WD My Book World Edition 1TB Review

zonoskar 22 juli 2008, laatste update op 22 juli 2008, 2.141 views

WD My Book World Edition 1TB

Pluspunten

• Prijs is OK voor 1 TB
  • Feature set is OK
  • Design is echt top

Minpunten

• Hij wordt nogal warm zo zonder fan
  • Niet betrouwbaar, buggy
  • Traag

Features Score: 3
Ook ik dacht dat deze disk een leuk model was met een hoop leuke features. Linux gebaseerd, 1TB aan opslag, alle PCs in huis kunnen er bij. Maar wat zo mooi lijkt op papier, is bijzonder slecht geimplementeerd. Ten eerste is de handleiding een lachertje. Nauwelijks 4 pagina's aan informatie en het gaat voornamelijk over de mionet software die ik toch al niet wou gebruiken omdat ik Apple PCs heb. Maar ik had gelezen dat er gewoon een samba client op draaide, dus ik zou er via mijn Mac gewoon bij moeten kunnen. Dus heb ik alles aangesloten op mijn Gbit netwerk, gekeken in de DHCP tabel van mijn router welk adres de myBook gekregen had en via samba de schijf gezocht. En gevonden. Het succes was van korte duur toen ik data op de schijf ging zetten. Na ongeveer 5 GB aan data kreeg ik een foutmelding dat de schijf niet schrijfbaar was. Wel erg vreemd dat dit pas na 5 GB gemeld wordt natuurlijk (deze data stond er ook echt op). Na heel wat proberen en zoeken op internet (en het installeren van een telnet toegang) kwam ik erachter dat het filesystem als read-only gemount werd na een system error. Dit bleek later te liggen aan het feit dat mijn ene disk met een raid config voorzien was. Na het verwijderen van deze opties en het herconfigureren van het systeem leek alles ok. Ook kon ik meer dan 5 GB ineens op de disk zetten. Het leek erop dat de disk gefixt was.

Toen ben ik de schijf gaan inrichten zoals ik deze wil hebben. Ik wou een aantal directories hebben voor films, muziek enzo. Deze heb ik dus toegevoegd via de web interface (die niet eens door de handleiding vernoemd wordt, evenals de standaard inloggegevens, echt slecht). Om ook usermanagement te kunnen doen had ik ook een speciale user aangemaakt en deze read/write access gegeven in alle directories. Wat schetste mijn verbazing dat ik als die user geen schrijfrechten had in de standaard PUBLIC directory, maar via het guest-account wel. Ook had ik geen access via het guest-account in de nieuw aangemaakte directories. WTF? Dus maar via de Telnet verbinding de directories voorzien van de juiste access rights (chmod en chown) en vervolgens werkte het wel. Ik begon me al af te vragen hoe je zoiets op de markt kunt zetten zeg.

Maar goed, data erop zetten en spelen ermee. Dat de schijf traag was wist ik, maar dat 5 MB/s echt het maximum was viel wel erg tegen. Ik vraag me af waarom er een GBit interface op zit, 100MBit zou voldoende zijn. Na 300 GB data erop te hebben gezet was het tijd om mijn backups te regelen. Ik wou via Timemachine van OS-X 10.5 mijn backups op deze disk hebben. Dus na wat gepruts in OS-X (waar deze disk geen invloed op heeft), kon ik mijn backup starten, echter na 28 uur (en maar 180 GB data) kreeg ik een error. Dat is gemiddeld dus 1.8 MB/s, auw dat is wel erg traag. En niet eens betrouwbaar dus.

Dus heb ik eens geprobeerd om de schijf in orginele toestand te restoren met de oude 1.0.18 firmware (de disk werd geleverd met 2.0.15). Maar dit heeft niet tot enige verbetering geleidt. Jammer genoeg heb ik zo lang geprutst met het apparaat dat ik hem niet meer terug kan brengen, dus ik zit ermee opgescheept. Wel lijkt men bij de helpdesk van WD te weten van de problemen met deze disks en men raadt mij aan om hem terug te brengen. Dit ga ik iig wel proberen. En anders sloop ik de 1 TB greenpower WD schijf eruit en stop deze in een PC. Dat is dan wel duur betaald, maar dan heb ik iig iets aan de opslag, want zo is het niet werkbaar.

/Update:
Ik heb de disk terug gebracht naar de winkel met de intentie een vervanging te krijgen op het moment dat WD de problemen onder de knie zou hebben. Dit duurde echter lang en na meer dan een maand heb ik met de winkel naar een oplossing gezocht. De mybook is geruild voor een externe USB disk van WD en die gebruik ik nu ten volle tevredenheid.

• Macbook PRO 1.83 GHz
  • Netgear GBit switch
  • Windows XP

Heb jij ook een WD My Book World Edition 1TB?

Jij weet het blijkbaar het nodige van af. In mijn ogen moet zo'n schijf gekocht worden, aan het netwerk hangen en gaan met de geit.... Als je geen expert bent is dit ding totaal onbruikaar (zelfs als je het wel bent :9 ).

Wat ik niet begrijp is dat een firma zo'n ding op de markt zet. Loopt in hun testomgeving alles wel op rolletjes? Zo ja, dan moeten ze je toch heel makkelijk kunnen helpen 8-) . Zo nee, dan schaadt zo'n product hun naam toch enorm en moet je hem toch absoluut niet releasen }:O .

Ik ben blij met deze review (zit ook aan zo'n soort opstelling te denken), maar ik vind het jammer dat je "het Book" ook niet even getest hebt tegen een Windows omgeving (ik heb helemaal geen enkele appel, anders dan die ik opeet :+ ). Waarschijnlijk maakt het niets uit, maar toch.

Heb je overigens enig idee waar die snelheid (1,8 MB/s) vandaan komt, ik kan me echt niet voorstellen dat WD ook zulke waarden heeft in hun testomgeving.

Dit gehoord en gelezen hebbend, blijf ik toch nog maar even doorgaan met mijn schijf op mijn computer als netwerk-back-up...

Voor een paar cent meer koop je een tweede hands NAS, gooit er een paar Samsung schijven in, configureert RAID (ik ben voorstander van 5), en dan heb je toch een fantastische netwerkback-up. Heb je zo'n oplossing overwogen?
Ik snap ook niet hoe WD dit apparaat op de markt gezet heeft en hoe de tests verlopen zijn. Of het moet zijn dat ik een defect apparaat heb. Vanavond ga ik even terug naar de winkel om te kijken wat zij vinden.

Ik heb trouwens gisteren even de firmware naar de nieuwste versie geupgrade (02.01.18), maar nu vindt het apparaat dat er nog maar 2.8 GB vrije ruimte is. De PUBLIC directory waar ik voor de firmware upgrade wel nog in mocht lezen, is nu ontoegankelijk. Nieuw aangemaakte dirs zijn echter wel toegankelijk. Ik snap het ff niet meer. Het grootste probleem is eigenlijk dat er geen restore functie is om het apparaat in fabriekstoestant terug te zetten. Je wordt onderhand genoodzaakt om Linux expert te zijn en dmv. hacken van de myBook het OS op dat ding te fixen. Telnet is nl. geen standaard optie, dat moet je via een hack aanzetten.

Ik heb de myBook ook onder windows getest, maar geen verschil gevonden. Het Mionet software pakket ga ik echter niet proberen, dat schijnt erg slecht te zijn en levert voor mij geen toegevoegde waarde (ik hoef mijn files niet via internet te kunnen benaderen). Dus hou ik het bij een Windows workgroup (Samba) toegang en dit werkt IMHO hetzelfde onder Windows als onder OS-X (onder Windows log je volgens mij altijd in als guest).

Ik heb de myBook gekocht omdat andere NAS oplossingen of veel duurder waren (lees 500 euro voor 1TB), of er veel lomper uitzagen en meestal met een ventilator uitgerust zijn, dus wat herrie maken. Maar ik moet zeggen dat ik met deze aankoop niet uitgebreid marktonderzoek gedaan heb, iets wat ik normaal wel doe.
Update toegevoegd:

Nou zeg, das niet bijster positief voor een schijf waar backups op moeten komen te staan:)
Thanks voor de review; deze backup oplossing wordt het dus niet...
F*CK! Ik hoop dat de versie die ze mij over een paar dagen gaan leveren niet alle problemen heeft die hier in de reviews staan (hopelijk zijn er ondertussen wat firmware verbeteringen ingevoerd) want anders ben ik mooi de klos. Ik heb hem net besteld en betaald, maar ik ga hem gewoon testen, zelf via vista en debian en post dan wel een review hier.