Specificaties Laser all-in-one (Kleur) met Ethernet - Bekijk alle specificaties

Ricoh Aficio SP C240SF Review

Dik1953 24 maart 2013, 1.309 views

Ricoh Aficio SP C240SF

Pluspunten

• Multifunctioneel; scannen, kopiŽren, printen en faxen
  • Compact formaat
  • Kopieert/scant snel en goed
  • Laag inktverbruik
  • Veelzijdig zonder tussenkomst PC; scannen naar USB/e-mail, printen vanaf USB etc.

Minpunten

• Dubbelzijdig scannen en kopiŽren met behulp van ADF niet mogelijk.
  • Instellen scannen naar USB verliep moeizaam

Scansnelheid Score: 5
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 5
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 3
Inktverbruik Score: 4
De Ricoh Aficio SP C240SF is een multifunctionele printer: je kunt er mee kopiŽren, scannen, printen en faxen. Het lijkt een hele simpele printer, en eigenlijk is dit ook zo. Het is alleen wel een printer die veel meer opties biedt dan je aanvankelijk verwacht.

De printer is waarschijnlijk voornamelijk voor het MKB door Ricoh in de markt gezet. Het is echter ook een goede printer voor thuisgebruik!

Reden tot aanschaf
Mijn vorige printer was een Samsung CLP-315, net als deze Ricoh een kleurenlaserprinter. Deze Samsung werkte tot voor kort prima, tot hij steeds vaker weigerde om te printen of tonervlekken gaf op elke print. Daarnaast heb ik ook een losse scanner, maar alles bij elkaar neemt dit toch aardig wat ruimte in beslag en ook de te verichten handelingen om te kopiŽren gaven bij mij de doorslag om een multifunctionele printer aan te schaffen.

Het kunnen faxen vond ik niet echt belangrijk, wie faxt er tegenwoordig nog? Naast printen vond ik scannen en kopiŽren wel heel belangrijk. …ťn van de voorwaarden was dan ook dat de printer beschikte over Automatic Document Feeder (ADF), waarbij je meerdere documenten tegelijk kunt scannen/kopiŽren. Uiteraard moet de printer kunnen printen in zowel zwartwit als kleur en omdat ik veel print was een laserprinter, in verband met de koster per print, een vereiste.

Verder had ik als voorkeur dat ik de printer ook kon gebruiken zonder tussenkomst van de PC. De printer moest dus bij voorkeur beschikken over opties als “Scan to e-mail/USB/network/FTP” en “Print from USB”.

De aanschafprijs was niet enorm van belang, belangrijker waren de totale kosten van de printer + de printkosten.

Prijzen
De prijzen voor de Ricoh Aficio SP C240SF lopen uiteen van § 279,- tot § 458,59 (Bron: Tweakers.net Pricewatch).

De prijzen voor de toners bij 123inkt.nl zijn voor zwart § 57,50 (2.000 pagina’s) en voor cyaan, magenta en geel ieder § 63,50 (2.000 pagina’s).

Bij aanschaf wordt er al een toner meegeleverd met een capaciteit van 1.000 pagina’s.

Eigenschappen
Mijn keuze is gevallen op Ricoh Aficio SP C240SF. Dit is een compacte multifunctionele printer die laag is in de aanschafprijs en ook in afdrukkosten.

De belangrijkste eigenschappen van de printer zijn als volgt:
• All-in-one; scannen, kopiŽren, printen en faxen.
• Intern geheugen: 256MB
• Kopieersnelheid (volgens handleiding): 16 kopieŽn per minuut (zowel wit als kleur)
• Opwarmtijd (volgens handleiding): Minder dan 30 seconden
• ADF-capaciteit: 35 vellen
• 1 papierlade en handmatige invoer
• Papierformaat: A6 – A4
• Afmetingen (B x D x H): 420 x 476 x 493 mm
• Printerresolutie: 600 x 600 dpi, 1200 x 600 dpi, 2400 x 600 dpi
• Scanresolutie: 1200 x 1200 dpi

Meer specificaties zijn te vinden op de website van Ricoh: http://www.ricoh.nl/produ...f.aspx?view=specification

Uitpakken en installeren
De printer werd in de eigen grote doos, met opgeplakt adresetiket, bezorgd door PostNL. De printer is vrij zwaar. Volgens de specificaties ‘minder dan 30 kg’, maar ik heb het idee dat het niet heel veel minder is.

Er zat voldoende beschermend materiaal in de verpakking. In de printer zelf was geen overdreven hoeveelheid beschermend materiaal te vinden wat eerst verwijderd moet worden voor de printer gebruikt kan worden.

Het plaatsen van de printer kost niet veel moeite. Het kost meer tijd om de oude printer en scanner weg te halen door de vele kabels.

Het eerste gebruik
Het opstarten van de printer duurt zo’n 25 seconden. Dan is hij opgewarmd en kun je beginnen met printen.

Het installeren van de printer werkt eenvoudig. Ook het updaten naar de juiste drivers werkt prima. De persoonlijke instellingen aanpassen, bijvoorbeeld opties voor energiebesparing of het kiezen van een doelmap voor scans, werkt wat lastiger. Het is vaak even zoeken waar iets staat en soms staat het gewoon echt op een onlogische plek. Maar met behulp van de handleiding is er altijd wel uit te komen.

Het was aanvankelijk wel lastig om het “scanner naar e-mail” goed in te stellen. Hoewel ik naar mijn mening alles juist had ingesteld werden er geen scans naar mijn e-mail gestuurd en kreeg ik steeds dezelfde onduidelijke foutmelding. Uiteindelijk op internet de oplossing hiervoor gevonden en nu werkt alles prima.

Bediening aan de hand van toetsen op het apparaat
Een groot pluspunt van deze Ricoh Aficio SP c240SF vind ik dat je voor veel taken de computer niet nodig hebt. Met behulp van de toetsen op het apparaat zijn veel taken, zoals kopiŽren, printen vanaf USB en scannen naar USB, zelfstandig uit te voeren.

Bij een paar knoppen is de functie die erachter zit niet direct duidelijk, maar met behulp van de handleiding, of door gewoon uit te proberen, wordt de werking van de printer al snel duidelijk. Op het mooie grafische display staan de instellingen in duidelijk leesbare tekst weergegeven en deze worden waar nodig ondersteund door plaatjes.

Afdrukken en kopiŽren
Ik stel geen hoge eisen aan de afdrukken, als ze maar duidelijk leesbaar en netjes er uitzien zonder vlekken. De Ricoh Aficio SP c240SF voldoet hier aan. Je kunt uiteraard geen fotokwaliteit verwachten, maar op normaal papier ziet een foto er toch beter uit dan je misschien op het eerste gezicht zou verwachten van een ‘gewone’ laserprinter.

Een groot nadeel vond ik dat het niet mogelijk was om met de ADF een document dubbelzijdig te kopiŽren. Dus een A4 wat aan twee kanten bedrukt is kan niet met de ADF tweezijdig gekopieerd worden.

Het printen van 10 pagina’s in zwart/wit of kleur kost ongeveer 45 seconden. Het dubbelzijdig printen van 10 pagina’s in zwart/wit of kleur kost iets meer dan een minuut. Het kopiŽren van 10 pagina’s in zwart/wit of kleur kost ongeveer een minuut. Dubbelzijdig kopiŽren kost ongeveer 75 seconden.

Scannen
Het scannen kan zowel via de glasplaat als via de ADF. Vergeleken met mijn vorige scanner scant deze Ricoh Aficio SP c240SF een stuk sneller en beter. Hierbij moet ik wel opmerken dat mijn vorige scanner al een paar jaar oud is.

De scans zijn goed en scherp en er is niks op aan te merken. Zoals eerder genoemd was het scannen naar USB en scannen naar e-mail bij mij lastig in te stellen. Maar als het eenmaal werkt heb je hier veel voordeel van.

Het scannen van een A4 op 100dpi en 300dpi kost respectievelijk 11 en 16 seconden. Het scannen van 10 pagina’s via de ADF duurde 85 seconden. Naar USB scannen duurde met 10 pagina’s 150 seconden.

Helaas is het net als met kopiŽren niet mogelijk om via de ADF een document dubbelzijdig te scannen. Voor de duidelijkheid, dubbelzijdig printen is dus wel mogelijk, maar dubbelzijdig kopiŽren is niet mogelijk.

De multifunctionele printers van tegenwoordig worden steeds goedkoper en zijn dus ook voor thuisgebruik steeds meer het overwegen waard. Waar je vroeger nog een aparte scanner en printer nodig had zit het nu allemaal bij elkaar. En dat zorgt er ook voor dat alles wat minder ruimte inneemt. Deze printer heeft veel verschillende mogelijkheden die, soms na even zoeken, allemaal goed werken.

De aanschafprijs verschilt sterk per winkel, dus het is verstandig om te letten op een goede aanbieding. Wat de printkosten betreft, deze zijn veelal lager dan bij printers van concurrenten zoals bijvoorbeeld HP en maken deze printer dus een aantrekkelijke keuze voor zowel het MKB als thuisgebruik. Zeker als je opzoek bent naar niet alleen een goedkope, maar ook een veelzijdige printer.

De kwaliteit van de prints en scans is boven verwachting, maar verwacht natuurlijk geen fotokwaliteit. Handige opties zijn het printen vanaf USB en het scannen naar USB zonder tussenkomst van de computer. Jammer is dat dubbelzijdig scannen met de ADF niet mogelijk is. Daarom geef ik de Ricoh Aficio SP c240SF een 9.

Heb jij ook een Ricoh Aficio SP C240SF?

Bedankt voor je review. Ik was in de markt voor een goede office printer, dat de bankrekening niet scheurde, en deze op de kop kunnen tikken voor 220§. Het is niet de nieuwste maar zoveel veranderd er niet op gebied van print technologie meer deze dagen.