CM Storm Sirus 5.1 Gaming Headset Review

LiMbO83 27 maart 2013, 2.111 views

CM Storm Sirus 5.1 Gaming Headset

Pluspunten

• Stevige headset
  • Goede microfoon
  • Geeft prima geluid (na tweaken geluidsinstellingen)
  • Comfortabel
  • Mooi om te zien

Minpunten

• Geluid is niet zonder vervorming bij hoog volume
  • Speakers slijten snel
  • Is duur

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4
De CM Storm Sirus 5.1 maakt zijn beloften op lange termijn niet waar. De speakers zijn van dusdanige lage bouwkwaliteit, dat ik maar liefst twee van deze sets versleten heb binnen één jaar tijd. De fabrikant erkent de absurd snelle slijtage en heeft de headsets beide teruggenomen. Computerland was zo vriendelijk om het volledige aankoopbedrag terug te storten. Kudos voor hen!

Nadat we verhuisd waren naar een gehorige woning, besloten mijn vriendin en ik te kijken naar een alternatief voor onze Z-5500 5.1 van Logitech, die we altijd met veel plezier gebruikt hadden voor films (en ik voor gaming).

Op basis van enkele reviews (o.a. die van Tom's Hardware) viel mijn oog op de CM Storm Sirus 5.1. De set zou een prima geluidskwaliteit herbergen - veel bas en heldere middentonen en hoge tonen - en uitstekende 5.1 weergave hebben.

De headset is mooi verpakt en werd door Computerland in een nette, beschermde doos verzonden. De bouwkwaliteit is in principe goed. CM Storm gebruikt mooi, donker en mat plastic. De kussentjes rondom de oren en bovenop de band zijn zacht. Hoewel de koptelefoon zwaar is, merk je dat tijdens het dragen niet (ik kon er uren mee zitten, zonder ergens last van te krijgen).

De Mixing Console is nogal zwaar, maar voelt daarom niet als prul. Ik heb deze echter niet gebruikt, want ik sloot de headset direct aan op mijn X-Fi geluidskaart. Of die console mooie audio reproduceert, kan ik dus niet zeggen.

De audiokwaliteit via de geluidskaart valt 'out of the box' zwaar tegen. De onderkant van de middentonen klinken bij hogere volumes overstemmend, waardoor de dynamiek ogenblikkelijk uit het geluid verdwijnt. Gelukkig valt dat met een equalizer te corrigeren: dan klinkt het geluid ineens wel erg goed.

Toch blijkt het volume aan lage tonen niet zo hoog te kunnen gaan zonder vervorming, iets wat CM Storm juist wel adverteert (de headset heeft zelfs een dedicated subwoofer, die opvallend weinig verschil in geluidskwaliteit maakt). Jammer.

De 5.1 prestaties vallen enorm tegen. Het is wel mogelijk om achter en voor te scheiden in games, maar dat lijkt eerder gewenning van mijn brein aan het type positionering dat de headset voortbrengt, in plaats van een overtuigende soundstage waarin ik gelijk gezogen wordt. In films is het verschil tussen achter en voor nihil.

Na een tijdje begint de middentoonspeaker in het rechteroor steeds vaker een soort van clipping te vertonen. Uiteindelijk slaat de verstoring volledig om in gekraak. Speaker stuk, dus. Een tweede set die ik ontvang heeft dat probleem niet, maar frappant genoeg ontstaat na enkele maanden dezelfde afwijking. Maar dan, ja ja, in het linkeroor. Niet al te best.

Cooler Master is heel vriendelijk en eerlijk in hun mail: zulke defecten zouden niet moeten optreden. Stuur ze maar terug via de winkel, is hun advies.

Ik besluit dan ook om deze defecte headset RMA te sturen, plus het verzoek om dit af te handelen binnen de garantie. Computerland reageert snel stort voor beide headsets het geld terug.

Conclusie: CM Storm heeft een mooie headset gebouwd, die snel slijt.

PS. Tegenwoordig luister via spotgoedkope JVC in-ears naar uitstekend surround-geluid in games. De X-Fi geluidskaart blijkt via CMSS3D een ruimtelijke soundstage juist beter na te bootsen via twee speakers. Ik sta helemaal versteld van het verschil met de zogenaamde 5.1 hoofdtelefoon.

Wel logisch, achteraf, dat twee speakers vlakbij je oren beter kunnen zijn in een surroundbeleving dan zes vlakbij je oren. In de buitenwereld beleven we immers ook 'surround' via slechts twee oren: de vorm van onze oorschelp bepaalt of we een klank als voor, achter of boven of onder ervaren. (Je kan op YouTube binaural geluidsopnames vinden die vanuit iemands oorschelp zijn gemaakt, heel cool. Gewoon luisteren met een stereo koptelefoon dus, anders heb je geen surroundgevoel).

Bij games kan de geluidskaart via zogenaamde binaural processing die oorschelpvorm simuleren: het spel geeft aan de geluidskaart door waar de geluidsbron zit, en de CMSS-chip (of hoe het ding ook precies heet), vertaalt dat naar een stereosignaal dat oorschelpsurround simuleert.

• Soundblaster X-Fi Titanium PCI-e

Heb jij ook een CM Storm Sirus 5.1 Gaming Headset?

De Mixing Console gebruik ik wel, en het geluid is erg mooi. Ik heb hem wel een keer gebruik aan je pc aangesloten met de jacks het geluid was duiderlijk slechter.

Tevens heb ik een probleem gevonden dat niet in deze review staat,
Ik denk dat mijn hoofd klein is want ik moet hem kaars recht houden anders geleid de headset gewoon van me hoofd af, en dat op de kleinste stand.

Ik heb de headset bij MediaMarkt gekocht en ik raad iedereen aan hem daar niet tekopen.
Als de headset je tog niet bevalt dan kan je je geld niet terug krijgen van Mediamarkt, in hun voorwarden staat dat een headset niet terug gestuurd mag worden.
je moet inderdaad de mixing console gebruiken want die heeft de juiste DAC