Sweex KB040US Multimedia Keyboard PS/2 Black Review

Mentalist 14 mei 2008, laatste update op 15 mei 2008, 1.230 views

Sweex KB040US Multimedia Keyboard PS/2 Black

Pluspunten

• Goedkoop
  • Standaard indeling

Minpunten

• Spons-toetsaanslag
  • Teveel overbodige rommel en verpakkingsmateriaal

De beslissing

Na een lange tijd te hebben gezocht naar een toetsenbord omdat bij alle duurdere Logitechs de indeling verneukt is kwam ik opeens uit op dit plankje. De indeling klopte, hij zag er op de plaatjes netjes uit (in het echt ook niet onaardig trouwens) en voor ¤4,64 besloot ik de gok maar te wagen.

De doos

Een paar dagen later had ik het toetsenbord binnen, dus eens uitpakken. Verbazing alom: de doos is gesealed in plastic. Seal eraf, waarin je een fullcolor kartonnen doos zal vinden. Daarin weer zal je een stevigere doos van bruin karton vinden. Daarin zit dan het toetsenbord, wéér in plastic. Toen ik het toetsenbord uit de doos haalde viel ik helemaal van mijn stoel: onderin de doos lag een CD-rom! Hoe krijg je het voor elkaar om van mijn zuurverdiende ¤4,64 de helft te verspillen aan overbodig verpakkingsmateriaal en een onderzetter van polycarbonaat?

Het toetsenbord

Het toetsenbord zelf dan. De "eilandjes" van alle toetsen zitten iets dichter op elkaar dan gebruikelijk wat op de productfoto's moeilijk te zien is. Verder ziet het er op zich netjes uit en voelt redelijk stevig aan, voor die paar euro dan. Ik heb stevigere borden, maar ik had minder verwacht voor dit geld. Er zit ook nog een rits multimediaknoppen op, die hadden ze van mij weg mogen laten eigenlijk. Ik heb zo al genoeg knoppen.

Het probleem

Het grote probleem is de aanslag. Er zit geen "klik" in, niet in gevoel en er is ook niets te horen. Voor mij typt dat waardeloos. Het is alsof je op een spons zit te drukken, en dat werkt voor mij persoonlijk totaal niet. Sommige andere tweakers, ik zal geen namen noemen *kuch* wiethoofd *kuch* vinden dit wel prettig, maar ik kan er niets mee. Bij een goedkope nieuwe Logitech zag ik dit ook al in mindere mate, dus ik vrees dat dit de nieuwe trend is.

De conclusie

Ik geef het product toch nog een voldoende omdat je het nog altijd als toetsenbord om te testen of iets dergelijks kan gebruiken, of voor kleine kinderen die alles kapot maken. Wat grote kinderen die alles kapot maken overigens niet uitsluit. En omdat je voor dit geld eigenlijk ook niet al teveel kan verwachten. Maar nu ik dit heb gezien weet ik wel heel zeker dat je voor ¤5 een goed toetsenbord met fatsoenlijke aanslag op de markt zou kunnen zetten, zonder overbodige multimediaknoppen, verpakkingsmateriaal (1 bruine kartonnen doos is meer dan genoeg) en onderzetters. Het is jammer dat Sweex wat dat betreft de prioriteit op de verkeerde plekken heeft gelegd.

Heb jij ook een Sweex KB040US Multimedia Keyboard PS/2 Black?

Beetje korte review vergeleken bij de mijne :P, wel leuke schrijfstijl.

Ik heb altijd op de eerste versie van dit toetsenbord getypt, een witte, en heb die aanslag-'klik' nooit gemist bij de nieuwe zwarte.

Het toetsenbord is idd goedkoop en simpel, maar de functietoetsen doen het gewoon (als je setpoint (van Logitech) niet geïnstalleerd hebt!). Je kan het evt meenemen als je naar een 'ruige' lanparty gaat en je G15/G11 niet wilt mollen. Ook voor simpel dingen in te stellen in het BIOS waar je op sommige moederborden niet met een USB toetsenbord in komt kan je dit PS/2 moederbord perfect gebruiken.

En de 'klik' die je meent zal je dan gewend zijn van logitech, die typen iets _zachter_ ik heb wel keurig een 'klik' omdat ik de hele toets gewoon diep indruk zodat de letter er altijd komt te staan.

Ik mis wat tussenkopjes, evt een afbeelding van hoe jij de 'eilandjes' van de toetsen bedoelt, volgens mij is het gewoon een standaard Qwerty-ramplank met een rondere bovenkant om ruimte te maken voor de 21 functietoetsen. Ook eventueel linkjes/bronnen om je argumenten nog meer kracht bij te zetten is ook altijd handig. (Waar je wiethoofd zegt dan een linkje naar mijn review oid.)

@ W3ird_N3rd: Ja functietoetsen werken ook onder linux, dacht dat dat in m'n review stond.

[Reactie gewijzigd door Wiethoofd op 14 mei 2008 16:44]

Is dat ook beschikbaar voor Linux? Ach, ik ben toch niet zo'n fan van al die rare tools. :)
Nee, ik heb nu een BTC 5201. Die heb ik ooit nog met guldens gekocht, een geweldige plank. Maar hij is ietwat ranzig aan het worden en ik wou een reserveplank hebben liggen voor het geval hij de vaatwasser niet zou overleven. Met de "klik" bedoel ik de fysieke klik. Bij een goed toetsenbord oefen je druk uit op een toets zonder dat er iets zal gebeuren, en pas bij genoeg druk druk je dan de toets opeens in. Doordat ik die "klik" voel weet ik dat ik de toets geraakt hebt. Bij de Sweex is dat dus afwezig.

Ik heb a.d.h.v. je suggesties trouwens de review iets aangepast en wat plaatjes erbij gedaan. :)

[Reactie gewijzigd door Mentalist op 14 mei 2008 15:57]

Wiethoofd als ik jou zo hoor praten, dan denk ik
je rookt teveel zooi :7
Je vraagt je inderdaad af hoe die gasten het kunnen leveren voor die prijs.Nog geen ¤5.- voor het T.bordje en daar lijkt het meeste geld aan de verpakking te zijn uitgegeven.Uiteraard komt het uit een land waar arbeid bijna niets kost.
iemand een link naar het item in een shop? (A) :P :9
alst kan naar mijn e-mail lukasdegens {AT] GMail.C0m

[Reactie gewijzigd door lukasdegens op 14 mei 2008 09:38]

altijd heerlijk zo'n ramplank voor weinig. kan je iig nog ff je agressie kwijt, zonder dat je 80euro vernaait. En ook ideaal voor op vakanties en bier lans.