Zalman ZM-VE300 Zwart Review

- peter - 23 maart 2013, laatste update op 19 januari 2014, 5.857 views

Zalman ZM-VE300 Zwart

Pluspunten

• Mount al mijn ISO's en boot ze (Windows/Ubuntu/Linux)
  • Geen externe voeding nodig, werkt ook op USB 2.0
  • USB 3.0 Support
  • Makkelijk displaytje zodat je je iso kan selecteren.
  • Naast ISO's dus ook schijf beschikbaar, handig om andere software op te zetten die je nodig hebt.
  • VHD/VMDK virtuele HD's ook te mounten (schrijfbaar!), ideaal om je customised linux install overal mee te nemen.
  • Folder support, dus goed te organiseren.
  • In feite onbeperkt aantal ISO's erop te zetten (max 32 per folder).

Minpunten

• Werkt soms niet goed op de mac. (Linux en WIndows op Macbook doen soms moeilijk, OSX gaat wel prima)
  • Onthoud geselecteerde ISO niet automatisch
  • Is wel groot ten opzichte van een USB stick zoals ISOStick.
  • Jogwheeltje voelt wat fragiel aan, maar doet t nog altijd uitstekend.
  • USB 3 kabel die je erbij krijgt is wat kort.

Mobiliteit Score: 5
Wat is dit?
De Zalman VE 300 is een hardeschijf behuizing die tevens dienst doet als virtual DVD drive en ISO's kan mounten (en tevens daarvan kan booten).

Reden van aankoop
Ik kwam enige tijd geleden dit apparaat tegen op het internet, mogelijk bij tweakers of ergens anders. Uiteindelijk heb ik besloten om dit apparaat te kopen, aangezien ik toch steeds weer mijn USB stick formatteer om de ISO die ik nodig heb te kunnen booten.

Isostick
Sinds kort is er een alternatief voor deze behuizing in de vorm van een USB stick die ISO's boot: isostick. Echter deze is op moment van schrijven 99$ excl shipping, en heeft tevens nog een MicroSD kaart nodig. Ook kan deze niet in NTFS geformatteerd worden, wat betekend dat grote ISO's gesplit moeten worden (al dan niet met behulp van een tooltje). Vooral vanwege de prijs ben ik uiteindelijk voor deze behuizing gegaan, aangezien ik ook nog een 80GB HD had liggen.

Eerste indruk
Het apparaat kwam in een vrij kleine doos, met daarin de behuizing, een klein pamfletje met daarop wat instructies, een cd met de backup software, schroefjes en een een schroevendraaiertje.

De behuizing was makkelijk open te maken en de harde schijf kon er zo ingezet worden. Met enige moeite waren ook de 2 schroefjes om de behuizing vast te zetten er in te schroeven. (Rubber bandjes aan de zijkanten moesten omhoog gehaald worden waarna de schroefopeningen zichtbaar worden.)

Restte mij niets anders dan het apparaat aan te sluiten met de bijgeleverde (korte!) USB 3.0 kabel met micro-usb 3 adapter. (Dat is een vreemde connector zeg, op het apparaat... Schijnt wel backwards compatibel te zijn)

Het apparaat bootte, maar gaf een error aan vanwege dat de schijf nog HFS+ was ipv NTFS. Hij had dienst gedaan als mac mini schijf, dus vandaar. De DVD drive en de schijf werden echter wel gedetecteerd door windows. De schijf daarom maar geformatteerd, en apparaat aan en uit gezet. Nu kreeg ik een error over een niet aanwezige iso folder, dus die aangemaakt.

Helaas ging het vanaf hier bergafwaarts voor een tijdje, omdat opeens de schijf totaal read-only was op al mijn pc's. Het apparaat heeft een write-lock functie, maar die had ik niet aangezet, en het display gaf ook niet aan dat dit het geval was. Ik denk dat het kwam doordat ik wat teveel op de knopjes zat te rammen, maar wel beetje vervelend. Schijf eruit gehaald, aangesloten intern op mijn pc en daar was alles ok. Toen weer teruggezet, en zowaar hij deed het weer.

Nu kon ik eindelijk mijn ISO collectie overzetten, daarom apparaat op USB 3 aangesloten en met een whopping 40MB/s mijn iso's gekopieerd. (Tsja, denk dat het een oud schijfje is (2008?)). Uiteraard gelijk daarna een aantal keer gereboot om te kijken of mijn pc wou booten van de iso's. En ja hoor, dat werkte prima. Een oude ubuntu en windows xp gaven errors, maar dat bleek aan mijn vrij nieuwe pc te liggen. Op een andere pc werkte het prima. Getest zijn Ubuntu, Windows 7, Windows 8, Clonezilla, Windows XP.

Ondertussen nog wel de firmware even geupdate. Je schijnt ook VHD en VMDK schijfbestanden te kunnen mounten ermee daardoor. (Niet met dynamic size)

Tot slot nog even geprobeerd op mijn macbook (2008), en daar ging het allemaal wat minder. Ubuntu (12.04) bootte prima, maar windows 7 liep steeds vast bij het laden van de drivers (IO error die duidde op problemen met het apparaat), en windows 8 bleef ook hangen bij het laden van de setup (al kan ik daar gewoon te ongeduldig zijn geweest). Het viel me ook op dat de snelheid van de drive hier erg langzaam was op de mac. Mogelijk dat ie op de een of andere manier in USB 1 mode terecht kwam. Op de pc was het sneller. Echter het laden van setup was op mijn (snelle) USB stick toch nog een stuk rapper, mogelijk door alle kleine bestandjes?

Goed, dat is tot nu toe mijn ervaring ermee. Ik zal de review mogelijk nog aanvullen in de toekomst nadat ik het apparaat meer gebruikt heb.

Opties
Je kan instellen of je alleen de HD, de DVD of beide wil mounten. Je kan de schijf in read-only zetten, de SMART status uitlezen (geeft alleen weer "goed". zeer beperkt dus), USB verbindings info tonen, en voltage informatie.

Overige info
USB ondersteunt hij dus USB 2 en USB3. De kabel bijgeleverd is USB 3.
Ik heb hem echter ook in verschillende USB 2 poorten gebruikt en dat werkt prima. Mijn HD heeft dan genoeg power. Er schijnen ervaringen te zijn dat hij dan niet altijd werkt vanwege de power, maar hier nog geen problemen gehad.

Het display geeft de USB snelheid aan, en welke modus het apparaat in zit. Tevens ook geeft het aan of de readonly modus is geactiveerd.

Beperkingen en ergernissen
Grootste ergernis tot nu toe is dat hij altijd weer vergeet welke ISO je gemount had. Je moet dus telkens als de stroom eraf gaat weer opnieuw je iso snel selecteren voordat hij boot. Komt natuurlijk doordat hij geen externe voeding heeft, maar men had wel een optie kunnen inbouwen dat hij dat gewoon onthoudt en remount.

Tsja, het ding is wel vrij groot, dat kan nog een minpuntje zijn als je gewend bent aan een USB stick.

Verder kan je (met de nieuwste firmware) maximaal 64 iso's toevoegen.

Tot slot
Ik denk dat ik wel veel plezier ga hebben van dit apparaat. Echter mocht de isostick betaalbaarder worden en ook grote ISO's aankunnen, dan ga ik mogelijk later switchen. Hoe dan ook het is een aardige aankoop.

Update

Grootte
Ik heb deze behuizing nu een paar maanden en ben gaan merken dat ik het best wel een log ding vindt. Ik kan nu enigzins begrijpen waarom mensen toch voor de duurdere ISOStick gaan, omdat je dan gewoon een USB stickje hebt, ipv zo'n hele externe hardeschijf. Mocht je het geld hebben, dan is dat denk ik een prettiger alternatief, al zit je dan wel met fat32 beperkingen en file-splits.
Tevens merk ik dat het jogwheeltje me niet erg bevalt. Het is allemaal wat behelpen.

VHD/VMDK
Een nieuwe optie van dit ding heb ik ook vandaag geprobeerd en daar ben ik erg enthousiast over. Het is mogelijk om in de iso folder een fixed VHD/VMDK virtuele hardeschijf bestand te plaatsen. Vervolgens kan je die selecteren in het menu en dan heb je gewoon een extra virtuele hardeschijf in Windows of Linux! Heel gaaf! Niet alleen lezen, maar ook schrijven, partitioneren enz. Dat betekend dat je dus bijv. een 25GB virtuele HD kan plaatsen waarop je Ubuntu installeert en customised, zodat je al je tools bij de hand hebt.

VMDK werkte bij mij nog niet zo goed qua aanmaken in virtualbox, VHD krijg je wel 1 bestand ipv 2 ofzo, dus dat heb ik gedaan. (tip)

Als je eenmaal de virtual disk mount, zal die altijd automatisch gemount worden, tenzij je in het "advanced" menu op "dismount" drukt. Ergens dus wel handig, je kan en booten van je virtuele install iso en dan installeren op je virtuele HD.

Ik heb nu Ubuntu 13.04 geinstalleerd op de VHD, en dat werkt prima. Ik moest wel eerst na de installatie alles ontkoppelen, want hij pakte hem eerst niet. Heel cool!

----
Update 2 - Januari 2014
Ik ben eigenlijk steeds enthousiaster geworden over dit ding. Ik gebruik nooit meer cd's, en het werkt eigenlijk altijd prima. Ik irriteer me nog wel aan dat niet onthouden van de laatste iso, maar verder heb ik geen klachten.
Ik kwam er ook net achter dat je folders kunt aanmaken in de ISO folder, waardoor alles wat beter te organiseren is, en je dus een onbeperkt aantal ISO's op de schijf kan zetten. Er is immers een limiet van 64 ISO's per folder (al is die bij mij 32).

Ik heb de ISOStick ook nog wat gevolgd, maar die vind ik nog steeds te duur en te veel gedoe ivm het opsplitsen van grote ISO's. Mocht de firmware daarvan ooit opensource worden, dan zou t wel aantrekkelijker worden. Nu lijkt de ontwikkeling maar langzaam te gaan.

De grootte van het apparaat vind ik niet echt een nadeel. Het jogwheeltje is wel wat beperkt, maar hij heeft t nog niet opgegeven.

Ik heb er nu een hoop verschillende Ubuntu versies opstaan, wat diagnostische ISO's voor memtest, videotest, clonen, etc, en ongeveer alle Windows versies die ik heb, alsmede alle OSX versies vanaf 10.6 ofzo. Heel relaxed. Hij werkt ook prima om mn macbooks te installeren. Op de mac werkte alleen niet altijd de Linux versies. Maar gewoon gebruik bij Mac is geen probleem.

Ik gebruik m regelmatig om een OS op een laptop te zetten, OSX op macbooks, Ubuntu of Windows op gewone laptops enz. Heerlijk.

Zeer aan te raden dus!!!

Heb jij ook een Zalman ZM-VE300 Zwart?

Het schijnt (tenminste bij de 200) dat als je een ISO mount, dan Safely remove doet en dan wacht tot het Zz symbooltje verschijnt dat hij dan wel z'n laatste ISO mount onthoudt!
Helemaal gelijk! Werkt perfect. Thnx voor de tip! :)
Heb je dit getest op de 300? Bij mij werkt safe remove wel, maar hij onthoudt hem niet. :(
--edit--
Hmm, nog een keer geprobeerd en het lijkt nu wel te werken.

[Reactie gewijzigd door - peter - op 11 april 2013 16:08]

Ik krijg het niet voor elkaar, ik heb er een SSD inzitten en veilig verwijderen werkt wel in Vista (de CD-ROM wordt verwijderd uit de verkenner, maar hij gaat niet naar slaapstand... (of wel? ik heb geen 'Zz'-symbooltje) De laptop verbreekt echter bij een reboot ook eventjes de stroom op de USB-poort, dus moet ik 'm steeds weer mounten. ZM VE-350
Safely remove wordt hier mee bedoeld dat je de knop bovenop je zalman indrukt totdat ie 'safe remove' aangeeft. Dus niet de windows safe remove :).
Ja, dat weet ik inmiddels, maar die werkt bij mij niet :/ Toch gek dat er niet ergens een .ini oid is die je aan kunt passen.
Hoi - peter -

Net als jou heb ik dit apparaat ook, maar ik heb zelf als probleem dat halverwege bij het installeren van windows vaak om driver gevraagd wordt voor de zalman.
Vaak gebeurd dat bij de 64bit versie van windows en heel soms als ik de installatie nog eens draai dat dan de installatie wel doorzet. Herken jij dit probleem ook en weet je ook wat je er aan zou kunnen doen?
Ok, dat is vreemd. Dat heb ik idd nooit gehad. En ik heb recent nog een aantal keer windows 7 64bit geinstalleerd op een laptop, maar ook vista en windows 8.

Ik heb wel altijd de zalman op CD only mode tijdens het installeren. Dus niet DUAL. Mogelijk dat de HD mode een driver nodig heeft of iets triggered?

Verder heb ik de laatste firmware geinstalleerd, misschien dat dat ook nog helpt?

[Reactie gewijzigd door - peter - op 31 januari 2014 14:18]

De zalman heb ik inderdaad in dual staan. Maar de harde schijf wordt meestal wel gewoon herkent maar zal eens CD only mode proberen.
En ik zal ook eens met de laatste firmware bezig. Helaas op het moment geen pc's in de buurt waar nog nieuwe Windows op moet om het uit te proberen. Maar mijn kennisomgeving kennende kan dat nooit lang duren.
Bedankt in ieder geval voor je tip en voor je snelle reactie.
Voor de mensen die wel eens problemen hebben met machines waar het installeren tergend langzaam gaat, zet je floppy uit in de BIOS. Daarna is het probleem opgelost.

Na een tijdje zoeken had ik het probleem gevonden op het internet, daarna getest en het werkte :)

Voor de rest is het echt een top ding en gebruik minimaal 1x per week voor het installeren van machines.
Ok, en is er ook een verklaring voor? Ik heb t 1 keer meegemaakt idd.
Het is blijkbaar al een tijdje (vanaf XP) bekend, dat de floppy gaat checken naar media terwijl die er helemaal niet is.

Ik ben in ieder geval blij dat ik het nu weet, heb het vrij vaak gehad. Meeste was dan ook Gigabyte bordjes.
Ik heb nu helemaal een leuk akkefietje met dit apparaat, alle pc's met USB3.0 herkennen deze schijf niet meer. Al plug je hem in een USB2.0 port doet deze het gewoon.

Beetje vreemde zaak.
Ik heb ook idd issues met USB3. Vaak of altijd bijna gaat ie dan wel aan maar 'boot' niet compleet en werkt niet/word niet herkend.

Ik had t idee dat t aan brakke implementatie van USB3 lag van mijn mobo. Maar misschien is t toch de zalman zelf?

[Reactie gewijzigd door - peter - op 29 november 2014 14:23]

Ja, vind het erg vreemd, aangezien Intel haar implementatie van USB3.0 vrij stabiel is.

Heb dus ook een mailtje gestuurd naar de support afdeling van Zalman, kijken wat zij kunnen ontdekken.
Ik heb een nieuwe usb 3 kabel gekocht, en nu pakt windows m gelijk op USB3 mode. Het lijkt erop dat de kabel gewoon defect raakt, en dan niet meer USB3 support heeft.
Heb helaas niets meer gehoord. Meerdere USB kabels gepakt maar mocht niet baten.

Heb het ding uiteindelijk maar weggegooid.
En Tom, heb je antwoord gehad?
In nov 2014 is nl het moederbedrijf van Zalman failliet gegaan vanwege fraude.
En ondanks het ontkennen van Zalman dat zij ook getroffen zijn heb ik sindsdien niet veel meer gehoord/gelezen van Zalman. Ook hun website is nagenoeg down.
Als je wilt dat de laatst gekozen iso onthouden wordt, houd dan de backup knop ingedrukt.
Hierna geeft hij de melding "Unplug". Verwijder nu de USB kabel uit je PC/laptop.
Totdat je een andere iso op deze manier laat onthouden zal hij altijd met deze iso starten.
Ik kwam op het spoor van dit apparaat nadat ik 'n vraag in de advertenties zag. Bijzonder ding moet ik zeggen, jammer dat ik veel ouwe zooi niet als .iso, maar als folders heb bewaard (lastig met de oude XP en vroeger, je hebt w2ksect.bin nodig om een compatible UDF-image te maken bijvoorbeeld. Een HDD prepareren kan ook alleen maar op een XP-systeem vanwege de vernieuwde bootsector in de latere Windowsversies). Ik zag dat sommige .iso's niet goed willen installeren, dat komt wellicht doordat er geen USB3-driver in de setupfiles zit (Windows 8 bijvoorbeeld).

't Was even uitvogelen, maar bij mij werkt het selecteren van een .iso niet als de drive in D(ual) modus staat, hij vindt dan niks. Ik moet 'm in de VCD-modus zetten. Ik kan echter ook dan geen map selecteren, alleen een .iso die in de _iso root staat. Zodoende ben ik dus wel beperkt tot het max aantal .iso's in die ene map. Ik heb er bij mij maar een oude SSD die al teveel uren heeft gedraaid ingezet.

Ik kocht die van mij voor zo'n ¤67 uit de UK (Amazon.de is ¤50, exclusief, maar stuurt dit niet naar Nederland?). De USB-stick is leuk, maar te duur, zeker als het alleen FAT32 ondersteund (gemiste kans denk ik). FAT32 wordt ondersteund door de Zalman, mits de juiste firmware erop staat.
Ik heb inderdaad wel subfolders in mijn _iso map. Dat werkt prima. Misschien een firmware update doen?
Tja, lastig... Er staat bij mij v1.93 op terwijl de website v1.11 opgeeft. Ik heb overigens de ZM-VE350. Misschien is dat het probleem... Je weet ook nooit waar iemand zo'n partij van die hdd-casings vandaan heeft... Niet echt een probleem hoor, ik heb niet echt veel iso's, en het is ook niet zo moeilijk even snel een zootje iso's te verplaatsen als het nodig is.

Klopt het trouwens ook dat je 'm in VCD-modus moet zetten voordat ie zich aanmeldt als CD/DVD-drive? Ik weet anders neit waarom er dan een 'D'ual modus op zit.

[Reactie gewijzigd door Ramoncito op 26 januari 2016 21:23]

Ok, vreemd. Wist ook niet dat er een nieuwe van was.

Ja, als ik Dual Mode selecteer, zie ik én een CD drive en een HDD drive in Windows. Maar meestal gebruik ik alleen de VCD modus.
Peter,

De reviewer schrijft dat je maximaal 32 iso's in de _iso folder kunt stoppen, maar als je meer hebt, je dan gewoon nieuwe folders moet aanmaken. Het suggereert dat je die folders dan kunt selecteren om bij die iso's te komen. Klopt dat of begrijp ik hem verkeerd (en moet je dus handmatig gewoon iso's via explorer dan verwisselen)?
Ik (de reviewer ;) ), heb idd subfolders gemaakt in de _iso folder, en die folders zie ik op t display, en dia kan ik 'openen' en dan een iso selecteren.
Oeps, niet zo snel op gelet...

Da's apart, want dat kan die van mij niet. Ik moet me daar toch nog even in verdiepen, ook omdat er schijnbaar een verkeerde firmware op staat. Ik zie zo snel geen verschil tussen de VE350 en de VE300. Bedankt in ieder geval voor alle info :)
Ik heb de firmware toch maar 'vernieuwd' van v1.93 naar v1.1 (de laatste op Zalman's site). Ik kan nu dus folders selecteren!