Asus R500VD-SX093V Review

sander201 24 maart 2013, 1.633 views

Asus R500VD-SX093V

Pluspunten

• 2x usb 3.0
  • i7
  • gemiddeld scherm
  • groot multitouch touchpad
  • toetsen typen lekker
  • snelle ontwaak tijd uit stand by door 'instand on' van Asus
  • Verschillende settings te kiezen voor gebruik, zoals high performance, quiet office, battery saving.
  • Accu gaat ongeveer 3,5 uur mee, nog niet heel precies gemeten.
  • Systeem werkt met een SSD razend snel.
  • 4 GB geheugen is makkelijk omhoog te gooien naar 8 GB.
  • Overclocking tot ong 3,4 ghz mogelijk.

Minpunten

• De snelheden van de harde schijf zijn erg laag. 87,5 mbytes/s read, 95 mbytes/s write en 4 mbytes/s random seek. Bovendien maakt de harde schijf een hard ratelgeluid. Je ziet dat als een programma als Word soms 10 seconden moet opstarten, met een cpu-gebruik van 4%. Er wordt dus gewoon gewacht tot de harde schijf alles in het geheugen heeft geladen.
  • Bovendien kan de videokaart ook nog wat beter. dat zie je ook in de classificatie.
  • De luidsprekers zitten aan de onderkant, als je de laptop op schoot hebt als je bijvoorbeeld al in bed ligt, wordt het geluid heel erg gedempt. Als de laptop niet op een vlakke ondergrond staat komt er heel blikkerig geluid uit de speakers.

Op zich een goede laptop. Je snapt wel dat als je voor 600 euro een laptop met een i7 erin koopt, er op andere punten bezuinigd moet zijn. Dat is bijvoorbeeld de videokaart, luidsprekers en de harde schijf. Dit is vooral een laptop die je voor school gaat gebruiken om veel te multitasken, games kunnen er ook op gespeeld worden, maar zeker niet in de hoogste setting door de videokaart. Langzame harde schijf heb ik opgelost door een SSD in te bouwen, de DVD drive eruit te halen (wie gebruikt dat tegenwoordig nog?) en HDD in een caddy in het DVD slot te doen. Bottomline: Vanuit de basis een prima budget laptop, voor ong 150 euro aan upgrades een supersnel systeem voor bv studie. Waar vind je voor ong 750 euro een laptop met i7 en een SSD?
Note: screenshot van classificatie was nog voordat de SSD was ingebouwd

Heb jij ook een Asus R500VD-SX093V?

Gamen met de GT610? Je kan beter de Intel HD graphics gebruiken, stuk sneller.
kan je instellen welke je gebruikt dan? volgens mij is de Intel alleen voor de output, en nvidia echt als extra videokaart met 2 gig voor de zwaardere jobs
Probeer maar eens op een game.exe met rechtermuisknop te klikken, je kan dan kiezen welke GPU je wenst te gebruiken.

De GT610M blijkt alleen soms beter te zijn voor HD video playback.
Welke hdd caddy gebruikte jij?

Alvast bedankt!
nu nog geen, maar heb al verschillende caddy's op ebay gezien die passen (zoek eens op Asus K55 caddy, dat is de andere naam voor de zelfde laptop)
hallo iedereen. Ik heb inmiddels een SSD in het systeem gezet. Met een SSD in de computer wordt hij echt razendsnel, na de bios doet hij er 10 seconden over om bij het aanmeldscherm te komen. Wel even een paar kanttekeningen. Ik heb op de SSD nu windows 8 staan. Windows 8 heeft wat verbeteringen met opstarttijden in vergelijking met windows 7. Bovendien: op de windows 7 die al op de laptop zat, staat een aantal applicaties van Asus die de snelheid bijinvloeden. Bij het openschroeven van de laptop kwam ik er achter dat van de 2 geheugenslots er 1 bezet was door dus een 4gb geheugenstuk. Uitbereiden kan dus makkelijk met nog een geheugenstuk erbij.
ik zie trouwens nu pas dat ik een klein foutje in de review heb zitten. Bij de minpuntjes staat dat harde schijfgebruik 4% is, dit moet het cpu gebruik van 4% zijn. Mijn excuses