techniek consumeert veel energie

Ik heb de N82 sinds dag 1. De eerste dagen was ik ontevreden over het toestel vanwege de kleine cijfertoetsen maar na enige dagen wennen ga je iets anders op de toetsen drukken dan normaal. Nu gaat het prima en heb daar geen moeite meer mee. Ook zijn er inmiddels al meerdere software updates geweest die de meeste kinderziektes hebben opgelost.

De Nokia N82 biedt op dit moment (mei 2008) de beste camera en flitser die er te koop is binnen het Nokia assortiment. Ook worden de foto's automatisch voorzien van geocodering. Als je de foto's dan upload naar Flickr of Picassa dan wordt er op de kaart getoond waar de foto precies gemaakt is.

Qua navigatie is de N82 standaard voorzien van Nokia Maps. Zie dit als een electronische kaart waarmee bestemmingen kunt zoeken (POI's, bedrijven, etc) en dan wordt er een route gemarkeerd. Als je bijvoorbeeld in een onbekende stad bent en je zoekt een geldatomaat, restaurant of straat, dan volg je deze route al lopende. Wil je navigatie (gesproken aanwijzingen, automatische herberekening als je fout rijdt) dan zul je hier een licentie voor moeten aanschaffen. Dit kost een rond de 70 euro per jaar maar er zijn ook licenties voor een week of een maand. Ideaal als je kort in het buitenland bent. Zie Nokia Maps niet als concurrent voor TomTom, het is meer aanvullend. Uiteraard kan Nokia Maps het truukje ook (als is TomTom gewoon iets beter in de auto) maar de kracht zit hem in buiten de auto, als je loopt. Je laat je dikke, zware TomTom dan lekker in de auto en gebruikt je Nokia voor als je aan de wandel bent. Ik heb verschillende testen gedaan met TomTom en Nokia Maps en TomTom wint het in de auto en Nokia Maps als ik door een stad loop.

Ook is gaming mogelijk via Nokia's N-GAGE. Je hebt keuze uit vele top titels en iedere maand worden er nieuwe toegevoegd. Als je wilt kun je eerst een trialversie downloaden. De graphics zijn voor een mobiele telefoon echt super!

Als je muziek luisteren belangrijk vindt, heb je aan de N82 ook een goed toestel. Er zit een standaard 3,5mm aansluiting op het toestel, de eindversterker is zeer goed van kwaliteit en ook de bediening is goed. Als je wilt kun je ook een draadloze headset gebruiken, bijvoorbeeld de Nokia BH-604. Muziek kun je ook via je toestel kopen via de Nokia Music Store.

Bellen via internet (SIP/VoIP) is ook mogelijk met de N82, er zit standaard al een client in. Je hoeft alleen maar de instellingen erin te zetten en bellen maar. VoipBuster is hier een aanrader.

De N82 draait op het Symbian 60 (3 serie) platform. Hiervoor is erorm veel software beschikbaar. Mijn persoonlijke favorieten zijn Google Maps, Slingbox player, Microsoft Live (Messenger en Hotmail), Shazam (muziekherkenning), Nokia Sports Tracker, YouTube Mobile, SHoZu (automatisch uploaden foto en video naar je eigen blogsite) en Walking WiFi hotspot.

Heb jij ook een Nokia N82 Zilver?

@Johnbytheway:
Trucje wat ik heb gebruikt, is Zyb (http://zyb.com). Zowel de K800 als N82 ondersteunen syncml, waarmee je OTA je contacten (en agenda ed.) kan synchroniseren. Gebruik is kosteloos (zelfs de configuratie SMSjes) en de structuur blijft goed behouden. Ook als backup een aanrader.

Edit: damn, moest een reply zijn...

[Reactie gewijzigd door Maestro op 17 mei 2008 06:15]

Inderdaad Johny, zyb is ook mijn oplossing. Voor het converteren werkt dit prima. Alleen heb ik minder goede ervaring met het uptodate houden door regelmatig te synchroniseren. Er verdwijnen spontaan contacten uit mijn adresboek waarvan ik zeker weet dat ik ze zelf niet heb verwijderd of bewerkt. Heb jij daar wellicht ook last van?
Nee, dát heb ik nog niet gehad. Althans, 't is me niet opgevallen. Wel heb ik ooit alle contacten dubbel gehad in m'n toestel (K850 nog), maar heb nooit kunnen bepalen (alles maar op autosync...) of m'n iSync op de Mac of Zyb de veroorzaker was.
al gedacht aan syncml?

synchroniseer eerst je oude phone met mobical.net (of een andere iets)
en vervolgens mobical.net synchroniseren met je nieuwe telefoon

meeste telefoons ondersteunen het wel.

edit:
@Maestro
volgende x netjes replyen he? nu ben ik spuit11 :+

[Reactie gewijzigd door Tazzios op 18 mei 2008 13:18]

Wat ik altijd doe is op mijn oude gsm alle contacten op mijn simkaart zetten. Deze in mijn nieuwe gsm zetten en de contacten weer naar de telefoon kopieren. Zit al heel lang standaard op alle nokia's. Toevallig vandaag nog met een nieuwe N82. (ik moet zeggen dat ik de zwarte mooier vind)
Postief:
compact toestel

Ik vind m helemaal niet zo compact.
Een vriend van me heeft die toestel ook en hij is echt beduidend groter dan mijn N95, terwijl de enige meerwaarde de flitser is.
Ik vind het wel een compact toestel. Als je dit toestel qua functionaliteit vergelijkt met enkele HTC's, dan vind ik dat dit toestel wel compact is voor de functionaliteit die hij biedt. De vergelijking met N95, de N95 is dikker. Het is natuurlijk persoonlijk wat je liever in je zak hebt. Wel valt me op dat ze allebei relatief licht zijn.
compact is wat anders dan klein
Hoi, ik heb ook sinds een paar dagen een nokia n82, ik heb nog wat technische vragen mbt instellen van het toestel. Ik zag dat je bij een telefoonwinkel werkte en heb in het verleden ook gelezen dat je veel wist van de htc s710. Zou je mij misschien kunnen helpen?