Logitech Squeezebox Duet Review

cloink 14 mei 2008, 5.063 views

Logitech Squeezebox Duet

Pluspunten

• Makkelijk in bediening
  • Relatief goedkoop
  • Makkelijk te integreren
  • Heel "feature-rich" (vooral de remote bedoel ik dan)
  • Robuuste feel
  • Grote community en dus ditto support

Minpunten

• Software nog een beetje buggy
  • De setup leek eerst een fluitje te worden, maar draaide door die buggy software uit op een uurtje geklungel

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik koop wel vaker zaken waarvan ik achter denk: hmm, hier had ik beter moeten over nadenken... Niet zo met deze Squeezebox Duet! Absoluut de beste aanschaf sinds m'n Nabaztag/tag. :-)

Het begon al met de verpakking, dewelke netjes in elkaar zit en meteen de juiste indruk geeft. Ook de twee toestellen (box & remote) zijn gewoon fraai te noemen. Er zit een handleiding bij, maar die heb je eigenlijk niet echt nodig. Op ongeveer 10 minuten tijd was alles aangesloten en galmden de eerste tunes reeds uit mijn speakers. Tunes van een internet-radio welteverstaan...

Het opzetten van de eigen mp3-collectie nam wat meer tijd en moeite in beslag. Voornamelijk omdat de geleverde software (SqueezeCenter) toch nog niet hélemaal op punt staat. Ik twijfelde nog tussen de "stable" versie of de "nightly build" (beta). Uiteindelijk maar de stable gekozen, tot mijn grote frustratie achteraf... Deze werkte nl. niet helemaal naar behoren (kreeg ze niet verbonden). Geen probleem: even het (erg actieve en behulpzame) forum van SlimDevices op en een half uurtje later was de beta software geïnstalleerd. Nog een half uurtje later was mijn collectie geïndexeerd en kon de pret beginnen.

Pret? Welja, de remote is werkelijk een verademing... Vroeger bootte ik de laptop, maakte een VNC-verbinding met de media-pc en starte dan handmatig alles op. Niets daarvan nu, even de erg gebruiksvriendelijke remote in de handen nemen, een paar klikken en hoppa: music maestro!

Al bij al énorm met het produkt dus. Het is ongetwijfeld nog een jong produkt, waardoor er mogelijks hier en daar nog wel "glitches" te vinden zullen zijn, maar het is OpenSource en er is véél potentieel. Ik zie het alvast hélemaal zitten! ;-)

Heb jij ook een Logitech Squeezebox Duet?

Reviews door de redactie

Erg korte review vind ik. Je hebt het geen seconde over wat de Squeezebox uberhaupt is.

Tevens beargumenteer je in mijn mening amper WAAROM dit product zijn toch niet geringe prijs waard is. Er zijn meerdere audiostreamers die hetzelfde doen, voor soms minder dan de helft van de prijs. Waarom dan toch voor de Squeezebox gaan?

Dit bedoel ik niet om je af te branden, maar gewoon als tips voor toekomstige reviews :+
Meh. :P

Eigenlijk ging ik er van uit dat eenieder die dit leest, weet wat de Squeezebox Duet ongeveer doet. Niet dus. Dat verklaart ook meteen waarom ik er niet bij vertel wat deze streamer meer heeft dan de (goedkopere) doorsnee, nl. de "rijke" WiFi controller.

Maar ok, point taken. Je bent duidelijk niet de enige die er zo over denkt (cfr. review-score van 1 ster), ik zal er op letten (en als ik zin/tijd heb de originele review aanpassen).

EDIT: oh zucht, nu druk ik nog op de verkeerde "reageer" knop ook... :/

[Reactie gewijzigd door cloink op 14 mei 2008 16:55]

Je hebt de Squeezebox nu al een tijdje, zijn je ervaringen nog steeds positief???

Ben heel benieuwd, want ik zit er aan te denken 1 aan te schaffen...
Jazeker, ik vind het nog steeds een enorm fijn produkt !

Het enige minpuntje is mijn eigen setup, nl. het draaien van het SqueezeCenter op mijn Synology NAS. Het gaat allemaal wel, maar een beetje traag (inherent aan de processor"kracht" van de NAS). Geen echte spelbreker, maar soms is het enkele seconden wachten op reactie...

Maar verder dus niets dan lof! :)
Hi Cloink. Hoe heb je de je muziek op de Synology (heb ik ook en denk ook aan het kopen van de Squeezebox) ingedeeld? Heb je directories van 100 files elk of heb je 1 grote directory met 5000 songs?
Ook ben ik benieuwd hoe je je Synology hebt ingedeeld (RAID5/RAID0/RAID1) en welke kopiersnelheid je kunt halen via 100Mbit ethernet. En dan als laatste benieuwd welke schijven je in Synology hebt en welke Synology je hebt.

Alvast bedankt voor het antwoord.
Ik zie het wel vaker in reviews: woorden als "eigenlijk" en "gewoon".

Deze woorden kunnen eigenlijk gewoon worden weggelaten...
cloink:
Ik begreep uit diverse andere bronnen dat je ook playlists kunt aanmaken.

Zou je hier iets meer over kunnen vertellen? Kun je bijvoorbeeld ook een dynamische playlist maken welke op basis van bepaalde kenmerken automagisch wordt bijgewerkt?

Algemene opmerking: Ik zie bij reviews soms een onnodige reactie en eigenlijk hoeft dat gewoon niet.