Specificaties 450W (80 Plus), niet-modulair - Bekijk alle specificaties

Corsair VX450W Review

PeaceNlove 18 november 2011, 2.683 views

Corsair VX450W

Pluspunten

• Veel aansluitmogelijkheden
  • Stabiele spanning
  • Geen herrie
  • Goede prijs
  • Zeer goede garantieafhandeling!

Minpunten

• geen

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 5
De Corsair CMPSU-450VX is een betaalbare voeding die een gemiddeld systeem van voldoende stroom kan voorzien en daarbij lekker stil is.

Uitrusting en afwerking
De voeding heeft een mooi matzwarte behuizing met een grote 12cm fan om de componenten te koelen. De behuizing is mooi afgewerkt en voelt stevig aan. Bij deze zwarte behuizing worden vier zwarte schroefjes meegeleverd om de voeding mee vast te zetten. In de doos vind je verder nog een kabel naar het lichtnet en een zakje met tie-wraps om kabels mee samen te binden.

Aansluitmogelijkheden
De voeding is er een van de ATX2.2 standaard. Daardoor heeft de voeding een 24 pins ATX aansluiting. Van deze aansluiting kunnen de laatste vier pinnen losgehaald worden en weggebogen om deze stekker ook op oudere moederborden met 20 pins ATX aansluiting aan te sluiten. Voor de extra stroomvoorziening naar de CPU is voorzien in een EPS-stekker. Deze kan ook weer opgedeeld worden waardoor de oude 4 pinnige P4 stekker ontstaat.
De videokaart kan van stroom voorzien worden door middel van een PCI-e 6 pins stekker. Er is maar een stekker daarvan aanwezig, maar dat volgt ook logischerwijs uit het vermogen van deze voeding. Voedingen met een hoger vermogen van Corsair hebben wel een tweede PCI-e stekker en het vermogen om twee videokaarten van voldoende stroom te voorzien.
Verder is voorzien in 6 sata-stroomaansluiting, 6 molex-aansluitingen en 2 floppy-aansluitingen.
Dat is een ruime hoeveelheid aansluitingaen en daarmee is deze voeding dus goed uitgerust. De kabels hebben overigens ook een lekker goede lange lengte. Van boven naar helemaal beneden in een Coolermaster Stacker is geen enkel probleem voor deze voeding.

Prestaties en stabiliteit
Mijn Phenom 9500, HD3850, moederbord, DVD-speler en twee harde schijven krijgen voldoende stroom uit deze voeding, ook onder volle belasting van de CPU en GPU. Daarbij schommelt de spanning nauwelijks en wijken de uitgelezen waarden nauwelijks af van de ideale waarden. Dit is gemeten met het moederbord zelf.

Geluidsproductie
De voeding produceert nauwelijks geluid. Toen ik de hele setup tijdelijk op mijn bureau had liggen heb ik mijn oor er eens zowat tegenaan gehouden en toen viel er wat te horen, maar ingebouwd in een kast is de voeding zo goed als onhoorbaar. Dit komt denk ik door de grote 12cm fan die in de voeding is ingebouwd. Hoe groter de fan is, hoe minder toeren de fan hoeft te maken om een bepaalde hoeveelheid lucht te verplaatsen. En als het aantal toeren afneemt, neemt over het algemeen de geluidsdruk ook behoorlijk af.

Warmteproductie
De warmteproductie is laag. Wanneer de voeding goed belast wordt komt er wel wat warme lucht uit de voeding, maar heet wordt het niet. Daarbij zuigt de voeding ook nog eens warme lucht bij mijn CPU vandaan, dus mijn conclusie is dat de warmteproductie laag is en geen nadelige gevolgen heeft voor de temperatuur in de kast.

De prijs is zeer goed voor een voeding die zo goed scoort op alle bovenstaande punten. Het kan altijd goedkoper, maar voor mijn idee zal je dan altijd moeten inleveren op een van bovenstaande positieve punten.
Bovendien heeft deze voeding een fabrieksgarantietermijn van vijf jaar en dat vind ik een zeer mooie termijn voor een voeding die toch wel zo lang mee zou moeten gaan.

Update 18-nov 2011
Garantie-afhandeling door Corsair
De voeding had een garantietermijn van 5 jaar via de fabrikant (sowieso al zeer royaal). Helaas heb ik er gebruik van moeten maken, want de voeding wilde niet meer stabiel draaien bij het opstarten. Gelukkig is de garantieafhandeling zeer goed geregeld bij Corsair. Je kan de voeding opsturen naar een adres in Almere. Via de email wordt je vervolgens in het engels op de hoogte gehouden. Omdat deze voeding nu niet meer gemaakt wordt werd mij als vervanging van deze 450W voeding een TX650V2 650W voeding aangeboden.
Wat mij betreft de beste service die je kan krijgen!

Heb jij ook een Corsair VX450W?

Ik heb deze voeding van een medetweaker overgenomen.
Echter vind ik dat de warmteproductie behoorlijk hoger is dan mijn vorige voeding, die van Huntkey (400 watt) was. (die na bijna 6 jaar is overleden), terwijl ik hem helemaal niet zwaar belast.
Er komt toch aardig wat warme lucht uit het rooster van de voeding en in de zomer is dit niet fijn http://tweakimg.net/g/s/cry.gif
De geluidsproductie is wel laag.

BTW; Ze zeggen dat Huntkey niet zo best scoord, maar ik vond het een prima stabiele voeding, met weinig warmte en geluidsproductie.
Het kan ook zijn dat de corsair beter de warme lucht uit je behuizing afvoert en dus de warmte van je CPU en GPU ook meeneemt. In dat geval lijkt me dat alleen maar positief. Je kan dat controleren door gewoon even je behuizing open te maken en te voelen hoe warm het er binnen is.
Nee, dat is niet positief, want als er warme lucht door de voeding wordt aangezogen:
- moet de fan van de voeding sneller draaien om hem afdoende te koelen (meer herrie dus);
- wordt de voeding warmer en gaat de electrische efficientie omlaag.

Je moet gewoon een casefan in de buurt van je cpu hebben die de warme lucht rechtstreeks naar buiten afvoert. Dit gaat het beste met "tower" heatsinks waarbij de fan de warme lucht richting achterkant van de kast blast (naar de outtake fan).
Kan je nog metingen uitvoeren over het daadwerkelijke gebruik en of het de 450 Watt ook haalt enzo?
Nee, ik heb helaas geen meetapparatuur, dus dat zal me niet gaan lukken.
o.k. ik heb al veel gelezen over deze PSU,maar nu weet ik t zeker. ik ga ook voor de Corsair vx450watt
IK ga deze dan ook maar halen, had eerst een Huntkey 450 watt, maar die produceerde zo'n irritante fluittoon dat door merg en been heen ging. 8)7

De werkelijke wattage is gewoon belangrijk en dat had ik even onderschat bij het samenstelling van mijn pc-tje.

Dus nu maar voor deze voeding gaan.

ik heb deze voeding ook al van af 2007 en af en toe blijft de fan stil staan terwijl de pc draait,toen gekocht bij azerty men adviseerde mij toen de voeding rma te sturen dat is 2 jaar geleden maar hij doet het nog steeds.

Ik heb er een HD5850 op draaien drie harde schijven en een intel core duo e6750 en ja als de fan draait komt er warme lucht uit.