Specificaties 4,7" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One 32GB Zilver Review

NoepZor 26 maart 2013, laatste update op 4 april 2013, 4.247 views

HTC One 32GB Zilver

Pluspunten

• Design
  • Scherm
  • Accutijd
  • Snelheid

Minpunten

• Plaatsing aan/uitknop
  • BlinkFeed niet compleet
  • Aluminium is soms glad
  • Camerakwaliteit ondermaats

Omdat een iPhone 5 mij niet beviel heb ik weer de switch terug naar Android gemaakt, waar ik sinds 2010 vertrouwd mee ben geraakt door een Galaxy S en Galaxy SII. Hierdoor ben ik gaan kijken naar een "killer phone" voor 2013. De telefoon welke bovenaan mijn eisenlijst stond was de Xperia Z, maar nadat de HTC One aangekondigd werd heb ik deze maar laten varen :) De Galaxy S4 is steeds buiten beeld geweest, omdat mij voorgevoel zei dat dit een iets aangepaste S3 ging worden, wat gegrond bleek.

Featureset
De volledige featureset is na te lezen op de HTC website of hier in de specs van Tweakers. Om jullie hier niet mee te vermoeien de features waarom ik voor deze telefoon heb gekozen:

- 1080p scherm op een redelijk handzaam 4,7" formaat met de bekende HTC kwaliteit
- De snelle Snapdragon 600 processor
- De ultrapixel camera welke bij donkere omstandigheden beter presteert
- HTC BoomSound / Beats audio
- Het unibody design

De telefoon is uitgerust met 32GB opslaggeheugen, voor mijn doeleinden (apps, beetje muziek) is dit ruim voldoende. Helaas is het geheugen niet uitbreidbaar met geheugenkaartjes, maar hier zal 90% in de praktijk niet tegenaan lopen. De telefoon ondersteunt wel USB OTG (on the go), waardoor er middels een verloopstekkertje een USB opslagmedium aan te koppelen is.

De telefoon wordt geleverd met een oplader (bestaande uit USB-kabel en netvoedingkje) en een headsetje, alles wat je nodig hebt om met het toestel te kunnen werken maar ook niet meer dan dat. Het doosje is een afgeronde vierkant en maakt een goede indruk.

Uiterlijk
Het toestel is een unibody design. Dit wil zeggen dat de achterkant volledig uit 1 stuk aluminium is gemaakt. Dit geeft het toestel een zogeheten "premium feel". Het gevoel qua bouw is ongeveer vergelijkbaar met een iPhone 5, al is de HTC One ietsjes zwaarder. Door de afgeronde hoeken pakt het toestel fijn beet. De voorzijde bestaat uit twee aluminium stukken waar gaatjes in zitten voor de (stereo)speakers. Daartussen bevindt zich een zwart vlak met daarin het scherm en twee touchknoppen (back en home/taskswitch).

http://i47.tinypic.com/243iy5f.jpg http://i45.tinypic.com/25gfq0x.jpg

Aan de voorzijde zit links nog een notificatieled die de kleuren rood en groen kan weergeven en aan de rechterzijde de front facing camera. Links bovenop zit een aan/uitknop, welke ook gebruikt wordt om het toestel te activeren. Rechts zit een volumeknop. Ik had liever de aan/uitknop rechts gezien en de volumeknop links, zoals bij mijn Galaxy S2, dit maakt het bedienen met 1 hand wat makkelijker. Een ander nadeeltje van het ontwerp is dat het aluminium soms wat glad kan aanvoelen, vooral met droge handen.

Beeldscherm
Het beeldscherm van het toestel is in 1 woord goed. De helderheid is voldoende, ik heb deze meestal op ongeveer 33% staan bij gebruik binnenshuis. Het contrast en de kleuren zijn ook dik in orde, van de zijkant gezien lijken de icoontjes in het menu op het toestel geplakt. Wel neemt de helderheid licht af wanneer het toestel onder een hoek wordt bekeken. In fel daglicht spiegelt het scherm wel ietsjes, vooral onder een hoek bekeken. De scherpte is ongekend hoog, ik kan geen losse pixels onderscheiden, alles ziet er haarscherp uit :) De kleuren zijn meer richting het natuurlijke en niet zo overgesatureerd als op de Galaxy S2. Qua helderheid wint het toestel het niet van de iPhone 5.

Er gaan geruchten over meerdere schermtypes, mijn toestel is voorzien van een M7_JDI_SAMSUNG_C2_2 paneel

Geluid
De telefoon is voorzien van Beats audio en BoomSound stereospeakers. De eerste technologie zorgt ervoor dat het geluid wat "voller" wordt gemaakt. In de praktijk houdt dit in dat de bass en de hoge tonen wat worden aangedikt. Met beats uitgeschakeld klinkt het iets natuurlijker en gebalanceerder. Ik heb naar MP3 files geluisterd met Denon AH-C360 in-ears en een Sony MDR-1R koptelefoon, dit klinkt in beide gevallen zeer goed en het volume is ook meer dan uitstekend. Volgens GSMarena.com is de output van de HTC One ook de beste van de huidige generatie telefoons.

De BoomSound luidsprekers maken hun naam vergeleken met andere telefoons waar, het geluid klinkt vrij vol en het laag-midden komt ook nog redelijk door. Bassweergave is echter teveel gevraagd voor zulke kleine speakertjes. Het klankverschil tussen Beats Audio ingeschakeld en uitgeschakeld is duidelijk aanwezig. Wanneer dit ingeschakeld is wordt er een suggestie gewekt dat er bass in zit en komen hoge tonen goed door. Wanneer Beats audio uitgeschakeld is klinken de speakertjes meer als andere telefoons met een hoog volume. De middentonen zijn in dit geval wat beter te horen.

Camera

De camera is een featurepunt van deze telefoon doordat er gebruik wordt gemaakt van zogenaamde Ultrapixels. Deze techniek houdt in dat de camera maar 4 megapixels heeft zodat de pixels van de beeldsensor wat groter konden worden gemaakt. Samen met de F2.0 lens zou dit veel licht moeten vangen en hierdoor bij omstandigheden met weinig licht betere foto's op moeten leveren. Dit heb ik zelf kunnen zien, de foto's zien er inderdaad aardig uit en de foto's zijn niet veel donkerder dan in het echt. Wat me echter tegenvalt is de prestatie in daglicht, kleuren zien er goed uit, maar er lijkt een grote hoeveelheid scherpte overheen te zijn gegoten waardoor het een beetje schilderachtige plaatjes oplevert. Dit heeft tot gevolg dat ruis erg opvalt en details verloren gaan, welke mijns inziens prima uit de 4 mp sensor te halen moeten zijn. Dit is helaas een minpunt van de camera tot nu toe. Zie hier een aantal door mij genomen testfoto's in de auto stand.

Testfoto's

De interface van de software is prima, al zitten sommige settings een paar menuutjes diep verstopt. Het toestel heeft geen aparte sluiterknop, deze zit in de grafische interface verwerkt. De camera is erg snel met het nemen van foto's, het lijkt alsof de camera niet reageert, maar deze heeft in de tussentijd de foto al genomen. De grootte van een foto is ongeveer 1-2MB en heeft een verhouding van 16:9. Wanneer dit aangepast wordt valt de zijkant van het beeld weg en blijft er grofweg 3MP over.

Op de videokwaliteit en HTC Zoe kom ik terug zodra ik hier wat meer ervaring mee heb opgedaan. Voor de camera schijnt nog een update te komen welke volgens de geruchten de kwaliteit verbetert.

Software
De software op de HTC One vind ik prima in orde. De telefoon is erg snel en vrijwel nergens hapert de skin. HTC Blinkfeed ziet er leuk uit, werkt snel maar gebruik ik zelf niet als startscherm. De toegevoegde waarde is voor mij niet heel erg groot, de feeds zijn momenteel nog vrij beperkt en ondanks dat BlinkFeed veel facebookberichten toont zie je nog niet alles voorbij komen. De BlinkFeed facebook stream is ook terug te vinden in de gallerij, dit wordt automatisch ingesteld wanneer je je aanmeldt in de facebook app. Deze feed toont foto's van je vrienden.

De software zoals het menu, de dialer, kalender etc. zien er strak uit en voldoen prima. De algemene indruk is vrij strak, het is niet zo'n kermis als de Samsung software en biedt wat meer diepgang dan het platte iOS.

HTC Sense TV

Met de HTC Sense TV functionaliteit heb ik al eventjes lopen spelen. Het bestaat uit een programmagids en een afstandsbediening in één. De app opent in een overzicht met 6 "aanbevolen" programma's welke nu op TV zijn. Hier staan niet alleen programma's in van de gangbare Nederlandse zenders, maar ook van wat meer alternatieve zenders. Ditzelfde geldt voor de hierna. Via een keuzelijst is het mogelijk om te kiezen voor kanalengids, hier krijg je een volledige programmagids voorgeschoteld. Voor sommige zenders biedt de gids geen goede programmainformatie (bijv. Veronica, Kindernet/Comedy central en Discovery).

De afstandsbediening werkt verrassend goed. Bij het instellen van een afstandsbediening wordt je een merk TV en eventueel home cinema of settop box gevraagd. Hierna verschijnt een aan/uitknop, welke ingedrukt moet worden om de TV aan te zetten. Daaronder wordt gevraagd om bevestiging of de TV ingeschakeld wordt. Bij negatief antwoord wordt een andere afstandsbedieningcode geprobeerd, bij positief antwoord wordt de afstandbediening onthouden. Het is mogelijk meerdere afstandsbedieningen in de app te zetten. Ik heb getest op 4 verschillende apparaten van verschillende fabrikaten en hierop werkt de afstandsbediening goed. Qua bediening bevat de interface het hoognodige, zoals kanaal wisselen en volumeregeling. Verwacht geen dvd spelers of geavanceerde menu's te kunnen bedienen. Simpele menunavigatie zou wel mogelijk moeten zijn.

Snelheid
De snelheid van het toestel is zeer goed door de krachtige Snapdragon 600 processor. De interface loopt lekker soepel en apps laden erg snel in. Tussen apps schakelen gebeurt ook zonder de app opnieuw in te laden, deze blijven netjes in het geheugen staan. Ik heb de AnTuTU benchmark gehaald en haal hierbij een score van ongeveer 23.500 punten. Een 3d game zoals Real racing 3 loopt prima.

Accu
De accu is goed, hij biedt mij voldoende energie om de dag door te komen. 's ochtends en 's middags tijdens het reizen naar mijn werk gebruik ik de telefoon voor spelletjes zoals candy crush, facebook en internet. Daarnaast gebruik ik de telefoon veel tussendoor voor whatsapp. Als ik thuis kom heb ik nog ongeveer een procent of 30-40 over. Ik heb helaas (nog) geen exacte stats van de screen-on tijden.

Alles samenvattend heb ik geen echte grote nadelen aan het toestel ondervonden behalve de camera. Verder ligt dit in kleine details zoals de plaatsing van de aan/uitknop en is met wat gewenning overkomelijk. Het toestel is aan de prijs, maar je krijgt voor het geld (gekocht in Duitsland voor ¤599) een prima telefoon. Vergelijkbare toestellen zoals de iPhone 5 of de Xperia Z zitten in dezelfde price range, hiermee prijst HTC zich niet uit de markt. De Nederlandse prijs ligt op het moment van schrijven nog wel hoog met zo'n 650 euro (adviesprijs 699 euro). Ondanks de prijs en dat de telefoon niet op alle subonderdelen een "zeer goed" scoort, geef ik toch 5 sterren. De telefoon verdient dit eigenlijk niet helemaal omdat hij toch wat steekjes laat vallen, maar 4 sterren doet hem net weer te kort omdat hij toch boven heel wat toestellen uitsteekt en zich kan meten met de beste, zo niet, de beste is.

Heb jij ook een HTC One 32GB Zilver?

Mooie duidelijke review! Maar wat ik dan nog wil weten, hoe kom je eraan? Ik lees wel dat je het toestel in Duitsland hebt gehaald, maar bij de MM is ie nog niet op voorraad, daar staat 15-4.
Gepreordered bij mediamarkt nordhorn via mediamarkt.de op 19-3 en kon hem een dag later ophalen :)

[Reactie gewijzigd door NoepZor op 27 maart 2013 06:15]

Gepreordered bij mediamarkt nordhorn via mediamarkt.de op 19-4 en kon hem een dag later ophalen
time traveler, zo is't wel makkelijk natuurlijk

[Reactie gewijzigd door skoj op 27 maart 2013 00:18]

Moest 19-3 zijn uiteraard :)
de desire is dan ook een iets kleinere telefoon;) maar lees hier niks over de infrarood afstandsbediening iets.. misschien leuk om nog te testen en aan de review toe te voegen? verder ziek er strak uit, leest makkelijk weg!
Stukkie over toegevoegd :)
Leuk om te zien, dat je je review ook nog up-to-date houdt!

Wil je misschien wat schrijven betreft blinkfeed? Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dat beetje lekker werkt en hoeveel mogelijkheden er zijn.
Mooie review, helaas kan/wil ik niet over naar een nieuw toestel (ben nog blij met de one-s)
De aan-uit toets blijft wel een kneuterig punt van HTC.

Een nadeel van deze nieuwe phone vind ik dat deze niet draadloos kan laden, ik denk ook niet dat dat mogelijk is met metalen behuizing
De power-knop zit op o.a. de HTC Desire ook links bovenop. Had daar geen last van.
Ik maak me zorgen bij de bouwkwaliteit. Er gaan namelijk klachten de ronde over de spleet tussen de speaker-grills en de telefoon. Dit zou slecht gelijmd zijn.

link: http://cdn3.sbnation.com/...35/515AF3B54F14B2000B.jpg

Hoe is dit bij jou? Heb je hier last van? Lijkt me wel stom mocht hier later zand of vuil tussen kruipen.
Er zit wel een miniem spleetje tussen, maar lang niet zo erg als op de foto. Een standaard 80gr/m2 A4 velletje krijg ik er zeker niet tussen. Daarnaast zitten er al gaatjes in voor de speakers en sensoren, dus waarschijnlijk is dat stof verder geen issue.