DFI Lanparty LT X38-T2R Review

Madrox 2 november 2008, laatste update op 2 november 2008, 4.739 views

DFI Lanparty LT X38-T2R

Pluspunten

• BIOS
  • Layout
  • Koeling
  • Vrijwel altijd 2 pci-sloten vrij
  • Overklokken

Minpunten

• Geen E-Sata
  • Prijs (vooral in NL)

Layout Score: 5
~[INLEIDING]

DFI heeft een moederbord die, in tegenstelling tot vele andere (zoniet alle) X38 en SLI moederborden, ruimte over laat voor 2 PCI kaarten als je crossfire / SLI gaat draaien. Dit is dan ook de belangrijkste reden dat ik voor dit moederbord van DFI kies, daar ik twee pci sloten nodig heb voor de geluidskaart plus een tv-kaart. Verder is het gewoon een moederbord van de bovenste plank. De prijs is er dan ook naar, maar dat is het plankje zeker waard.

~[Uitrusting]
Zoals je van een moederbord uit de top-klasse mag verwachten, is dit plankje ook tot de nok toe gevuld met features.

Specificaties
-2x PCI-Express x16
-1x PCI-Express x4 (of 2x PCI-E x1)
-Berstein Audio module (8 kanaals HD-Audio)
-6 Sata poorten via Intels ICH9R Chipset (Raid 0/1/5)
-2 Sata poorten via JmicronPCIE Sata/Pata controller (Raid 0/1)
-1x Pata poort (2x IDE/Jmicron controller)
-1x FDD
-2x Gigabit LAN (PCIE) (beide rear panel)
-2x firewire (100/200/400Mb/sec poorten) (1x intern, 1x rear panel)
-12x USB (6x intern/6x rear panel)
-6x fan connectors (intern/4x 3 pins/2x 4 pins)
-Ez Touch Switches (power/reset)
-Diagnostic leds

Al met al een zeer complete featureset. Toch een klein puntje; er zijn geen externe Sata poorten.

~[BIOS]
DFI staat bekend om hun zeer configureerbare BIOS, waar je zo'n beetje alles wat je wensen kan instellen. Dat is ook nu niet anders; je komt werkelijk om in de opties en settings. Dat is wel even wennen als je zoiets nog niet gezien hebt. Gelukkig hebben de meesten aan 1/3 van het bios genoeg; de rest mag gewoon op AUTO of DEfault blijven. Voor de diehard overklokkers is het echter smullen geblazen.

~[De Installatie]
Kort samengevat; dat ging van een leien dakje. Na een uurtje ofzo schroeven (ben niet meer de snelste, plus nogal secuur :+ ) was het oude moederbord verwijdert (Asus P5KC, best lekker bordje trouwens) en het X38 plankje erin geschroeft. Installeren van XP x64 lukte niet direct, kreeg een bluescreen tijdens de beginfase van de setup; oei. Probleem was echter snel gevonden; AHCI mode voor de harddisks was blijkbaar niet zo'n goed idee, even op Native IDE gezet en alles liep daarna als een trein.

~[Stabiliteit]
Stabiel als een rots, strakke voltages. Vrijwel geen Vdroop.
Het systeem draait nu ruim een maandje op @3520mhz(8x440mhz) en is nog geen enkele keer "plat" gegaan. Ook is het geen enkel probleem om te clock throttelen, niet-stressed draait de cpu gewoon op 2640mhz(6x440mhz). Vind ik wel zo lekker, daar je al diie power niet constant nodig hebt en zo je cpu niet onnodig belast.

~[Overklokbaarheid]
Lijkt me prima in orde, in ieder geval bovengemiddelt zoniet hoger.
Na een korte gewennings periode met het bios en de prima tips van een zeer actief topic voor dit DFI LT X38 Tr2 moederbord op een forum schieten de scores omhoog: draai nu 3520mhz (440x8) met de C2D E6750. Met een Vcore van 1.5. Er zit nog meer potentie in, daar ik ook al resutaten heb op 3600mhz (3Dmark 2003/2006). Helaas was dat niet stabiel genoeg voor Oblivion(TES$). Op @3520 draait het voorlopig als een rots. Dit is het neusje van de zalm voor overklokkers!
Update
Mijn E6750 was idd een brakke core. De resultaten met de niewe 45nm C2D E8400 zijn een stuk beter; 4Ghz, met een fsb van 500mhz en een vcore van slechts 1.18v :9~
3Dmark score met 2x een Radeon HD4850 ; 18561 marks.

~[Reviews]
Hier nog een aantal reviews van de DFI LT X38 TR2;

Het discussie forum voor al je vragen over dit plankje;

~[Tot Slot]
Al met al heb ik zeker geen spijt van deze aankoop, integendeel. Nu nog even een tweede 3870 erbij prikken en kijken wat het plankje werkelijk in huis heeft. Kan de DFI LT X38-TR2 daarom ook aanbevelen; zeker als je wil gaan overklokken.

PS: De X48 is er ook al, maar behalve de officieele ondersteuning voor 1600mhz FSB bied die vrijwel niks meer; behalve dan de dikke meerprijs voor die officieele ondersteuning.

Heb jij ook een DFI Lanparty LT X38-T2R?

Als je de pricewatch mag geloven kost hij nog geen §13,-. Dit is natuurlijk onzin. Hij is vrij schaars in Nederland, daar ben ik ook al achter gekomen. Alternate verkoopt hem en hier en daar nog een enkele shop die er een paar heeft liggen. De prijs gaat daarmee ook behoorlijk omhoog. Ik geloof dat je bij alternate eigenaar van zon bordje kunt worden voor een euro of 210, wat best veel geld is.

Desalniettemin een mooi bordje! ;)
die link MuizenShop.nl linkt door naar een Razer micepad :+
Was ik inderdaad ook al achter. Vandaar ook dat ik zei dat die link onzin is. Ik hoop dat bijvoorbeeld alternate zo slim is om hem hier in de pricewatch te mikken.

Mag ik vragen hoe jij hem uit Canada hebt kunnen krijgen?

Allemachtig? 1,5Vcore?

Dit bordje was een eventuele opvolger, maar daar zie ik nu maar vanaf denk ik. Mijn E6750 doet 8x440 op 1,37Vcore. (Op een Asus P5KC)
Die hoge Vcore heeft niets met het moederbord te maken, maar vooral met mijn brakke core. De Vdroop op dit plankje is beter dan de Asus plankjes, ik kreeg bijv. deze zelfde CPU niet stabiel op een Asus P5KC met 3400mhz! (ook met 1.5v)

Verder zit ik met waterkoeling, en op andere fora zie ik wel meer mensen de core op 1.5v draaien of hoger. Maak me dan ook niet al te grote zorgen. Al ga ik wel een lagere Vcore testen met dit moederbord, ben eigenlijk vrij snel naar 1.5v gegaan, om tijd te besparen en omdat ik wist dat dat op de Asus P5KC het beste resultaat gaf (3300mhz stabiel).
kerel,

jou moederbord is wel lkkr goedkoop ;) , namelijk 12.95
je hebt de link erbij gedaan van een muispad

t is maar dat je t weet :P
Dat doet hij niet, dat doet de shop/pricewatch. Maar de verkrijgbaarheid van DFI in Nederland is belabberd. In Duitsland is het beter gesteld.
Heren, de link rechts naar het produkt is van de Pricewatch, waar ik dus niks aan kan doen. Zoals je kan lezen praat ik over prijzen van ruim 200 euro. Buiten NL kan je nog een stuk goedkoper terecht, wat ik ook vertel.
Ik heb hier op enkele andere Nederlandse websites ook gelezen over dit moederbord, en hij is bijzonder goed! Nu vraag ik me echter af hoe je hem uit Canada hebt kunnen halen? Via welke 'shop' heb je dat gedaan? En hoe zit het dan met garantie en dergelijke? In Nederland is hij inderdaad moeilijk verkrijgbaar, via via heeft deze website ook zon exemplaar bemachtigd. En door deze review ben ik helemaal overgeslagen naar dit bord...

Nu is die review van de andere site een DK versie, en dit een LT versie. Is de LT versie nu eigenlijk met groene slots? En is dat verder het enige verschil tussen die twee borden?

En, de X48 is er inderdaad al, maar hoeveel kost dat nu nog extra dan? Want die 1600MHz FSB kan je ook makkelijk op een X38 bereiken.... Als het niet veel scheelt, zou ik graag voor de X48 willen gaan. Echter zijn er ook maar nergens prijzen te vinden....

Verder vette review! Vind het knap dat je een exemplaar hebt kunnen bemachtigen, zou er trots op zijn _/-\o_ Veel plezier met je DFI bordje! :D

[Reactie gewijzigd door GijsW op 18 mei 2008 10:10]

Via Ebay gekocht, met een beetje geluk kan je er daar nog eentje bestellen.
Garantie gaat via DFI denk ik, RMA. Niet dat ik verwacht daar gebruik van te gaan maken. De LT is groen, wat ik er best geinig uit vind zien.

Tussen de DK en LT zit weinig verschil; ze zeggen dat een Quadcore beter klokt op een LT en een dual op een DK. Dat een dualcore ook op een LT prima klokt, heb ik al laten zien. Hier mijn laatste 3Dmark scores; ditmaal met de CPU op 3600mhz en een licht gekietelde PEAK :X HD3870.

3Dmark 2006

3Dmark 2003

Volgens de meesten is de X48 zijn meerprijs niet waard; sterker nog; sommige hebben al suc6vol hun X38 plankje geflashed met een X48 bios }>
De LT kan een quadcore beter aan en de DK de dualcore? Toch raar dat je dat beweert, ben nieuwsgierig waar je dat in godsnaam vandaan haalt :P

Ebay, damn... Het is dat ik van me moeder niet mag bestellen op het internet...

Ga denk ik toch voor de DK, mijn casemod wordt Antraciet Rood, denk ik, en de oranje/rode slots gaan daar goed bij passen dacht ik zo. E8500 ES erbij, en maar knallen met die pc!

Vind het erg mooie scores die je daar hebt neergezet! Zelfs nog met een peak :+
Denk dat de X38 net zo goed is als een X48, zal wel verschil in zitten, maar voor die dure moederborden echt onnodig... Ook al zou je zon DFI bord hebben met X48 bios, het kan toch allemaal hetzelfde? Alleen die officiŽle ondersteuningen verschilt het dan |:(

Toch nog eventjes zoeken dus naar dat bord, DFI maar eens gaan mailen!

[Reactie gewijzigd door GijsW op 18 mei 2008 18:42]

Kijk hier maar eens:

Verder lijkt dit me interressant voor je:
the dk is a different board it has 4 phase power and has no pci-e on the SB, and no jmicron sata but thats not a loss.

Dat het bios van de X48 niet veel uitmaakt, kan kloppen zeggen sommigen; wilde alleen maar even melden dat het uberhaupt kan :-)

ps: De DK is helemaal slecht leverbaar. hier heb je de LT voor §210,84

[Reactie gewijzigd door Madrox op 18 mei 2008 22:58]

Hoe kan een board met chipset van Intel nou SLi draaien, die functie heeft nVidia heel fijn voor zichzelf gehouden. ;) 'k Ga zelf trouwens ook weer binnenkort een OC-systeempje bouwen, bij alternate.de heb je een DFI LT voor maar §100,-. Koopje dus! :P Wel veel SATA-aansluitingen hebben ze tegenwoordig, het is een OC-platform, niet voor serverdoeleinden (kan wel natuurlijk, DFI is stabiel als een rots). :P
Klopt, als je goed leest zie je dat ik praat over Crossfire/Sli moederborden; waar ik bedoel uit te leggen dat je bij beide, met gebruik van twee zware grafische kaarten meestal 1 of meer PCI sloten kwijt ben. Dit bord kan minsten 2 pcl-kaarten aan, ook als je er twee dual-slots Grafische kaarten inzet.

Nergens zeg ik dat je SLI kan draaien met dit moederbord!
Is inderdaad een suicidevoltage zo hoog :o Of je hebt een reteslechte batch, Of je hebt de voltages veel te hoog ingeschat. 1,55V is het absolute maximum voor Conroe E6*50 cpu's dus wees voorzichtig!
Het is geen beste core, daar ben ik ondertussen ook achter ;(
Draait nu op 3400mhz met 1.4v , da's al een stuk beter (qua Vcore).
Intel raad een max van 1.55 aan, zit je daar onder ben je nog relatief veilig lijkt me. Anders zou Intel dat toch niet zeggen ? 1.5v een suicidevoltage noemen is nogal overtrokken.
ik heb dit board ook gehad maar terug gebracht

omdat me OCZ Reaper 1066Geheugen er niet op kon draaien zodra ik het op 1066 zetten starten hij niet meer alleen op 800Mhz draaide hij prima

Ik zie dat jij wel 1066 geheugen er op draait check eens of die werkelijk op 1066Mhz draait of ook maar op 800Mhz