Specificaties 40" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Toshiba 40HL933G Review

Vixtor 24 maart 2013, laatste update op 18 juni 2013, 2.895 views

Toshiba 40HL933G

Pluspunten

• Mooi full LED kwaliteit
  • Vormgeving
  • Snelheid menu's
  • Snelheid zappen
  • Geen onzin apps

Minpunten

• Geluidskwaliteit is oké
  • Geen draaibare voet
  • Installatie Ziggo problematisch

Een half jaar geleden heb ik deze Toshiba televisie aangeschaft, na enige informatie te krijgen van een audio/video verkoper bij tvaudio.nl. In eerste instantie had ik een nette Philips tv van 32" op het oog, die op papier bleek te voldoen naar mijn verwachting. Echter, omdat deze televisie niet in voorraad was in de desbetreffende winkel, werd mij geadviseerd een andere televisie uit te zoeken. De keuze viel, zoals ik al eerder gezegd had, op deze Toshiba 40HL933.
Met een zeer kleine kennis over televisies heb ik deze tv vol blijdschap en spanning naar huis genomen om meteen uit te testen (ik heb namelijk nog nooit eerder een Toshiba product aangeschaft); deze televisie zou namelijk (full) LED back-lit zijn, zonder bleeding aan de randen. Mooi op papier, dus ik was er razend benieuwd naar.

Features
Natuurlijk doorslaggevend waren de specificaties en prijs van deze televisie: Full HD, 100Hz, 40", 2 HDMI aansluitingen, 1x USB, LED back-lit en dat voor iets boven de ¤400. Momenteel is deze televisie flink in prijs gedaald, maar desondanks denk ik niet dat ik teveel betaald heb. Er zitten tevens wel kleine apps op zoals: programmagids (waarbij je tot een paar dagen in toekomst informatie kan opzoeken van programma's), timer (waarbij je televisie je een waarschuwing geeft voor het programma dat je wil zien) en een USB interface (speelt veel bestanden af!)

Eerste bevindingen
De eerste ervaringen met deze televisie bleken niet geweldig te zijn; ik had mijzelf al geinformeerd over de benodigde CI module, wilde ik uberhaupt de digitale tv van Ziggo gebruiken. Dit grapje kostte mij dan ook weer bijna ¤50, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Daarnaast bleek deze televisie nog niet officieel gecertificeerd te zijn volgens de Ziggo website toentertijd *slik*.
Het uitpakken van de doos was veelbelovend: een net ingepakte televisie verscheen in plastic met een zwart glimmende voet (deze bleek na montage echter niet draaibaar te zijn). Dit bleek mooi en gemakkelijk te monteren zijn (enkel een kruiskop schroevendraaier), en binnen minuten stond de televisie op de plek waar hij moest staan. De CI module paste daarna ook gemakkelijk in de televisie, wat ook wel fijn is, dus geen problemen hier. Ik moest hierna wel meteen vingerafdrukken van de televisie omlijsting poesten, maar dat valt te verwaarlozen; zolang je de televisie niet met je handen gaat betasten is alles in orde :).
Bij het installeren van de televisie ging het in het begin goed; de installatie wizard leek mij duidelijk en ik kwam er snel door heen, waarna ik tot slot de zenders door televisie moest laten zoeken. Ik gebruikte hierbij de automatische instelling, zodat de televisie ze zelf zou vinden. Na een lange tijd wachten vond ik echter alleen analoge zenders, en geen digitale zenders (wat juist zo fijn is aan de HD televisie: scherp beeld). Na meerdere malen de instellingen te wijzigen van automatisch naar handmatige parameters lukte het wel (na het raadplegen van een willekeurige website en enig vrouwelijk inzicht van mijn vriendin). Hoe dan ook, inmiddels 3 uur verder na het aansluiten van de televisie, en alle zenders in beeld te hebben, bleek ik ook fijn televisie te kunnen kijken.
Source: http://blob.ziggo.nl/dyna..._DigitaleTV_v1.0b_web.pdf

Gebruikers ervaring
Na het zien van de eerste full HD beelden was ik verkocht, en wist ik dat de televisie geen miskoop was; alles was scherp, het contrast was super, en zwart was ook echt zwart. De televisie was wel iets groter dan ik in eerste instantie wilde (40" ipv. 32"), maar bigger = better? De bijgeleverde afstandsbediening (inclusief batterijen!) beviel ook goed, voelde sterk aan, en lijkt best slijt bestendig te zijn. Het gebruik van deze afstandsbediening bleek ook snel te zijn: het zappen ging snel, en het zoeken door menu's en de programmagids ging zeer snel. Dit in tegenstelling tot Philips televisies; welke lang niet allemaal zo snel zijn in de menu interface. Mocht er toch nog iets op aan te merken zijn, dan is dit de bereik/sterkte van de afstandsbediening. Wanneer er een voorwerp voor de televisie ligt (en dan in het specifiek voor het "Toshiba" logo), dan lukt het bedienen niet goed. Zappen en het normaal gebruik zal slecht gaan, wat dus betekent dat je niets voor de televisie moet hebben staan. Dat is verder geen probleem, anders zie je toch niets van de televisie.
Daarna heb ik de televisie aan mijn laptop aangesloten met een goede (reeds dure) HDMI kabel, zodat ik HD films kon streamen van mijn laptop naar de televisie. Dit was ook in eerste instantie mijn reden om een televisie aan te schaffen; geen klein laptop schermpje, maar een groot beeldscherm. Het streamen van het beeld ging goed, de laptop kon zijn werk goed uitvoeren, en audio en beeld werden mooi op de televisie afgespeeld. Perfect, niets op aan te merken, het zag er wederom scherp uit, en nu kan ik dus mooi mijn series volgen op een grote televisie.
Nu kom ik echter wel bij de geluidskwaliteit. De televisie staat momenteel tegen een betonnen muur aan, waardoor het geluid (dat uit de achterste speakers komt) weerkaatst wordt. Hier merk ik echter weinig van en het geluid dat ik op een afstandje hoor is oké. Het is een televisie geluid, geen spectaculaire bass of andere speciale weergave van geluid, maar enkel 'oké' geluid. Ik heb sinds 2 maanden een Logitech Z4 speakerset aangesloten op de televisie. Ik was sowieso al te spreken over deze geluidsinstallatie, maar in combinatie met de televisie is het toch wel weer een dimensie extra. De speakers zijn aangesloten op de headset ingang van de televisie, en je zal dus 2.0 (stereo) geluid ontvangen. Maar met de bijbehorende bassbox zal het toch mooi klinken als een 2.1 setje. Het afspelen van HD films via de laptop gaat goed, icm. de aangesloten speakers. Hij herkent direct de speakers en gebruikt deze ook meteen in plaats van de televisie speakers. Het aansluiten van dit simpele setje speakers was dus een fluitje van een cent, en een wereld van verschil.
Verder over de functionaliteiten van de televisie: hierover ben ik zeer te spreken. Geen gekke accounts die je nodig hebt voor deze televisie, geen internet tv, geen uitzending gemist, geen spelletjes, gewoon simpele tv met de broodnodige applicaties. De programmagids bijvoorbeeld is zeer snel in gebruik, gemakkelijk te bedienen, en geeft je snel informatie weer zonder een lange tijd te hoeven wachten (hiermee bedoel ik dat Philips televisies gewoon relatief gezien zeer traag zijn). In deze programma gids kun je tevens een timer aanzetten wat ook wel handig kan zijn, mocht je te lui zijn om op je horloge te kijken :) Verder instellingen van de televisie kunnen snel gedaan worden met een simpele druk op de knop (snelmenu) of door middel van het uitgebreide instellingen menu.
Reeds heb ik ook een HTC Medialink HD aangesloten op de televisie. Deze werkt ook naar behoren, en geeft alles snel en scherp weer (waaronder youtube HD). Het enige dat wel spijtig is: wanneer je media streamt naar de Medialink HD, dan verschijnt dit niet direct op het beeldscherm. Je moet met de afstandsbediening de televisie wel zetten op het juiste HDMI kanaal. Wanneer je dit doet, dan zie je wel HDMI 1/2 REGZA-LINK staan, wat betekent dat de televisie de Medialink HD wel goed herkent. Pluspuntje, lijkt mij!

Na een klein half jaar deze Toshiba 40HL933 in gebruik te hebben, ben ik er nog steeds laaiend enthousiast over: De beeldkwaliteit is niets verslechterd, geen pixel defecten of andere achteruitgang opgemerkt. Zwart is na al die tijd nog steeds zwart. Het installeren van deze televisie was naar mijn idee een ramp, maar ik ben niet zo technisch op het gebied van televisies, waardoor dit dus niet zo gemakkelijk ging. Over het algemeen ben ik dik tevreden over dit product, en raad het mensen ook echt aan die een full LED televisie willen aanschaffen zonder de hoofdprijs te betalen. Hij doet wat je wil, en laat alles mooi weergeven; wat wil je nog meer?

• Asus N53SV notebook
  • Neotion CI module
  • HTC Medialink HD
  • Logitech Z4
  • HTC One

Heb jij ook een Toshiba 40HL933G?

Nette review. Nu zit ik bij Upc, vraag me af of die em pakken, op de Upc website,kan je niet eens voor het merk Toshiba kiezen, ze negeren het volledig, dit niet-bepaald-B merk.
Zit er geen RCA-cinch aansluiting op voor stereo-out?

[Reactie gewijzigd door Sjah op 28 maart 2013 18:54]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb of ik mijn Logitech Z4 speakers kan aansluiten door middel van een Tulpstekker. Het is waarschijnlijk wel mogelijk (er zit immers een aansluiting achterop de tv hiervoor) maar dit heb ik nog niet (verder) onderzocht.
Tx voor je antwoord. Ook heb ik vraagtekens bij FuLL backlight, als ik naar Toshiba zelf ga, hebben ze het over Edge.

Die aansluiting zal wel audio-in zijn, voor de componenent en laptop, helaas voor mij.

[Reactie gewijzigd door Sjah op 28 maart 2013 20:21]

Dat van Full backlight is inderdaad discutabel. Op de doos van de televisie stond wel Full LED backlight, maar internet heeft mij daarna anders geďnformeerd. Hoe dan ook best apart.
Ik zal in de nabije toekomst eens een mooie geluidsinstallatie in de televisie prikken, en dan zal ik nog een update geven hierover.
Hoi Vixtor, deze tv heb ik nu al bijna 1 jaar en hij bevalt heel goed de digitale audio die op de tv zit werkt zeker goed al vanaf het begin heen last mee gehad, maar wat kan er verkeert gaan aan een digitaal signaal.

Grtz klusmich
Mooie review. Ik zit er aan te denken om deze tv deze week nog te bestellen. Is er echt niets wat je aan het beeld stoort? Geen ghosting?
Aan het beeld stoort mij tot nu toe niets. Momenteel nog geen vervorming gezien over de tijd (ghosting, pixelfouten).
Ik zal nu ook even de review updaten, sinds ik weer wat extra's op de TV heb aangesloten :)