Asus P5KC Review

DJT88 12 mei 2008, laatste update op 30 november 2008, 1.664 views

Asus P5KC

Pluspunten

• Makkelijk te overklokken
  • goede prijs
  • goede prestaties

Minpunten

• zeer matige layout
  • 1066Mhz geheugen draait nog niet (heb nog hoop)

Layout Score: 2
Edit: 30 november 2008: extra plaatje van kast zonder kabelwirwar (dus beetje netter => airflow beter)

Original review:
Zow, tweede review alweer... :*)

Over het algemeen werkt het moederbord prima, ik heb eenvoudig mijn Q6600 kunnen overclocken naar 3.0 Ghz en het moederbord was nog net goed in te bouwen in mijn nu toch wel klein wordende kast. Alleen het OCZ DDR2 geheugen heb ik nog niet werkend op 1066Mhz kunnen krijgen(zie compatibiliteit). Ik heb met de huidige configuratie in windows XP een 3dMark06 score behaalt van 12471 punten, en onder Vista een 3dMark Vantage score van 4418 punten.

De featureset is in mijn opinie goed, ik mis eventueel de WIFI. Echter is dit voor mijn situatie nu niet erg want ik had al een netwerkkabel liggen. Verder mis ik een tweede PATA aansluiting.
USB aansluitingen zijn er in overvloed (12 stuks) zoals met veel huidige moederborden het geval is. Aan de achterzijde zitten 6 usb-poortjes, en ik heb twee interne(van de 6) connectoren in gebruik voor mijn frontpanel.
SATA aansluitingen zijn er ook genoeg, ik heb 2 in gebruik voor HDD's, en er is zelfs een externe SATA-aansluiting op het achterpaneel.
Er zitten twee PCI-express slots (#1: 16x #2: 4x) in waardoor een crossfire opstelling mogelijk is(*zie layout).
Een leuke bijkomstigheid is het feit dat er ondersteuning is voor DDR3, of dit werkt kan ik nog niet zeggen aangezien ik eerst het goedkopere DDR2 gebruik.
Het bord ondersteunt verder heel veel cpu's waaronder ook 45nm modellen. Ik heb de bios nog geflashed naar de laatste versie(1105), dit heb ik gedaan met een usb-stickie en dit ging feilloos met ASUS EZ-flash utility.

Layout dan, dit vind ik het minst goed van het hele moederbord.
Ten eerste: De enige PATA aansluiting die er op dit moederbord zit, zit ver verborgen helemaal onderaan het moederbord(zie foto, volg blauw). Als gevolg heb ik mijn DVD brander en oude HDD 1 slot naar beneden moeten verplaatsen zodat de kabel nog net de afstand redt naar de naar de PATA aansluiting.
Ten tweede: Als ik ooit nog besluit een 2e 3870 videokaart te installeren mag ik hopen dat ze de PCB korter hebben gemaakt van die kaart. Deze gaat anders namelijk serieus in de weg zitten van alle interne SATA aansluitingen.

Over de Prestaties kan ik kort zijn, deze zijn prima in orde. Het moederbord ondersteunt de huidige 45nm cpu's en DDR3, en dat alles tegen een leuke prijs: http://tweakers.net/pricewatch/157774/asus-p5kc.html
Daarnaast staat Asus ook wel bekend voor betrouwbare stabiele producten. Ik heb sinds dat ik dit moederbord heb, er nog geen omkijken naar gehad.

Overclocken dan, ik heb zoals ik al zei mijn Q6600 (G0 revision) overgeclocked naar 3.0Ghz (9x333). Dit was zeer eenvoudig (veel instellingen op AUTO laten staan) en er zijn zat instellingen handmatig te wijzigen. Nou is dit natuurlijk geen superoverklokbord, maar voor de beginnende of gevorderde overclocker is dit bord prima waar je veel kanten mee uit kunt.

De compatibiliteit met het geheugen is mijn enige minpunt hier. Ik heb mijn OCZ geheugen nog niet op zijn gespecifiseerde 2.1Volt 1066 Mhz draaiende kunnen krijgen. Alleen op 800 Mhz draait het nu prima. Dit vind ik wel jammer, maar misschien hebben jullie tweakgenoten nog wat tips voor me. (zelf ook al de gespecifiseerde timings handmatig ingesteld maar mocht niet baten.... |:( help :P )

Mist er nog iets, nog vragen over dit moederbord, stel ze gerust.

Heb jij ook een Asus P5KC?

Nette review, heb hetzelfde bordje.

Over je SATA aansluitingen en een extra videokaart: Je hebt tegenwoordig haakse aansluitingen voor SATA kabels. Dat zal een hoop problemen schelen ;)

Overklokken gaat hier ook als een speer, ik draai nu 24/7 1760FSB (440 x4) en een E6750 op 8x440 (3,52Ghz). Mijn geheugen wilt niet verder, anders had ik zeker even de max FSB van dit bordje opgezocht.

Over het geheugen: 1066Mhz geheugen is inderdaad niet aan de praat te krijgen op dit bord. De enige manier om het op die snelheid te krijgen is het opschroeven van de FSB naar 533. Misschien dat als je de multiplier omlaag gooit naar 6, en je fsb naar 500 doet (Mits de chipset dit red, ik denk van wel, maar niet zeker) dat je dan iig nog 1000Mhz gebruikt van je geheugen ;)
die haakse SATA dingen zijn wel makkelijk jah, ik vind het alleen jammer dat diegene die ik heb maar aan 1 kant haaks zijn, en die heb ik in de HDD zitten :P

Om nou mijn fsb zo hard omhoog te gooien zit ik niet echt op te wachten(maar bedankt voor de reactie :) )... ik wil dit spul toch wel weer even een tijdje gebruiken en zoals ik het nu gebruik werkt alles snel genoeg. Tegen de tijd dat ik sneller wil gooi ik er waarschijnlijk eerst DDR3 in op 1333Mhz.... het is alleen wat jammer dat Asus wel 1066Mhz specificeerd maar het niet goed kan waarmaken.
Waarschijnlijk alleen 1066Mhz van een paar onbekende of stervens dure merken. Staat vast wel in de QVL van Asus.
ik had toch ook niet een spotgoedkoop setje van 99 euri's van een toch vrij grote speler op de geheugenmarkt.

edit: verkeerd gelezen trouwes, je zegt juist onbekende merken :P

en nog even opgezocht in de manual:
P5KC Motherboard Qualified Vendors Lists (QVL)
DDR2-1066 MHz capability

2 verschillende corsair modules van 1024MB
1 kingston module van 1024MB
2 OCZ modules van 1024MB namelijk:
OCZ2P10002GK/PC2 8000 /1G EL Dual CH/PlatinumXTC
en de Gold XTC versie.

wat me nu opvalt is dat er PC2 8000 staat en geen 8500 (staat wel bij die van corsair)

maargoed, ik ga binnenkort even proberen om het draaiend te krijgen met 2.2Volt omdat de voltage range van de modules van 2.1 tot 2.2 ligt.

[Reactie gewijzigd door DJT88 op 14 mei 2008 11:02]

Heb hetzelfde bordje. Lekker bordje maar kan mijn Crucial BX 8500 Mem ook niet op 1066 krijgen.. dus als er iemand tips heeft?:P

Lekkere review iig!
Groet
Nette review.

Denkelijk is het geheugen niet goed draaiend te krijgen vanwege een te laag mogelijk voltage in de bios settings?

Ik neem aan dat je case nog niet af was op het moment van de foto?

Ik doel hierbij op de wirwar van kabels en een slechte airflow.
Aan de wirwar van kabels is nog wel wat te doen misschien jah... alleen heb ik dus niet zo'n grote kast, waardoor de kabels van de voeding snel te lang zijn. Volgende keer toch maar een nieuwe 'grotere' kast en modulaire voeding denkik :P
maar voor nu maakt het mij niet echt uit... het functioneerd wel prima, en ik heb toch geen plexiglazen zijkant

[Reactie gewijzigd door DJT88 op 13 mei 2008 14:08]

De geheugencontroller liet bij mij ook de wensen over, DDR2 heb ik niet meer, maar mijn DDR3 stopte ermee bij zo'n 1650 Mhz, ongeacht welke Cas latency.
Maar dat is dan zelfs nog overclocked. Ik krijg mijn DDR2 geheugen wat op 1066Mhz is gespecificeerd al niet eens daarop draaien. Het voltage ook handmatig op 2.1V enzow, maar werkt allemaal niet :( moet het misschien nog wat hoger proberen 2.3V ofzow...