Samsung Galaxy Tab 2 7" WiFi 8GB Titanium Review

soskes 22 maart 2013, 2.285 views

Samsung Galaxy Tab 2 7" WiFi 8GB Titanium

Pluspunten

• Stevig maar gehorig
  • Handzaam
  • Gewicht

Minpunten

• Weinig werkgeheugen
  • Samsung touchwiz

Reden review
Ik wil met deze review mijn ervaring delen met andere tweakers. Benchmarks en dergelijke laat ik achterwege. Deze kun je overal vinden. Voor de specs, zie de link die rechtsbovenin staat.

Ervaring met tablets
Ik heb voor deze Galaxy tab al gewerkt met de iPad 1 en 2. Daarnaast heb ik korte tijd nog de HTC Flyer gehad. De iPad 2 is nu nog aanwezig tot volle tevredenheid van mijn vriendin.

Reden keuze tablet
De reden dat ik de Galaxy Tab heb is dat ik deze heb gekregen bij het afsluiten van mijn zorgverzekering. In tegenstelling tot veel mensen heb ik besloten de Tab 2 eens aan te kijken. Er is hier in goed overleg afgesproken dat vrouwtjelief de iPad ging gebruiken. Ik zou kijken of de Tab 2 bevalt. Mocht dit niet zo zijn dan kan er altijd nog gekeken worden of een tweede tablet nuttig zou zijn.

Samsung
Met de Galaxy Tab 2 is het merk Samsung. Nu weet ik, dit is persoonlijke smaak, maar ik heb toch wel een gezonde afkeer t.o.v. Samsung. Ik vind de producten niet persť lelijk maar zeker ook niet mooi. Daarnaast komt Touchwiz , ik vind dit verschrikkelijk. Het is lelijk en staat vol met ( voor mij) nutteloze bloatware. Toch hoor je mij niet zeggen dat Samsung slechte hardware maakt. Het is gewoon niet mijn ding. Maar , iets met een gegeven paard - bek - kijken.

Looks
Hier kan ik kort over zijn. Het is een uitgerekte Samsung telefoon. Denk hierbij aan de S2. Maar dan zonder home knop. De backcover is niet vervangbaar wat het wel wat steviger maakt dan de telefoonversie. Hij ziet er stevig uit, ondanks dat je af en toe wel wat kraakjes in het toestel hoort. Voorop zit de frontcamera en een proximity sensor. De achterkant heeft de camera en uiteraard het Samsung logo. Onderaan de achterkant wordt ook nog netjes een gruwelijk CE nummer getoond. Vind het jammer dat dit zo aanwezig is. Aan de ene zijde hebben we de ingang voor de micro-SD kaart. De andere zijde herbergt de volumeknoppen en de lock-button. Bovenop is de 3mm jackplug te vinden met daarbij een microfoontje. Onderop zien we de aansluiting voor de oplader. Wat hieraan opvalt is dat het helaas geen micro usb aansluiting is. Het is een op Apple gebaseerde aansluiting. In het tabje gebruikersgemak hierover meer.

Does size matter
Om kort van stof te zijn, ja. Het is voor mij wennen om naar een 7 inch scherm over te schakelen. Filmpjes en de betere games, die speel ik liever op de iPad. Dit omdat het wat rustiger te bekijken is. Wat voor mij echter een groot voordeel is, is het gewicht. Waar de iPad na een tijd in je handhoeken (tussen duim en wijsvinger) drukt is dit bij de Tab absoluut niet het geval. Hij is voor langere tijd goed vast te houden. Door het formaat is hij toch een stuk handzamer dan de iPad. Het scherm heeft voor mij ook de goede maat buitenrand. Mijn duimen kunnen hier rusten zonder dat ik op het touchscreen druk.

Prestaties
De prestaties van de Tab 2 zijn niet om over naar huis te schrijven. Echter, voor de reguliere aanschafprijs moet je ergens op inleveren. Je merkt dat de Tab af en toe moeite heeft om je bij te houden. Als je dan even wacht tot Android het weer op orde heeft kan het gauw een seconde verder zijn. Nou hoor ik je denken, pfff...een seconde valt wel mee. Dat klopt, als dat in de toekomst niet al te vaak voorkomt is het goed te doen. Als je de gewone taken uitvoert, zoals mailen/Twitter/surfen/radio dan is het een goede tablet en merk je het een stuk minder. Ga je echter een game spelen of tv streamen/ terugkijken dan merk je de tekortkomingen van de Tab 2. De Tab wordt warm en zal dan ook af en toe wat haperingen laten optreden. Nogmaals, als je hier vooraf op insteld dan is het gewoon een goede tablet.

Gebruikersgemak
Zoals eerder aangegeven is het formaat goed te hanteren. Je kunt hem in vele situaties makkelijk meenemen. Met de nieuwe versie van google, vanaf 4.1, is ook het surfen goed te doen op het schermen. Als je iets wilt selecteren krijg je een selectie van de pagina uitvergroot te zien waarna je het juiste kunt selecteren.
Qua software blijft het Android. Wanneer iemand zijn eerste ervaring met een tablet of smartphone heeft is dit niet het platform wat ik direct zou aanraden. Dit omdat zowel iOS al windows (phone) 8 een makkelijkere interface heeft en wat , eer gesloten is. Men heeft dan het idee dat ze minder fout kunnen doen. Heb je echter al wat ervaring dan is Android in mijn ogen het juiste OS. Je kunt hem helemaal instellen naar je eigen smaak, denk hierbij aan widgets, launcher etc..
Als laatste toevoeging wil ik hierbij nog de oplader aansluiting vermelden. Waar je de telefoons van samsung kunt opladen met een micro usb oplader heeft Samsung hier gekozen voor een apple look a like oplader. De reden hierachter is niet duidelijk voor mij. Wel is het zo dat wanneer je een usb kabel wilt aansluiten je hier een aparte connector voor dient aan te schaffen. In mijn ogen is het dus puur als accessoire verkoopargument aan de Tab toegevoegd.

Ik had het niet verwacht maar ik ben zeer tevreden met de Tab. Hij doet wat hij moet doen en laat me niet in de steek. Qua formaat vind ik het fijner t.o.v. de iPad. Echter zijn voor filmpjes en tv streamen de iPad toch nog wel superieur. Dit doe ik dan gewoon daarop evenals games zoals Real Racing 3. Omdat de prijs zo laag is van de Tab zou ik hem zeker aanraden. Echter, heb je de kans om voor een Nexus 7 te kunnen gaan, ga daarvoor omdat die toch meer futureproof is.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab 2 7" WiFi 8GB Titanium?

Reviews door de redactie