Asus Xonar D2X/XDT Review

pinkstrip 14 mei 2008, laatste update op 16 mei 2008, 5.589 views

Asus Xonar D2X/XDT

Pluspunten

• Goede geluidskwaliteit
  • veel instelmogelijkheden
  • verlichting bij de aansluitingen

Minpunten

• prijs
  • geen gebruik van prologic voor stereo als je in panel bron 6 kanaals hebt aangegeven.

Aansluitingen Score: 4
Crucial 2GB (2x 1GB) DDR2
Onder besturingssysteem:
Windows Vista

Algemene Beoordeling:

Het pakket van deze kaart is zeer uitgebreid je krijgt er veel kabels bij + bijbehorende drivers en software (die ik niet gebruik,omdat op internet alweer nieuwere drivers stonden).

Inhoud van het pakket:

1x De geluidskaart
1x Midi Connector
5x Tulpkabel naar 3,5mm jack
1x Toslink kabel
1x Driver CD
1x CD's met Software (PowerDVD, Ableton Live, Cakewalk, Sonar LE, Dimension LE,
Project5 LE)

Wat ik apart vind: Er zit op de kaart een digitale coax aansluiting, maar in de verpakking zit alleen een toslink en adapter om in de digitale coax aansluiting te doen. Waarom zit er niet gelijk een coax kabel bij?

Featureset:

De kaart ondersteund de volgende dingen:

Dolby Digital Live
ASIO
EAX 2.0
ALT DRM Backup
OpenAL

Ik heb de kaart analoog aangesloten op mijn receiver , omdat je dan gebruik maakt van de goede DAC van de D2X. Digitaal heb ik ook geprobeerd, maar analoog klonk net iets beter.

Installatie verliep makkelijk je drukt hem in een vrij PCI slot installeerd de software.
Wat mij opviel toen ik de software ging gebruiken dat er heel veel opties beschikbaar zijn.
Zo kun je instellen of je een koptelefoon gebruikt of een 5.1 of mischien wel een 7.1 set gebruikt.
Je kan met de bijgeleverde software kiezen voor een vooringestelde modus.
Keuzes zijn: Muziek, Hi-Fi, Game, Movie, DS3DX
Je hoort wel degenlijk verschil als je een andere modus kiest zelf gebruik ik geen van deze opties aangezien ik dit allemaal zelf wil instellen op zo een mooi/warm/helder geluid te kunnen krijgen.

Ook mischien een leuk detail is dat als je PC aanstaat dat de ingangen van alle bovengenoemde aansluting elk een andere kleur hebben (verlicht).
Dus geen gepriegel meer met aansluiten van speakers en/of headset

Aansluitmogelijkheden:

De kaart is dmv PCI-e aangesloten op mijn moederbord.
Er zitten veel aansluitingen op de kaart:

1x Microfoon
1x Line Output
1x Koptelefoon/Front Output
1x Side Surround Output
1x Center/Subwoofer
1x Rear/Back Surround Output
1x S/PDIF Input
1x S/PDIF Output

Ik maak geen gebruik van de microfoon .

Weergavekwaliteit:

Het geluid is precies zoals ik in reviews heb gelezen. Het is echt een zeer goede kwaliteit en hoorde gelijk verschil met mijn Creative SoundBlaster Xtreme audio. De onboard geluidskaart heb ik alleen digitaal een keer geprobeerd, maar niet analoog en kan daarom niet goed vergelijken met de Xonar.
Het geluid wordt perfect weergegeven op mijn receiver waarop ik de geluidskaart heb aangesloten. Mijn receiver is een Yamaha RX-V661 en mijn speakerset is de infinity oreus.
Ik heb ook de digitale s/pdif aangesloten, maar gebruik ik nauwelijks. Ik vind de analoge capaciteiten van deze kaart beter.
Daarnaast vind ik het een nadeel als je de kaart digitaal hebt aangesloten dat WMV-HD niet in 5.1 wordt weergegeven, maar in stereo.

Met de weergavekwaliteit in games heb ik weinig ervaring. Ik heb crysis geprobeerd en hierbij klonk alles zeer helder en de geluiden waren goed te plaatsen.

Mocht je niet tevreden zijn over het geluid zijn er veel mogelijkheden om dmv de equalizer het aan te passen naar je eigen wens.

Opnamekwaliteit:

Geen ervaring.

Processorbelasting:

Op dit punt zal creative het een stuk beter doen. Ik let er niet echt op, omdat ik deze kaart gekocht heb voor de goede geluidskwaliteit en niet voor de eventuele snelheidswinst in games.

Drivers en Ondersteuning:
Drivers worden goed bijgehouden en zijn stabiel.
Gebruik zelf deze kaart in Windows Vista 32-bit en heb geen noemenswaardige problemen ondervonden. In vista moet je alleen aangeven in het control panel hoeveel kanalen je gebruikt (input).
In de handleiding is aangegeven dat je dit moet aanpassen aan je bron;
MP3 - 2 channel
DVD - 6 channel
etc......

Dit werkt in de praktijk natuurlijk niet. Als je het op 2 kanaals zet dan kun je gebruik maken van PrologicII , maar je DVD (waar bijv. gebruik wordt gemaakt van 6 kanalen) klinkt dan niet goed meer.
Ik heb het nu op 6 kanalen gezet (je MP3 en andere 2 kanaals bronnen worden dan niet expanded dmv PrologicII) en maak gebruik van AC3 filter om stereo te expanden (soort prologic).
Dit is echter niet zozeer te wijten aan Asus, maar aan de inrichting van audio in Vista.

Prijs:

Prijs is toch wat aan de hoge kant, maar het is dan ook een zeer goede geluidskwaliteit die je ervoor terug krijgt.
Ik ben erg blij met deze kaart in mijn Media PC.

Heb jij ook een Asus Xonar D2X/XDT?

Het is echt een prachtig klinkende kaart. Laat volop detail horen (analoog) via mijn Cambridge Audio 540R receiver / Focal 908's luidsprekers. Enige nadeel voor mij is dat er geen RCA aansluiting op de geluidskaart zelf aanwezig is. Dus je bent vrij beperkt in het kiezen van een goede kabel.

@ fevenhuis voor opname zou ik een kaart gebruiken die zich al heeft bewezen. Dus zeker niet de Xonar D2. Maar bijvoorbeeld de M-AUDIO Audiophile 192. Rock solid drivers werkt met elk programma en klinkt ook nog eens erg goed.

[Reactie gewijzigd door et36s op 14 mei 2008 22:05]

Opnemen gaat verder goed met de standaard multimediadrivers, maar helaas werkt inderdaad het opnemen ook nog niet met ASIO.

Ik dacht verder dat M-Audio geen Vistadrivers heeft voor een enkel van hun geluidskaarten heeft behalve in beta. M-Audio en rock solid drivers zijn lang niet synoniem, er wordt al jaren nog weining gedaan aan driverontwikkeling bij M-Audio.
Als u verder ook een Audiophile 192 heeft, hoor ik graag een opinie van hoe de Xonar D2X klinkt tegenover de Audiophile 192.

Ik heb verder een M-Audio Revolution 7.1 welke nog steeds leuk klinkt wat mij betreft, maar de Xonar D2X is dus beduident beter en duurder. Vista 64 drivers voor Revolution 7.1 zijn al helemaal een onmogelijkheid lijkt het, maar voor audiosoftware is XP32 nog steeds de standaard. Al heb ik wel wat audiosoftware op Vista maar de berg issues in allerhande software, weerhouden mij van het testen van meer audiosoftware erop, ik heb er voorlopig weinig vertrouwen in, misschien werkt Vista volgend jaar goed, maar dat wist ik al.

Inderdaad het geluid van de Xonar D2X mag er zijn, toch kan het nog beter, maar wel voor een smak meer geld natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door fevenhuis op 15 mei 2008 23:45]

Redelijke review omdat ik met een paar vragen blijf zitten:
Met welke opstelling heb je getest? Welke versterker, speakers, soort muziek, volume, enz.?
Heb je de kaart ook nog vergelijkt met het onboard geluid van je moederbord of alleen met de Creative Xtreme Audio? Misschien nog een paar foto's van de kaart en de ledjes in de uit- en ingangen? Werkt deze kaart ook onder Linux? Sluit je de kaart nou aan via PCI of PCI-e 1x?

Ikzelf zit te denken om mijn Creative X-fi XtremeMusic te vervangen door deze kaart, mits dat ook zeker betere geluidskwalitiet en driver support oplevert onder Vista.

[Reactie gewijzigd door WhiteRaver op 14 mei 2008 18:00]

Wat de drivers betreft, de laatste zijn van 20 februari, en zijn bta. Er zijn volgens mij nog geen WHQL drivers verschenen, alleen nog bta, maar alles werkt bij mij wel gewoon naar behoren. Gewoon stabiel en alle mogelijkheden van de CMI8788 beschikbaar.
Dat is dus niet zo, er zijn nogal een hoop issues met een groot aantal audiosoftware (vrijwel alle ?!) en nog steeds vrij hoge latencies. En bepaalde functionaliteit ontbreekt nog volledig zoals het monitoren van de output levels. En het SVN (Smart volume normalization), om de volumes van verschillende programma's op elkaar af te stemmen is ook meer een 'ramp die elk moment kan langskomen' dan een 'handige hulp'.

Helaas zijn de drivers bij lange na nog niet goed doorontwikkeld, vooral de ASIO drivers hebben nog veel problemen.
Misschien wel goed genoeg voor huis thuis en keuken gebruik en mensen die niet zoveel eisen hebben voor een geluidskaart en er niet zoveel opties van gebruiken.

Ik heb zelf ook een Xonar D2X en heb alle drivers gedraait op Windows XP32 en Vista64.

Geluids kwaliteit is verder prima in analoog zoals te verwachten van de gebruikte componenten, realtime naar Dolby Digital of DTS encoderen levert toch een beduident zwakker signaal op. Ik gebruik de kaart in combinatie met hi-end audio apparatuur, ik vindt de DAC's van de Xonar toch plezieriger klinken dan via mijn Marantz SR7400 receiver.

Verder berust je conclusie over prololic op een misverstand, met prologic kun je stereo geluid naar surround upmixen, de kaart doet het dus precies volgens behoren.

Vooralsnog zou ik zelf een lagere totaal score geven door de gebrekkige beta drivers en de voorlopig nog vrij hoge latencies.

[Reactie gewijzigd door fevenhuis op 14 mei 2008 21:39]

In Vista zijn de latencies bij afspelen van media niet echt meer een issue, omdat in Vista veel softwarelagen/hindernissen van XP weggehaald zijn, directe toegang is het sleutelwoord in Vista (correct me if I'm wrong). Heb ASIO icm met Winamp in Vista geprobeerd, maar hoorde geen enkel verschil, terwijl het verschil in XP dus wel aanwezig is.
Verder gebruik ik de opnamemogelijkheden van de Xonar niet en zal dat ook nooit doen, zoals ik al zei: "alles werkt bij mij wel gewoon naar behoren".
De DTS:I feature gebruik ik sporadisch icm een Logitech Z-5500. Dat DTS dan een minder geluid oplevert, zit ik niet zo mee, aangezien de Z-5500 toch al niet zo'n denderende set is. Over het algemeen gebruik ik de analoge uitgang aangesloten op een Meier-Audio Corda Opera met een Beyerdynamic DT990/600, ook geen misselijke set dus. Voor mij is 2CH/Headphone het belangrijkst (met de DACs en Opamps van de Xonar dus). Voor films en games gebruik ik Dolby Headphone en voor wat achtergrondmuziek, wat gamen, films kijken met gezelschap de DTS Interactive optie. En dit alles werkt in mijn ogen gewoon perfect, dus vandaar dat je mij niet hoort klagen over de drivers :) . (behalve misschien dat het controlpanel er te flashy uitziet)

Over SVN moet ik je dan weer gelijk geven. Het leek mij een zeer handige optie, maar zoals je al zei, je kunt het maar beter niet aanzetten.

offtopic:
Hmm, zie net dat ik ook je profielpagina gereageerd heb, n van de weinige reacties die ik op een profiel heb gegeven. Zo zie je maar weer hoe klein de webwereld is ;)

[Reactie gewijzigd door Flipjack op 15 mei 2008 02:22]

Nee, de latency issues zijn er ook in Vista, het is mogelijk om de latency van de ASIO driver in te stellen, maar het wordt meer gebruikt in audiofiele en pro audiosoftware zoals de bijgeleverde audioprogramma's en niet zozeer winamp. Het gaat hiierbij om hoe snel de reactietijd van de kaart is, iets wat voor het afspelen van mp3'tjes niet zo interresant is en games gebruiken geen ASIO drivers maar Directx. Zeker met hoge kwaliteit audio, 96 en 192 Khz, vallen de latencies rondtuit tegen en is de kaart voorlopig nog bijna onbruikbaar voor audiotoepassingen.
Een van de verkoopargumenten is dus de "lagere latencies" (dan PCI kaarten) die voorlopig niet met de kaart gehaald kunnen worden.

De "directe toegang" heeft helaas nogal een vervelende hindernis, het feit dat er een PCI-Express controller met extra geluidsbuffers extra op de kaart en dus op de audiobus zit, dit betekent dat ik voorlopig dezelfde latencies haal als een gewone PCI kaart. Ik vermoedt wel dat de driver nog meer geoptimaliseerd kunnen worden en dat de latencies nog omlaag kunnen. Dit probleem geldt dus zowel voor XP als voor Vista met PCI-Express geluidskaarten. Verder is het het belangrijk te weten dat je de PCI-Express bus dus niet kunt overclocken als je een PCI-Express geluidskaart zoals de Xonar erin doet dan krijg je dus vervelende geluidsproblemen.

Inderdaad voor huis tuin en keuken gebruik werkt de kaart wel al goed (games heb ik verder niet goed geprobeerd), maar ik denk dat er toch niet zoveel mensen zijn die alleen dat nodig hebben en dan zo'n bedrag als de prijs van de Xonar D2X ervoor neertellen.

Dolby Headphones snap ik zelf eigenlijk niet zo van waarom mensen dat mooi schijnen te vinden, ik vind het vrij irritant klinken, een beetje zoals een "cam" film.

En de kaart heeft nog wel een bonus die volgens mij geen enkele versterker heeft, je kunt het geluid upmixen met Dolby Prologic II of DTS:NEO PC en tegelijkertijd het materiaal upsamplen naar 96 of 192 Khz (dus in principe even realtime met de bandbreedte van DVD-Audio en SACD naar surround upmixen), jawel 192 Khz surround. Dit geldt dan wel weer alleen voor de analoge uitgangen, zover ik weet is er geen DTS24/96 of beter voor PC's en ook niet wat betreft de nieuwe formaten van Dolby zoals we ze kennen van op de Bluray en HD-DVD.
Prologic II is over het algemeen het beste voor films/tv en DTS:NEO het beste voor muziek (mijn favoriete surround upmix formaat CircleSurround II ontbreekt helaas, gelukking heb ik dat wel weer op mijn versterker, maar dan weer niet met 96 of 192 Khz).
Het upsamplen naar 96 of 192 Khz valt overigens niet voor alle soorten muziek aan te raden.

[Reactie gewijzigd door fevenhuis op 15 mei 2008 23:36]

ik zal het toevoegen
H harstikke mooi, dankje voor de snelle reactie. Je hebt er dus een goed presterende geluidsset achter zitten.